Uppdatering av bilens kartor?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Front242 »

Hastigheten är lika fel som tidigare för mig. Nåväl, det var ju bara tre år sedan det ändrades. Innehåller uppdateringarna verkligen ny kartdata undrar jag ibland
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av slugger75 »

Är det någon här, som i någon uppdatering har märk någon skillnad på hastighetsdata?

Själv har jag inte det. Min bil visar inte heller de ”nya” hastigheterna (40, 60, 80 osv).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Xeik »

Ingen ändring på hastighetsdata vad jag märkt. Antagligen är det bara kartdatan som uppdaterats. Hastighetsdata ligger nog för sig själv.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av frippan »

Vi får hoppas nu på att läsning av skyltarna kommer snart, min förhoppning är att det kommer med version 11 av mjukvaran. Soon borde vara snabbare än 1 år, Elon har ju blivit lite mindre tidsoptimist, så soon är nog ca 4-5 månader.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av nek0 »

Xeik skrev:
Ingen ändring på hastighetsdata vad jag märkt. Antagligen är det bara kartdatan som uppdaterats. Hastighetsdata ligger nog för sig själv.
Ingen vet vad de uppdaterar.
Jag får 4 uppdateringar/år till min Tomtom och man kan få sån skit att man ibland undrar vad de håller på med.
Just nu har de hastighetsdata som inte har något med verkligheten att göra
Min gata skapades för 6 år sedan men den finns inte på google eller någon annan gps navigation som jag testat
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Front242 »

Jag börjar inte tro på FSD förrän den dagen de lyckas uppdatera så att hastigheten stämmer. Det känns som ett nåbart delmål
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av jpetters »

Någon som märkt skillnad med spökbromsningarna vid avfart från motorväg?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Svenssons »

Xeik skrev:
Ingen ändring på hastighetsdata vad jag märkt. Antagligen är det bara kartdatan som uppdaterats. Hastighetsdata ligger nog för sig själv.
Har du några exempel på felaktig hastighetsdata? Väg, korrekt hastighet och felaktig hastighet?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Xeik »

Svenssons skrev:
Xeik skrev:
Ingen ändring på hastighetsdata vad jag märkt. Antagligen är det bara kartdatan som uppdaterats. Hastighetsdata ligger nog för sig själv.
Har du några exempel på felaktig hastighetsdata? Väg, korrekt hastighet och felaktig hastighet?
Ett exempel är Kungsgårdsleden precis i norra Ängelholms utkant. Har varit 80 sedan minst 3 år tillbaka. Bilen hävdar fortfarande att det är 90. Även efter dagens kartuppdatering.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av renes »

Svenssons skrev:
Xeik skrev:
Ingen ändring på hastighetsdata vad jag märkt. Antagligen är det bara kartdatan som uppdaterats. Hastighetsdata ligger nog för sig själv.
Har du några exempel på felaktig hastighetsdata? Väg, korrekt hastighet och felaktig hastighet?
Hela Uppsala stad. Överallt är det sen två år eller så 40. Bilen visar överallt 50.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av slugger75 »

renes skrev:
Svenssons skrev:
Xeik skrev:
Ingen ändring på hastighetsdata vad jag märkt. Antagligen är det bara kartdatan som uppdaterats. Hastighetsdata ligger nog för sig själv.
Har du några exempel på felaktig hastighetsdata? Väg, korrekt hastighet och felaktig hastighet?
Hela Uppsala stad. Överallt är det sen två år eller så 40. Bilen visar överallt 50.
Word!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Verdi

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Verdi »

renes skrev:
Svenssons skrev:
Xeik skrev:
Ingen ändring på hastighetsdata vad jag märkt. Antagligen är det bara kartdatan som uppdaterats. Hastighetsdata ligger nog för sig själv.
Har du några exempel på felaktig hastighetsdata? Väg, korrekt hastighet och felaktig hastighet?
Hela Uppsala stad. Överallt är det sen två år eller så 40. Bilen visar överallt 50.

Det är fan mer fel än rätt. Det är fel mellan Uppsala och Österbybruk också. Bilen visar 90 på en sträcka som ändrats till 80 för säkert 4-5 år sen. Även här nere i Kristianstad-trakten visar den fel här och där.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av slugger75 »

Jag har kört 1500 mil, och min upplevelse är att den oftast visar fel.

Undantaget ibland på 110-väg.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Jerker »

Nu har jag varit inne i Open Street Map och kollat på landsvägen utanför mig där man ändrade från 90 till 80 för 3-4 år sedan där står det att begränsningen är 80. Men i den nya versionen av kartorna så är det fortfarande 90 utanför mig. Alltså har Teslas databas som de skickat ut inte hämtat sina uppgifter från Open Street Map. Så frågan är varifrån Tesla hämtar sina data?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Nu har jag varit inne i Open Street Map och kollat på landsvägen utanför mig där man ändrade från 90 till 80 för 3-4 år sedan där står det att begränsningen är 80. Men i den nya versionen av kartorna så är det fortfarande 90 utanför mig. Alltså har Teslas databas som de skickat ut inte hämtat sina uppgifter från Open Street Map. Så frågan är varifrån Tesla hämtar sina data?
Som sagts tidigare några gånger så får Tesla sin kartdata inklusive hastighetsdata från MapBox.

MapBox i sin tur plockar data från flera olika källor, inklusive OpenStreetMaps. MapBox plockar dock inte OSM-data i realtid eller ens per månad (beror visserligen på var men Sverige har nog ganska hög eftersläpning jämfört med tex New York city

Kollade även NVDB vilken också pekar på 80 (eller lägre för tex trafiklösningar).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Jerker »

4 år är en rätt stor eftersläpning. Såpass stor att tjänsten i praktiken är oanvändbar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
4 år är en rätt stor eftersläpning. Såpass stor att tjänsten i praktiken är oanvändbar.
Jag misstänker att Tesla inte prioriterar hastighetsdata och att orsaken till detta är att de dels vill ta fram denna data själva och dels att bilarna inte enbart ska förlita sig på kartdata. Bägge dessa saker verkar dock ta längre tid för dem att få på plats.

Egen kartdata var det ju år sedan de pratade om och övergången till Valhalla/MapBox var en kugge i detta (mer flexibelt än Google och troligen även billigare om man inte vill ha allt uppdaterat hela tiden).

Att bilarna ska kunna lösa hastigheten utifrån skyltdata har det också hintats om flertalet gånger. Kanske kommer denna funktion kanske bara till HW3 om det vill sig illa. HW1 har den redan men det är nog mjukvaran skriven för HW3 som har flest resurser för utveckling idag. I princip alla bilar med HW3 kör dock HW2-mjukvaran i emulerar läge vilket inte är optimalt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Bjelke »

Eller så vill dom att så jäkla många ägare ska bli riktigt förbannade, inklusive
diverse politiker och advokater, att en eventuell tvist om det störda patentet är avgjord
till Teslas fördel innan den ens börjat.
("För allas nytta" typ hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Jerker »

Ja, jag hoppas verkligen att detta blir löst inom en snar framtid. Det är egentligen det enda som på allvar stör mig med Teslan, att den inte har aktuella data för hastighetsbegränsningarna. Och om det bara blir från HW3 som man löser det så blir jag ännu mer förbannad eftersom jag har 2.5, och nån stor utrullning av hårdvaruuppgraderingar lär vi aldrig få se.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Zalman3 »

Ni som laddat ner kartan. Är den mycket bättre?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Rubiks »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
4 år är en rätt stor eftersläpning. Såpass stor att tjänsten i praktiken är oanvändbar.
Jag misstänker att Tesla inte prioriterar hastighetsdata och att orsaken till detta är att de dels vill ta fram denna data själva och dels att bilarna inte enbart ska förlita sig på kartdata. Bägge dessa saker verkar dock ta längre tid för dem att få på plats.

Egen kartdata var det ju år sedan de pratade om och övergången till Valhalla/MapBox var en kugge i detta (mer flexibelt än Google och troligen även billigare om man inte vill ha allt uppdaterat hela tiden).

Att bilarna ska kunna lösa hastigheten utifrån skyltdata har det också hintats om flertalet gånger. Kanske kommer denna funktion kanske bara till HW3 om det vill sig illa. HW1 har den redan men det är nog mjukvaran skriven för HW3 som har flest resurser för utveckling idag. I princip alla bilar med HW3 kör dock HW2-mjukvaran i emulerar läge vilket inte är optimalt.
Det verkar vara ganska besvärligt att få tag på gällande väghastigheter. Tesla verkar sedan något år tillbaka använda MapBox som källa för kartdata och navigeringsdata. MapBox i sin tur tar data från olika källor, bland annat OSM. OSM tar väghastighet i Sverige från sina användare och de flesta uppdaterar säkert när de hittar fel eller mappar från NVDB. Men det verkar inte ske något automatiskt jobb för att läsa in hastigheter eller vägar eller annat för den delen heller, uppdateringsfrekvensen genom alla led är troligen flera månader och år och säkert flera år om det är lilla Sverige det gäller.

Hittade denna post hos MapBox https://blog.mapbox.com/the-need-for-sp ... d803a83419 från Januari 2019.
Speed limit information will launch in the United States soon and that’s just the beginning. We’re continuously expanding our dataset, using live detection from our Vision SDK, government sources, and verified community contributors. Over the next few months, we’ll announce expanded coverage over the United States and Europe.
I praktiken gissar jag att det innebär att MapBox primärt använder inspelad användardata för att skapa väghastigheter numera. Detta skulle starta i USA och sedan komma till Europa. Jag känner inte till att MapBox/OSM eller Google har hämtat några hastigheter från NVDB senaste tiden och att hastigheter skulle ha uppdaterats i Sverige under den tiden med senaste uppdateringar är inte speciellt trolig. Jag tror att det var Waze (numera Google och numera Alphabet :) ) som för inte så många månader sedan faktiskt har kopplat upp sig mot Trafikverkets API för att hämta och visa trafikstörningar som vägarbeten. Det är dock de enda jag känner till som gör det. Att MapBox använder och uppdaterar vägnät från OSM eller myndigheter innebär inte per automatik att de även uppdaterar väghastighet på vägnätet från samma källa eller vid samma tidpunkt. Väghastigheter i OSM är ganska lätt att hitta och få tag på men att kika på detta attribut i MapBox data verkar vara betydlig mer krångligt.

Tror inte så många känner till det som kallas INSPIRE heller. Det är i korta drag ett direktiv från EU som satte som krav på alla EU-länder att publicera geografisk data enligt vissa specifikationer. Tanken är att alla länder ska publicera sin data på samma sätt och med det ska konsumenter av datat kunna hämta och hantera datat på samma sätt. Tex för att skapa en sammankopplad vägkarta över hela Europa/EU. En av de saker som ska publiceras är väghastigheter och det hela ska vara klart till vintern 2020. I praktiken innebär det att MapBox, OSM eller Tesla skulle kunna bygga en tjänst som mappar deras vägnät mot dessa specifikationer och löpande kunna hämta väghastigheter när respektive land uppdaterar sitt data då det även finns krav på när och hur det ska uppdateras. De enda jag vet som tittat på möjligheten att använad data från INSPIRE är HERE.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av kenjon »

Många navigatorer och mobilappar hämtar data från Trafikverket vad gäller störningar så som vägrenen, olyckor etc. Däremot verkar hastighetsdata vara helt kass som beskrivits ovan.
Jag jobbar på ambulansen, och Volvos färddator visar rätt hastighet (i alla fall på en del sträckor :-)) där Teslas visar fel. Och vår separata navigator visar samma fel som Teslas.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Fredrik j »

Kan ju också vara en ansvarsfråga. Vilket bolag vill ta ansvar för att hastighetsdatan är korrekt vilket det ju ställs högre krav på om bilar börjar anpassa sin hastighet automatiskt efter den. Om den bara används för ruttplanering blir det ju inte lika allvarliga konsekvenser.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Gustafsson »

AD-tekniks GPS-baserade kameravarnare uppdaterar ju sina kartor flera ggr/år och brukar visa rätt hastighet. Det kostar inget heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Rubiks »

kenjon skrev:
Många navigatorer och mobilappar hämtar data från Trafikverket vad gäller störningar så som vägrenen, olyckor etc. Däremot verkar hastighetsdata vara helt kass som beskrivits ovan.
Jag jobbar på ambulansen, och Volvos färddator visar rätt hastighet (i alla fall på en del sträckor :-)) där Teslas visar fel. Och vår separata navigator visar samma fel som Teslas.
Det är stor skillnad på trafikinformation och vägnätsinformation. Störningar och numera vägarbeten (man behöver inte gå så många år tillbaka för att dessa inte ska vara med) hör till trafikinformation och den typen av data har det länge funnits höga krav och standarder på hur dessa ska kommuniceras och publiceras och de sänds i huvudsak ut via RDS-TMC. Man behöver inte gå allt för många år tillbaka för att hamna i en tid då dessa inte fanns i Trafikverkets öppna API. Apptillverkare använder nog i stor utsträckning APIet men de stora navigatortillverkarna har på sig att fungera i stora delar av världen och jag tror de fortfarande förlitar sig mestadels på de gamla teknikerna och standarderna. Bland de större tillverkarna känner jag som sagt bara till Waze som numera använder just Trafikverkets API och de får väll också klassas som App snarare än navigatortillverkare i avseendet att det inte är en specifik hårdvara som mjukvaran körs på.
Gustafsson skrev:
AD-tekniks GPS-baserade kameravarnare uppdaterar ju sina kartor flera ggr/år och brukar visa rätt hastighet. Det kostar inget heller.
NVDB är troligen en fullt duglig källa för att hämta väghastigheter och om man använder NVDB till att bygga upp sitt egna vägnät är det förhoppningsvis inte speciellt svårt att uppdatera det flera gånger per år eller månad om man så vill. (Det är trotts allt det NVDB är byggt för att hantera) Dock är ett av problemen att NVDB vägnätsmodell länge var väldigt otymplig för att göra ruttberäkningar på det. (Jag har själv varit med och utvecklat en ruttberäkningstjänst till räddningstjänsten i en län på just NVDB-data för många år sedan. Det var enbart ett mycket begränsat test då och jag vet inte om det var något som gick vidare och blev någon vettigt av det alls. )

Oavsett hur enkelt eller snabb man tror att det går att hämta väghastigheter från NVDB så finns det uppenbart ett motstånd mot det hos bil och navigatortillverkare. Och en av anledningar tror jag är att alla tillverkare sitter på sitt egna vägnät som täcker stora delar av jorden, dessa data är insamlade via en rad olika källor, leverantörer och egna modifieringar. Att mappa detta vägnät mot varje lands motsvarande NVDB (majoriteten av världen länder har nog inget motsvarande heller) tror jag är en väldigt omständlig process. Dessutom vet man inte vad det är för kvalité på datat som man dels redan har och det som leverantören har. Ett kort exempel kan namnas att i INSPIRE-projektet som jag nämnde ovan finns det länder som publicerat data för vissa attribut där de skiljer på regionalt och "kommunalt" vägnät och resultatet är helt oanvändbart. Utan att röja landet så innebär det i praktiken att landet i fråga publicerar den data de har angående ett attribut som vi kan låssas vara hastighet i detta fall. Problemet är att myndigheten i landet bara har data över regionala vägar, "kommunala" (vet inte om landet har kommuner) vägar är det kommunernas ansvar att tillhandahålla data för och de har inte publicerat något (eller inte levererat något till myndigheten). Om man läste in hastigheter från detta lands "NVDB" skulle man inte få några hastigheter alls på annat än större regionala vägar.

Många länder har mycket jobb att göra för att publicera korrekta och användbara vägnät, Sverige är ett som har kommit en bit på väg men det är ganska lång väg kvar innan det är bra här också. Samtidigt verkar Tesla på det klara med att bilen i slutänden ska klara av att köra och agera korrekt på en väg helt utifrån kamerorna så jag tror inte det finns jättestort intresse eller behov av Tesla att försöka uppnå ett helt 100% vägnät med alla trafikregler och föreskrifter om informationen ändå kan fås till bilen/föraren via tex skyltar längs vägarna i slutänden. För just hastigheter verkar just nu även MapBox föredra att bygga upp en databas av väghastigheter via först skyltavläsning från bilar som kör på vägarna istället för att försöka samla in data via redan befintliga databaser. Det kan ju också ge en lite ledtråd om hur mycket jobb företag tycker det är värt att lägga på att försöka bygga ett globalt vägnet av olika länders data.
Skriv svar