Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Moderator: Redaktion
Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Model 3 std kostar 499.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 43.390 eller 392.595 (växelkurs 10.5) = skillnad 107.305 KORR: efter dragen tysk miljöbonus på 6.000 EURO
Model 3 long kostar 599.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 51.390 eller 476.595 = skillnad 123.305
Tyska premien är 3.000 Euro från tillverkaren och 6.000 euro från myndigheterna efter några veckor samt momsen är 16% istf 19% fram till årsskiftet.
Märklig skillnad Man kanske skall köpa sig en bil genom Tyskland? Rabatt 20% på en stekhet Model 3 borgar för billigt ägande de första 1-2 åren.
Begränsande är dock att den måste ägas och köras (med tysk registrering) i min 6 månader och 600 mil.
Undrar hur det ser ut för ex Polestar och andra bilar?
Model 3 long kostar 599.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 51.390 eller 476.595 = skillnad 123.305
Tyska premien är 3.000 Euro från tillverkaren och 6.000 euro från myndigheterna efter några veckor samt momsen är 16% istf 19% fram till årsskiftet.
Märklig skillnad Man kanske skall köpa sig en bil genom Tyskland? Rabatt 20% på en stekhet Model 3 borgar för billigt ägande de första 1-2 åren.
Begränsande är dock att den måste ägas och köras (med tysk registrering) i min 6 månader och 600 mil.
Undrar hur det ser ut för ex Polestar och andra bilar?
Senast redigerad av Rennwagen, redigerad totalt 1 gånger.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Bättre då att köpa en begagnad Model 3 från Tyskland antar jag? Måste ju slå genom på begpriserna tänker jag?Rennwagen skrev:Model 3 std kostar 499.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 43.390 eller 392.595 (växelkurs 10.5) = skillnad 107.305
Model 3 long kostar 599.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 51.390 eller 476.595 = skillnad 123.305
Tyska premien är 3.000 Euro från tillverkaren och 6.000 euro från myndigheterna efter några veckor samt momsen är 16% istf 19% fram till årsskiftet.
Märklig skillnad Man kanske skall köpa sig en bil genom Tyskland? Rabatt 20% på en stekhet Model 3 borgar för billigt ägande de första 1-2 åren.
Begränsande är dock att den måste ägas och köras (med tysk registrering) i min 6 månader och 600 mil.
Undrar hur det ser ut för ex Polestar och andra bilar?
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Rennwagen skrev:Model 3 std kostar 499.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 43.390 eller 392.595 (växelkurs 10.5) = skillnad 107.305
Model 3 long kostar 599.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 51.390 eller 476.595 = skillnad 123.305
Tyska premien är 3.000 Euro från tillverkaren och 6.000 euro från myndigheterna efter några veckor samt momsen är 16% istf 19% fram till årsskiftet.
Märklig skillnad Man kanske skall köpa sig en bil genom Tyskland? Rabatt 20% på en stekhet Model 3 borgar för billigt ägande de första 1-2 åren.
Begränsande är dock att den måste ägas och köras (med tysk registrering) i min 6 månader och 600 mil.
Undrar hur det ser ut för ex Polestar och andra bilar?
Lägg på 25% svensk moms på det så spricker kalkylen....
I husbilsvärlden löser man det ibland genom att hyra birenni 6 månader och sedan dras hyran på priset....
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Men den är redan momsad i Tyskland som är ett EU land och skall därför inte momsas igen vid införsel till Sverige förutsatt att den är äldre än 6 månader och har mer än 600 mil på mätaren. Så det borde väl fortfarande hålla.Julleruff skrev:Rennwagen skrev:Model 3 std kostar 499.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 43.390 eller 392.595 (växelkurs 10.5) = skillnad 107.305
Model 3 long kostar 599.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 51.390 eller 476.595 = skillnad 123.305
Tyska premien är 3.000 Euro från tillverkaren och 6.000 euro från myndigheterna efter några veckor samt momsen är 16% istf 19% fram till årsskiftet.
Märklig skillnad Man kanske skall köpa sig en bil genom Tyskland? Rabatt 20% på en stekhet Model 3 borgar för billigt ägande de första 1-2 åren.
Begränsande är dock att den måste ägas och köras (med tysk registrering) i min 6 månader och 600 mil.
Undrar hur det ser ut för ex Polestar och andra bilar?
Lägg på 25% svensk moms på det så spricker kalkylen....
I husbilsvärlden löser man det ibland genom att hyra birenni 6 månader och sedan dras hyran på priset....
Intressant med husbilsupplägget. Det är ett tips till bilhandlare i Tyskland m.a.o.
Privatimport och hyrköpsupplägg från andra EU länder är vad som skulle hända om miljöpremien tas bort eller blir för låg från 2021.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Så gjorde vi när vi köpte husbil i Tyskland, hyrde i 6 månader och körde 600 mil under den tiden. Tysk moms betalades, naturligtvis ingen svensk sådan på begagnad bil.
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Jo men då måste du som du säger operera med en bulvan eller så kan man hoppas på att Tyskland har ett överskott på 6 månader gamla bilar.Rennwagen skrev:Men den är redan momsad i Tyskland som är ett EU land och skall därför inte momsas igen vid införsel till Sverige förutsatt att den är äldre än 6 månader och har mer än 600 mil på mätaren. Så det borde väl fortfarande hålla.Julleruff skrev:Rennwagen skrev:Model 3 std kostar 499.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 43.390 eller 392.595 (växelkurs 10.5) = skillnad 107.305
Model 3 long kostar 599.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 51.390 eller 476.595 = skillnad 123.305
Tyska premien är 3.000 Euro från tillverkaren och 6.000 euro från myndigheterna efter några veckor samt momsen är 16% istf 19% fram till årsskiftet.
Märklig skillnad Man kanske skall köpa sig en bil genom Tyskland? Rabatt 20% på en stekhet Model 3 borgar för billigt ägande de första 1-2 åren.
Begränsande är dock att den måste ägas och köras (med tysk registrering) i min 6 månader och 600 mil.
Undrar hur det ser ut för ex Polestar och andra bilar?
Lägg på 25% svensk moms på det så spricker kalkylen....
I husbilsvärlden löser man det ibland genom att hyra birenni 6 månader och sedan dras hyran på priset....
Intressant med husbilsupplägget. Det är ett tips till bilhandlare i Tyskland m.a.o.
Privatimport och hyrköpsupplägg från andra EU länder är vad som skulle hända om miljöpremien tas bort eller blir för låg från 2021.
Be en tysk köpa en bil och han kör den i 6 månader.
Be en tysk köpa en bil, ta med den hem och du åker sen ner och exporterar den efter 6 månader.
Skaffa tysk adress att skriva dig på.
Gör en deal med en tysk handlare eller uthyrare att du hyr en bil i 6 månader och vill du sen köpa den så dras hyran på priset (husbilslösningen jag nämnde innan)
Säker fler sätt än det...
Men visst går det lösa med med kreativitet, skatte- och solidaritetsmoral satt åt sidan.
(Läs inte in här att jag älskar skatt....)
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Är det nåt problem med att hyra en tysk bil i 6 månader?
Och köra den i Sverige med tyska skyltar och tysk försäkring.
Och sen importera den till Sverige?
Och köra den i Sverige med tyska skyltar och tysk försäkring.
Och sen importera den till Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Problemet är väl snrare att en handlare inte tjänar något på att köpa en Tesla till dig, hade det varit en Audi handlare tex så har dom ju sina rabatter på bilen redan men varför skulle dem ha ett intresse att sälja en Tesla till dig om de inte får sin del av kakan?
I Sverige vill ju en handlare ha runt 45-50k per såld bil i lite högre prisklass, då äts "vinsten" snabbt upp när man dessutom räknar med lägre andrahandsvärde samt ev jobbigare garantiärenden.
I Sverige vill ju en handlare ha runt 45-50k per såld bil i lite högre prisklass, då äts "vinsten" snabbt upp när man dessutom räknar med lägre andrahandsvärde samt ev jobbigare garantiärenden.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Rennwagen skrev:43.390 eller 392.595 (växelkurs 10.5)
Vänta nuRennwagen skrev:51.390 eller 476.595
43.390x10,50=455.595
51.390x10,50=539.595
För övrigt får jag upp högre priser på hemsidan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Uppmärksamt "En traktor"! Men kalkylen stämmer men var onekligen otydlig då jag drog de 6000 euro i tysk miljöbonus (63.000 SEK) i samma cell som valutakonverteringen. Så:EnTraktor skrev:Rennwagen skrev:43.390 eller 392.595 (växelkurs 10.5)Vänta nuRennwagen skrev:51.390 eller 476.595
43.390x10,50=455.595
51.390x10,50=539.595
För övrigt får jag upp högre priser på hemsidan.
(43.390x10,50)-63.000 = 455.595
(51.390x10,50)-63.000 = 539.595
I de svenska priserna har jag dragit bort miljöbonusen. Så det är fortfarande ca 100.000 SEK i diff.
För tyska priserna är det dessa uppgifter jag har, även efter att ha ringt ett Tesla center i Tyskland.
Svårigheterna i genomförandet som många insiktsfulla medlemmar pekat ut kvarstår givetvis.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Nä, sätt på ett par klistermärken bak på bilen så är det ingen som tar dig för svensk....Zalman3 skrev:Är det nåt problem med att hyra en tysk bil i 6 månader?
Och köra den i Sverige med tyska skyltar och tysk försäkring.
Och sen importera den till Sverige?
”Bitte ein Bier”
En stegrande Ferrari-älg
Ett Schalke 04 klubbmärke
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Hur gjorde du?ducce916 skrev:Så gjorde vi när vi köpte husbil i Tyskland, hyrde i 6 månader och körde 600 mil under den tiden. Tysk moms betalades, naturligtvis ingen svensk sådan på begagnad bil.
Hyrde du en tyskregistrerad husbil i 6 månader och körde runt i Europa.
När den då var 6 månader och hade gått 600 mil, körde du hem till Sverige.
Och regade in den i Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Det är så man gör det.Zalman3 skrev:Hur gjorde du?ducce916 skrev:Så gjorde vi när vi köpte husbil i Tyskland, hyrde i 6 månader och körde 600 mil under den tiden. Tysk moms betalades, naturligtvis ingen svensk sådan på begagnad bil.
Hyrde du en tyskregistrerad husbil i 6 månader och körde runt i Europa.
När den då var 6 månader och hade gått 600 mil, körde du hem till Sverige.
Och regade in den i Sverige?
Tyska husbilshandlare erbjuder t o m ”långtidshyra” i annonser.
Kan vara besparingar på 100-500.000sek på en husbil att göra på detta sätt.
Nackdelen är att absoluta majoriteten av svenska husbilshandlare inte vill ta i din husbil för garanti- eller andra arbeten på bodelen.
Du blir aktivt motarbetad av hela svenska husbilsbranschen med importhusbil oavsett importmetod.
Bildelen brukar det inte va några större problem med att åberopa ”Europagaranti” då bilbranschen på det sättet är mognare.
Vart du kör dina 600mil är upp till ditt samvete, du har ju redan skaffat dig bilen på ett icke avsett sätt så du är redan utanför regelverket som det är tänkt....
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Körde det mesta i Europa den första månaden, sedan körde jag hem och körde resten i Sverige, därefter lät jag den stå på tomten resterande månader, varefter jag registrerade den. Byggde på att jag hade full tillit till den tyske handlaren (större företag i branschen) eftersom han stod som ägare i sex månader trots att jag betalat en stor slant (mot kvitto naturligtvis).Zalman3 skrev:Hur gjorde du?ducce916 skrev:Så gjorde vi när vi köpte husbil i Tyskland, hyrde i 6 månader och körde 600 mil under den tiden. Tysk moms betalades, naturligtvis ingen svensk sådan på begagnad bil.
Hyrde du en tyskregistrerad husbil i 6 månader och körde runt i Europa.
När den då var 6 månader och hade gått 600 mil, körde du hem till Sverige.
Och regade in den i Sverige?
Kan tillägga att jag gjorde service osv mestadels under resor i Tyskland men hade inga problem med den svenska importören vid div mindre serviceärenden. Bilen (Niesmann+Bischoff) var f ö så gott som helt problemfri, hade kanske varit annorlunda att lösa ev större problem hos den svenska importören,
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Känns som svårt att få tesla i Tyskland att gå med på något sånt. Man behöver en bulvan som man litar på och som inte vill ha betalt.ducce916 skrev:Byggde på att jag hade full tillit till den tyske handlaren (större företag i branschen) eftersom han stod som ägare i sex månader trots att jag betalat en stor slant (mot kvitto naturligtvis
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Inga problem.Zalman3 skrev:Är det nåt problem med att hyra en tysk bil i 6 månader?
Och köra den i Sverige med tyska skyltar och tysk försäkring.
Och sen importera den till Sverige?
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... rdon/#4469
”Ja, under förutsättning att det är ett tillfälligt brukande. Hyrestiden av bilen får inte heller vara mer än ett år, eftersom du som då hyr bilen anses vara ägare av den.”
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Som det nämns i länken ska det vara för tillfälligt brukande för att det ska vara tillåtet, så jag påstår att det inte är det om man långtidshyr i syfte att registrera den. Verkar inte tillfälligt.Fredrik j skrev:Inga problem.Zalman3 skrev:Är det nåt problem med att hyra en tysk bil i 6 månader?
Och köra den i Sverige med tyska skyltar och tysk försäkring.
Och sen importera den till Sverige?
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... rdon/#4469
Fast ”inga problem” kanske syftar på risken att åka fast? Den är nog mycket låg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Vad man har för syfte med det hela kan man ju hålla för sig själv.bylund skrev:Som det nämns i länken ska det varit för tillfälligt brukande för att det ska vara tillåtet, så jag påstår att det inte är det om man långtidshyr i syfte att registrera den. Verkar inte tillfälligt.Fredrik j skrev:Inga problem.Zalman3 skrev:Är det nåt problem med att hyra en tysk bil i 6 månader?
Och köra den i Sverige med tyska skyltar och tysk försäkring.
Och sen importera den till Sverige?
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... rdon/#4469
Fast ”inga problem” kanske syftar på risken att åka fast? Den är nog mycket låg.
Eftersom man inte vid någon tidpunkt bryter mot reglerna kan man ju inte heller åka fast.
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Ja, det är ju uppsåtet som avgör om det är tillåtet, så ljuger man om det vid kontroll så lär man inte åka fast. Så jag påstår fortfarande att man bryter mot reglerna, men det är ju svårbevisat såklart.Fredrik j skrev:Vad man har för syfte med det hela kan man ju hålla för sig själv.bylund skrev:Som det nämns i länken ska det varit för tillfälligt brukande för att det ska vara tillåtet, så jag påstår att det inte är det om man långtidshyr i syfte att registrera den. Verkar inte tillfälligt.Fredrik j skrev:Inga problem.Zalman3 skrev:Är det nåt problem med att hyra en tysk bil i 6 månader?
Och köra den i Sverige med tyska skyltar och tysk försäkring.
Och sen importera den till Sverige?
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... rdon/#4469
Fast ”inga problem” kanske syftar på risken att åka fast? Den är nog mycket låg.
Eftersom man inte vid någon tidpunkt bryter mot reglerna kan man ju inte heller åka fast.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Om polisen stoppar dig lär dom ju inte fråga efter ditt uppsåt och du behöver inte heller ljuga.
Re: Köpa Model 3 100.000 SEK billigare i Tyskland
Jag har blivit stoppad i tullen när jag kört utlandsregistrerad husbil, och fått frågor om ägarförhållanden och syfte med resan, så visst händer det att myndigheter kollar.Fredrik j skrev:Om polisen stoppar dig lär dom ju inte fråga efter ditt uppsåt och du behöver inte heller ljuga.
Men vi verkar vara överens om att det inte är tillåtet, men lätt att komma undan med? Om en lögn kommer att krävas för att komma undan eller inte är ju sekundärt. Det blir ju inte tillåtet bara för att ingen frågar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS