Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elstolpe

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daviday
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2021 20:13

Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elstolpe

Inlägg av Daviday »

Hej alla

Väntar på min M3 LR som levereras mellan 23-31 mars. Bor i en lägenheten och har inget garage. För närvarande har jag en vanlig bil parkeringplats som kostar mig 250/mån. Jag kan byta till en elbilplats med elstolpe och då kommer den kosta mig 750kr/mån + elförbrukningen.

Är jag galen om jag tänker att behålla min vanlig p-plats och bara ladda bilen på en tesla SC som är 12km från min lägenhet? Tror det blir billigare men då oroar jag om det finns nackdelar om man bara laddar på Tesla SC laddare. Jobbar hemifrån och kommer inte köra mycket. Tack
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av Daven »

Det kommer fungera bra att bara ladda på SuC, men smartladdning sliter mer på batteriet. Du kommer även att vara tvungen att åka o "tanka" litet titt som tätt vilket gör att du går miste om en väldigt stor fördel. Fördelen är att bilen alltid är redo att åka och du behöver inte tänka på laddning.

Vad kostar elen på elbilsplatsen?

Jag har haft hemma laddning hela tiden jag haft elbil (ca 3år) och jag skulle inte kunna tänka mig o vara utan. Skulle jag flytta till lägenhet nu så hade det stått på kravlista. Men sedan finns det ett par här på forumet som inte har hemma laddning och tycker det fungerar fint, dock så tror jag det krävs en entusiast för att tycka det.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av Anderzzon »

Visst, det kanske blir lite billigare men förmodligen bara några hundra kronor i månaden billigare.
Jag antar att elen på parkeringsplatsen inte kostar 3,60 kr/kWh? Sedan, eftersom du har den parkerad utomhus så kommer du vilja ha sentry mode påslaget vilket drar en del el. Så om du inte har laddning hemma kommer du behöva åka iväg och ladda ofta bara pga att bilen står och drar ström.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av Bjelke »

För att spara 500 spänn varje månad kan det ju vara intressant om man tycker att det är ok
att åka dit och stå där en stund, men det kan bli drygt på vintern om laddningen inte
kommer upp i någon hög effekt pga kallt batteri (och då blockerar man ju även en stolpe
extra länge).
Sedan var det ju det där med priset på elen också, den kan ju bli dyrare på SuC som redan efterfrågats här ovan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av Johlei »

Hemmalddning är verkligen jättepraktiskt. Kanske dyker det upp annat alternativ för dig, särskilt om du ligger på lite i lokalpolitiken?

För 500 kr laddar du ca 150 kWh på SuC vilket motsvarar ca 40-90 mils körning korta sträckor inkl förvärmning av kupén. Kör du mer än så eller vill ha Sentry mode aktiverat så börjar det bli värt den extra kostnaden, beroende på vad elpriset är på din nya P-plats.

Å andra sidan kanske du regelbundet storhandlar eller befinner dig på köpcentra där du kan ladda bilen lite långsammare men billigare och med mindre stök än att ta en laddutflykt till SuC?

Finns det andra skillnader än pris och laddmöjlighet i dina alternativ? Avstånd från hemmet, risk för åverkan / inbrott, tak / garage, synlig från hemmet? Det kan också påverka ditt val.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av LasseTM »

Med SC menar du super charger eller Tesla service center?
Gratis laddning på service center men superschlager kostar ju.
Vad får du betala för elen vid din parkering?
Är det 1:- kWh hade jag lätt tagit det alternativet då supercharger kostar mer att ladda och komforten att ha full batteri när man behöver är trevligt.
Speciellt på vintern när mycket energi går åt till att värma bilen.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av DanneLKPG »

Jag har inte möjlighet till el vid min parkering, men det funkar okej ändå. Jag kör Bee abonnemang 399kr och då ingår laddning upp till 450kWh i månaden. Jag brukar åka bort till snabbladdaren nån gång i veckan och ta en promenad, kolla youtube, äta m.m medans den laddar. Varje ursäkt att köra bilen är rolig. :)

Men! Hade jag fått välja så hade jag gärna haft el hemma då det underlättar vid resor och särskilt skönt på vintern med all förvärmning.

Testa utan ett tag så kan du ju byta plats senare om det blir för omständigt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Thunell
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 jun 2020 11:25

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av Thunell »

Jag bor i lägenhet och har parkering med 230V-uttag. Föreningen tillåter dock inte laddning av elbilar, så det har bara använts i nödfall med nedställd strömstyrka. Kanske är värt att kolla upp så uttaget får användas till ditt behov om du inte redan gjort det.

Mitt tips är att kolla upp om BEE har några laddare i närheten av där du bor, alternativt om det finns några andra billigare långsamladdare som kan nyttjas. Jag har 2 stycken BEE 11 kW stolpar 500 m bort som jag ställer bilen vid några timmar vid behov. 399 kr/mån för 450 kWh räcker till majoriteten av min körning (ligger mellan 150 och 250 mil per månad).
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av KatarinaTH »

Kolla om det finns någon annan laddare i närheten med vettigt pris. Är det bara något kvarter bort kan du ju ställa bilen där vid behov, istället för att åka till supercharger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av Niklas Z »

Jag har inte laddning hemma, men det finns publika ladduttag inom 5-10 minuters gångväg. Hälften av dem är bara 3,7 kW, men det räcker gott om bilen står där över en natt. Kolla om du har några sådana inom rimligt promenadavstånd.
Jag ska dock säga att jag står i kö för att få parkering med laddmöjlighet i bostadsrättsföreningen och kommer att ta det alternativet, trots att det blir lite dyrare. Jag tycker det fungerar bra nu, men det är ännu bekvämare om jag kan ha parkering med laddning bredvid huvudentrén.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av fth »

Hemmaladdning är förstås det mest bekväma, en av de stora fördelarna med elbil är just att alltid kunna ha ”fulltankad” bil när man ska åka iväg.

Med det sagt, extrakostnaden 500:-/mån för din laddplats tycker jag var väldigt hög, särskilt när ”vanlig” plats är så billig, 200% påslag är ju rätt absurt.

Vad får du betala för elen? Som jämförelse kan jag berätta att i mitt ”andra” garage mitt i Stockholm City så är extrakostnaden för laddplats också 500:-/mån, men då inklusive el.

Lägger dom dessutom på något på elpriset så tycker jag det är oskäligt, med 500:-/mån extra avgift för platsen så skulle jag som en principsak inte acceptera något påslag öht på inköpspriset.

Då skulle jag ge dom fingret och ta smällen att behöva åka och ”tanka” bilen då och då. Men det är ju bara jag ;)

Jag tycker det finns ett mönster i att fastighetsägare och bostadsrättsföreningar antingen vägrar installera laddplatser öht, eller passar på att ta oskäliga avgifter, det ska inte uppmuntras.

Är det hyresrätt eller brf? Om det senare, kan du påverka prissättningen?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av McFace »

fth skrev:
Hemmaladdning är förstås det mest bekväma, en av de stora fördelarna med elbil är just att alltid kunna ha ”fulltankad” bil när man ska åka iväg.

Med det sagt, extrakostnaden 500:-/mån för din laddplats tycker jag var väldigt hög, särskilt när ”vanlig” plats är så billig, 200% påslag är ju rätt absurt.

Vad får du betala för elen? Som jämförelse kan jag berätta att i mitt ”andra” garage mitt i Stockholm City så är extrakostnaden för laddplats också 500:-/mån, men då inklusive el.

Lägger dom dessutom på något på elpriset så tycker jag det är oskäligt, med 500:-/mån extra avgift för platsen så skulle jag som en principsak inte acceptera något påslag öht på inköpspriset.

Då skulle jag ge dom fingret och ta smällen att behöva åka och ”tanka” bilen då och då. Men det är ju bara jag ;)

Jag tycker det finns ett mönster i att fastighetsägare och bostadsrättsföreningar antingen vägrar installera laddplatser öht, eller passar på att ta oskäliga avgifter, det ska inte uppmuntras.

Är det hyresrätt eller brf? Om det senare, kan du påverka prissättningen?

/fth
Installationen av laddpunkten ska ju bekostas på något sätt, men 500 i månaden låter oskäligt.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av ErikHallq »

Sitter i styrelsen för vår brf och har precis fixat laddstolpar. Det blev ganska dyrt per stolpe eftersom det krävdes mycket arbete vs antalet stolpar. Avskrivningstiden satt vi på 10år för laddstolparna och 20år för övrig infrastruktur så som kablar, grävning etc. Då hamnade priset på 300kr/mån + elförbrukning. 500kr/mån känns då som att din brf vill tjäna pengar på stolparna istället, alternativt så har de fått betala väldigt mycket för stolparna. Parkeringen idag kostar 1100kr/mån utan stolpe
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av OfarligTesla »

Ja jag tycker du antingen är galen eller arbetslös för det krävs ingen högre lön för att tiden det tar att ladda på SuC är värd mer än kostnaden av att kunna ladda hemma med det upplägget. Jag hade hoppat på laddplatsen direkt.
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 dec 2019 12:52

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av Teslasse »

ErikHallq skrev:
Sitter i styrelsen för vår brf och har precis fixat laddstolpar. Det blev ganska dyrt per stolpe eftersom det krävdes mycket arbete vs antalet stolpar. Avskrivningstiden satt vi på 10år för laddstolparna och 20år för övrig infrastruktur så som kablar, grävning etc. Då hamnade priset på 300kr/mån + elförbrukning. 500kr/mån känns då som att din brf vill tjäna pengar på stolparna istället, alternativt så har de fått betala väldigt mycket för stolparna. Parkeringen idag kostar 1100kr/mån utan stolpe
Stämmer rätt bra med vad vi kom fram till i min förening. Vi har bara 6 platser och fixade laddmöjlighet till alla (blev så liten skillnad i kostnad så som bidragen är konstruerade). Det visade sig dessutom att alla medlemmar var positiva till installationen och inte tyckte den nödvändigtvis behövde vara helt självfinansierad. För att slippa betala en massa administration bestämde vi fast påslag 600 kr/mån inkl el för de som vill nyttja laddmöjligheten.

Men till frågan, ja det är lite dyrt, men hade nog ändå tyckt det var värt det för att slippa krånglet.
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av fth »

Det finns ju rätt starka argument för att laddplatser höjer värdet för samtliga boende i föreningen.

I mina ögon finns det heller ingen egentlig anledning att just dagens elbilsägare skall bekosta investeringen som rimligen samtliga bilägare i föreningen inom kort kommer att dra nytta av när även dom skaffar elbil.

Föreningar som passar på och tar ockerpriser för laddplatser har jag ingen som helst sympati för, även om det i praktiken är småpengar, och alternativet både är krångligare och nästan lika dyrt så skulle jag av principskäl ta den smällen alla dagar i veckan.

Men det är ju bara jag som sagt ;)

Det var en tämligen lång och infekterad tråd på byggahus för en tid sedan om just detta, en ganska stor andel av inläggen kunde sammanfattas med "har man råd med en miljon-Tesla så har man f-n råd att betala dyr el också", det verkar vara ganska vanligt med de åsikterna i brf-styrelser tyvärr. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av ErikHallq »

Teslasse skrev:
ErikHallq skrev:
Sitter i styrelsen för vår brf och har precis fixat laddstolpar. Det blev ganska dyrt per stolpe eftersom det krävdes mycket arbete vs antalet stolpar. Avskrivningstiden satt vi på 10år för laddstolparna och 20år för övrig infrastruktur så som kablar, grävning etc. Då hamnade priset på 300kr/mån + elförbrukning. 500kr/mån känns då som att din brf vill tjäna pengar på stolparna istället, alternativt så har de fått betala väldigt mycket för stolparna. Parkeringen idag kostar 1100kr/mån utan stolpe
Stämmer rätt bra med vad vi kom fram till i min förening. Vi har bara 6 platser och fixade laddmöjlighet till alla (blev så liten skillnad i kostnad så som bidragen är konstruerade). Det visade sig dessutom att alla medlemmar var positiva till installationen och inte tyckte den nödvändigtvis behövde vara helt självfinansierad. För att slippa betala en massa administration bestämde vi fast påslag 600 kr/mån inkl el för de som vill nyttja laddmöjligheten.

Men till frågan, ja det är lite dyrt, men hade nog ändå tyckt det var värt det för att slippa krånglet.
Ja själva adminen men fakturering av el fixar ett annat bolag åt oss, vi vill inte hålla på med det. Vi är också momspliktiga, vilket gör att vi kan sälja el, vilket man inte får annars.
fth skrev:
Det finns ju rätt starka argument för att laddplatser höjer värdet för samtliga boende i föreningen.

I mina ögon finns det heller ingen egentlig anledning att just dagens elbilsägare skall bekosta investeringen som rimligen samtliga bilägare i föreningen inom kort kommer att dra nytta av när även dom skaffar elbil.

Föreningar som passar på och tar ockerpriser för laddplatser har jag ingen som helst sympati för, även om det i praktiken är småpengar, och alternativet både är krångligare och nästan lika dyrt så skulle jag av principskäl ta den smällen alla dagar i veckan.

Men det är ju bara jag som sagt ;)

Det var en tämligen lång och infekterad tråd på byggahus för en tid sedan om just detta, en ganska stor andel av inläggen kunde sammanfattas med "har man råd med en miljon-Tesla så har man f-n råd att betala dyr el också", det verkar vara ganska vanligt med de åsikterna i brf-styrelser tyvärr. :(

/fth
Ja precis, skönt för oss är att ingen av oss i styrelsen tänker så. Boxarna kan ju behövas bytas ut efter 10-15 år, och då tänker vi att de befintliga boxarna bör vara betalda av de som använt dom. Vi har också bara 15 platser, varav 6 får laddstolpe, men har ca 180 lägenheter. Dvs vi har vääälidigt lång kö för att få en parkeringsplats, och ännu längre för att få en plats med laddstolpe om ett par år antagligen. Så vi känner att det inte är rättvist att alla medlemmar ska betala för något som bara några få i praktiken kan utnyttja. Det är inga medlemmar som har tyckt att det varit något konstigt med detta. Men har hört att vissa föreningar vill räkna hem hela arbetet på bara 5 år, vilket är orimligt. Då hade jag velat ta med mig boxen ifall jag flyttade :lol: . Det hade gett en månadskostnad på ca 700kr/mån för medlemmen med laddstolpe + elförbrukning
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av OfarligTesla »

ErikHallq skrev:
Sitter i styrelsen för vår brf och har precis fixat laddstolpar. Det blev ganska dyrt per stolpe eftersom det krävdes mycket arbete vs antalet stolpar. Avskrivningstiden satt vi på 10år för laddstolparna och 20år för övrig infrastruktur så som kablar, grävning etc. Då hamnade priset på 300kr/mån + elförbrukning. 500kr/mån känns då som att din brf vill tjäna pengar på stolparna istället, alternativt så har de fått betala väldigt mycket för stolparna. Parkeringen idag kostar 1100kr/mån utan stolpe
Jag tycker att 10 år låter som galet lång tid faktiskt, tror knappast det är en återspegling av verkligheten. Tycker inte 500 kr/mån är orealistiskt utan att föreningen tjänar pengar på stolparna.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av ErikHallq »

OfarligTesla skrev:
ErikHallq skrev:
Sitter i styrelsen för vår brf och har precis fixat laddstolpar. Det blev ganska dyrt per stolpe eftersom det krävdes mycket arbete vs antalet stolpar. Avskrivningstiden satt vi på 10år för laddstolparna och 20år för övrig infrastruktur så som kablar, grävning etc. Då hamnade priset på 300kr/mån + elförbrukning. 500kr/mån känns då som att din brf vill tjäna pengar på stolparna istället, alternativt så har de fått betala väldigt mycket för stolparna. Parkeringen idag kostar 1100kr/mån utan stolpe
Jag tycker att 10 år låter som galet lång tid faktiskt, tror knappast det är en återspegling av verkligheten. Tycker inte 500 kr/mån är orealistiskt utan att föreningen tjänar pengar på stolparna.
Livslängden är beräknad på till 10-15 år, så det är inte så långt tid i förhållande till det. Det är 22kw laddare, 11kw hade såklart räckt iom att det är det bilarna stödjer, men blir batterierna större och bilarna utvecklas så kan 22kw bli relevant någon dag och då slipper vi byta. Ser inte varför man då skulle räkna på kortare tid egentligen. Ett alternativ hade varit att räkna hem allt på 5 år och efter 5 år ta ut nästintill ingenting extra för stolparna, men då "straffas" ju dom som är tidiga med elbilar, vilket bara är helt fel
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Daviday
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2021 20:13

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av Daviday »

Tack alla för bra tips. Bor i en hyresrätt och båda parkeringarna är precis utanför min balkong så väl synliga. Ej arbetslös :D Har ett lön på 42000/mån. Det bara handlar om skillnad i priset mellan alternativ 1 och 2 och vad makes sense.

Enligt min hyresvärden:
"Hyran är totalt 750 kr exkl. moms. Kostnad för elförbrukningen tillkommer med 2 kr/kWh samt kostnad för ChargeFlow-app på 200 kr."
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av ErikHallq »

Daviday skrev:
Tack alla för bra tips. Bor i en hyresrätt och båda parkeringarna är precis utanför min balkong så väl synliga. Ej arbetslös :D Har ett lön på 42000/mån. Det bara handlar om skillnad i priset mellan alternativ 1 och 2 och vad makes sense.

Enligt min hyresvärden:
"Hyran är totalt 750 kr exkl. moms. Kostnad för elförbrukningen tillkommer med 2 kr/kWh samt kostnad för ChargeFlow-app på 200 kr."
Ah det förklarar saken, då finns det ett vinstintresse från hyresvärden :)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av OfarligTesla »

ErikHallq skrev:

Livslängden är beräknad på till 10-15 år, så det är inte så långt tid i förhållande till det. Det är 22kw laddare, 11kw hade såklart räckt iom att det är det bilarna stödjer, men blir batterierna större och bilarna utvecklas så kan 22kw bli relevant någon dag och då slipper vi byta. Ser inte varför man då skulle räkna på kortare tid egentligen. Ett alternativ hade varit att räkna hem allt på 5 år och efter 5 år ta ut nästintill ingenting extra för stolparna, men då "straffas" ju dom som är tidiga med elbilar, vilket bara är helt fel
Om ni inte lagt in en peng som ansamlas för underhåll med mera så kommer ni bli besvikna för jag kan säga att sannolikheten för att alla era laddare håller i 10 år helt utan några underhållskostnader är bra mycket lägre än 100%, eller fick ni 10 års garanti på det? 10 års livslängd låter som något en leverantör säger för att försöka sälja in det men sen garanterar de hållbarheten bra mycket kortare än så.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av fth »

Daviday skrev:
Tack alla för bra tips. Bor i en hyresrätt och båda parkeringarna är precis utanför min balkong så väl synliga. Ej arbetslös :D Har ett lön på 42000/mån. Det bara handlar om skillnad i priset mellan alternativ 1 och 2 och vad makes sense.

Enligt min hyresvärden:
"Hyran är totalt 750 kr exkl. moms. Kostnad för elförbrukningen tillkommer med 2 kr/kWh samt kostnad för ChargeFlow-app på 200 kr."
Ja, med dom priserna är det ju iaf någon som tänkt tjäna pengar på dig, hyresvärden och/eller ChargeFlow.

Priset för laddning är alltså 625:-/månad + 2.50:-/kWh ink moms, det kallar jag ocker, beroende på hur mycket du kör så är ju detta Ionity-nivå.

Jag skulle aldrig acceptera det, men du får fråga dig hur mycket din bekvämlighet är värd. Enligt mina beräkningar kommer du, om du är en genomsnittsbilist, få ett kWh-pris som är ungefär dubbelt mot SuC.

Sen har jag aldrig ens hört talas om en operatör som tar betalt för sin app, bara det hade diskvalificerat dom för mig :D

Det är väl iaf inte 200:-/månad för appen? :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av martinot »

Daviday skrev:
Hej alla

Väntar på min M3 LR som levereras mellan 23-31 mars. Bor i en lägenheten och har inget garage. För närvarande har jag en vanlig bil parkeringplats som kostar mig 250/mån. Jag kan byta till en elbilplats med elstolpe och då kommer den kosta mig 750kr/mån + elförbrukningen.

Är jag galen om jag tänker att behålla min vanlig p-plats och bara ladda bilen på en tesla SC som är 12km från min lägenhet? Tror det blir billigare men då oroar jag om det finns nackdelar om man bara laddar på Tesla SC laddare. Jobbar hemifrån och kommer inte köra mycket. Tack
Jag tycker att detta är ockerpriser, och något som din hyresvärd gör för att profitera på din situation (och verkligen inte för att uppmuntra till miljövänliga alternativ). Men det sagt så hade jag antingen skippat elbil helt, eller så hade jag svalt det sura äpplet och köpt in mig på lösningen (trots kraftiga vinstmarginaler, eller dåliga upphandlingar, av hyresvärden).

För mig är det en förutsättning för att äga elbil att kunna bekvämt ladda hemma. Annars så blir det en stressfaktor och obekvämlighet. Det fina med en elbil (med hemmaladdning) är just att det för vardagsärenden är mycket bekvämare och stressfriare än en ICE-bil som måste tankas i tid och otid.

Utan hemmaladdning/nattladdning så gå du från en lösning som är bekvämare än en ICE, till en som är mer obekväm och mer opraktisk än en ICE. Livet är för kort för att stressa och oroa sig för triviala saker i vardagen, och jag hade pröjsat ockerpriserna (för att senare när man flyttar se över efter bättre hyresvärdar). Du har ett bra och välbetalt jobb, och ibland bedrar snålheten visheten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto

Inlägg av KatarinaTH »

Är det 750 ex moms blir det ju över 900 kr/ månad inkl moms!! El tillkommer... Jag hade tackat nej av principskäl. Så mycket ger inte vi i bensinkostnader per månad (har inte köpt tesla än).
Skriv svar