Ljudnivå i kupen
Moderator: Redaktion
Ljudnivå i kupen
Nyfiken på era erfarenheter med ljudnivån på Model 3 LR (18", sommar- och vinterdäck från Tesla).
Jag mätte runt 70-72db (med en bullerapp och telefonmikrofon så kanske inte världens mest vetenskapliga test) i motorvägsfart med vinterdäcken på efter leverans. Efter att jag haft bilen inne på service för en feljusterad baklucka får jag tillbaka den och märker att den är mycket tystare. I samma hastighet låg den istället på runt 66-67db. Markant förbättring!
Nu har jag bytt till sommarsulorna och såg fram emot en ännu tystare gång, men tji fick jag, för nu är ljudnivån tillbaka runt 70db.
Är det vad man kan räkna med eller finns det anledning att börja felsöka?
Jag mätte runt 70-72db (med en bullerapp och telefonmikrofon så kanske inte världens mest vetenskapliga test) i motorvägsfart med vinterdäcken på efter leverans. Efter att jag haft bilen inne på service för en feljusterad baklucka får jag tillbaka den och märker att den är mycket tystare. I samma hastighet låg den istället på runt 66-67db. Markant förbättring!
Nu har jag bytt till sommarsulorna och såg fram emot en ännu tystare gång, men tji fick jag, för nu är ljudnivån tillbaka runt 70db.
Är det vad man kan räkna med eller finns det anledning att börja felsöka?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ljudnivå i kupen
Nej, så enkelt är det inte. Mina Hakka R3 vinterdäck väsnas mer än sommardäcken. Tydlig skillnad till fördel för sommardäcken. Men det beror på många faktorer och motsatsen finns säkert också.TeslaM3 skrev:Är inte vinterdäck (dubbfria sådana) mjukare än sommardäck och därmed tystare?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ljudnivå i kupen
Wow. Då ska man verkligen inte välja Hakka. Mina vinterdäck (Goodyear Ultra Grip Ice 2) är som bomull. Bilen blir galet tyst (Model S). Hade dock begagnade Hakka R2 på förra bilen en vinter och de hade nåt jobbigt resonansljud.Gustafsson skrev:Nej, så enkelt är det inte. Mina Hakka R3 vinterdäck väsnas mer än sommardäcken. Tydlig skillnad till fördel för sommardäcken. Men det beror på många faktorer och motsatsen finns säkert också.TeslaM3 skrev:Är inte vinterdäck (dubbfria sådana) mjukare än sommardäck och därmed tystare?
Så tror jag det är för de flesta. Dubbfria nordiska är mycket tystare än sommardäck.
Re: Ljudnivå i kupen
Man behöver en fix sträcka för att jämföra buller i en kupe.
Asfalten spelar större roll än något annat, när tester görs på nya bilar väljer man sträckor man vet har tyst asfalt, jag vet att Scania hade en sträcka i Spanien där dom mätte upp.
I Sverige på sina ställen behöver man ju hörselkåpor oavsett bil för att asfalten är så grov.
Körde en sträcka idag mellan Nykil och Trollegater där bilen blev knäpptyst, jag har aldrig upplevt så fin väg i Sverige vi pratar nästan som att enbart lägga tjära och sedan slipa den.
Sedan kommer man ut på E4 i samma hastighet och man vill ha öronproppar.
Asfalten spelar större roll än något annat, när tester görs på nya bilar väljer man sträckor man vet har tyst asfalt, jag vet att Scania hade en sträcka i Spanien där dom mätte upp.
I Sverige på sina ställen behöver man ju hörselkåpor oavsett bil för att asfalten är så grov.
Körde en sträcka idag mellan Nykil och Trollegater där bilen blev knäpptyst, jag har aldrig upplevt så fin väg i Sverige vi pratar nästan som att enbart lägga tjära och sedan slipa den.
Sedan kommer man ut på E4 i samma hastighet och man vill ha öronproppar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Ljudnivå i kupen
LasseTM skrev:Man behöver en fix sträcka för att jämföra buller i en kupe.
Asfalten spelar större roll än något annat, när tester görs på nya bilar väljer man sträckor man vet har tyst asfalt, jag vet att Scania hade en sträcka i Spanien där dom mätte upp.
I Sverige på sina ställen behöver man ju hörselkåpor oavsett bil för att asfalten är så grov.
Körde en sträcka idag mellan Nykil och Trollegater där bilen blev knäpptyst, jag har aldrig upplevt så fin väg i Sverige vi pratar nästan som att enbart lägga tjära och sedan slipa den.
Sedan kommer man ut på E4 i samma hastighet och man vill ha öronproppar.
Ja, kommer man bara ner till Danmark och Tyskland så blir bilen väldigt tyst. Jobbigt när man kommer hem dock. Hur f-n står vi ut? Upplevt samma sak med BMW 3-serien så är inte bara Tesla som är bullriga på vår grova asfalt.
Re: Ljudnivå i kupen
Här i Skåne är det mkt slät och fin asfalt tycker jag. Blir väl så när få kör med dubbdäck + lite tjälskador.
E6 runt Malmö är horribel dock, särskilt ner mot Vellinge.
E6 runt Malmö är horribel dock, särskilt ner mot Vellinge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ljudnivå i kupen
Som sagt beror ju på vad man jämför med. Jag har contisilent sommardäck 19” . De är de tystaste däck jag provat. Och även om Hakka R3 bullrar mer, så är de ju tysta jämfört med dubbdäck- hade Hakka 8 ett tag.MWall skrev:Wow. Då ska man verkligen inte välja Hakka. Mina vinterdäck (Goodyear Ultra Grip Ice 2) är som bomull. Bilen blir galet tyst (Model S). Hade dock begagnade Hakka R2 på förra bilen en vinter och de hade nåt jobbigt resonansljud.Gustafsson skrev:Nej, så enkelt är det inte. Mina Hakka R3 vinterdäck väsnas mer än sommardäcken. Tydlig skillnad till fördel för sommardäcken. Men det beror på många faktorer och motsatsen finns säkert också.TeslaM3 skrev:Är inte vinterdäck (dubbfria sådana) mjukare än sommardäck och därmed tystare?
Så tror jag det är för de flesta. Dubbfria nordiska är mycket tystare än sommardäck.
EDIT:
Måste hängt på forumet för länge. Mina sommardäck är inte contisilent, de är Michelin PS3 acoustic! Beklagar fel info ovan!
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ljudnivå i kupen
GoodYears vinterdäck Sound Comfort är betydligt tystare än standardmonterade sommardäcken Michelin.
Är det någon som testat Michelin Acoustic?
Är det någon som testat Michelin Acoustic?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ljudnivå i kupen
Jag kör på Goodyear UltraGrip Ice 2 SCT som dubbfria vinterdäck. De har betydligt lägre ljudnivå än mina Michelin PS4 sommardäck, som jag har soundcomfort technology. I allmänhet brukar dubbfria vinterdäck vara tystare än sommardäck, i alla fall vid temperaturer ner mot nollstrecket, då gummit i sommardäcken hårdnar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ljudnivå i kupen
Måste hängt på forumet för länge. Mina sommardäck är inte contisilent, de är Michelin PS3 acoustic! Beklagar fel info ovan!ducce916 skrev:GoodYears vinterdäck Sound Comfort är betydligt tystare än standardmonterade sommardäcken Michelin.
Är det någon som testat Michelin Acoustic?
Så det är dessa som är tystare än mina vinterdäck Hakka R3
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ljudnivå i kupen
Alla bilar jag haft har varit tystare med odubbade vinterdäck än sommardäck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ljudnivå i kupen
Alla mina tidigare bilar ocksåtaliz skrev:Alla bilar jag haft har varit tystare med odubbade vinterdäck än sommardäck.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ljudnivå i kupen
Min 3P har så mycket vägljud med 20" att jag trodde fönster var öppna efter att ha bytt från 18" mjuka dubbfria.Gustafsson skrev:Alla mina tidigare bilar ocksåtaliz skrev:Alla bilar jag haft har varit tystare med odubbade vinterdäck än sommardäck.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Ljudnivå i kupen
Min blir tystare med sommar 20" Michelin ps4s när jag byter från 20" vinter Michelin alpinRemuz skrev:Min 3P har så mycket vägljud med 20" att jag trodde fönster var öppna efter att ha bytt från 18" mjuka dubbfria.Gustafsson skrev:Alla mina tidigare bilar ocksåtaliz skrev:Alla bilar jag haft har varit tystare med odubbade vinterdäck än sommardäck.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Ljudnivå i kupen
Tjenare,
jag har läst en hel del i forumet och även på andra ställen online gällande ljudnivån i bilen. Jag tänkte höra med er Model 3 ägare om ni stör er väldigt mycket på ljudnivån under vardagen, eller är det enbart i väldigt höga hastigheter som det blir för högt?
Själv kör jag vanligtvis i hastigheter mellan 0-110 km/h och då med en Hyundai Kona Electric. Under dessa hastigheter tycker jag det är OK, men kör jag upp i cirka 120+ km/h så blir det ganska jobbigt för öronen/hjärnan att köra under en längre tid.
Tänkte ta och provköra en model 3 idag, för att bland annat se hur ljudnivån är jämfört med min Kona. Återkommer i dagarna med intryck, just nu är det framförallt ljudnivå-frågan som får mig att tveka till att byta upp mig, får se hur jag tänker kring det hela efter provkörningen
jag har läst en hel del i forumet och även på andra ställen online gällande ljudnivån i bilen. Jag tänkte höra med er Model 3 ägare om ni stör er väldigt mycket på ljudnivån under vardagen, eller är det enbart i väldigt höga hastigheter som det blir för högt?
Själv kör jag vanligtvis i hastigheter mellan 0-110 km/h och då med en Hyundai Kona Electric. Under dessa hastigheter tycker jag det är OK, men kör jag upp i cirka 120+ km/h så blir det ganska jobbigt för öronen/hjärnan att köra under en längre tid.
Tänkte ta och provköra en model 3 idag, för att bland annat se hur ljudnivån är jämfört med min Kona. Återkommer i dagarna med intryck, just nu är det framförallt ljudnivå-frågan som får mig att tveka till att byta upp mig, får se hur jag tänker kring det hela efter provkörningen
Re: Ljudnivå i kupen
Hyundai/Kia är väl inte kända för att bygga tysta bilar direkt, så accepterar man dem borde man nog inte störa sig på M3.
Som du säger är det just i högre hastigheter det blir mer noterbart. Jag körde nyligen en PS2(med 20") och den lät faktiskt högre än min Model 3(med 18") i 140, så allt är relativt som man säger.
Som du säger är det just i högre hastigheter det blir mer noterbart. Jag körde nyligen en PS2(med 20") och den lät faktiskt högre än min Model 3(med 18") i 140, så allt är relativt som man säger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ljudnivå i kupen
Jag tycker det verkar variera en del från exemplar till exemplar. Testa några olika. Med vinterdäcken (Goodyear dubbfria med sound comfort technology) går min bil tyst, men andra däck kan bullra mer.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ljudnivå i kupen
Jag tycker min LR-19 med 19’ sportfälg låter ungefär som tidigare BMW 3-serie med 18’.Twiggy skrev:Tjenare,
jag har läst en hel del i forumet och även på andra ställen online gällande ljudnivån i bilen. Jag tänkte höra med er Model 3 ägare om ni stör er väldigt mycket på ljudnivån under vardagen, eller är det enbart i väldigt höga hastigheter som det blir för högt?
Själv kör jag vanligtvis i hastigheter mellan 0-110 km/h och då med en Hyundai Kona Electric. Under dessa hastigheter tycker jag det är OK, men kör jag upp i cirka 120+ km/h så blir det ganska jobbigt för öronen/hjärnan att köra under en längre tid.
Tänkte ta och provköra en model 3 idag, för att bland annat se hur ljudnivån är jämfört med min Kona. Återkommer i dagarna med intryck, just nu är det framförallt ljudnivå-frågan som får mig att tveka till att byta upp mig, får se hur jag tänker kring det hela efter provkörningen
Är man ute efter en riktigt tyst bil är Audi och MB att föredra. Personligen attraheras jag dock mer av Tesla och BMW, trots den högre ljudnivån.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Ljudnivå i kupen
Ja jag upplever då Model3 på en helt annan nivå än Kona.Twiggy skrev:Tjenare,
jag har läst en hel del i forumet och även på andra ställen online gällande ljudnivån i bilen. Jag tänkte höra med er Model 3 ägare om ni stör er väldigt mycket på ljudnivån under vardagen, eller är det enbart i väldigt höga hastigheter som det blir för högt?
Själv kör jag vanligtvis i hastigheter mellan 0-110 km/h och då med en Hyundai Kona Electric. Under dessa hastigheter tycker jag det är OK, men kör jag upp i cirka 120+ km/h så blir det ganska jobbigt för öronen/hjärnan att köra under en längre tid.
Tänkte ta och provköra en model 3 idag, för att bland annat se hur ljudnivån är jämfört med min Kona. Återkommer i dagarna med intryck, just nu är det framförallt ljudnivå-frågan som får mig att tveka till att byta upp mig, får se hur jag tänker kring det hela efter provkörningen
Kona var ju hemsk tycker jag. Klev från en MB E-klass in i en Kona och provkörde... Herregud vilket skräp var min första tanke...
Lät ju som man körde nedcabbat med isdäck på..
Re: Ljudnivå i kupen
Jag är nybakad elbilsägare och innan jag bytte till hybrid reflekterade jag egentligen inte över ljudnivå i bilen. Vid senare byte till Model 3 och speciellt efter att Tesla justerade min felmonterade baklucka blev jag varse om att det faktiskt finns en värld där man inte behöver höja rösten för att prata i bilen.Twiggy skrev:Tjenare,
jag har läst en hel del i forumet och även på andra ställen online gällande ljudnivån i bilen. Jag tänkte höra med er Model 3 ägare om ni stör er väldigt mycket på ljudnivån under vardagen, eller är det enbart i väldigt höga hastigheter som det blir för högt?
Själv kör jag vanligtvis i hastigheter mellan 0-110 km/h och då med en Hyundai Kona Electric. Under dessa hastigheter tycker jag det är OK, men kör jag upp i cirka 120+ km/h så blir det ganska jobbigt för öronen/hjärnan att köra under en längre tid.
Tänkte ta och provköra en model 3 idag, för att bland annat se hur ljudnivån är jämfört med min Kona. Återkommer i dagarna med intryck, just nu är det framförallt ljudnivå-frågan som får mig att tveka till att byta upp mig, får se hur jag tänker kring det hela efter provkörningen
Jag mätte upp ca 66db med vinterdäck på i ca 110km/h vilket jag får hävda i princip är tystnad jämfört med de 70-72 jag kan räkna med nu på sommardäcken. Förhoppningsvis blir det bättre när det blir varmare och däcken blir mjukare.
Det skulle nog vara en bra ide att ladda ner en buller-app innan du kör, för att ha något konkret att jämföra med. Min begränsade erfarenhet av min enda provkörning med Kona är att Model 3 är tystare. Framförallt slirar Model 3 mindre på framdäcken när man ber om lite hastighet..
Re: Ljudnivå i kupen
Halloj,
Provkörningen gick bra, mina första intryck är att model 3 upplevdes något tystare än Kona, jag upplevde inte ljudnivån som störande även runt 110-120 km/h. Man kunde prata normalt utan att behöva höja rösten.
Övriga intryck: sjukt bra ös i bilen, testade long range. Riktigt rolig bil. Ljudet i stereon var på en helt annan nivå och jag upplevde det som att bilen kändes mer stabil på vägen, mindre vibrationer och sätena var sköna att sitta i.
Just nu lutar det åt att jag byter upp mig till en model 3, men vill provköra en ps2 och mach-e också.
Provkörningen gick bra, mina första intryck är att model 3 upplevdes något tystare än Kona, jag upplevde inte ljudnivån som störande även runt 110-120 km/h. Man kunde prata normalt utan att behöva höja rösten.
Övriga intryck: sjukt bra ös i bilen, testade long range. Riktigt rolig bil. Ljudet i stereon var på en helt annan nivå och jag upplevde det som att bilen kändes mer stabil på vägen, mindre vibrationer och sätena var sköna att sitta i.
Just nu lutar det åt att jag byter upp mig till en model 3, men vill provköra en ps2 och mach-e också.
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Ljudnivå i kupen
Tre decibel är en fördubbling och inget annat, en E-tron ligger kring 63 decibel i 100kmt medans M3 ligger kring 68 decibel vid samma fart. Liten skillnad kan tyckas men i praktiken har M3 nästa 4 ggr högre ljud i kupen.
Re: Ljudnivå i kupen
3dB ökning är den dubbla ljudintensiteten. Däremot krävs det ungefär 10dB ökning för att det för örat ska uppfattas som dubbla ljudet. 5dB ökning motsvarar ungefär 41% (2^(dL/10), där dL är skillnaden i dB) ökad ljudnivå för ett öra, och inte 400%Henriksson skrev:Tre decibel är en fördubbling och inget annat, en E-tron ligger kring 63 decibel i 100kmt medans M3 ligger kring 68 decibel vid samma fart. Liten skillnad kan tyckas men i praktiken har M3 nästa 4 ggr högre ljud i kupen.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se