Ljudnivå i kupen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Ljudnivå i kupen

Inlägg av McFace »

Nyfiken på era erfarenheter med ljudnivån på Model 3 LR (18", sommar- och vinterdäck från Tesla).

Jag mätte runt 70-72db (med en bullerapp och telefonmikrofon så kanske inte världens mest vetenskapliga test) i motorvägsfart med vinterdäcken på efter leverans. Efter att jag haft bilen inne på service för en feljusterad baklucka får jag tillbaka den och märker att den är mycket tystare. I samma hastighet låg den istället på runt 66-67db. Markant förbättring!

Nu har jag bytt till sommarsulorna och såg fram emot en ännu tystare gång, men tji fick jag, för nu är ljudnivån tillbaka runt 70db.

Är det vad man kan räkna med eller finns det anledning att börja felsöka?
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av TeslaM3 »

Är inte vinterdäck (dubbfria sådana) mjukare än sommardäck och därmed tystare?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av Gustafsson »

TeslaM3 skrev:
Är inte vinterdäck (dubbfria sådana) mjukare än sommardäck och därmed tystare?
Nej, så enkelt är det inte. Mina Hakka R3 vinterdäck väsnas mer än sommardäcken. Tydlig skillnad till fördel för sommardäcken. Men det beror på många faktorer och motsatsen finns säkert också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
TeslaM3 skrev:
Är inte vinterdäck (dubbfria sådana) mjukare än sommardäck och därmed tystare?
Nej, så enkelt är det inte. Mina Hakka R3 vinterdäck väsnas mer än sommardäcken. Tydlig skillnad till fördel för sommardäcken. Men det beror på många faktorer och motsatsen finns säkert också.
Wow. Då ska man verkligen inte välja Hakka. Mina vinterdäck (Goodyear Ultra Grip Ice 2) är som bomull. Bilen blir galet tyst (Model S). Hade dock begagnade Hakka R2 på förra bilen en vinter och de hade nåt jobbigt resonansljud.

Så tror jag det är för de flesta. Dubbfria nordiska är mycket tystare än sommardäck.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av LasseTM »

Man behöver en fix sträcka för att jämföra buller i en kupe.
Asfalten spelar större roll än något annat, när tester görs på nya bilar väljer man sträckor man vet har tyst asfalt, jag vet att Scania hade en sträcka i Spanien där dom mätte upp.
I Sverige på sina ställen behöver man ju hörselkåpor oavsett bil för att asfalten är så grov.
Körde en sträcka idag mellan Nykil och Trollegater där bilen blev knäpptyst, jag har aldrig upplevt så fin väg i Sverige vi pratar nästan som att enbart lägga tjära och sedan slipa den.
Sedan kommer man ut på E4 i samma hastighet och man vill ha öronproppar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av MWall »

LasseTM skrev:
Man behöver en fix sträcka för att jämföra buller i en kupe.
Asfalten spelar större roll än något annat, när tester görs på nya bilar väljer man sträckor man vet har tyst asfalt, jag vet att Scania hade en sträcka i Spanien där dom mätte upp.
I Sverige på sina ställen behöver man ju hörselkåpor oavsett bil för att asfalten är så grov.
Körde en sträcka idag mellan Nykil och Trollegater där bilen blev knäpptyst, jag har aldrig upplevt så fin väg i Sverige vi pratar nästan som att enbart lägga tjära och sedan slipa den.
Sedan kommer man ut på E4 i samma hastighet och man vill ha öronproppar.

Ja, kommer man bara ner till Danmark och Tyskland så blir bilen väldigt tyst. Jobbigt när man kommer hem dock. Hur f-n står vi ut? Upplevt samma sak med BMW 3-serien så är inte bara Tesla som är bullriga på vår grova asfalt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av taliz »

Här i Skåne är det mkt slät och fin asfalt tycker jag. Blir väl så när få kör med dubbdäck + lite tjälskador.
E6 runt Malmö är horribel dock, särskilt ner mot Vellinge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av Gustafsson »

MWall skrev:
Gustafsson skrev:
TeslaM3 skrev:
Är inte vinterdäck (dubbfria sådana) mjukare än sommardäck och därmed tystare?
Nej, så enkelt är det inte. Mina Hakka R3 vinterdäck väsnas mer än sommardäcken. Tydlig skillnad till fördel för sommardäcken. Men det beror på många faktorer och motsatsen finns säkert också.
Wow. Då ska man verkligen inte välja Hakka. Mina vinterdäck (Goodyear Ultra Grip Ice 2) är som bomull. Bilen blir galet tyst (Model S). Hade dock begagnade Hakka R2 på förra bilen en vinter och de hade nåt jobbigt resonansljud.

Så tror jag det är för de flesta. Dubbfria nordiska är mycket tystare än sommardäck.
Som sagt beror ju på vad man jämför med. Jag har contisilent sommardäck 19” . De är de tystaste däck jag provat. Och även om Hakka R3 bullrar mer, så är de ju tysta jämfört med dubbdäck- hade Hakka 8 ett tag.

EDIT:
Måste hängt på forumet för länge. Mina sommardäck är inte contisilent, de är Michelin PS3 acoustic! Beklagar fel info ovan!
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av ducce916 »

GoodYears vinterdäck Sound Comfort är betydligt tystare än standardmonterade sommardäcken Michelin.
Är det någon som testat Michelin Acoustic?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av Niklas Z »

Jag kör på Goodyear UltraGrip Ice 2 SCT som dubbfria vinterdäck. De har betydligt lägre ljudnivå än mina Michelin PS4 sommardäck, som jag har soundcomfort technology. I allmänhet brukar dubbfria vinterdäck vara tystare än sommardäck, i alla fall vid temperaturer ner mot nollstrecket, då gummit i sommardäcken hårdnar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av Gustafsson »

ducce916 skrev:
GoodYears vinterdäck Sound Comfort är betydligt tystare än standardmonterade sommardäcken Michelin.
Är det någon som testat Michelin Acoustic?
Måste hängt på forumet för länge. Mina sommardäck är inte contisilent, de är Michelin PS3 acoustic! Beklagar fel info ovan!
Så det är dessa som är tystare än mina vinterdäck Hakka R3
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av taliz »

Alla bilar jag haft har varit tystare med odubbade vinterdäck än sommardäck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av Gustafsson »

taliz skrev:
Alla bilar jag haft har varit tystare med odubbade vinterdäck än sommardäck.
Alla mina tidigare bilar också :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av Remuz »

Gustafsson skrev:
taliz skrev:
Alla bilar jag haft har varit tystare med odubbade vinterdäck än sommardäck.
Alla mina tidigare bilar också :-)
Min 3P har så mycket vägljud med 20" att jag trodde fönster var öppna efter att ha bytt från 18" mjuka dubbfria.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av Tellus »

Remuz skrev:
Gustafsson skrev:
taliz skrev:
Alla bilar jag haft har varit tystare med odubbade vinterdäck än sommardäck.
Alla mina tidigare bilar också :-)
Min 3P har så mycket vägljud med 20" att jag trodde fönster var öppna efter att ha bytt från 18" mjuka dubbfria.
Min blir tystare med sommar 20" Michelin ps4s när jag byter från 20" vinter Michelin alpin
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Twiggy
elbilist
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 feb 2020 12:49

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av Twiggy »

Tjenare,

jag har läst en hel del i forumet och även på andra ställen online gällande ljudnivån i bilen. Jag tänkte höra med er Model 3 ägare om ni stör er väldigt mycket på ljudnivån under vardagen, eller är det enbart i väldigt höga hastigheter som det blir för högt?

Själv kör jag vanligtvis i hastigheter mellan 0-110 km/h och då med en Hyundai Kona Electric. Under dessa hastigheter tycker jag det är OK, men kör jag upp i cirka 120+ km/h så blir det ganska jobbigt för öronen/hjärnan att köra under en längre tid.

Tänkte ta och provköra en model 3 idag, för att bland annat se hur ljudnivån är jämfört med min Kona. Återkommer i dagarna med intryck, just nu är det framförallt ljudnivå-frågan som får mig att tveka till att byta upp mig, får se hur jag tänker kring det hela efter provkörningen :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av taliz »

Hyundai/Kia är väl inte kända för att bygga tysta bilar direkt, så accepterar man dem borde man nog inte störa sig på M3.
Som du säger är det just i högre hastigheter det blir mer noterbart. Jag körde nyligen en PS2(med 20") och den lät faktiskt högre än min Model 3(med 18") i 140, så allt är relativt som man säger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av Niklas Z »

Jag tycker det verkar variera en del från exemplar till exemplar. Testa några olika. Med vinterdäcken (Goodyear dubbfria med sound comfort technology) går min bil tyst, men andra däck kan bullra mer.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av pefreli »

Twiggy skrev:
Tjenare,

jag har läst en hel del i forumet och även på andra ställen online gällande ljudnivån i bilen. Jag tänkte höra med er Model 3 ägare om ni stör er väldigt mycket på ljudnivån under vardagen, eller är det enbart i väldigt höga hastigheter som det blir för högt?

Själv kör jag vanligtvis i hastigheter mellan 0-110 km/h och då med en Hyundai Kona Electric. Under dessa hastigheter tycker jag det är OK, men kör jag upp i cirka 120+ km/h så blir det ganska jobbigt för öronen/hjärnan att köra under en längre tid.

Tänkte ta och provköra en model 3 idag, för att bland annat se hur ljudnivån är jämfört med min Kona. Återkommer i dagarna med intryck, just nu är det framförallt ljudnivå-frågan som får mig att tveka till att byta upp mig, får se hur jag tänker kring det hela efter provkörningen :)
Jag tycker min LR-19 med 19’ sportfälg låter ungefär som tidigare BMW 3-serie med 18’.

Är man ute efter en riktigt tyst bil är Audi och MB att föredra. Personligen attraheras jag dock mer av Tesla och BMW, trots den högre ljudnivån. ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av Jonte73 »

Twiggy skrev:
Tjenare,

jag har läst en hel del i forumet och även på andra ställen online gällande ljudnivån i bilen. Jag tänkte höra med er Model 3 ägare om ni stör er väldigt mycket på ljudnivån under vardagen, eller är det enbart i väldigt höga hastigheter som det blir för högt?

Själv kör jag vanligtvis i hastigheter mellan 0-110 km/h och då med en Hyundai Kona Electric. Under dessa hastigheter tycker jag det är OK, men kör jag upp i cirka 120+ km/h så blir det ganska jobbigt för öronen/hjärnan att köra under en längre tid.

Tänkte ta och provköra en model 3 idag, för att bland annat se hur ljudnivån är jämfört med min Kona. Återkommer i dagarna med intryck, just nu är det framförallt ljudnivå-frågan som får mig att tveka till att byta upp mig, får se hur jag tänker kring det hela efter provkörningen :)
Ja jag upplever då Model3 på en helt annan nivå än Kona.
Kona var ju hemsk tycker jag. Klev från en MB E-klass in i en Kona och provkörde... Herregud vilket skräp var min första tanke...
Lät ju som man körde nedcabbat med isdäck på..
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av McFace »

Twiggy skrev:
Tjenare,

jag har läst en hel del i forumet och även på andra ställen online gällande ljudnivån i bilen. Jag tänkte höra med er Model 3 ägare om ni stör er väldigt mycket på ljudnivån under vardagen, eller är det enbart i väldigt höga hastigheter som det blir för högt?

Själv kör jag vanligtvis i hastigheter mellan 0-110 km/h och då med en Hyundai Kona Electric. Under dessa hastigheter tycker jag det är OK, men kör jag upp i cirka 120+ km/h så blir det ganska jobbigt för öronen/hjärnan att köra under en längre tid.

Tänkte ta och provköra en model 3 idag, för att bland annat se hur ljudnivån är jämfört med min Kona. Återkommer i dagarna med intryck, just nu är det framförallt ljudnivå-frågan som får mig att tveka till att byta upp mig, får se hur jag tänker kring det hela efter provkörningen :)
Jag är nybakad elbilsägare och innan jag bytte till hybrid reflekterade jag egentligen inte över ljudnivå i bilen. Vid senare byte till Model 3 och speciellt efter att Tesla justerade min felmonterade baklucka blev jag varse om att det faktiskt finns en värld där man inte behöver höja rösten för att prata i bilen.

Jag mätte upp ca 66db med vinterdäck på i ca 110km/h vilket jag får hävda i princip är tystnad jämfört med de 70-72 jag kan räkna med nu på sommardäcken. Förhoppningsvis blir det bättre när det blir varmare och däcken blir mjukare.

Det skulle nog vara en bra ide att ladda ner en buller-app innan du kör, för att ha något konkret att jämföra med. Min begränsade erfarenhet av min enda provkörning med Kona är att Model 3 är tystare. Framförallt slirar Model 3 mindre på framdäcken när man ber om lite hastighet..
Twiggy
elbilist
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 feb 2020 12:49

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av Twiggy »

Halloj,

Provkörningen gick bra, mina första intryck är att model 3 upplevdes något tystare än Kona, jag upplevde inte ljudnivån som störande även runt 110-120 km/h. Man kunde prata normalt utan att behöva höja rösten.

Övriga intryck: sjukt bra ös i bilen, testade long range. Riktigt rolig bil. Ljudet i stereon var på en helt annan nivå och jag upplevde det som att bilen kändes mer stabil på vägen, mindre vibrationer och sätena var sköna att sitta i.

Just nu lutar det åt att jag byter upp mig till en model 3, men vill provköra en ps2 och mach-e också.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av Henriksson »

Tre decibel är en fördubbling och inget annat, en E-tron ligger kring 63 decibel i 100kmt medans M3 ligger kring 68 decibel vid samma fart. Liten skillnad kan tyckas men i praktiken har M3 nästa 4 ggr högre ljud i kupen.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Ljudnivå i kupen

Inlägg av ErikHallq »

Henriksson skrev:
Tre decibel är en fördubbling och inget annat, en E-tron ligger kring 63 decibel i 100kmt medans M3 ligger kring 68 decibel vid samma fart. Liten skillnad kan tyckas men i praktiken har M3 nästa 4 ggr högre ljud i kupen.
3dB ökning är den dubbla ljudintensiteten. Däremot krävs det ungefär 10dB ökning för att det för örat ska uppfattas som dubbla ljudet. 5dB ökning motsvarar ungefär 41% (2^(dL/10), där dL är skillnaden i dB) ökad ljudnivå för ett öra, och inte 400% :-)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Skriv svar