Model 3 - backa med släp

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Model 3 - backa med släp

Inlägg av jonasl »

Åkte till återvinningen igår och skulle backa in släpet som vanligt. Jag är en sån som brukar skratta lite i smyg åt de som misslyckas kapitalt med sådant men igår fick jag igen, helt omöjligt att komma rakt.

Ställer det korta överhänget bak till det så att utslagen blir mindre? Kommer jag att vänja mig? Frågorna är många och svåra. Pinsamt var det iaf. Dessutom är speglarna små..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av Reconnnn »

Körde runt med en båt trailer i helgen och backade med den. Jag är inte direkt van vid att backa med släp (riktigt dålig på det egentligen) men denna gången gick det riktigt bra.

Back kameran hjälpte en hel del. Mitt största problem var att speglarna vinklades nerråt eftersom jag backade... (Trailern var inte inkopplad med ström eftersom jag inte hade den rätta convertern och behövde bara köra några 100 meter med den så troligen därför speglarna inte förstod att jag behövde se bakåt ordentligt.)

Så jag tror nog du kommer vänja dig vid att backa med din 3a om du redan kan backa med släp med andra bilar :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av Jerker »

Reconnnn skrev:
Körde runt med en båt trailer i helgen och backade med den. Jag är inte direkt van vid att backa med släp (riktigt dålig på det egentligen) men denna gången gick det riktigt bra.

Back kameran hjälpte en hel del. Mitt största problem var att speglarna vinklades nerråt eftersom jag backade... (Trailern var inte inkopplad med ström eftersom jag inte hade den rätta convertern och behövde bara köra några 100 meter med den så troligen därför speglarna inte förstod att jag behövde se bakåt ordentligt.)

Så jag tror nog du kommer vänja dig vid att backa med din 3a om du redan kan backa med släp med andra bilar :)
Du ställer om själv om du vill att backspeglarna ska fällas ned eller inte.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev:
Åkte till återvinningen igår och skulle backa in släpet som vanligt. Jag är en sån som brukar skratta lite i smyg åt de som misslyckas kapitalt med sådant men igår fick jag igen, helt omöjligt att komma rakt.

Ställer det korta överhänget bak till det så att utslagen blir mindre? Kommer jag att vänja mig? Frågorna är många och svåra. Pinsamt var det iaf. Dessutom är speglarna små..
Man vänjer sig. Jag har backat mycket med släp med 3:an och det går hur bra som helst. Noterade dessutom genast att det är rena drömmen att backa i uppförsbacke med en elbil! Det där slirandet på lamellerna var sjukt jobbigt. Jag har en uppförsbacke till mitt hus och det går inte att vända med släp när man kommit fram, så jag backar alltid in, uppför. Inga problem med en elbil! 8-)
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av Reconnnn »

Jerker skrev:
Reconnnn skrev:
Körde runt med en båt trailer i helgen och backade med den. Jag är inte direkt van vid att backa med släp (riktigt dålig på det egentligen) men denna gången gick det riktigt bra.

Back kameran hjälpte en hel del. Mitt största problem var att speglarna vinklades nerråt eftersom jag backade... (Trailern var inte inkopplad med ström eftersom jag inte hade den rätta convertern och behövde bara köra några 100 meter med den så troligen därför speglarna inte förstod att jag behövde se bakåt ordentligt.)

Så jag tror nog du kommer vänja dig vid att backa med din 3a om du redan kan backa med släp med andra bilar :)
Du ställer om själv om du vill att backspeglarna ska fällas ned eller inte.
Så är det ju. Stälde dock inte om bilen denna gången :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av jonasl »

Ja manövreringen i övrigt är ju bara fördelar men jag blev bara så förvånad över att det var sån skillnad. Har ju dragit släp med massor av andra bilar förut men inte upplevt sådan skillnad.

Vi får väl se, tanken är att båten ska i nu i eftermiddag så då blir det en chans till att öva.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
jonasl skrev:
Åkte till återvinningen igår och skulle backa in släpet som vanligt. Jag är en sån som brukar skratta lite i smyg åt de som misslyckas kapitalt med sådant men igår fick jag igen, helt omöjligt att komma rakt.

Ställer det korta överhänget bak till det så att utslagen blir mindre? Kommer jag att vänja mig? Frågorna är många och svåra. Pinsamt var det iaf. Dessutom är speglarna små..
Man vänjer sig. Jag har backat mycket med släp med 3:an och det går hur bra som helst. Noterade dessutom genast att det är rena drömmen att backa i uppförsbacke med en elbil! Det där slirandet på lamellerna var sjukt jobbigt. Jag har en uppförsbacke till mitt hus och det går inte att vända med släp när man kommit fram, så jag backar alltid in, uppför. Inga problem med en elbil! 8-)
Nej, backa tungt släp med en manuell bil är inte kul. Drog tidigare tung husvagn med en manuell Opel Insignia. Lamellerna måste varit av kryptonit eller liknande. Det har luktat bränd lamell säkert 20 gånger och ändå var det inte lamellen som sa upp sig vid 22 000 mil utan svänghjulet.
Dom flesta husvagnsägare har ju automatväxlade bilar och dår fungerar det ju på samma sätt. På nyare bilar är det ju dessutom autohold på parkeringsbromsen. Skitenkelt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av fth »

Jag suger själv på att backa med släp, men jag tycker backkameran i Teslan hjälper mycket.

Det finns ett knep man kan använda, där man linjerar upp släpet exakt och markerar en mittlinje på skärmen, med whiteboard-penna om man har skärmskydd, eller en självhäftande linje om inte.

Jag testade det vid ett tillfälle och tyckte det blev betydligt enklare att backa rakt, de första avgörande graderna när släpet börjar sticka iväg blev mycket enklare att se och kompensera för (iaf för mig då som alltså suger på detta ;) ).

Model X, men det bör funka likadant på Model 3.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av LarsL »

Det korta överhänget borde vara bra för att backa. Jag tycker att de fordon med kort överhäng har varit stabilare och lättare att kontrollera back åt, traktorer har ju extremt litet överhäng.

Tiltningen av backspeglarna fick jag stänga av för att kunna backa. Jag sitter ju inte och tittar på hjulen när jag kör framåt heller.

Jag kan inte heller ha drivningen inställd på frirullande utan behövde ha krypa tills stopp släpptes. Det var nästan helt hopplöst att smyga bakåt när bilen rullar om man släpper acceleratorn.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av jonasl »

Ja jag är fortfarande osäker på varför jag upplevde det som svårt.

Nu hjälpte mig grannen (pensionerad sjöbuse) att sjösätta båten så det blev hans bil istället och jag slapp fundera på vad som pågår. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av Jerker »

Vi har nog alla lite att lära av den här föraren:

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Vi har nog alla lite att lära av den här föraren:
Holy crap! :o :shock:
worthy.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Det korta överhänget borde vara bra för att backa. Jag tycker att de fordon med kort överhäng har varit stabilare och lättare att kontrollera back åt, traktorer har ju extremt litet överhäng.

Tiltningen av backspeglarna fick jag stänga av för att kunna backa. Jag sitter ju inte och tittar på hjulen när jag kör framåt heller.

Jag kan inte heller ha drivningen inställd på frirullande utan behövde ha krypa tills stopp släpptes. Det var nästan helt hopplöst att smyga bakåt när bilen rullar om man släpper acceleratorn.
Korrigeringar "tar" bättre med lite längre överhäng.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Jerker skrev:
Vi har nog alla lite att lära av den här föraren:
Holy crap! :o :shock:
worthy.jpg
/fth
Ja där ligger man i lä! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av Leo »

Lättare backa/korrigera med långt överhäng. (Blir dock lite ”nervösare” uppträdande)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av current »

Tycker det är är knepigare än tidigare bilar för jag är van lägga ena armen runt passagerar-nackstödet, vrida mig runt och kolla ut genom bakrutan samtidigt som jag rattar med andra handen. Men då man sitter så lågt och sikten bakåt är så dålig i Model 3 så fungerer det dåligt.

Är garanterat en vanesak, går ju bra köra med sidospeglarna istället men enda problemet är att släpet är i regel smalarre än bilen så när det väl dyker upp i sidospegeln kan det vara för sent korrigera.

Så min slutsats är dålig sikt bakåt gör det svårare om man är en ”lägga armen runt-passagerar-stolen-backare.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av jonasl »

Ja, det var nog lite av mitt problem också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av mans71 »

Hur är det med 3:an och släp, slår den på lyset eller måste man göra det manuellt? När jag backar med X:en så får den spelet och tutar och plingar för det är ett släp bakom (jag vet, jag krokade på det liksom), samma med 3:an?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Model 3 - backa med släp

Inlägg av LarsA »

Man slår på ljuset manuellt för att tända släpets belysning.
Inte mycket plingande om man inte svänger runt släpet 180 grader.
Polestar 2 awd -21
Skriv svar