kwh förbrukning = laddförbrukning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

NSL3
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 jun 2021 00:51

kwh förbrukning = laddförbrukning?

Inlägg av NSL3 »

Hejsan vänner,

Jag har några frågor.
Plockade upp en M3 Performance förra veckan! AS NÖJD! första telsa bilen och är helt såld.

Nu undrar jag,
Under fliken "senaste laddning" kan jag se att jag har förbrukat 18kwh på 102km.(55% batteri kvar)
Jag laddar min bil till endast 85%.

Jag har sentry mode på och exkluderat hemma.

Min första fråga är:
är förbrukning = laddning? dvs, jag har förbrukat 18kwh. Betyder de att jag kmr förbruka 18kwh laddning när jag laddar bilen? Spontant känns det som deet är mycket mer.
förrigår hade ja 50% batteri å 20kwh förbrukning när jag räknar baklängdes i eon appen får ja de till att ja nästan laddat 40kw.

Matten går inte riktigt ihop.

Sedan tycker jag att batteriprocenten dropapr rätt fort?
Ja menar, 85%-55% = 30% batteridropp på 102km? Känns rätt mycket.

Jag kör väldigt lugnt, och totalt haft 4 sentry mode aktiviteter. Varit hemma lr på motorväg och inte stått parkerad för att sentry ska draina.

vad är de som gör att ja har så hög förbrukning?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: kwh förbrukning = laddförbrukning?

Inlägg av Tellus »

Grattis till enligt mig den bästa bilen som finns :)

Bilens kwh räknare räknar bara när bilen är i Drive läge. Så förbrukning vid parkering är ej med, till exempel förvärmning/kylning, sentry mode ~250watt.

Vid laddning blir det förluster så visar eon 10kWh så blir det ~8,5-9kWh in i batteriet

85-55% dvs 30% förbrukat batteri är ungefär 23kWh förbrukat så då har du haft en förbrukning på ~ 225wh/km på dina 102km om du kört i ett sträck, vilket är högt, så misstänker att ni ej kört dessa 102km på en gång.

I energigrafen i bilen (normal räckvidd 50km) kan man räkna ut batteriets ungefärliga kapacitet. När ni laddat till 85%, multiplicera förbrukning och återstående km och dela det med 0,85. Ni borde då få ett värde på 78-81kWh om batteriet är friskt och om det är en ny M3P ni köpt
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: kwh förbrukning = laddförbrukning?

Inlägg av simonk »

Ett tips är att sätta upp teslamate så får du också övrig förbrukning loggad (plus massa annat förstås!), https://github.com/adriankumpf/teslamate
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
NSL3
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 jun 2021 00:51

Re: kwh förbrukning = laddförbrukning?

Inlägg av NSL3 »

Tellus skrev:
Grattis till enligt mig den bästa bilen som finns :)

Bilens kwh räknare räknar bara när bilen är i Drive läge. Så förbrukning vid parkering är ej med, till exempel förvärmning/kylning, sentry mode ~250watt.

Vid laddning blir det förluster så visar eon 10kWh så blir det ~8,5-9kWh in i batteriet

85-55% dvs 30% förbrukat batteri är ungefär 23kWh förbrukat så då har du haft en förbrukning på ~ 225wh/km på dina 102km om du kört i ett sträck, vilket är högt, så misstänker att ni ej kört dessa 102km på en gång.

I energigrafen i bilen (normal räckvidd 50km) kan man räkna ut batteriets ungefärliga kapacitet. När ni laddat till 85%, multiplicera förbrukning och återstående km och dela det med 0,85. Ni borde då få ett värde på 78-81kWh om batteriet är friskt och om det är en ny M3P ni köpt
Ja men TACK! Jag är ruggigt nöjd och man har bara haft tyska bilar innan. Men fyfan vilken kärra!

Jag fattar, 250watt är de per H eller dag?
Bilen visar 186 wh/km i snitt. De stämmer att jag inte kört allt i ett sträck!
Jag ska räkna på det och så återkommer jag. Den va en sproilans ny :D
NSL3
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 jun 2021 00:51

Re: kwh förbrukning = laddförbrukning?

Inlägg av NSL3 »

simonk skrev:
Ett tips är att sätta upp teslamate så får du också övrig förbrukning loggad (plus massa annat förstås!), https://github.com/adriankumpf/teslamate

Hmm, en fråga hur safe är detta? Den vill ju ha access till tesla kontot. De e ju mer lr mindre access till bilen.
NSL3
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 jun 2021 00:51

Re: kwh förbrukning = laddförbrukning?

Inlägg av NSL3 »

Tellus skrev:
Grattis till enligt mig den bästa bilen som finns :)

Bilens kwh räknare räknar bara när bilen är i Drive läge. Så förbrukning vid parkering är ej med, till exempel förvärmning/kylning, sentry mode ~250watt.

Vid laddning blir det förluster så visar eon 10kWh så blir det ~8,5-9kWh in i batteriet

85-55% dvs 30% förbrukat batteri är ungefär 23kWh förbrukat så då har du haft en förbrukning på ~ 225wh/km på dina 102km om du kört i ett sträck, vilket är högt, så misstänker att ni ej kört dessa 102km på en gång.

I energigrafen i bilen (normal räckvidd 50km) kan man räkna ut batteriets ungefärliga kapacitet. När ni laddat till 85%, multiplicera förbrukning och återstående km och dela det med 0,85. Ni borde då få ett värde på 78-81kWh om batteriet är friskt och om det är en ny M3P ni köpt

Jag fick det till 79.8kwh :) Så den är frisk och bra!

Vet du btw vilka saker som är den största batteritjuven?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: kwh förbrukning = laddförbrukning?

Inlägg av Remuz »

NSL3 skrev:
simonk skrev:
Ett tips är att sätta upp teslamate så får du också övrig förbrukning loggad (plus massa annat förstås!), https://github.com/adriankumpf/teslamate

Hmm, en fråga hur safe är detta? Den vill ju ha access till tesla kontot. De e ju mer lr mindre access till bilen.
Man har allt data på sin egen server så lika säkert som din server är kan man säga. Dock sparar den inte heller lösenordet vill jag minnas så det är bara ett token som sparas
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: kwh förbrukning = laddförbrukning?

Inlägg av Svenssons »

NSL3 skrev:

Jag fattar, 250watt är de per H eller dag?
250 W är effekten som dras kontinuerligt. För en timme blir det alltså 250 W * 1h = 250Wh. För ett dygn blir det 250 W * 24h = 6 000 Wh vilket är det samma som 6 kWh. Antalet sentry-inspelningar spelar mindre roll då energin går åt till att hålla kameror och dator igång och kontinuerligt spela in video.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: kwh förbrukning = laddförbrukning?

Inlägg av Arn »

Är det bra att koppla ur laddsladd om man exempelvis kopplat in den kl 17 och laddningen är klar kl 22 eller kan man låta den sitta kvar till nästa morgon när man ska köra iväg? Spar man något på att koppla ur?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: kwh förbrukning = laddförbrukning?

Inlägg av tor-ake »

Du sparar inget nämnvärt på att koppla ur. Bilen går ned i djupsömn även om sladden sitter i. Gäller Tesla WC, kan inte svara för andra laddboxar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar