Hehe .. kanske bästa att ta publik laddstolpe tills min 3fas laddbox är klar. Inte lätt detta
Mvh Niclas
Hur gammalt är ditt hus?
Vi byggde 2010. Jordfelsbrytare, klara grupper så jag tror jag hittat ett bra uttag. Trivselhus.
Mvh Niclas
Då ska det ju vara på gränsen till fuskbygge om det inte går att ladda från uttag. Jag bodde tidigare i en villa som Trivselhus byggde åt oss 2001. Skulle inte ha tvekat att köra 10 A ur ett uttag där.
Knappt man vågar säga det men vi har laddat via vanligt vägguttag i snart 3 år. Ställer ner till 8A för säkerhetsskull.
Kört olika Elfordon i ca 5-10års tid på vanligt 230v uttag (jordat och bra skick utan timers/massa skarvar mm samt någorlunda torrt) utan problem. Som många skrivit tidigare så ställ ned laddstyrkan till max 8amp (=under 1,84kw) eller lägre i bilen om du skall ladda längre tid (typ nästan tomt Teslabatteri till nästan fullt) samt håll koll på vilka elförbrukare du har på samma fas.
Det är ju lite det som är det fiffiga med elfordon att du har miljontals med "bensinpumpar" överallt i landet samt ofta hemma.
Hus från 2010 med fråscha uttag och bra elsystem, killgissar på en på 100000 att huset brinner ner på 10 A. Kanske en på miljonen vid 6A. Spännande… not. Värsta uttaget jag laddat på var i en gammal ladugård, elsystemt såg hemgjort ut, blev riktigt varmt redan vid 6A, då var jag orolig, men ibland är det kris. Idag skulle jag inte göra om det utan övervakning
Som andra skrivit redan.
Börja på 6A.
Efter 10min känner du med handen på uttaget.
Känns det varmt avbryt. Annars höj till 8A.
Känn igen efter 10min till.
Osv.
Är det dåligt inne i kontakten så blir det varmt fort.
Det är självklart så att man skall vara försiktig med att ta ut stora laster under lång tid ur ett vanligt vägguttag.
Med det sagt, hur många konvektorelement på 2 kW (149:-på Jula) står och brummar dygnet runt i fritidshus och fjällstugor under höst och vinter utan att det börjar brinna?
Funkar det så funkar det att ladda bilen också.
Funkar det inte så är det hög tid att kalla in en elektriker.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är självklart så att man skall vara försiktig med att ta ut stora laster under lång tid ur ett vanligt vägguttag.
Med det sagt, hur många konvektorelement på 2 kW (149:-på Jula) står och brummar dygnet runt i fritidshus och fjällstugor under höst och vinter utan att det börjar brinna?
Funkar det så funkar det att ladda bilen också.
Funkar det inte så är det hög tid att kalla in en elektriker.
element.jpg
/fth
Nu är det faktiskt elbilar vi pratar om och då kan man inte komma här med förnuftiga och rimliga påståenden. Du borde veta bättre
Jag laddade med den medföljande laddaren i 1,5 år innan jag skaffade en ”riktig” laddare. Först körde jag 8-10A (sommar/vinter) från vanlig schuko utan problem. Sedan skaffade jag en adapter röd 380v till blå Europa/husvagns-kontakt som klarade 16A utan problem. Sätter man den alltid på laddning när den är hemma skrapar man lätt ihop 2 kw i ca 12 Tim och får då lätt ihop över 30 mil per dag vilket täcker de flestas behov. Skulle det bli kris nån dag kan man åka förbi nån snabbladdare eller passa på att ladda på stan/affären/jobbet/simhallen och toppa upp när man ska åka långt eller precis gjort det.
Vi får vår nya model 3 nästa vecka. Laddboxen hemma kommer inte vara klar förrän några veckor efter det. Vi kommer försöka ladda på stolpe tills dess, har nära oss, men trodde det var problemfritt att ladda iaf lite hemma mellan kl19-07 via den medföljande lilla laddaren från vanligt uttag för att få i nån mil eller två. Men så läser jag på olika forum att det är dåligt, osäkert och eller direkt farligt.
Vet nån vad som gäller?
Mvh Niclas
Laddar via 230 på jobbet och laddbox hemma (om jag behöver mer än jag fått på jobbet.) funkar bra kör 13a, våra stolpar är säkrade 25a. I en villa rekommenderar jag ändå en laddbox och de är ju smidigt med teslas egna för öppning av laddluckan
Mät upp uttaget se till att allt ser bra ut innan, bara för säkerhets skull, har du gamla säkringar får du sätta 13A i en röd där 10A ska sitta.
Senast redigerad av Stegas, redigerad totalt 1 gånger.
Det är självklart så att man skall vara försiktig med att ta ut stora laster under lång tid ur ett vanligt vägguttag.
Med det sagt, hur många konvektorelement på 2 kW (149:-på Jula) står och brummar dygnet runt i fritidshus och fjällstugor under höst och vinter utan att det börjar brinna?
Funkar det så funkar det att ladda bilen också.
Funkar det inte så är det hög tid att kalla in en elektriker.
element.jpg
/fth
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Vid installation av laddstolpe uppfattar jag att det är rekommenderat att även installera en Jordfelsbrytare typ B. Hur går resonemanget kring det om valet blir att ladda via schuko?
Ni framhäver i diskussionen att kontroll bör utföras på själva uttaget och att detta bör vara nytt och fräscht. Hur är det med kablaget fram till uttaget? Bör detta kontrolleras/bytas? Påverkar det över huvudtaget?
Jag laddade i två år ur samma uttag mellan 2016-2018, och gör det igen nu. Inga som helst problem bara man känner till installationen och inte gör några dummheter som att stoppa grenuttag eller timer.
Det är för mycket skrämsel kring schuko-laddning. Ladda på med 8-10A hemma, torde inte vsra någora problem alls. Glöm den där laddstolpen hemmifrån och gör det praktiskt för dig istället.
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.
Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.
Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag
/fth
Ja precis. Förra hösten renoverades fönstren i min lägenhet. Kåporna för fönsterna räckte inte långt för att hålla värmen, eftersom yttertemperaturen låg mellan 0 och 5 ° C. Fönsterfirman ställde in värmefläktar på 2 kW vardera som gick hela tiden från vägguttagen. Samma gjordes i alla andra lägenheter under renoveringen. Inga problem alls och då pågick det hela ändå en vecka per lägenhet (40 stycken i föreningen).
Det är skönare med en laddbox av flera orsaker. Det ena är att man får lite kräm mellan resorna. Jag som gör korta stopp mellan två hem som ligger 50 mil i från varandra behöver all ström som går i under en natt för att kunna vända tillbaka. Den andra orsaken till att jag hellre laddar med laddbox är när det blir blött väder ute. Laddsladden som levereras med nya Teslor har en tendens att ta in vatten vid knappen i handtaget och sedan balla ur. Jag har fått byta min en gång på garantin. Då föredrar jag en "dum" kabel som det kan regna på i evighet utan problem när jag laddar min model S. Vilket då blir med laddbox.
Men visst går det utmärkt att ladda ur vanliga 220-uttag om man åker några få mil per dag. Psykologiskt känns det då bäst för mig att ladda från ett uttag som är avsäkrat på 16 amp, dvs med 2,5 kvadrat på ledningarna. Men visst går det med ett klenare uttag också om man ställer ner laddhastigheten ifrån bilen. Det som kan strula är då snarare när man använder skarvsladd. Jag har en skarvsladd som fungerar utmärkt till exempelvis till häcksaxen men absolut inte går att använda för att ladda bilen av någon anledning, även fast man ställer ner laddhastigheten. Så det är bra att testa innan man tar med sig grejerna på resa.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Syrran satte in ett 16A enfas uttag med jordfelsbrytare i garaget för snart 5 år sedan.
Hon har laddat där med 10A sedan dess.
Har gått bra.
Typ A eller Typ B?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vid installation av laddstolpe uppfattar jag att det är rekommenderat att även installera en Jordfelsbrytare typ B. Hur går resonemanget kring det om valet blir att ladda via schuko?
Ni framhäver i diskussionen att kontroll bör utföras på själva uttaget och att detta bör vara nytt och fräscht. Hur är det med kablaget fram till uttaget? Bör detta kontrolleras/bytas? Påverkar det över huvudtaget?
Jordfelsbrytare typ B är bara för fastinstallation när man använder stickpropp så finns inga sådana krav. Motiveringen är att man då vet vilken bil som ansluts och att den då har inbyggt skydd och/eller isolerar DC strömmar helt. (Egentligen handlar det om att gamla Zoe inte var helt perfekt och kunde läcka likström, men det får man inte säga rakt ut.)
Ja, kabeldragning kan också ställa till bekymmer och då främst skarvar. Därför bör man välja ett uttag som inte har skarvar mellan sig och elcentralen, om man kan. Det är inte alltid enkelt att se så klart… men man kan ju gissa sig fram till det bästa uttaget.
Vid installation av laddstolpe uppfattar jag att det är rekommenderat att även installera en Jordfelsbrytare typ B. Hur går resonemanget kring det om valet blir att ladda via schuko?
Ni framhäver i diskussionen att kontroll bör utföras på själva uttaget och att detta bör vara nytt och fräscht. Hur är det med kablaget fram till uttaget? Bör detta kontrolleras/bytas? Påverkar det över huvudtaget?
Jordfelsbrytare typ B är bara för fastinstallation när man använder stickpropp så finns inga sådana krav. Motiveringen är att man då vet vilken bil som ansluts och att den då har inbyggt skydd och/eller isolerar DC strömmar helt. (Egentligen handlar det om att gamla Zoe inte var helt perfekt och kunde läcka likström, men det får man inte säga rakt ut.)
Ja, kabeldragning kan också ställa till bekymmer och då främst skarvar. Därför bör man välja ett uttag som inte har skarvar mellan sig och elcentralen, om man kan. Det är inte alltid enkelt att se så klart… men man kan ju gissa sig fram till det bästa uttaget.
Vägguttaget går väl alltid till en skarvdosa i taket, om man inte har en dedikerad kabel för just ett sådant ändamål
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.
Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag
/fth
Ja precis. Förra hösten renoverades fönstren i min lägenhet. Kåporna för fönsterna räckte inte långt för att hålla värmen, eftersom yttertemperaturen låg mellan 0 och 5 ° C. Fönsterfirman ställde in värmefläktar på 2 kW vardera som gick hela tiden från vägguttagen. Samma gjordes i alla andra lägenheter under renoveringen. Inga problem alls och då pågick det hela ändå en vecka per lägenhet (40 stycken i föreningen).
Så görs det på många byggen isf här i Umeå, går inte installera lvp för en vecka.
Men priset för installera en laddbox för att få ut 74km/timme då man ändå köper så pass dyr bil borde va no-brainer.
Sen att din förening gör en mindre bra planering med byte av fönster är ju en annan femma
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.
Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag
/fth
Ja precis. Förra hösten renoverades fönstren i min lägenhet. Kåporna för fönsterna räckte inte långt för att hålla värmen, eftersom yttertemperaturen låg mellan 0 och 5 ° C. Fönsterfirman ställde in värmefläktar på 2 kW vardera som gick hela tiden från vägguttagen. Samma gjordes i alla andra lägenheter under renoveringen. Inga problem alls och då pågick det hela ändå en vecka per lägenhet (40 stycken i föreningen).
Så görs det på många byggen isf här i Umeå, går inte installera lvp för en vecka.
Men priset för installera en laddbox för att få ut 74km/timme då man ändå köper så pass dyr bil borde va no-brainer.
Sen att din förening gör en mindre bra planering med byte av fönster är ju en annan femma
Kan vara tvärtom då flera bolag börjat med detta effektpåslag (man tar peaktimmen ggr 10 typ). Då vill du få ned din elförbrukning maximalt (vilket laddboxen inte direkt gör om du använder el från alla tre faser).
Själv Köpte elbil (Tesla Model 3) delvis pga att det vara billigaste alternativet per km.
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.
Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag
/fth
Ja precis. Förra hösten renoverades fönstren i min lägenhet. Kåporna för fönsterna räckte inte långt för att hålla värmen, eftersom yttertemperaturen låg mellan 0 och 5 ° C. Fönsterfirman ställde in värmefläktar på 2 kW vardera som gick hela tiden från vägguttagen. Samma gjordes i alla andra lägenheter under renoveringen. Inga problem alls och då pågick det hela ändå en vecka per lägenhet (40 stycken i föreningen).
Så görs det på många byggen isf här i Umeå, går inte installera lvp för en vecka.
Men priset för installera en laddbox för att få ut 74km/timme då man ändå köper så pass dyr bil borde va no-brainer.
Sen att din förening gör en mindre bra planering med byte av fönster är ju en annan femma
Ja, jag hade gärna fått fönsterna renoverade under sommaren i stället för i november, men det styrde inte jag över.
Givetvis skulle jag också föredra laddbox, men om jag inte hade det skulle jag inte tveka att ladda från ett schuko i vettigt skick.