Miljöbilsbonus?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Fladric »

jontis skrev:
En liten felberäkning när bilar uthämtade i månad 3 inte kan få bonusen utbetald...
Man kan tycka det ja :shock:
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av McFace »

jontis skrev:
En liten felberäkning när bilar uthämtade i månad 3 inte kan få bonusen utbetald...
Min är uthämtad i februari och jag har inte fått pröjs.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Imolarot »

Det är en rätt stor "skuld" som staten har då till i princip alla som köpt bil med bonus i år... :mrgreen:
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av jontis »

McFace skrev:

Min är uthämtad i februari och jag har inte fått pröjs.
:shock:
F-n...
För att sänka min månadskostnad med en LR så behöver jag miljöbonusen.
Med en SR+ går det även utan den.

Jag vill ju ha en LR, men sålt in Tesla-köpet på att vi ska månadskostnaden ska minska. :(

Om jag tolkar detta rätt så vill de tillföra 1,9 miljarder för 2021 och sedan öka anslaget med ytterligare 550 miljoner nästa år.
(Om det går igenom riksdagen)
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av mikebike »

jontis skrev:
McFace skrev:

Min är uthämtad i februari och jag har inte fått pröjs.
:shock:
F-n...
För att sänka min månadskostnad med en LR så behöver jag miljöbonusen.
Med en SR+ går det även utan den.

Jag vill ju ha en LR, men sålt in Tesla-köpet på att vi ska månadskostnaden ska minska. :(
Du kan alltid köpa en begagnad.... ;)

Förhoppningsvis kommer det nya pengar och då får de som köper bil i november/december sin bonus till Midsommar precis som jag fick.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av jontis »

mikebike skrev:
Du kan alltid köpa en begagnad.... ;)

Förhoppningsvis kommer det nya pengar och då får de som köper bil i november/december sin bonus till Midsommar precis som jag fick.
Beg. priserna, höga räntor, men framför allt avsaknad av vagnskada pajar kalkylen, tyvärr.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av flipmac »

jontis skrev:
mikebike skrev:
Du kan alltid köpa en begagnad.... ;)

Förhoppningsvis kommer det nya pengar och då får de som köper bil i november/december sin bonus till Midsommar precis som jag fick.
Beg. priserna, höga räntor, men framför allt avsaknad av vagnskada pajar kalkylen, tyvärr.
Detta resonemang (som hörs väldigt ofta på detta forum) har jag otroligt svårt att förstå. Visst blir dyrare med helförsäkring men värdeminskningen är som regel lägre är 4-6 än år 1-3. Den bästa kalkylen måste ju alltid vara att äga bilen längre än 3 år oavsett. Speciellt med elbilar. Men det är ju poppis att tänka bort kontantinsatser i månsdskalkyler.
Obs mitt resonemang gäller så klart bara privatköp. Företagsledning är ju en annan kalkyl.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Dexter86 »

flipmac skrev:
jontis skrev:
mikebike skrev:
Du kan alltid köpa en begagnad.... ;)

Förhoppningsvis kommer det nya pengar och då får de som köper bil i november/december sin bonus till Midsommar precis som jag fick.
Beg. priserna, höga räntor, men framför allt avsaknad av vagnskada pajar kalkylen, tyvärr.
Detta resonemang (som hörs väldigt ofta på detta forum) har jag otroligt svårt att förstå. Visst blir dyrare med helförsäkring men värdeminskningen är som regel lägre är 4-6 än år 1-3. Den bästa kalkylen måste ju alltid vara att äga bilen längre än 3 år oavsett. Speciellt med elbilar. Men det är ju poppis att tänka bort kontantinsatser i månsdskalkyler.
Obs mitt resonemang gäller så klart bara privatköp. Företagsledning är ju en annan kalkyl.
Fast du kan ju på riktigt inte säga att det är ett bra köp att köpa en år 19-20 där månadskalkylen blir densamma som ny om inte dyrare?
Då får du en bil som rullat och som du inte har en aning om hur den är laddad osv?
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av jontis »

Dexter86 skrev:
flipmac skrev:
Fast du kan ju på riktigt inte säga att det är ett bra köp att köpa en år 19-20 där månadskalkylen blir densamma som ny om inte dyrare?
Då får du en bil som rullat och som du inte har en aning om hur den är laddad osv?
Fast om du tittar på kostnaderna och vad du faktiskt har kvar i värde efter 3 år så är normalt sett en 3 år gammal bil ett betydligt bättre köp än en ny.

I detta fall är jag villig att göra den sämre affären för en lägre månadskostnad.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av LarsL »

Med tanke på de höga begagnatpriserna är det nog en viss risk att det stora tappet ligger framför oss.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Dexter86 »

Men vänta bromsa lite nu…..
Ja, hade en beg LR som inte gått 10.000 mil kostat typ 450.000:- kanske jag hade köpt det resonemanget
Men du får ju forfarande inte en lägre månadskostnad om du köper en beg -19 för 500-550.000 än om du köper en helt ny, med tanke på firmornas räntor e hutlösa vilket dödar kalkylen
Lägger ju hellre 50.000:- extra för en helt ny jag får fisa i första gången :)
Synd jag inte sparade finansieringsförslaget jag fick av andra firmor bara för att jämföra
Vad missar jag?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av mikebike »

jontis skrev:
mikebike skrev:
Du kan alltid köpa en begagnad.... ;)

Förhoppningsvis kommer det nya pengar och då får de som köper bil i november/december sin bonus till Midsommar precis som jag fick.
Beg. priserna, höga räntor, men framför allt avsaknad av vagnskada pajar kalkylen, tyvärr.
Det är fortfarande drygt 2 år vagnskadegaranti kvar på min bil, och 3 års garanti....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av jontis »

mikebike skrev:
Det är fortfarande drygt 2 år vagnskadegaranti kvar på min bil, och 3 års garanti....
Det är ju jättebra för dig.

Jag räknade nu på en 2019 LR med nästa 3000 mil på mätaren.
Den ligger ute för 529.000:-
Den finansieras på 36mån, 20% kontant, lån med 5% ränta, 50% restvärde, 12 mån vagnskada, 24 mån helförsäkring.
Finans och försäkringskostnad totalt 228.588:-

Ny LR för 629.170:- finansierad via Tesla
36 månader och 51% restvärde.
Den finansieras på 36mån, 20% kontant, lån med 1,95% ränta, 51% restvärde, 36 mån vagnskada kvar. 36 mån halvförsäkring
Totalkostnad 156.944 ink miljöbonus på 70.000:-.

Bara finans och försäkringskostnad inräknat i båda fallen.

Känns så märkligt att jag tvivlar på att jag räknar rätt.
Rätta mig gärna om du får andra siffror
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av mikebike »

jontis skrev:
mikebike skrev:
Det är fortfarande drygt 2 år vagnskadegaranti kvar på min bil, och 3 års garanti....
Det är ju jättebra för dig.

Jag räknade nu på en 2019 LR med nästa 3000 mil på mätaren.
Den ligger ute för 529.000:-
Den finansieras på 36mån, 20% kontant, lån med 5% ränta, 50% restvärde, 12 mån vagnskada, 24 mån helförsäkring.
Finans och försäkringskostnad totalt 228.588:-

Ny LR för 629.170:- finansierad via Tesla
36 månader och 51% restvärde.
Den finansieras på 36mån, 20% kontant, lån med 1,95% ränta, 51% restvärde, 36 mån vagnskada kvar. 36 mån halvförsäkring
Totalkostnad 156.944 ink miljöbonus på 70.000:-.

Bara finans och försäkringskostnad inräknat i båda fallen.

Känns så märkligt att jag tvivlar på att jag räknar rätt.
Rätta mig gärna om du får andra siffror
Då är det bättre att köpa min 2021:a för 560' helt klart. En modernare bil med vagnskada och (mer) garanti kvar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Force-Walker »

Förhandlar ni inte om räntor med er bank? Eller kollar runt med olika långivare?

Hur fasen kan man acceptera en ränta på 5%?

Man vet ju inte vad bilen kostat förrän man säljer den.

Men att en Model vit med svart interör LR med ca 10-12k mil på mätaren, skall gå för 280 till våren har jag svårt att tro.
Räknar då på 630-70=560/2=280.

Det vore ju fantastiskt, då ska jag köpa en som andrabil ;)

Mer troligt är väl runt 350-375 kanske, så då har man inte tappat 50%.

Jag vet att model 3 var dyrare i början, men man får väl räkna på dagens pris.

Jag tror dessutom att fossilbilar kommer hålla värdet mycket bättre efter tre år eftersom skatten minskar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av taliz »

Force-Walker skrev:

Jag tror dessutom att fossilbilar kommer hålla värdet mycket bättre efter tre år eftersom skatten minskar.
Mnja, kraven blir väl hårdare och hårdare, skatterna på utsläpp ökar.
Kika tex på en gammal V70 bensin från början av 2000-talet, de kostar nu mer i skatt än bilen är värd typ(well, inte riktigt :lol: )..
Tror det blir samma med senaste decenniets "miljödieslar" på sikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Force-Walker skrev:

Jag tror dessutom att fossilbilar kommer hålla värdet mycket bättre efter tre år eftersom skatten minskar.
Mnja, kraven blir väl hårdare och hårdare, skatterna på utsläpp ökar.
Kika tex på en gammal V70 bensin från början av 2000-talet, de kostar nu mer i skatt än bilen är värd typ(well, inte riktigt :lol: )..
Tror det blir samma med senaste decenniets "miljödieslar" på sikt.

Ju äldre och billigare en bil blir desto större andel av totalkostnaden består av bränslekostnader. Så det talar ju för elbilar på riktigt lång sikt. Hur mycket diesel får man för räntekostnader på ett 100' lån? Även om det är 4% så blir det inte mer än kostnaden för ~200 liter diesel.

Dock så håller faktiskt nyare fossilbilar värdet osedvanligt bra just nu. Brist på nya bilar och dessutom en oproportionerlig rädsla för att betala just skatt. Känns som att man hellre tar 50 tusen i extra värdeminskning än betalar 30 tusen i skatt.
Användarvisningsbild
herrmalin
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jan 2021 03:17
Ort: Sundbyberg o Bammarboda (Åkersberga)

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av herrmalin »

McFace skrev:
jontis skrev:
En liten felberäkning när bilar uthämtade i månad 3 inte kan få bonusen utbetald...
Min är uthämtad i februari och jag har inte fått pröjs.
Jag hämtade min i slutet av mars och har inte heller fått bonusen än. Mycket märkligt system. Nu talar man om att inte ge bonus för dyra bilar "för de som köper såna har ändå råd". I dagens system tycker man tydligen att bara de som har en skaplig likviditetsreserv ska ha bonus. "Det kan dröja ett bra tag utöver utlovade 6 månader, men det fixar du väl?"

Kollade lite och fann att pengar lär komma ungefär samma datum som i fjol, man kan gissa på regeringsbeslut den 9 december. Byråkraterna på Transportstyrelsen vågar nog inte trycka på utbetalningsknappen redan när riksdagen tagit beslut om höständringsbudgeten (24 nov enligt plan), utan kanske t o m väntar på att brevet med nytt regleringsbrev når Norrköping...
Fick folk sina pengar direkt efter 10 december i fjol?
________________________________________________________________
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, E1LR 55 kWh, HW3, mjukvara v11.1 (2024.2.7)
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av McFace »

herrmalin skrev:
McFace skrev:
jontis skrev:
En liten felberäkning när bilar uthämtade i månad 3 inte kan få bonusen utbetald...
Min är uthämtad i februari och jag har inte fått pröjs.
Jag hämtade min i slutet av mars och har inte heller fått bonusen än. Mycket märkligt system. Nu talar man om att inte ge bonus för dyra bilar "för de som köper såna har ändå råd". I dagens system tycker man tydligen att bara de som har en skaplig likviditetsreserv ska ha bonus. "Det kan dröja ett bra tag utöver utlovade 6 månader, men det fixar du väl?"

Kollade lite och fann att pengar lär komma ungefär samma datum som i fjol, man kan gissa på regeringsbeslut den 9 december. Byråkraterna på Transportstyrelsen vågar nog inte trycka på utbetalningsknappen redan när riksdagen tagit beslut om höständringsbudgeten (24 nov enligt plan), utan kanske t o m väntar på att brevet med nytt regleringsbrev når Norrköping...
Fick folk sina pengar direkt efter 10 december i fjol?
Jag har för mig att jag läst någonstans att utbetalningarna återupptogs 16/12 förra året men det ska jag inte svära på. Troligt är i vart fall tidigast december kan man ju ana.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Walker »

MWall skrev:
taliz skrev:
Force-Walker skrev:

Jag tror dessutom att fossilbilar kommer hålla värdet mycket bättre efter tre år eftersom skatten minskar.
Mnja, kraven blir väl hårdare och hårdare, skatterna på utsläpp ökar.
Kika tex på en gammal V70 bensin från början av 2000-talet, de kostar nu mer i skatt än bilen är värd typ(well, inte riktigt :lol: )..
Tror det blir samma med senaste decenniets "miljödieslar" på sikt.

Ju äldre och billigare en bil blir desto större andel av totalkostnaden består av bränslekostnader. Så det talar ju för elbilar på riktigt lång sikt. Hur mycket diesel får man för räntekostnader på ett 100' lån? Även om det är 4% så blir det inte mer än kostnaden för ~200 liter diesel.

Dock så håller faktiskt nyare fossilbilar värdet osedvanligt bra just nu. Brist på nya bilar och dessutom en oproportionerlig rädsla för att betala just skatt. Känns som att man hellre tar 50 tusen i extra värdeminskning än betalar 30 tusen i skatt.
Fast där blev det väl en tankevurpa? Ju nyare bil desto större värdetapp. Det handlar väl mer om 50K i extra värdeminskning PLUSS 30K i skatt? Hittar man en 3 år gammal bil är det största värdetappet avklarat och malusskatten överspelad.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av MWall »

Walker skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Force-Walker skrev:

Jag tror dessutom att fossilbilar kommer hålla värdet mycket bättre efter tre år eftersom skatten minskar.
Mnja, kraven blir väl hårdare och hårdare, skatterna på utsläpp ökar.
Kika tex på en gammal V70 bensin från början av 2000-talet, de kostar nu mer i skatt än bilen är värd typ(well, inte riktigt :lol: )..
Tror det blir samma med senaste decenniets "miljödieslar" på sikt.

Ju äldre och billigare en bil blir desto större andel av totalkostnaden består av bränslekostnader. Så det talar ju för elbilar på riktigt lång sikt. Hur mycket diesel får man för räntekostnader på ett 100' lån? Även om det är 4% så blir det inte mer än kostnaden för ~200 liter diesel.

Dock så håller faktiskt nyare fossilbilar värdet osedvanligt bra just nu. Brist på nya bilar och dessutom en oproportionerlig rädsla för att betala just skatt. Känns som att man hellre tar 50 tusen i extra värdeminskning än betalar 30 tusen i skatt.
Fast där blev det väl en tankevurpa? Ju nyare bil desto större värdetapp. Det handlar väl mer om 50K i extra värdeminskning PLUSS 30K i skatt? Hittar man en 3 år gammal bil är det största värdetappet avklarat och malusskatten överspelad.

Beror på hur man ser det. Jag tycker begagnatpriserna är för höga på 3-åringarna.Finns lite luft i de priserna som riskerar att pysa ut. Särskilt nu med halvledarbristen som ytterligare eldar på begpriserna. Är inte direkt köpläge på begagnat just nu. Gäller både elbilar och fossilbilar.
Skriv svar