Förlorade kwh vid laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Förlorade kwh vid laddning

Inlägg av Bambina »

Om jag laddar 87,10 kwh till bilen så används 91,65 kWh från mitt elnät dvs förlust på 4,55 kwh.
Detta under sept månad låter väldigt mycket förlust väggladdare och bilens laddare innan det kommer till batterierna.
Kan någon förklara för mig vad denna förlust tar vägen.
Värdena är tagna från Tesla fi.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Förlorade kwh vid laddning

Inlägg av 12man »

Värme på diverse ställen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förlorade kwh vid laddning

Inlägg av taliz »

AC omvandlas till DC, det ger förluster.
I vinter kommer du se betydligt mer då batteriet(och ev. kupén...) också skall värmas upp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förlorade kwh vid laddning

Inlägg av mikebike »

När jag var med och utvecklade laddare för NiCd och NiMH räknade vi med att det behövdes C x 1,4 för full laddning, d.v.s. närmare 30% förluster vid laddning.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förlorade kwh vid laddning

Inlägg av martinot »

Bambina skrev:
Om jag laddar 87,10 kwh till bilen så används 91,65 kWh från mitt elnät dvs förlust på 4,55 kwh.
Detta under sept månad låter väldigt mycket förlust väggladdare och bilens laddare innan det kommer till batterierna.
Kan någon förklara för mig vad denna förlust tar vägen.
Värdena är tagna från Tesla fi.
Räkna grovt med att du tappar ca 3-5% i bilens likriktare/ombordladdare i värmeförluster och ca 3-6% i batterierna som går till värme vid uppladdning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Förlorade kwh vid laddning

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
Bambina skrev:
Om jag laddar 87,10 kwh till bilen så används 91,65 kWh från mitt elnät dvs förlust på 4,55 kwh.
Detta under sept månad låter väldigt mycket förlust väggladdare och bilens laddare innan det kommer till batterierna.
Kan någon förklara för mig vad denna förlust tar vägen.
Värdena är tagna från Tesla fi.
Räkna grovt med att du tappar ca 3-5% i bilens likriktare/ombordladdare i värmeförluster och ca 3-6% i batterierna som går till värme vid uppladdning.
Laddar man 1 fas 16A är inte förluster upp över 10-15% omöjligt, och ännu mer om bilen står ute i kylan och dessutom behöver värma batteriet.

Helt beroende på den låga totaleffekten som då skall räcka till allt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förlorade kwh vid laddning

Inlägg av martinot »

Sämmer. Föruppvärming av batteripacket samt förvärming av kupé vid kallare årstider, och även energåtgång för larm/kameraövervakning är sådant som tillkommer.

Mina siffror tidigare gäller bara normala laddförluster med växelström (utan ovan funktioner i bilen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förlorade kwh vid laddning

Inlägg av Tellus »

627AF992-090E-4B75-B291-08094FD07670.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Förlorade kwh vid laddning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det var en stor variation på 50 kW DC-laddning, förmodar att den högre förlusten är med ett kallt batteri. Men gällande DC-laddning har de väl inte mätt AC-förbrukningen in till DC-laddaren?

Uppenbarligen har bilens ombordladdare bästa verkningsgraden vid högsta effekten. Så i princip är 1-fas 16A mer effektivt än 3-fas 8A.

Tänker mig att mest effektivt skulle vara att AC-ladda direkt när bilen parkeras och har varmt batteri.

Då jag själv har effektavgift dagtid, laddar jag istället precis innan avresa.

Just Audi e-tron förbrukar ju ändå en massa energi till att värma batteriet när jag åker iväg på morgonen, så det går nog jämt upp.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Förlorade kwh vid laddning

Inlägg av Skogslasse »

martinot skrev:
Räkna grovt med att du tappar ca 3-5% i bilens likriktare/ombordladdare i värmeförluster och ca 3-6% i batterierna som går till värme vid uppladdning.
Nyfiken fråga från en som är usel på teknik, för att korta ned tiden vid semi snabb laddning/SuC, bör jag välja CCS och inte Typ2? Sparar hela 1 min på 20minuters laddning.
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Förlorade kwh vid laddning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Skogslasse skrev:
martinot skrev:
Räkna grovt med att du tappar ca 3-5% i bilens likriktare/ombordladdare i värmeförluster och ca 3-6% i batterierna som går till värme vid uppladdning.
Nyfiken fråga från en som är usel på teknik, för att korta ned tiden vid semi snabb laddning/SuC, bör jag välja CCS och inte Typ2? Sparar hela 1 min på 20minuters laddning.

Vet inte vad du avser med semi snabbladdare.

Finns där en CCS kontakt du kan stoppa i brukar det minst vara 50 kW laddeffekt, så 20 minuter bör då ge cirka 80 km körning.

Med typ 2 som är AC laddning används bilens ombordladdare, oftast runt 11 kW effekt. 20 minuters med den kontakten bör ge cirka 15 km körning.

Du bör spara minst 100 minuter i detta exempel.

Förekommer även 24kW DC-laddare hos en del bilhandlare.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Förlorade kwh vid laddning

Inlägg av Arn »

Är det mindre förlust om man t ex laddar från 20-90% än från 40-70%? Batteriet tar ju lite tid att värmas så när det väl är varmt då minskar förluster?
Skriv svar