Köpråd M3 LR?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Köpråd M3 LR?

Inlägg av DrSnuggles »

Hallå alla Tesla-fans!

Är ny här på forumet och detta är inlägg nummer 1 för mig. Letade lite efter köpråd men hittade ingen avsedd tråd för det, ber om ursäkt ifall jag inte letar tillräckligt bra, isf får ni gärna tipsa var jag finner svaren på mina frågor! :)

Det är så att jag går i tankarna på att skaffa mig en M3 LR när leasingperioden går ut på min nuvarande bil, Volvo V60 laddhybrid, i mars 2022 någongång.

Mina frågor gäller lite konfigurering och finansiering av bilen. Har siktat in mig på Long range men sen då....

- Är det värt att uppgradera autopiloten? Gillar Summon funktionen som jag sett lite videos kring men den verkar vara lite begränsad här i Sverige/EU om jag förstått det rätt?
- Vinterdäck, köpa tillsammans med bilen eller separat efteråt? Std mått på bultmönster och annat?
- Dragkrok. Jag har egentligen inget behov av att dra släp eller husvagn men däremot så använder jag cykelhållare relativt ofta. Vad är bästa lösningen då, finns det något alternativ till dragkrok? Såg någon video om hur besvärligt det var att montera den jämför hur jag har det på nuvarande bil med elektriskt utfällbar krok.
- Jag har skummat lite av trådarna och förstått att det är vissa modeller som tillverkas i Kina och andra i USA, med olika batterier i? Såg någonstans att man fick någon rabatt kopplat till made in China. Något att tänka på här vid nyköp?
- Finansiering, är privatperson och har inget företatag att leasa bilen på. Tips på bra upplägg?
- Köpa begagnad bil, är det ens någon idé? Ser att 2:a handspriserna är såpass höga att man i princip får en helt ny bil av MY 2021/2022 till bara en liten extrakostnad i jämförelse...

Något annat jag förbisett och bör känna till? Läste något om referral codes, hur funkar det?

Tack på förhand för era tips för att genomföra ett schysst köp!

Med Vänliga Hälsningar
/Doktorn :)
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av Teslawessla »

Jag är nog dåligt på att besvara dina inlägg. Men LR har inte China batterier. Du får lg eller Panasonic när du väljer LR sen när det gäller dragkrok så är det det bästa om du ska sälja vidare. 1000 kg låter inte mycket men det tillfredsställer behoven för massan. Ang autopiloten så skulle jag inte uppgradera innan ,EUs lagstiftning kommit ikapp. Du kommer känna att den känns dum redan som den är pga lagar. Ang finansiering så får du bästa deal i slutet på månad 3 då tesla jagar kvartalsrapporter. Fick ner min bil från 2% ränta till 0.2 tack vare det./wesslan
Ps när du väl kört en så kommer du aldrig gå tillbax till fossilt. Jag jobbar nu så mycker extra jag kan då min fru vill ha en tesla till sig.. bara så du vet.. kan bli dyrt om du låter få partner i ditt liv få tillgång till teslan.
Senast redigerad av Teslawessla, redigerad totalt 1 gånger.
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av DrSnuggles »

Tack för det!

Man kan uppgradera autopiliten i efterhand alltså?

Och med månad 3 antar jag att du menar att man lägger beställning i mars, juni, sept eller dec och att det då brukar vara lite förmånligare erbjudanden kring bla finansiering tex?
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av Teslawessla »

DrSnuggles skrev:
Tack för det!

Man kan uppgradera autopiliten i efterhand alltså?

Och med månad 3 antar jag att du menar att man lägger beställning i mars, juni, sept eller dec och att det då brukar vara lite förmånligare erbjudanden kring bla finansiering tex?
Yes precis så. Usa bilarna skeppas dom månaderna. Nackdelen för dig är att dom säljer som smör så det finns inte ens lagerbilar kvar. När jag köpte så fanns det minst 30 bilar att välja på nu finns ingen enligt hemsidan
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av martinot »

DrSnuggles skrev:
Hallå alla Tesla-fans!

Är ny här på forumet och detta är inlägg nummer 1 för mig. Letade lite efter köpråd men hittade ingen avsedd tråd för det, ber om ursäkt ifall jag inte letar tillräckligt bra, isf får ni gärna tipsa var jag finner svaren på mina frågor! :)

Det är så att jag går i tankarna på att skaffa mig en M3 LR när leasingperioden går ut på min nuvarande bil, Volvo V60 laddhybrid, i mars 2022 någongång.

Mina frågor gäller lite konfigurering och finansiering av bilen. Har siktat in mig på Long range men sen då....

- Är det värt att uppgradera autopiloten? Gillar Summon funktionen som jag sett lite videos kring men den verkar vara lite begränsad här i Sverige/EU om jag förstått det rätt?
- Vinterdäck, köpa tillsammans med bilen eller separat efteråt? Std mått på bultmönster och annat?

- Köpa begagnad bil, är det ens någon idé? Ser att 2:a handspriserna är såpass höga att man i princip får en helt ny bil av MY 2021/2022 till bara en liten extrakostnad i jämförelse...
Kul! Grattis till en grymt prisvärd och extrem kul körglad elbil! :D

Mina personliga svar på ett par av dina punkter:

Jag har testat uppgraderingarna, men som de fungerar nu, och som de är begränsade av EU, så är de absolut inte värda priset tycker jag.

Skulle skippat att köpa med vinterdäck från Tesla, och istället välja exakt de som passar just dig.

Beg.priser är generellt höga. Så jag tycker personligen det är mer prisvärt att köpa nytt. Men det kan ju finnas undantag (beror på pris och skick).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Avesla
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 okt 2021 18:22

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av Avesla »

Hej jag hakar på med några följdfrågor...

Om man endast hittar 2019 bland de begagnade M3 LR hos Tesla - gör det någon skillnad i valet mellan mars och typ juni-julibilar? Någon nämnde uppdatering till hardware 3 på bilar efter april men finns det något annat som gör att man borde invänta alternativ från senare delen av 2019? Finns det förresten någon vidare skillnad i kvalitet framåt 2020 eller kom detta först 2021?

Kan man verkligen bara förlänga garantin på begagnade bilar via Tesla eller gäller detta alla bilar som har garantitid kvar - oavsett handlare?

Finns det någon fördel att köpa via Tesla? Känns ju trots allt som att köpa grisen i säcken då deras begagnade oftast helt saknar annonsbilder. I bästa fall får man några dåliga bilder på mer eller mindre otvättade bilar... vilken annan handlare skulle göra så!? Sen kan man ju varken pruta eller förvänta sig vinterdäck eller ens gummimattor på köpet vid en affär på dryga halvmiljonen... Jag kan förstås åka och titta på bilarna hos Tesla i t.ex. Märsta - men vad jag förstått så står dem oftast utomhus och är både smutsiga och svåra att syna i detaljerna.

Hade jag haft 100 000 extra så hade det tveklöst blivit nytt men om man måste välja begagnat - hur har ni andra resonerat då?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av martinot »

Har man inget alternativ, så är ju en 2019 M3 LR fortfarande en helt fantastiskt bra elbil. Så tveka inte att kika på en sådan.

Det som skiljer mest är lite mindre detaljer som värmepump, rattvärme, mittkonsol, etc. Grunden är den samma. En 2019 M3 LR är en grym elbil som lätt konkurrerar ut många/alla nya elbilsmodeller som släppts 2021.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Teslawessla skrev:
.../ LR har inte China batterier. Du får lg eller Panasonic när du väljer LR /...
Är det inte olika batterier i Long Range tillverkade i USA respektive Kina?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av pejvic »

Avesla skrev:
Hej jag hakar på med några följdfrågor...

Om man endast hittar 2019 bland de begagnade M3 LR hos Tesla - gör det någon skillnad i valet mellan mars och typ juni-julibilar? Någon nämnde uppdatering till hardware 3 på bilar efter april men finns det något annat som gör att man borde invänta alternativ från senare delen av 2019? Finns det förresten någon vidare skillnad i kvalitet framåt 2020 eller kom detta först 2021?

Kan man verkligen bara förlänga garantin på begagnade bilar via Tesla eller gäller detta alla bilar som har garantitid kvar - oavsett handlare?

Finns det någon fördel att köpa via Tesla? Känns ju trots allt som att köpa grisen i säcken då deras begagnade oftast helt saknar annonsbilder. I bästa fall får man några dåliga bilder på mer eller mindre otvättade bilar... vilken annan handlare skulle göra så!? Sen kan man ju varken pruta eller förvänta sig vinterdäck eller ens gummimattor på köpet vid en affär på dryga halvmiljonen... Jag kan förstås åka och titta på bilarna hos Tesla i t.ex. Märsta - men vad jag förstått så står dem oftast utomhus och är både smutsiga och svåra att syna i detaljerna.

Hade jag haft 100 000 extra så hade det tveklöst blivit nytt men om man måste välja begagnat - hur har ni andra resonerat då?
Jag hade en LR lev mars 19. Den var topp. Hw2,5 el hw3 är ingen jötteskillnad men om man köper fsd så får man ändå hw3 gratis på en äldre.

Sen hade de tidiga 19 homelink. Jag tycker min -19 var fantastiskt ihopskruvad. Inga fel någonstans. Min 21:a tappade tex färg och fick kondens osv. Jag skulle idag inte bry mig om det var en tidig 19 el 20. Många mil kvar på garantin är nog viktigare parameter. Gillar man fsd och acc-boost så är det bra att få med på beg-bilar.

Tänk på att tidiga 19 ej har drag och går ej att eftermontera.
Haft alla 3/Y
Avesla
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 okt 2021 18:22

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av Avesla »

Tusen tack för matnyttig info. Köpte du båda nya via Tesla?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av pefreli »

Hertz beställer 100.000 Teslor. :P

Passa på att köpa innan det blir långa leveranstider…

https://electrek.co/2021/10/25/hertz-or ... hase-ever/
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av SwedishAdvocate »

DrSnuggles skrev:
.../ Läste något om referral codes, hur funkar det? /...
Så vitt jag förstår är Teslas Referral Program för närvarande avslutat för alla deras produkter med undantag för soltaken. Nättidningen electrek tror att det kommer komma en ny variant av det här systemet "in the near future". Men just nu så finns det tydligen inget så som jag förstått det.

Källa:
https://electrek.co/2021/09/17/tesla-en ... olar-roof/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av pefreli »

SwedishAdvocate skrev:
DrSnuggles skrev:
.../ Läste något om referral codes, hur funkar det? /...
Så vitt jag förstår är Teslas Referral Program för närvarande avslutat för alla deras produkter med undantag för soltaken. Nättidningen electrek tror att det kommer komma en ny variant av det här systemet "in the near future". Men just nu så finns det tydligen inget så som jag förstått det.

Källa:
https://electrek.co/2021/09/17/tesla-en ... olar-roof/
Rekommendationsbelöningar upphörde från och med 18 september och tillsvidare.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Avesla
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 okt 2021 18:22

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av Avesla »

Hej, kanske blandar ihop alla nyckeldetaljer, men eftersom handlare och Tesla inte specar på "samma språk" så undrar jag:

Är "Kallväderspaket" på en M3 LR från 2020 samma sak som "Uppvärmda fram- och baksäten" på en 2019? Vad är annars skillnaden?

Likaså specificerar en handlare "Sentry Mode" som inte skrivs ut på begagnade via Tesla. Men visst är väl det standard på dem alla (typ övervaka bilen på natten)?

Om det i annonser skrivs "Uppgraderad Autopilot" eller "full autopilot" är detta då motsvarande total självkörningsförmåga? Behöver man kolla så detta inte är slags provperiod (i.s.f. är det tydligt direkt på skärmsidan om software)?
Användarvisningsbild
Tesla_Dave
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 sep 2020 21:46

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av Tesla_Dave »

Avesla skrev:
Hej, kanske blandar ihop alla nyckeldetaljer, men eftersom handlare och Tesla inte specar på "samma språk" så undrar jag:

Är "Kallväderspaket" på en M3 LR från 2020 samma sak som "Uppvärmda fram- och baksäten" på en 2019? Vad är annars skillnaden?

Oklart men detta är oavsett inget tillval på LR utan standardutr. Det som skiljer mellan 2019 och ny är att -19/-20 saknar rattvärme

Likaså specificerar en handlare "Sentry Mode" som inte skrivs ut på begagnade via Tesla. Men visst är väl det standard på dem alla (typ övervaka bilen på natten)?
-standard

Om det i annonser skrivs "Uppgraderad Autopilot" eller "full autopilot" är detta då motsvarande total självkörningsförmåga? Behöver man kolla så detta inte är slags provperiod (i.s.f. är det tydligt direkt på skärmsidan om software)?
Uppgraderad autopilot är mellanläget som kostar 33k. Köper du begagnad av Tesla säljer de alla sina med upgr Autopilot. Full autopilot = Full, men det är ej tillgängligt i Sverige. Så skillnaden mellan uppdaterad och full är just nu försumbar.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av pejvic »

Avesla skrev:
Hej, kanske blandar ihop alla nyckeldetaljer, men eftersom handlare och Tesla inte specar på "samma språk" så undrar jag:

Är "Kallväderspaket" på en M3 LR från 2020 samma sak som "Uppvärmda fram- och baksäten" på en 2019? Vad är annars skillnaden?

Likaså specificerar en handlare "Sentry Mode" som inte skrivs ut på begagnade via Tesla. Men visst är väl det standard på dem alla (typ övervaka bilen på natten)?

Om det i annonser skrivs "Uppgraderad Autopilot" eller "full autopilot" är detta då motsvarande total självkörningsförmåga? Behöver man kolla så detta inte är slags provperiod (i.s.f. är det tydligt direkt på skärmsidan om software)?

Det finns inget som heter kallväderspaket. Alla LR har värme i stolarna original. Rattvärme kom mars-21.

Sentry mode har alla nyare teslor. Det är standard. Dragkrok är viktigt om det är viktigt för dig. Går ej att eftermontera. Värt lite framöver om det finns.
Haft alla 3/Y
Avesla
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 okt 2021 18:22

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av Avesla »

Väldigt få begagnade M3 LR i omlopp på sistone... och dyker det upp nåt fint objekt så är det oftast via "handlare". Hur ser ni på för och nackdelar i fråga om Tesla vs. annan bilhandel? Finns det några uppenbara fördelar med köp via Tesla utöver förlängning av deras egen garanti?

När det kommer till fördelar med andra handlare så kan jag t.ex. tycka att dessa bilar åtminstone visas upp på ett tydligare sätt - rekondade/tvättade och oftast bättre bilder o.s.v. Hos Tesla får man vara glad om det ens finns bilder - och om det gör det så är bilarna knappt tvättade vilket gör att det är svårt att få en rättvis bild. Lite som att köpa grisen i säcken :?
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av Black »

Köpte min Lrawd-19 i sep-19.
Visst skulle jag gärna ha v-pump, mm
som finns i de nyare modellerna och en Y hade varit perfekt men för dyr. Men ska jag vara ärlig är det faktiskt dragkroken jag saknar mest de få ggr jag behöver den och den går ju inte att montera i efterhand...
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 1 gånger.
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av C981 »

När blev värmepump standard på M3 LR? Eller är det bara M3 SR+ MIC som det är standard på?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av mikebike »

C981 skrev:
När blev värmepump standard på M3 LR? Eller är det bara M3 SR+ MIC som det är standard på?
Från Modellår 2021, d.v.s. från Q4 2020.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av samuelsu »

Många handlare har dålig koll på Autopilot. Kom ut en trea på en handlare som heter 7H och där står det Full Safe(?) Driving, men tittar man på bilder så syns det att den inte ens har EAP. Jag gissar att många ser att bilen har ”dator för full självkörning”, dvs HW3, men det säger ju inget om den har EAP eller FSD, vilket båda är mjukvaruuppgraderingar.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av pejvic »

Avesla skrev:
Tusen tack för matnyttig info. Köpte du båda nya via Tesla?
Hej ursäkta sent svar. Ja båda har jag kört sedan de var nya! Som sagt skall du ha en LR försök köpa en med låga mil. Självklart är en -21 med liknande mil värd kanske 60.000 mer än en -19.

Försök ta dragkrok eftersom det ej går att eftermontera på 3:an. Minus 15 om den inte har det. Tänk på att den skall säljas någongång.

För att se om de kört som dårar kan du kolla på totala förbrukningen som skall ligga under 180.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av slugger75 »

pejvic skrev:


För att se om de kört som dårar kan du kolla på totala förbrukningen som skall ligga under 180.
Jag kör lugnt. Min förbrukning är ändå typ 185 sedan start.

I och för sig har jag takbox ibland på vintern, och kör mycket kortare sträckor.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av C981 »

Är nya LR nu också MiC eller är det fortf MiA? Tänker de har ju inte LFP-batterierna i vart fall men MiC verkar vara att föredra av kvalitetsskäl?
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: Köpråd M3 LR?

Inlägg av valleb »

C981 skrev:
Är nya LR nu också MiC eller är det fortf MiA? Tänker de har ju inte LFP-batterierna i vart fall men MiC verkar vara att föredra av kvalitetsskäl?
Samtliga idag är MiC och LR har inte LFP-batterier utan LG CHEM's.
Det är bara standard Model 3 som har LFP.
Skriv svar