+1 på att de tystnar betydligt, men min erfarenhet är att det behövs några hundra mil.BrooklynS skrev:Ta det lugnt. Efter ca 100 mil blir de betydligt tystare.
Och så köper du Michelin nästa gång.
Bullrig med vinterdäck
Moderator: Redaktion
Re: Bullrig med vinterdäck
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Bullrig med vinterdäck
Gillar tanken på smidighet vid uthämtning i december med att köpa via Tesla.Bjelke skrev:Hakka R3 (och R2 för den delen) är bland det vidrigaste jag haft på en bil över noll grader, som att köra med
punka på alla fyra hjul ungefär, fruktansvärt mjuka däck.
Dom är desto bättre är det blir riktigt kallt såklart
Kör man väldigt lugnt när det är lite varmare så går det bra (men bromsa hårt eller väja för något oförutsett
är fortfarande ingen höjdare).
Jag gav bort mina R3:or efter en knapp vinter senast jag hade såna.
Kanske ska tänka om och komma med v-hjul, domkraft och byta själv innan avfärd.
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Re: Bullrig med vinterdäck
Tackar. Får nog bli ett par sådana!NiklasTesla skrev:
Kör är mitt tips (grymt nöjd själv samt härligt att slippa byta varje höst/vår samt vintrarna blir ju bara varmare).
Här är rätt dimension för Model 3 18" (dom sitter på min bil nu):
Michelin CrossClimate 2 235/45 R18 98Y XL
Länk nedan till Däckonline så kan du beställa hemma direkt:
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Mi ... L/R-440373
MVH samt mycket nöje
Vad är för/nackdel mellan 94W och 98Y?
Högre fart/lastvikt hos 98Y förstår jag nyttan med, men finns det en orsak att välja tex. lite mjukare däcksidor som hos det något dyrare 94W?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bullrig med vinterdäck
Jag har alltid köpt det absolut billigaste jag kunnat hitta till mina begbilar genom åren både vad gäller sommar och vinterdäck (utan dubb). Men nu med en årsmodell -20 och ny elbil (e-up) tänkte jag att jag betalar lite mer. Valet blev Michelin X-ICE SNOW i 14" för några dagar sedan. Tystare däck har jag aldrig någonsin haft och det är en fröjd just med en elbil där däckljudet är det som egentligen hörs mest. 67 decibel är oerhört lite i sammanhanget.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Bullrig med vinterdäck
Skulle gå på den som har 98 Y XL då bilen väger lite med batterierna (även bra om man lastar tungt vad jag har förstått då däcken håller längre).martinot skrev:Tackar. Får nog bli ett par sådana!NiklasTesla skrev:
Kör är mitt tips (grymt nöjd själv samt härligt att slippa byta varje höst/vår samt vintrarna blir ju bara varmare).
Här är rätt dimension för Model 3 18" (dom sitter på min bil nu):
Michelin CrossClimate 2 235/45 R18 98Y XL
Länk nedan till Däckonline så kan du beställa hemma direkt:
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Mi ... L/R-440373
MVH samt mycket nöje
Vad är för/nackdel mellan 94W och 98Y?
Högre fart/lastvikt hos 98Y förstår jag nyttan med, men finns det en orsak att välja tex. lite mjukare däcksidor som hos det något dyrare 94W?
MVH
Re: Bullrig med vinterdäck
Efter däckbytet så var inte ljudet det största problemet tycker jag.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullrig med vinterdäck
Vad är problemet?Jonte73 skrev:Efter däckbytet så var inte ljudet det största problemet tycker jag.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Bullrig med vinterdäck
Gissar på nya nokian r3 som är problemetNiklas Z skrev:Vad är problemet?Jonte73 skrev:Efter däckbytet så var inte ljudet det största problemet tycker jag.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Bullrig med vinterdäck
Den beter sig som en orm samt att antspinn ”kickar” in vid gaspådrag.Tellus skrev:Gissar på nya nokian r3 som är problemetNiklas Z skrev:Vad är problemet?Jonte73 skrev:Efter däckbytet så var inte ljudet det största problemet tycker jag.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.
Från 70 och uppåt blinkar den och drar ned accet hela tiden upp till 140 km/ då jag släppte av.
Trycker jag fullt i 100 så blir det samma sak osv..
Har provat nu med två olika däck och samma beteende.
Nokian och Kumho
Re: Bullrig med vinterdäck
Vad har du för bil?Jonte73 skrev:Den beter sig som en orm samt att antspinn ”kickar” in vid gaspådrag.Tellus skrev:Gissar på nya nokian r3 som är problemetNiklas Z skrev:Vad är problemet?Jonte73 skrev:Efter däckbytet så var inte ljudet det största problemet tycker jag.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.
Från 70 och uppåt blinkar den och drar ned accet hela tiden upp till 140 km/ då jag släppte av.
Trycker jag fullt i 100 så blir det samma sak osv..
Har provat nu med två olika däck och samma beteende.
Nokian och Kumho
Det där är annars ett känt och ganska stort problem på bakhjulsdrivna BMW. Folk tror de spinner loss men det är bara gummiklackarna på däcken som viker sig och lurar antispinnsystemet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bullrig med vinterdäck
Speciellt med mjukare däck som R3 i lite varmare temperaturer, men egentligen gäller det
nog dom flesta vinterdäck i värme (och värre med dubbfritt som är lite mjukare).
nog dom flesta vinterdäck i värme (och värre med dubbfritt som är lite mjukare).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullrig med vinterdäck
Jag har dubbfria Goodyear UltraGrip Ice 2 SCT 235/45-18 98T XL på min Model 3 LR AWD. De har nästan inga konstigheter för sig. I viss utsträckning blir det stret i framvagnen vid hård acceleration på torr asfalt, men det är marginellt.Jonte73 skrev:Den beter sig som en orm samt att antspinn ”kickar” in vid gaspådrag.Tellus skrev:Gissar på nya nokian r3 som är problemetNiklas Z skrev:Vad är problemet?Jonte73 skrev:Efter däckbytet så var inte ljudet det största problemet tycker jag.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.
Från 70 och uppåt blinkar den och drar ned accet hela tiden upp till 140 km/ då jag släppte av.
Trycker jag fullt i 100 så blir det samma sak osv..
Har provat nu med två olika däck och samma beteende.
Nokian och Kumho
Det du beskriver låter som ett problem som redan berörts av några ovan, att däcken är så mjuka att antispinn/slir-systemet luras att tro att något hjul tapat greppet, när det bara är däcket som flexar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Bullrig med vinterdäck
Jag har Teslas original 20" vinterhjul(kommer inte ihåg däcket just nu) på min Model 3 Performance och min blyklump till högerfot blir överraskad varje gång, den bara greppar och kör.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Bullrig med vinterdäck
Måste vara Pirelli Sottozero, nästan så långt ifrån nokian r3 man kan komma.OscarA skrev:Jag har Teslas original 20" vinterhjul(kommer inte ihåg däcket just nu) på min Model 3 Performance och min blyklump till högerfot blir överraskad varje gång, den bara greppar och kör.
Tror det bara är dessa två däcksorter som levererats från Tesla till Performance model 3.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Bullrig med vinterdäck
Ja det är förmodligen som du säger. Men jag upplevde aldrig detta med AMG:n med likadana hjul. Dock så kommer ju inte allt vrid på en gång med den. Men det är ju inte så jäkla stor skillnad.
Niklas Z skrev:Jag har dubbfria Goodyear UltraGrip Ice 2 SCT 235/45-18 98T XL på min Model 3 LR AWD. De har nästan inga konstigheter för sig. I viss utsträckning blir det stret i framvagnen vid hård acceleration på torr asfalt, men det är marginellt.Jonte73 skrev:Den beter sig som en orm samt att antspinn ”kickar” in vid gaspådrag.Tellus skrev:Gissar på nya nokian r3 som är problemetNiklas Z skrev:Vad är problemet?Jonte73 skrev:Efter däckbytet så var inte ljudet det största problemet tycker jag.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.
Från 70 och uppåt blinkar den och drar ned accet hela tiden upp till 140 km/ då jag släppte av.
Trycker jag fullt i 100 så blir det samma sak osv..
Har provat nu med två olika däck och samma beteende.
Nokian och Kumho
Det du beskriver låter som ett problem som redan berörts av några ovan, att däcken är så mjuka att antispinn/slir-systemet luras att tro att något hjul tapat greppet, när det bara är däcket som flexar.
Re: Bullrig med vinterdäck
Håller med om att Nokian R3 är ganska usla däck som inte alls passar Tesla, dels eftersom det är svårt att köra hårt med dessa däck då de ständigt sladdar dels högt däckljud.
Sedan är det förstås tråkigt att motorjournalister i diverse tidskrifter ger däcket toppbetyg eftersom man enbart stirrar sig blind på hur däcket presterar i minusgrader, snö mm, utan att väga in hur däcket presterar i 5-10 plusgrader som är vardag i södra Sverige okt-nov samt mars-apr
Sedan är det förstås tråkigt att motorjournalister i diverse tidskrifter ger däcket toppbetyg eftersom man enbart stirrar sig blind på hur däcket presterar i minusgrader, snö mm, utan att väga in hur däcket presterar i 5-10 plusgrader som är vardag i södra Sverige okt-nov samt mars-apr
Re: Bullrig med vinterdäck
Hjälper det förresten mot R3-ans sladdighet om man pumpar upp däcket till t.ex 3,3? Blir däcketmönstret hårdare då?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullrig med vinterdäck
Jag hade Nokian på min förra bil, men det var ett tag sedan jag körde den på vintern. Som jag minns det var både däcksidan och mönsterbanan mjuk och det hjälpte med högre lufttryck.Arn skrev:Hjälper det förresten mot R3-ans sladdighet om man pumpar upp däcket till t.ex 3,3? Blir däcketmönstret hårdare då?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bullrig med vinterdäck
Ja det hjälper lite grann med högre tryck men inte så jättestor skillnad tyckte jag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19