Strul med uppdatering till 2021.40.6

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av Haze »

Hej
Fick en uppdatering igår som både appen i mobilen och bilen säger att den har installerat 2021.40.6....men:
Appen säger att den är på 100% och sen snurrar hjulet och bilen har en grön nedladdning linje som ser ut att vara 100%, men att den laddar ner den med 0b/s.
Både appen och bilen verkar ha låst sig lite men ändå tycker den att den har något kvar att göra.

Något som jag märkte nu med nya uppdateringen är att den inte riktigt har koll på temperaturen inne i bilen eller temperaturen i garaget som den står i.
Garaget är ca 10-12 plus grader och kupén är någonstans där men den säger att det är -1grad inne i bilen och utanför är det -6grader.

Ja har noterat att nu när det är kallt ute så låter nog värmepumpen som ett tröskverk, någon mer som har samma oljud och ska det låta så?

Nåväl jag har bootat appen och jag har bootat bilen (med båda rullknapparna") två gånger, fel kvarstår.

Tips?
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
Bergin
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 okt 2021 13:36

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av Bergin »

Mind låter också vänster fram när man aktiverar bilen. Ett jävla knorrande.. Jag har dock en MS så för mig är det inte värmepumpen då det inte finns ngn.

Någon annan som upplevt samma?
Användarvisningsbild
Svirre
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 mar 2019 09:40

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av Svirre »

Haze skrev:
Hej
Fick en uppdatering igår som både appen i mobilen och bilen säger att den har installerat 2021.40.6....men:
Appen säger att den är på 100% och sen snurrar hjulet och bilen har en grön nedladdning linje som ser ut att vara 100%, men att den laddar ner den med 0b/s.
Både appen och bilen verkar ha låst sig lite men ändå tycker den att den har något kvar att göra.

Något som jag märkte nu med nya uppdateringen är att den inte riktigt har koll på temperaturen inne i bilen eller temperaturen i garaget som den står i.
Garaget är ca 10-12 plus grader och kupén är någonstans där men den säger att det är -1grad inne i bilen och utanför är det -6grader.

Ja har noterat att nu när det är kallt ute så låter nog värmepumpen som ett tröskverk, någon mer som har samma oljud och ska det låta så?

Nåväl jag har bootat appen och jag har bootat bilen (med båda rullknapparna") två gånger, fel kvarstår.

Tips?
Jag hade samma problem, den mobila servicen kom hem och allt fixades på 2 minuter! :)
Användarvisningsbild
Korvspad
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 nov 2017 14:04

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av Korvspad »

Haze skrev:
Hej
Fick en uppdatering igår som både appen i mobilen och bilen säger att den har installerat 2021.40.6....men:
Appen säger att den är på 100% och sen snurrar hjulet och bilen har en grön nedladdning linje som ser ut att vara 100%, men att den laddar ner den med 0b/s.
Både appen och bilen verkar ha låst sig lite men ändå tycker den att den har något kvar att göra.
Hade samma problem med 2021.40.6
Anmälde serviceärende i appen och fick det fixat på distans. Tydligen ett känt fel med denna uppdatering.
People say nothing is impossible, but I do nothing every day.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av mikebike »

Korvspad skrev:
Haze skrev:
Hej
Fick en uppdatering igår som både appen i mobilen och bilen säger att den har installerat 2021.40.6....men:
Appen säger att den är på 100% och sen snurrar hjulet och bilen har en grön nedladdning linje som ser ut att vara 100%, men att den laddar ner den med 0b/s.
Både appen och bilen verkar ha låst sig lite men ändå tycker den att den har något kvar att göra.
Hade samma problem med 2021.40.6
Anmälde serviceärende i appen och fick det fixat på distans. Tydligen ett känt fel med denna uppdatering.
Jag har denna väntande i bilen, det känns inte så frestande att hämta den....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Korvspad
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 nov 2017 14:04

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av Korvspad »

mikebike skrev:
Korvspad skrev:
Haze skrev:
Hej
Fick en uppdatering igår som både appen i mobilen och bilen säger att den har installerat 2021.40.6....men:
Appen säger att den är på 100% och sen snurrar hjulet och bilen har en grön nedladdning linje som ser ut att vara 100%, men att den laddar ner den med 0b/s.
Både appen och bilen verkar ha låst sig lite men ändå tycker den att den har något kvar att göra.
Hade samma problem med 2021.40.6
Anmälde serviceärende i appen och fick det fixat på distans. Tydligen ett känt fel med denna uppdatering.
Jag har denna väntande i bilen, det känns inte så frestande att hämta den....
Do it. Det värsta som kan hända är att du får skapa ett serviceärende för att forcera genom den, vilket löstes tämligen snabbt.
People say nothing is impossible, but I do nothing every day.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av ducce916m »

Då hade jag kanske tur, inga problem alls med uppdateringen......
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av perkabolo »

För mig gick uppdateringen fint men den låg kvar i appen på 100% samt den gröna pilen i bilen. Sen igår (efter några dagar) försvann allt sånt och allt verkar vara som vanligt igen.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av Dagfinn »

Bergin skrev:
Mind låter också vänster fram när man aktiverar bilen. Ett jävla knorrande.. Jag har dock en MS så för mig är det inte värmepumpen då det inte finns ngn.

Någon annan som upplevt samma?
Ja faktiskt, i går när jag parkerade och gick ur bilen lät det så nånstans fram. Jag låste upp och satte mig in igen, och sänkte den till normalläge (hade parkerat i hög). När jag gick ut var det tyst, tror dock inte det hade med luftfjädringen att göra men vet inte vad det kan ha varit som orsakade det, men gissar att det har med en fläkt att göra och i mitt fall kanske is eller nåt. Antagligen löste det sig vid att slå på och av bilen igen. Om det var is kanske det lossnade av start/stopp, ska labba lite mer om det sker igen (det var en jädra snöstorm i går så jag var inte sugen på att hålla på att böka vidare med det när jag fick tyst på den).
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
bearBrum
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 mar 2021 13:41
Ort: Göteborg

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av bearBrum »

För mig gick uppdateringen bra, men tycker den funkar sämre att kontakta remote / väcka. Tex visar appen "Loading" med spinner nu trots att den har kontakt och värmaren kunde aktiveras / temperaturen går upp. Men har hänt ett par gånger att den inte kunde nås eller väckas alls..
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av Fluffy »

Jag fick en rejält höjd förbrukning på min 2021a. Snittade på 345w. Hård omboot så gick den ned till mer normala värden
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av cryptonic »

Hade samma fel att den fastnade på 100% trots att Tesla skickade ut uppdateringen på nytt. Jag gjorde bilen strömlös igår eftersom jag hade andra problem. Efter det så gick det installera uppdateringen utan problem.
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av Haze »

Tack för alla svar.
Kanske lägger ett service ärende.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av Lophornis »

Fick samma på min model 3. Appen säger att den är klar och uppdateringen lyckades. Men bil och app står och snurrar. Är lösningen bara service ärende eller ska man rida ut det?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av Tellus »

Lophornis skrev:
Fick samma på min model 3. Appen säger att den är klar och uppdateringen lyckades. Men bil och app står och snurrar. Är lösningen bara service ärende eller ska man rida ut det?
Samma på min, det försvann automatiskt efter några dagar
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av mikebike »

Korvspad skrev:
mikebike skrev:
Korvspad skrev:
Haze skrev:
Hej
Fick en uppdatering igår som både appen i mobilen och bilen säger att den har installerat 2021.40.6....men:
Appen säger att den är på 100% och sen snurrar hjulet och bilen har en grön nedladdning linje som ser ut att vara 100%, men att den laddar ner den med 0b/s.
Både appen och bilen verkar ha låst sig lite men ändå tycker den att den har något kvar att göra.
Hade samma problem med 2021.40.6
Anmälde serviceärende i appen och fick det fixat på distans. Tydligen ett känt fel med denna uppdatering.
Jag har denna väntande i bilen, det känns inte så frestande att hämta den....
Do it. Det värsta som kan hända är att du får skapa ett serviceärende för att forcera genom den, vilket löstes tämligen snabbt.
Nu har bilen hämtat uppdateringen utan min medverkan och appen frågar om jag vill installera!
Undrar om den installerar själv också, även om jag inte godkänner?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3257
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Nu har bilen hämtat uppdateringen utan min medverkan och appen frågar om jag vill installera!
Undrar om den installerar själv också, även om jag inte godkänner?
Fick samma meddelande i fredags. Jag godkände och åkte lite senare iväg med en uppdaterad bil, utan några problem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Strul med uppdatering till 2021.40.6

Inlägg av Lophornis »

Tellus skrev:
Lophornis skrev:
Fick samma på min model 3. Appen säger att den är klar och uppdateringen lyckades. Men bil och app står och snurrar. Är lösningen bara service ärende eller ska man rida ut det?
Samma på min, det försvann automatiskt efter några dagar
Har haft mitt fel i över en vecka nu och jag har lagt ert service ärende på det men Tesla har inte gjort något alls.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Skriv svar