Extremt gnissel vid låg fart

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Cutelunatic
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2022 11:31

Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Cutelunatic »

Halloj. Har ett gnisslande ljud när jag vrider på ratten, hörs extremt tydligt i låga farter framför allt. Känns nästan som att jag inte vill köra bilen av säkerhetsskäl. Om någon kan ha en idé om vad det kan vara så varsågod, haha :D

Jag försöker boka service tid, men får bara upp tider i Norge?? Även om jag går så långt fram jag kan i kalendern så är det bara Norge. Buggar det tro?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Teslaspolen »

Vet inte om det kan vara samma, men på företsgets MX är det samma problem. Ohyggligt gnisslande när man rattar i långsam fart.

Har att göra med spindelleden enligt service, men de har varit rätt inkapabla till att lösa det på riktigt. Man kan spruta in smörjolja på rätt punkter för att få tyst på det ett tag, men det återkommer efter ett antal månader igen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Mitso
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 feb 2022 13:19

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Mitso »

Ta bort stenar/skräp från bromsskölden

Om du i sällsynt fall plötsligt hör ett stönande, skärande eller skrapande ljud som kommer från bilens bromsar eller hjul under körning (även i mycket låga hastigheter) är det troligt att en sten eller någon form av skräp har klämts fast mellan bromsskivan och bromsskölden.


Bromsskiva
Bromssköld
Oljudet beror på att stenen eller skräpet skrapar mot bromsskivan när den roterar med hjulet. Denna situation påverkar inte bromssystemet, men du bör ta bort stenen eller skräpet så snart du kan.

Ta bort stenen eller skräpet från bromsskölden:

Varning: Om bilen nyligen körts kan bromskomponenterna vara varma. För att undvika att skadas ska du inte vidröra varma bromskomponenter.


Lägg i parkeringsläget.
Ta bort aero-navkapseln från hjulet, i förekommande fall.
Ta på dig en handske och tryck försiktigt med handen på bromsskölden upptill, på sidorna och nedtill tills dess att stenen eller skräpet kommer ut.
Varning: Använd inte verktyg eller föremål som kan skada bromsskölden eller hjulet. Tryck inte hårt på bromsskölden då den kan böjas permanent.

Upprepa steg 2–3 på andra bromssköldar vid behov.
Bekräfta att oljudet inte längre förekommer.
Sätt tillbaka aero-navkapseln på hjulet, i förekommande fall.
Obs! Om proceduren som beskrivs ovan inte kan avlägsna stenen eller skräpet, kan du försöka med att köra långsamt och växla mellan att köra framåt och att backa (kör framåt i några sekunder, stanna, och backa sedan långsamt i några sekunder). Upprepa detta flera gånger eller tills oljudet upphör. Var noga med att göra det på en säker plats och håll noggrann uppsikt över omgivningen. Om oljudet kvarstår ska du använda mobilappen för att kontakta Tesla eller boka in ett servicebesök.
Användarvisningsbild
Cutelunatic
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2022 11:31

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Cutelunatic »

Ska ta och kolla om jag hittar något skräp vid bromsskivan. Men jag tror tyvärr inte att det är det då ljudet jag har är mer ett vinande ljud snarare än gnisslande ljud.. Och det blir tydligare ju mer jag vrider på ratten dessutom.
Användarvisningsbild
Cutelunatic
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2022 11:31

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Cutelunatic »

Tellus skrev:
Inte riktigt samma ljud, men jag ska kolla som sagt om jag hittar någon skit vid bromsarna. Tack!
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av hakon18 »

Både jag och min granne har haft samma problem. Det åtgärdades med byte av länkarmen hos servicecenter.

Fruktansvärt ljud för övrigt. Man skämdes när man kom körandes och skulle svänga in nånstans. Folk vände sig om och undrade vad det var för gammal bil som kom åkandes. "Jaha, en Tesla."
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av MatsH »

Samma på min, ska in på länkarmsbyte om 3 veckor. Känt fel hos Tesla model 3 och tydligen ska det gå på garanti efter 8000 mil
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av HenricL »

Som flera andra sagt så låter det som länkarmen som de byter på garantin. Jag hade tid 1 juni men den flyttades precis till 29 juni då de sa att de inte får in länkarmar för än 25 juni. Har haft detta oljud sedan 1 april och riktigt trött på att det ska ta 3 månader att få det fixat. Ska dock inte vara på något sätt farligt enligt Tesla.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av tslaqqq »

Kasst att det förekommer på nya bilar, dålig kvalitet eller dålig ihopsättnings i fabrik?
Användarvisningsbild
Cutelunatic
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2022 11:31

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Cutelunatic »

Jag tackar och bockar för alla bra svar, fantastiskt forum! Jag kör vidare då med tron om att det är just länkarmen med största sannolikhet.
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Albin »

Jag har/hade samma problem, både med gnisslande länkarmsbussning och att hitta tider för service, men för att hitta tider så släpps nya tider på morgonen, på kvällen är de redan bokade tyvärr.
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av NiklasTesla »

Samma problem här (länkarm). Då länkarm två nu har börjat gnissla skall jag försöka trycka in lite fett och se om det hjälper (finns massa tips här och på Youtube). Köpt fettpump, fett samt kit med nålpåfyllning till fettpump på Biltema för under 1000sek. Osugen på att betala +5tkr för att byta hos Tesla.

Återkommer med resultat samt MVH
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Elix747 »

MatsH skrev:
Samma på min, ska in på länkarmsbyte om 3 veckor. Känt fel hos Tesla model 3 och tydligen ska det gå på garanti efter 8000 mil
Inte garanti. Fick betala för mina. Vid 9000 mil.
Kanske det finns de som fått det som goodwill. I mitt fall var det svårt. Skulle gjort det som reklamation enligt konsumentköplag. Då har man 3 års reklamationsrätt på ursprungliga fel. Då länkarmarna är ett känt fel så kan man hävda reklamation. Sen om det fungerar på Tesla är för mig okänt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av NiklasTesla »

Goda nyheter för er vars bilar har gått mer än 8000mil och det börjar gnissla.

Har nu fixat bilen själv snabbt och enkelt genom att spruta in lite fett i gummibälgen (med nålsprutan som följde med adaptersatsen) på övre länkarmen och det blev mycket tystare direkt. Torkade sedan av allt och lade på lite superattack lim för att stänga minimala hålet (om det ens behövs?).

Köpte följande på Biltema: 20795 fettspruta 199sek+ 19138 adaptersats fettpump 499sek + 364552 Molyfett patron 420ml 79,9sek.

Har alltså lagt under 800sek på att fixa allt istället för +5000sek hos Tesla att byta hela övre länkarmen. :geek: 8-)

Ta med arbetskläder/arbetshandskar samt papper och påse att slänga allt i då det lätt blir kladdigt.

MVH
IMG_20220520_183106_611.jpg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Tellus »

NiklasTesla skrev:
Goda nyheter för er vars bilar har gått mer än 8000mil och det börjar gnissla.

Har nu fixat bilen själv snabbt och enkelt genom att spruta in lite fett i gummibälgen (med nålsprutan som följde med adaptersatsen) på övre länkarmen och det blev mycket tystare direkt. Torkade sedan av allt och lade på lite superattack lim för att stänga minimala hålet (om det ens behövs?).

Köpte följande på Biltema: 20795 fettspruta 199sek+ 19138 adaptersats fettpump 499sek + 364552 Molyfett patron 420ml 79,9sek.

Har alltså lagt under 800sek på att fixa allt istället för +5000sek hos Tesla att byta hela övre länkarmen. :geek: 8-)

Ta med arbetskläder/arbetshandskar samt papper och påse att slänga allt i då det lätt blir kladdigt.

MVH
Sen gör man bara om hela proceduren en gång i månaden ;) :D

Nädå, det är något liknande Tesla gör i förebyggande syfte på dom bilar som ej börjat gnissla än.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Snelleman »

Har samma problem på min M3 som gått 9000mil. Höger länkarm. Fick tid först 2aug. Valde att beställa en länkarm på SC istället och ta med den till en annan verkstad.
Nånstans kring 1200:- ska den kosta och kommer till SC på nån vecka. Vänster länkarm fanns på lager på SC Gbg.

Fanns ingen goodwill för bilar som passerat 8000mil enligt SC. Men länkarmarna är ”rabatterade” eftersom det är en känt fel säger dom.
M3 SR+
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av malmer »

Har samma fel på vår M3 som har 4000 mil. Har tid den 29:e. Om det inte går på garantin blir jag redigt arg faktiskt. De har inte sagt något om pris ännu iaf.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Dykbosse
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 aug 2014 20:57
Ort: Osby

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Dykbosse »

Jag har haft det här felet i tre månader nu, det är övre länkarmen på vänster eller höger sida som strular, Tesla Mobile service var och kollade på det i mars.
Sedan bokade de en tid för byte, men nu har de åter igen skjutit upp reparationen, som skulle vara på måndag, på grund av brist på reservdelar (länkarmen).
Enligt deras Mobile service, ska det inte vara någon fara att köra med det, men det är ju extremt pinsamt, att köra omkring med en annars tyst elbil, som nu gnisslar förfärligt.
Model 3 LR 2019 Svart, SÅLD
Model Y LR 2023 Quicksilver
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av NiklasTesla »

malmer skrev:
Har samma fel på vår M3 som har 4000 mil. Har tid den 29:e. Om det inte går på garantin blir jag redigt arg faktiskt. De har inte sagt något om pris ännu iaf.
Under 8000mil körda så går det på garanti.

MVH
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av kenjon »

Så de rabatterar priset eftersom det är ett känt fel. Men de återkallar/byter inte på garanti, trots att det är ett känt fel???
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Dykbosse
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 aug 2014 20:57
Ort: Osby

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Dykbosse »

Det stämmer att det går på garantin, det beskedet har jag också fått
Men jag tröttnade på detta nu, hade en injektionsspruta och fett hemma så nu har jag också injicerat fett och det tystnade direkt.
Men dessvärre börjar jag misstänka, att även andra sidan börjar få samma problem.
Model 3 LR 2019 Svart, SÅLD
Model Y LR 2023 Quicksilver
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Ptesla »

Så här låter min Model Y när jag vrider på ratten:



Misstänker att det är de berömda övre länkarmarna som behöver bytas. Rapporterade felet i Mars och har sedan dess försökt få Tesla Malmö att atgärda felet, men de vägrar. De felsöker och "hittar inget fel".

1. Är detta acceptabelt på en ny Tesla Modek Y? Min kompis har en identisk bil som är knäpptyst vid samma rattrotation.

2. Hur ska vi gå till väga för att få Tesla Malmö att åtgärda felet? Är det någon som har en mailadress vi kan eskalera och skicka filmen till? Typ en service-chef eller liknande. Skicka gärna på PM i så fall.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av NiklasTesla »

Ptesla skrev:
Så här låter min Model Y när jag vrider på ratten:



Misstänker att det är de berömda övre länkarmarna som behöver bytas. Rapporterade felet i Mars och har sedan dess försökt få Tesla Malmö att atgärda felet, men de vägrar. De felsöker och "hittar inget fel".

1. Är detta acceptabelt på en ny Tesla Modek Y? Min kompis har en identisk bil som är knäpptyst vid samma rattrotation.

2. Hur ska vi gå till väga för att få Tesla Malmö att åtgärda felet? Är det någon som har en mailadress vi kan eskalera och skicka filmen till? Typ en service-chef eller liknande. Skicka gärna på PM i så fall.
Kör ett tag till om du har långt kvar tills garantin löper ut (det kommer låta mer och mer om det är gummit i övre länkarm som börjat torka).

Stå på dig om det är ovan (klassiskt Tesla Model 3 och nu kanske Model Y fel visar det sig). Har garantin gått ut fixar du det själv för ca 800sek på Biltema genom att trycka in Molyfett med fetsprutta och nåladapter i gummibälgen på länkarmen (blir tyst efter några 10tals mil efter det om du tryckt in tillräckligt).

MVH
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Extremt gnissel vid låg fart

Inlägg av Tellus »

Ptesla skrev:
Så här låter min Model Y när jag vrider på ratten:



Misstänker att det är de berömda övre länkarmarna som behöver bytas. Rapporterade felet i Mars och har sedan dess försökt få Tesla Malmö att atgärda felet, men de vägrar. De felsöker och "hittar inget fel".

1. Är detta acceptabelt på en ny Tesla Modek Y? Min kompis har en identisk bil som är knäpptyst vid samma rattrotation.

2. Hur ska vi gå till väga för att få Tesla Malmö att åtgärda felet? Är det någon som har en mailadress vi kan eskalera och skicka filmen till? Typ en service-chef eller liknande. Skicka gärna på PM i så fall.
Åk till Tesla, visa videon för någon som har befogenheter, om dom ej åtgärdar felet;
Åk direkt till lokala media och gör sedan en ARN anmälan
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar