Vilka modeller byggs inte i Kina?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Vilka modeller byggs inte i Kina?

Inlägg av mans71 »

Jag funderar på att byta ut X:en till en 3:a men vill helst inte stötta Kina. Vilka modeller är det då man ska titta på?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vilka modeller byggs inte i Kina?

Inlägg av Remuz »

Y iaf P byggs i Tyskland verkar det som.

De flesta komponenterna kommer nog från Kina ändå dock
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vilka modeller byggs inte i Kina?

Inlägg av mans71 »

Remuz skrev:
Y iaf P byggs i Tyskland verkar det som.

De flesta komponenterna kommer nog från Kina ändå dock
Aj då. Är det så att model 3 "byggs" på samma sätt som europa-byggda bilar byggdes ett tag, dvs batteri och bil kommer från USA separat och man monterar bil i europa av skattetekniska skäl?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka modeller byggs inte i Kina?

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Y iaf P byggs i Tyskland verkar det som.

De flesta komponenterna kommer nog från Kina ändå dock
Är inte så säker på att så mycket komponenter (i bilar som byggs i USA och Europa) kommer från Kina. Vet att batterier i tyskbyggda bilar troligen kommer från Kina eller USA, men det kommer på sikt troligen att startas batteritillverkning i Tyskland.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka modeller byggs inte i Kina?

Inlägg av martinot »

mans71 skrev:
Jag funderar på att byta ut X:en till en 3:a men vill helst inte stötta Kina. Vilka modeller är det då man ska titta på?
Model Y P.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka modeller byggs inte i Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mans71 skrev:
Jag funderar på att byta ut X:en till en 3:a men vill helst inte stötta Kina. Vilka modeller är det då man ska titta på?
S och X för Europa byggs i USA.

MYP och Y LR för Europa byggs i Berlin och Kina. Så vitt jag vet har Grundmodellen av Y inte börjat byggas i Europa än, och vet inte om det finns något datum för den modellens produktionsstart i Berlin. Tidigare har man kunnat beställa MYP och Y LR från Berlin genom att prata med Tesla.

M3 för Europa byggs så vitt jag vet endast i Kina. Innan Tesla bytte till Kina för Europeiska M3 så byggdes alla i USA. Det finns således en hel del begagnade M3 i Sverige som byggts i USA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka modeller byggs inte i Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Jag tror Tesla resonerade så här när det hade skaffat sig möjligheten att bygga sin första fabrik utanför USA:

Jag tror en stor del av beslutet handlade om att maximera utsläppsreduktion globalt. Tyvärr hade de inte möjligheten att bygga fabrik i både Europa och Kina samtidigt så de var tvungna att välja. Kina var då världens största bilmarknad. Kina hade även en mycket stor inhemsk bilindustri. Jag tror man valde att placera fabriken i Kina för att sätta maximal press på den Kinesiska bilindustrin att ställa om till elbilar. Tesla räknade säkert med att den Europeiska bilindustrin skulle fatta rätt beslut och ställa om till eldrift oavsett (sen om de faktiskt har gjort det så här långt är väl tveksamt...). Tesla räknade säkert även med att det skulle gå snabbare att bygga en bilfabrik i Kina jämfört med Europa – och det var väl antagligen en korrekt bedömning. Den kinesiska fabriken blev ju klar i rekordfart.

Jag hade så klart också helst sett att alla Teslas Europeiska bilar också hade byggts i Europa. Men tyvärr så lever vi ju inte i en perfekt värld.

För mig så verkar det som det här valet handlar om antingen en M3 eller en större bil – en MY – som således väl kommer ha förbrukat mer naturresurser och energi vid produktionen. Och som även kommer förbruka mer energi oavsett hastighet under hela sin livscykel. Den kommer även förbruka större däck och slita ut de här däcken snabbare än en M3. Och även det under hela sin livscykel.

Av det skälet, och om det här hade varit mitt val, hade jag nog valt en M3 oavsett.

Anledningen till att Berlinfabriken bygger MY och inte M3 är ju för att MY säljer bättre... Som jag ser det är snabbaste sättet att få till produktion av M3 i Europa att fler Européer börja köpa M3 istället för MY.

Sen hade jag ju också så klart helst sett att M3 erbjöds med halv- eller helkombilucka. Och instrumentering bakom ratten. Och svart innertak. Och med metallpedaler som tillval...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vilka modeller byggs inte i Kina?

Inlägg av mans71 »

Y klarar jag inte av utseendemässigt. Model 3 kan jag leva med men om alla byggs i Kina så går det bort.

Det får kanske bli en Mercedes EQE istället då.
Model S P85DL+
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka modeller byggs inte i Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

BMW i4 finns ju också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar