Lacksläpp

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lacksläpp

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Kan du ge ett annat exempel på en bil där plåten är indragen bakom framhjulen på samma sätt som den är på exemplar av Model 3 som inte har skyddande stänkskydd?
Kanske inte på exakt samma sätt men naken plåt bakom framhjulen. Visserligen en bakhjulsdriven bil.

Men vad är det vi diskuterar egentligen? Har inte tesla t.o.m. erkänt bristfällig lackeringskvalitet på vissa bilar?
Att lacken flagnar bort är inte heller normalt. Stenskott på mina bilar brukar lämna en liten krater i yttersta lackskiktet.
8E646406-0040-4AEE-95CD-1B681FD20C5D.jpeg
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vad är det för en bil?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Längst ner är inte lacken slät på din bild utan typ skrovlig. Är plåten extra rostskyddad där på något sätt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Lacksläpp

Inlägg av Tellus »

SwedishAdvocate skrev:
Tellus skrev:
Hur ser det ut på en ny model 3 modell 2022?
Har konstruktionen ändrats?
Och hur ser det ut på Model Y? Verkar ju inte som alla Model Y har stänkskydd fram...
Model Y har ju plast runt hjulen och nedanför trösklarna, där model 3 har lackerad plåt.
Stänkskydd fram och PPF bit är standard om dom ej är restade.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tellus skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Tellus skrev:
Hur ser det ut på en ny model 3 modell 2022?
Har konstruktionen ändrats?
Och hur ser det ut på Model Y? Verkar ju inte som alla Model Y har stänkskydd fram...
Model Y har ju plast runt hjulen och nedanför trösklarna, där model 3 har lackerad plåt. /...
Jo. Men hur ser det ut bakom den plasten inne i främre hjulhuset? Är det en liten lackerad plåtkant längst ner där på samma sätt som på Model 3 utan stänkskydd?

EDIT: Men ok... Om alla Model Y ska utrustas med skyddande stänkskydd så ska väl det lösa eventuella problem...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Lacksläpp

Inlägg av Tellus »

SwedishAdvocate skrev:
Tellus skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Tellus skrev:
Hur ser det ut på en ny model 3 modell 2022?
Har konstruktionen ändrats?
Och hur ser det ut på Model Y? Verkar ju inte som alla Model Y har stänkskydd fram...
Model Y har ju plast runt hjulen och nedanför trösklarna, där model 3 har lackerad plåt. /...
Jo. Men hur ser det ut bakom den plasten inne i främre hjulhuset? Är det en liten lackerad plåtkant längst ner där på samma sätt som på Model 3 utan stänkskydd?
Plasten går in i hjulhuset, ingen plåt där.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Lacksläpp

Inlägg av Tellus »

SwedishAdvocate skrev:
Tellus skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Tellus skrev:
Hur ser det ut på en ny model 3 modell 2022?
Har konstruktionen ändrats?
Och hur ser det ut på Model Y? Verkar ju inte som alla Model Y har stänkskydd fram...
Model Y har ju plast runt hjulen och nedanför trösklarna, där model 3 har lackerad plåt. /...
Jo. Men hur ser det ut bakom den plasten inne i främre hjulhuset? Är det en liten lackerad plåtkant längst ner där på samma sätt som på Model 3 utan stänkskydd?

EDIT: Men ok... Om alla ska utrustas med skyddande stänkskydd så ska väl det lösa alla eventuella problem...
På model 3 är det plåt hela vägen i kanten på hjulhuset, som kan blästras, stänkskyddet skyddar bara där det sitter och från sprut.

Men inte hundra på att det är samma på 2022
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tellus skrev:
På model 3 är det plåt hela vägen i kanten på hjulhuset, som kan blästras, stänkskyddet skyddar bara där det sitter och från sprut.
Så är det ju på rätt många bilar. Som jag förstår det gällande den här sortens konstruktion, så är hjulet från fabrik alltid placerat så pass långt in i hjulhuset att stenskott från däckens rullbana är extremt osannolikt (eller kanske t.o.m. omöjligt) om däcken är vinklade rakt fram. När man svänger med framhjulen kan det väl hända, men det verkar ju vara rätt ovanligt...

EDIT: Som sagt: Det som jag åtminstone trodde var ovanligt är att dra in en plåtkant bakom framhjulen som Tesla har gjort på Model 3. Därför vore det intressant att få veta vad det är för bil Fredrik postat en bild på. Då ska jag ut vid tillfälle och kolla runt lite och se om jag kan hitta en att kika närmare på. Det syns ju inte på den bilden hur långt in bakom framhjulet som plåten går in...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lacksläpp

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Längst ner är inte lacken slät på din bild utan typ skrovlig. Är plåten extra rostskyddad där på något sätt?
Någon typ av slitskydd. Men precis ovanför, i hjulhuset är det lackad plåt. Samt hela hjulhuskanten.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Längst ner är inte lacken slät på din bild utan typ skrovlig. Är plåten extra rostskyddad där på något sätt?
Någon typ av slitskydd. Men precis ovanför, i hjulhuset är det lackad plåt. Samt hela hjulhuskanten.
Som sagt: Som jag förstår det gällande den här sortens konstruktion, så är hjulet från fabrik alltid placerat så pass långt in i hjulhuset att stenskott från däckens rullbana är extremt osannolikt (eller kanske t.o.m. omöjligt) om däcken är vinklade rakt fram. När man svänger med framhjulen kan det väl hända, men det verkar ju vara rätt ovanligt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
j_vestberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2022 00:13

Re: Lacksläpp

Inlägg av j_vestberg »

Jag tänkte "avsluta" denna tråd genom att ge en uppdatering vad som hände i mitt lack-ärende.

Inte helt överraskande ansåg Tesla att lackskadorna inte är ett garanti-ärende.

Den något krystade förklaringen var att "Din modell är uthämtad innan man började utrusta Model 3 med stänkskydd. Därför täcks inte detta av garantin. Hade bilen hämtats ut senare och därmed haft stänkskydd hade det täckts av garanti."

Till och med den stackars personen jag pratade med hos Tesla tyckte att deras förklaring var konstig, men hänvisade såklart till "deras policies".

Då bilen var leasad och skulle säljas så ville jag inte ta tiden att bråka med Tesla, utan lämnade in den för omlackering. Nettolönekostnaden för omlackering av båda skärmar, båda trösklar och nedre delen av bakluckan landade på ca 4000 kr - inte hela världen.

Bilen är såld och ny leasad Model Y är på plats - denna gång med stänkskärmar... ;)

Tre kollegor som också har Model 3:s har just nu liknande lackproblem. De kommer också att lacka om, och möjligen skickar vi en gruppfaktura till Tesla för bekymret...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Kan du ge ett annat exempel på en bil där plåten är indragen bakom framhjulen på samma sätt som den är på exemplar av Model 3 som inte har skyddande stänkskydd?
Kanske inte på exakt samma sätt men naken plåt bakom framhjulen. Visserligen en bakhjulsdriven bil.

Men vad är det vi diskuterar egentligen? Har inte tesla t.o.m. erkänt bristfällig lackeringskvalitet på vissa bilar?
Att lacken flagnar bort är inte heller normalt. Stenskott på mina bilar brukar lämna en liten krater i yttersta lackskiktet.

Bild
Längst ner är inte lacken slät på din bild utan typ skrovlig. Är plåten extra rostskyddad där på något sätt?
Någon typ av slitskydd. Men precis ovanför, i hjulhuset är det lackad plåt. Samt hela hjulhuskanten.
Du och jag bytte ju två inlägg i en annan tråd om det här där det framgick att bilen på bilden är en 987 Cayman (se länk längst ner).

På nuvarande modell av Cayman som lanserades 2016 – den som benämns 982 – är den här konstruktionen ändrad. Den lackade delen av karossen går inte längre in bakom framhjulet som den gör på din bil. Iallafall inte alls lika mycket – karossen här är numera stället typ en lodrätt rak linje. Och som jag förstår det så är den nedersta delen av den lackerade delen av karossen bakom framhjulen numera plast istället för plåt som på din 987.

viewtopic.php?f=51&t=30365#p653334
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lacksläpp

Inlägg av Fredrik j »

Samma på min Volvo. Plast som skyddar plåtkanten. Poängen var att inte alla bilar med exponerad plåt får problem. Att tesla har haft problem med lackeringen är väl självklart nu? Tidigare har det ju låtit att alla bilar är likadana och att alla behöver stänkskydd.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
.../ Tidigare har det ju låtit att alla bilar är likadana och att alla behöver stänkskydd.
Har det? Vem är det som sagt det? Är kanske en tråd som jag missat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lacksläpp

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Tidigare har det ju låtit att alla bilar är likadana och att alla behöver stänkskydd.
Har det? Vem är det som sagt det? Är kanske en tråd som jag missat...
Har du inte fått det intrycket av debatten så får vi nog enas om att vara oense.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Lacksläpp

Inlägg av Blipblop »

Ni som vet ni vet, men att bara lackera om där det är rost brukar ju innebära att den kommer tillbaks på samma ställe. Hoppas inte såklart men det ser ju ut som en gammal pundarmondeo på bilderna. Norden är ju lite unikt med salt, sand, vintervägar så jag förstår att tesla inte tänkt på saken…
Skriv svar