Styrningen inte "steglös"

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pompedompe
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jun 2022 13:40
Ort: Bromma

Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Pompedompe »

Jag upplever att styrningen inte längre är steglös i min M3 RWD 2022. Man tänker inte på det så mycket i lägre farter men i motorvägsfart är det jobbigt då jag liksom måste välja steg i styrningen. Ibland är steget där ratten "fastnar" rätt men ofta måste jag parera lite och då hamnar jag i nästa "steg" och det är liksom för mycket och då måste jag styra tillbaka ett steg. Superstörigt, och gör att jag helst kör med AP på motorväg. Jag upplever att det började när det blev kallare ute, och kanske i samband med bytet till dubbade vinterdäck. Jag ska göra ett service ärende men ville bara kolla om någon har något att säga om mitt krångel.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av tor-ake »

Helt oacceptabelt. Boka service. Nånting måste ha gått sönder i hjulupphängning framtill.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
jdd
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 mar 2022 07:11

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av jdd »

Samma på min M3P -22 Bokat service. Fått tid 16/12 i Upplands Väsby.
Enligt rykten måste rattstång bytas.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Wolf78 »

Mycket intressant tråd, haft och kört flertalet Model 3, Y, X, och S aldrig upplevt detta problem förut. (Förutom på en Model S75 men där var det mer som att den "tappad" servon till och från härledes till länkarmar etc.)
Men nu har jag sedan några dagar upplevt detta på min M3P uttagen 2209. Anmält till service får vi se vad som händer...
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av agehall »

Wolf78 skrev:
Mycket intressant tråd, haft och kört flertalet Model 3, Y, X, och S aldrig upplevt detta problem förut. (Förutom på en Model S75 men där var det mer som att den "tappad" servon till och från härledes till länkarmar etc.)
Men nu har jag sedan några dagar upplevt detta på min M3P uttagen 2209. Anmält till service får vi se vad som händer...
Tesla Service kommer nog att återkomma till dig om ca 180 år när din bil är levererad och påtala att det numera är en helt normal feature.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Tlt
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 nov 2022 14:31

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Tlt »

Jag har samma problem.
Är på tesla och fått konstatera att det är mjukvaran.
Märks när det blir kallare.
Version 2022.44 kommer att lösa problemet.
jdd
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 mar 2022 07:11

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av jdd »

Tlt skrev:
Jag har samma problem.
Är på tesla och fått konstatera att det är mjukvaran.
Märks när det blir kallare.
Version 2022.44 kommer att lösa problemet.
Låter hoppfullt. Det vore betydligt smidigare!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Bjelke »

jdd skrev:
Tlt skrev:
Jag har samma problem.
Är på tesla och fått konstatera att det är mjukvaran.
Märks när det blir kallare.
Version 2022.44 kommer att lösa problemet.
Låter hoppfullt. Det vore betydligt smidigare!
Men samtidigt obehagligt om mjukvaran kan orsaka något sådant fenomen :shock:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
jdd skrev:
Tlt skrev:
Jag har samma problem.
Är på tesla och fått konstatera att det är mjukvaran.
Märks när det blir kallare.
Version 2022.44 kommer att lösa problemet.
Låter hoppfullt. Det vore betydligt smidigare!
Men samtidigt obehagligt om mjukvaran kan orsaka något sådant fenomen :shock:
Mjukvaran kan ju bokstavligen styra bilen själv så konstigt vore väl annars. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Bjelke skrev:
jdd skrev:
Tlt skrev:
Jag har samma problem.
Är på tesla och fått konstatera att det är mjukvaran.
Märks när det blir kallare.
Version 2022.44 kommer att lösa problemet.
Låter hoppfullt. Det vore betydligt smidigare!
Men samtidigt obehagligt om mjukvaran kan orsaka något sådant fenomen :shock:
Mjukvaran kan ju bokstavligen styra bilen själv så konstigt vore väl annars. ;)
Jo men att den kan påverka i normalt läge känns ju ”sådär”…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
eVazer
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 dec 2019 11:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av eVazer »

Kolla mina tidigare inlägg - är nog inte så flitig postare och hade samma fenomen på min S. Sitter en knutled på styrstången strax bakom framhjulet om det är samma som på S.

Om AP funkar som vanligt är det mest troligt knutleden som är dålig. Fanns bulletin på att byta för just min men inte hört något om M3.

Tillägg - ett inlägg från historiken måste försvunnit. Är 100% säker att jag återkopplade med bulletin-namn i ett inlägg men det syns inte.. tidigare tråd hette i vilket fall Glapp i ratten.

Igen - hade ju SMSet från Tesla kvar.
"Inspect Lower Steering Column I-Shaft Operation"
Men gällde som sagt MS.
Användarvisningsbild
Ogge
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 aug 2022 23:35
Referralkod: ts.la/oscar806184

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Ogge »

Upplever samma, och precis som du skriver uppkom det när det blev kallare ute.

Har en M3P -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:
jdd skrev:
Tlt skrev:
Jag har samma problem.
Är på tesla och fått konstatera att det är mjukvaran.
Märks när det blir kallare.
Version 2022.44 kommer att lösa problemet.
Låter hoppfullt. Det vore betydligt smidigare!
Men samtidigt obehagligt om mjukvaran kan orsaka något sådant fenomen :shock:
Mjukvaran kan ju bokstavligen styra bilen själv så konstigt vore väl annars. ;)
Jo men att den kan påverka i normalt läge känns ju ”sådär”…
Intressant att mjukvaran ska påverkas av kyla. Några ettor och nollor som fryser? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Curik »

Klart mjukvaran kan påverkas av minusgrader om man exempelvis hela tiden justerar motståndet i ratten baserat på temperatur.
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Xerxes »

Tlt skrev:
Jag har samma problem.
Är på tesla och fått konstatera att det är mjukvaran.
Märks när det blir kallare.
Version 2022.44 kommer att lösa problemet.
Det var väl inte den som kom idag, vet de när detta kan komma att lösas?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Wolf78 »

Xerxes skrev:
Tlt skrev:
Jag har samma problem.
Är på tesla och fått konstatera att det är mjukvaran.
Märks när det blir kallare.
Version 2022.44 kommer att lösa problemet.
Det var väl inte den som kom idag, vet de när detta kan komma att lösas?
Haft min M3P på service idag, ingen åtgärd mer än konstaterat problem med styrningen som verkar bli värre av kylan.
De hävdar att ny mjukvara ska lösa problemet, (styservooljan är för kall och mjukvara behöver ändra temperatur) uppdaterade i går med 40.4.2. vilket inte påverkat.
Ingen expert på ämnet men låter inte helt galet om Tesla bytt till ny styrservoolja som uppenbarligen inte klarar lite kyla men skeptisk att mjukvaran skulle fixa detta.
Modellen har ju ett par år på nacken så bör inte vara ngt konstruktionsfel, hm.

Återstår se vad det blir för lösning, tills vidare blir det lite ping-pong i motorvägsfilen, känns lite samma med autopiloten oxå.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Xerxes »

Wolf78 skrev:
Xerxes skrev:
Tlt skrev:
Jag har samma problem.
Är på tesla och fått konstatera att det är mjukvaran.
Märks när det blir kallare.
Version 2022.44 kommer att lösa problemet.
Det var väl inte den som kom idag, vet de när detta kan komma att lösas?
Haft min M3P på service idag, ingen åtgärd mer än konstaterat problem med styrningen som verkar bli värre av kylan.
De hävdar att ny mjukvara ska lösa problemet, (styservooljan är för kall och mjukvara behöver ändra temperatur) uppdaterade i går med 40.4.2. vilket inte påverkat.
Ingen expert på ämnet men låter inte helt galet om Tesla bytt till ny styrservoolja som uppenbarligen inte klarar lite kyla men skeptisk att mjukvaran skulle fixa detta.
Modellen har ju ett par år på nacken så bör inte vara ngt konstruktionsfel, hm.

Återstår se vad det blir för lösning, tills vidare blir det lite ping-pong i motorvägsfilen, känns lite samma med autopiloten oxå.
Ja, det här är inte roligt och lite vad man befarade när man tog steget över till Tesla, bra produkt men omoget företag som kanske saknar rutiner för det mesta.
M3LR 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev:
Jo men att den kan påverka i normalt läge känns ju ”sådär”…
Audi hade problem med kuggkänsla när de införde elektriskt servo. Detta var speciellt vid kyla.
Audis problem var att man stängde av styrservot helt när föraren inte styrde/vred på ratten. Sedan var det en fördöjning innan servot vaknade till så man hann lägga på kraft för att vrida ratten innan servoverkan kom igång.

Folk beskrev det precis som det jag har läst om nu med Tesla; svårt styra med precision i lite högre farter och kuggig känsla i ratten. Alla bilar var inte drabbade. Det förekom ganska mycket artiklar om problemet. Det tog ett tsg för Audi att fixa det då det påverkade bränsleförbrukning ( = utsläpp) att ändra programvaran för servot.

Min A5 sportback, 2012, fick byta programvara till styrservot trots att felet aldrig upplevdes.

Det känns ju som det är ungefär samma issue med Tesla.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-119024/
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av LarsOJ »

AAKEE skrev:
Bjelke skrev:
Jo men att den kan påverka i normalt läge känns ju ”sådär”…
Audi hade problem med kuggkänsla när de införde elektriskt servo. Detta var speciellt vid kyla.
Audis problem var att man stängde av styrservot helt när föraren inte styrde/vred på ratten. Sedan var det en fördöjning innan servot vaknade till så man hann lägga på kraft för att vrida ratten innan servoverkan kom igång.

Folk beskrev det precis som det jag har läst om nu med Tesla; svårt styra med precision i lite högre farter och kuggig känsla i ratten. Alla bilar var inte drabbade. Det förekom ganska mycket artiklar om problemet. Det tog ett tsg för Audi att fixa det då det påverkade bränsleförbrukning ( = utsläpp) att ändra programvaran för servot.

Min A5 sportback, 2012, fick byta programvara till styrservot trots att felet aldrig upplevdes.

Det känns ju som det är ungefär samma issue med Tesla.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-119024/
Trodde ett elektriskt servo var just bara en elmotor med utväxling? Den borde ju inte dra någon ström om den inte jobbar?

Eller är det en elektrisk servopump på Tesla? Då kan jag förstå att man vill stänga av den för att spara energi.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av tor-ake »

Så här ser styrinrättningen ut. Finns ingen hydraulvätska i den så vitt jag kan se, den är rent elektromekanisk.
s-l500.jpg
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av LarsOJ »

tor-ake skrev:
Så här ser styrinrättningen ut. Finns ingen hydraulvätska i den så vitt jag kan se, den är rent elektromekanisk.
s-l500.jpg
Ja bra bild! Då borde den ju dra exakt noll energi när den inte används då elmotorn står still. Låter inte som samma problem som Audi ovan.

Min teori är att det kan vara så att Tesla använder ”torque sensor” flitigt för AP/FSD och får problem vid låga temperaturer när motståndet i mekaniken förändras. Det finns väl även inställningar för hur styrningen ska bete sig som kanske inte är kalibrerade för olika internt motstånd vid olika temperaturer?

Man kanske får alldeles för lite servohjälp vid låg temperatur då servot bara precis kompenserar för trögare mekanik?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av AAKEE »

LarsOJ skrev:
Ja bra bild! Då borde den ju dra exakt noll energi när den inte används då elmotorn står still. Låter inte som samma problem som Audi ovan.
Audi gick över till elektromekanisk styrning när problemen uppstod, så de fungerar nog rätt lika.
Jag gissar fortfarande på att det är närbesläktade problem. Det spelar nog ingen större roll om det är heleketriskt, att ha servot (servomotorn) igång så att det är omedelbart berett att reagera kostar sannolikt ström (energi).
”Till skillnad från hydrauliska servostyrningar, förbrukar den elektroniskt styrda elmotorn energi endast när föraren vrider på ratten. Sensorer känner av dels den kraft som behövs för att vrida på ratten och dels hur snabbt föraren gör detta och överför denna information till reglerenheten i form av en elektrisk signal. Reglerenheten använder denna information för att beräkna hur mycket styrhjälp som krävs och aktiverar vid behov servomotorn på ett mycket exakt sätt.”
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av LarsOJ »

AAKEE skrev:
LarsOJ skrev:
Ja bra bild! Då borde den ju dra exakt noll energi när den inte används då elmotorn står still. Låter inte som samma problem som Audi ovan.
Audi gick över till elektromekanisk styrning när problemen uppstod, så de fungerar nog rätt lika.
Jag gissar fortfarande på att det är närbesläktade problem. Det spelar nog ingen större roll om det är heleketriskt, att ha servot (servomotorn) igång så att det är omedelbart berett att reagera kostar sannolikt ström (energi).
”Till skillnad från hydrauliska servostyrningar, förbrukar den elektroniskt styrda elmotorn energi endast när föraren vrider på ratten. Sensorer känner av dels den kraft som behövs för att vrida på ratten och dels hur snabbt föraren gör detta och överför denna information till reglerenheten i form av en elektrisk signal. Reglerenheten använder denna information för att beräkna hur mycket styrhjälp som krävs och aktiverar vid behov servomotorn på ett mycket exakt sätt.”
I citatet du klippt in står det ju ordagrant att hela fördelen med elektromekaniskt servo är att det inte används någon energi när man inte rör på ratten. Så varför skulle den behövas stängas av?

Vad är det för dc elmotor som drar energi när den står still isåfall? En elmotor är ju alltid ”redo”. Eller menar du enbart elektroniken? Kan ju inte vara många watt isf. Alla fönsterhissar och hundra andra motorer är ju också alltid redo utan fördröjning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av AAKEE »

LarsOJ skrev:

I citatet du klippt in står det ju ordagrant att hela fördelen med elektromekaniskt servo är att det inte används någon energi när man inte rör på ratten. Så varför skulle den behövas stängas av?

Vad är det för dc elmotor som drar energi när den står still isåfall? En elmotor är ju alltid ”redo”. Eller menar du enbart elektroniken? Kan ju inte vara många watt isf. Alla fönsterhissar och hundra andra motorer är ju också alltid redo utan fördröjning.
Det fungerar inte att bara lita på vad jag skriver? Jag var väldigt aktiv i Nordicaudi.com och har god koll på det här ärendet.

Jobbigt att leta reda på 10 år gamla artiklar.

Nåja.
”Till skillnad från hydrauliska servostyrningar, förbrukar den elektroniskt styrda elmotorn energi endast när föraren vrider på ratten. Sensorer känner av dels den kraft som behövs för att vrida på ratten och dels hur snabbt föraren gör detta och överför denna information till reglerenheten i form av en elektrisk signal. Reglerenheten använder denna information för att beräkna hur mycket styrhjälp som krävs och aktiverar vid behov servomotorn på ett mycket exakt sätt.”
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ng-118600/

Till skillnad från de flesta konventionella styrservosystem där en hydraulpump hjälper föraren att vrida på ratten använder Audi-styrningen en elmotor för samma sak. Sensorer känner av när föraren vrider på ratten och hur mycket kraft som behövs. I en reglerenhet beräknas hur mycket den elektromekaniska styrservon ska hjälpa till. När det inte kommer några impulser från ratten arbetar systemet inte alls för att spara energi. När man kör rakt fram har man med andra ord ingen servohjälp eftersom det inte behövs men så fort man ska svänga hoppar systemet igång. Audi beräknar att man på så sätt ska spara 1-2 centiliter bränsle per mil.
Audi har ännu ingen lösning på problemet. Kunder som har uppsökt auktoriserade Audi-verkstäder har fått beskedet att det är ett fel som endast kan åtgärdas med ny programvara och att sådan ännu inte är framtagen. I höstas försökte man med en programuppdatering som hette 48k4 och som skulle åtgärda ”Power Steering Control Unit Criteria 44”. Uppdateringen visade sig vara verkningslös och drogs snart tillbaka. Nu får kunderna höra att en uppdatering är på gång men att ingen vet när den är färdig.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-119024/

Dette gjelder helt nye modeller, utstyrt med såkalt elektromekanisk styreservo. Dette systemet kobler ut servoen når det ikke er behov for den.

Denne løsningen skal blant annet spare drivstoff – men har tydeligvis også noen utilsiktede bivirkninger. Og de inntreffer særlig når det er kuldegrader – og det er sporete vei.
https://www.tv2.no/broom/audi-innrommer ... /13665930/

Jag hittar det inte nu men Audi sa själva, när den första mjukvaran inte löste problemet att det skulle ta lite tid pga att man påverkade förbrukningen = utsläpp = det miljägodkännande som bilen hade.

Det är inte alls säkert att Tesla har samma problem men om man jagar watt-timmar i sin effektivisering kanske man har börjat stänga av servot som Audi gjorde. Audi fick problem när kylan kom, så verkar ju ha skett även för Tesla så att det skulle vara omlöjligt att det är samma issue tror inte jag på.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av B99 »

AAKEE skrev:
LarsOJ skrev:

I citatet du klippt in står det ju ordagrant att hela fördelen med elektromekaniskt servo är att det inte används någon energi när man inte rör på ratten. Så varför skulle den behövas stängas av?

Vad är det för dc elmotor som drar energi när den står still isåfall? En elmotor är ju alltid ”redo”. Eller menar du enbart elektroniken? Kan ju inte vara många watt isf. Alla fönsterhissar och hundra andra motorer är ju också alltid redo utan fördröjning.
Det fungerar inte att bara lita på vad jag skriver? Jag var väldigt aktiv i Nordicaudi.com och har god koll på det här ärendet.

Jobbigt att leta reda på 10 år gamla artiklar.

Nåja.
Så jäkla tråkigt att Nordicaudi la ner, det var ju en fantastisk informationskälla. Vill minnas att argumentet var GDPR men jag tror att de övertolkade innebörden.
Skriv svar