Klimatanläggningssystemet behöver servas

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av NEO »

possum skrev:
Jaegaern skrev:
Kan vara värt att titta på denna länk om problemet med att den slutar värma.
Om det är så att detta beror på att "kylflärpen" i grillen fastnar i öppet läge pga isbildning, borde man inte kunna sätta en kartongbit för grillen kalla dagar för att undvika felet tills Tesla löst problemet?
Ska vara löst med 2022.44.30.2 där mjukvaran tvingar VP att gå trots fel på kylflärpen.

Tidsfråga innan det blir recall tror jag.
Användarvisningsbild
possum
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2021 16:42

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av possum »

NEO skrev:
possum skrev:
Jaegaern skrev:
Kan vara värt att titta på denna länk om problemet med att den slutar värma.
Om det är så att detta beror på att "kylflärpen" i grillen fastnar i öppet läge pga isbildning, borde man inte kunna sätta en kartongbit för grillen kalla dagar för att undvika felet tills Tesla löst problemet?
Ska vara löst med 2022.44.30.2 där mjukvaran tvingar VP att gå trots fel på kylflärpen.

Tidsfråga innan det blir recall tror jag.
det klarar sig med denna "nödlösning" i 30.2 över vintern så har de ju gott om tid på sig innan nästa vinter, så man får hoppas det blir löst på riktigt innan dess.
Senast redigerad av possum, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

NEO skrev:
possum skrev:
Jaegaern skrev:
Kan vara värt att titta på denna länk om problemet med att den slutar värma.
Om det är så att detta beror på att "kylflärpen" i grillen fastnar i öppet läge pga isbildning, borde man inte kunna sätta en kartongbit för grillen kalla dagar för att undvika felet tills Tesla löst problemet?
Ska vara löst med 2022.44.30.2 där mjukvaran tvingar VP att gå trots fel på kylflärpen.

Tidsfråga innan det blir recall tror jag.
Fast nu är det 30.6 som är på väg ut, så 30.2 löste nog inte problemet, eller så kom det några nya buggar där. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
possum
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2021 16:42

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av possum »

mikebike skrev:
NEO skrev:
possum skrev:
Jaegaern skrev:
Kan vara värt att titta på denna länk om problemet med att den slutar värma.
Om det är så att detta beror på att "kylflärpen" i grillen fastnar i öppet läge pga isbildning, borde man inte kunna sätta en kartongbit för grillen kalla dagar för att undvika felet tills Tesla löst problemet?
Ska vara löst med 2022.44.30.2 där mjukvaran tvingar VP att gå trots fel på kylflärpen.

Tidsfråga innan det blir recall tror jag.
Fast nu är det 30.6 som är på väg ut, så 30.2 löste nog inte problemet, eller så kom det några nya buggar där. :lol:
Jag hann aldrig installera 30.2 men fick precis 30.6 så fingers crossed :D
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Fladric »

Min bil tar 30 min att bli kall, oavsett om den står still eller kör så tvivlar på att det är den luckan som strular på min bil :)
Fick 30.6 igår, fick upp värme i bilen imorse efter 10 min men det är å andra sidan 4 plusgrader ute så inte speciellt kallt :)
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jaegaern »

possum skrev:
NEO skrev:
possum skrev:
Jaegaern skrev:
Kan vara värt att titta på denna länk om problemet med att den slutar värma.
Om det är så att detta beror på att "kylflärpen" i grillen fastnar i öppet läge pga isbildning, borde man inte kunna sätta en kartongbit för grillen kalla dagar för att undvika felet tills Tesla löst problemet?
Ska vara löst med 2022.44.30.2 där mjukvaran tvingar VP att gå trots fel på kylflärpen.

Tidsfråga innan det blir recall tror jag.
det klarar sig med denna "nödlösning" i 30.2 över vintern så har de ju gott om tid på sig innan nästa vinter, så man får hoppas det blir löst på riktigt innan dess.
Ja frågan är om pumpen löser värme även om kalla luften strömmar oreglerat in. Kanske..
Den kanske får hjälp av främre motorn sålänge den fortsätter köra.

Men det borde väl bli recall i och med att det låter som en hårdvarubugg.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Tomas L »

tobias_rullar skrev:
Tomas L skrev:
51% säker på att det var olja, gissningsvis från värmepump/octovalve. Det var rätt liten mängd och som du ser på bilden, kladdig och gulaktig. Jag har tyckt att min värmepump ibland har låtit "extremt" mycket och haft ojämn gång, jag har nästan skämts lite grann när jag stannat vid övergångsställen och fått frågande blickar eftersom värmepumpen beslutat sig för att varva upp. :?

Kollegan frågade Tesla vid en service och de säger att det är "normalt". Men de har inte hört mitt "jetplan"...
Såvitt jag vet finns det endast 4 sorters vätskor, av någon mängd, i en Tesla. Bara 1 är en olja.
  1. Kylarvätska
  • Spolarvätska
  1. Bromsvätska
  1. Olja i motorerna
Förutom ovan 4 så finns det ytters lite olja (max någon eller några centiliter) i gasen till AC / värmepumpen (för att smörja kompressorn) och det fördelat i hela den slingan. Den pölen ser ut att vara betydligt större än så.

Är det olja och den kommer från din bil så är det rimligast att det kommer från någon av motorerna.

Troligast är att den pölen inte kommer från din bil. Likväl rekommenderar jag dig att leta om du kan hitta rester i / underbilen och det innan du kör något mer. Har det läckt från en motor bör det ha hamnat på någon plastdel och sedan runnit ner på golvet. Tycker det borde finnas rester på själva motorn också. Men enklast är nog att leta längs med skarvar på plasten under bilen.

På en ICE är det, mer eller mindre, skrot av motorn efter bara några sekunder utan oljetryck. Det bör inte vara lika katastrof på en elmotor men oljan finns ändå där av en anledning.

Här är en länk till en intressant youtube hur Teslas värmesystem med värmepump fungerar.
Tack för input! :!:

Jag kan inte svära på att fläcken kommer från min bil, men de övriga som stått i närheten hävdar att de inte stått över fläcken. Det gjorde jag. Det var inte så mycket olja, jag kunde utan problem torka upp den med en (1) servett. Några centiliter kanske, dessutom väldigt ren olja, vilket den inte brukar vara om det är t ex motorolja från en fossilbil. Oljan i värmepunpen ska vara gul, medan den i motorerna ska vara röd.

Jag har läst en del på olika forum, och som några andra konstaterat så verkar V11 ha orsakat problem med värmepumpens funktion i kallt väder, d v s -15 och kallare. Det är inte bara jag som blivit av med värmen när kylan krypit ned mot -30, en har t o m fått värmepump och octovalve utbytt och lagt ut "kvittot" på nätet. Nu spekulerar jag vilt: men kan uppgraderingen i samband med väldigt låga temperaturer göra så att värmepumpar i vissa fall går sönder?

Jag fick f ö 30.6 på morgonen, men det gjorde ingen skillnad på min bil. Igår kväll så började iaf subwoofern att fungera, jag lyssnade på musik på Spotify när ljudet tystnade följt att tre "knäppar" varefter ljudet kom tillbaka, inklusive sub. Märkligt, men även subben berörs ju av ändringar i V11.

Enligt occams razor <ingen värme - gult oljeläckage> så är den mest rimliga förklaringen att varmepunpen pajat. Väntar fortfarande på återkoppling från Tesla på min felanmälan...
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
possum
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2021 16:42

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av possum »

Jaegaern skrev:
possum skrev:
NEO skrev:
possum skrev:
Jaegaern skrev:
Kan vara värt att titta på denna länk om problemet med att den slutar värma.
Om det är så att detta beror på att "kylflärpen" i grillen fastnar i öppet läge pga isbildning, borde man inte kunna sätta en kartongbit för grillen kalla dagar för att undvika felet tills Tesla löst problemet?
Ska vara löst med 2022.44.30.2 där mjukvaran tvingar VP att gå trots fel på kylflärpen.

Tidsfråga innan det blir recall tror jag.
det klarar sig med denna "nödlösning" i 30.2 över vintern så har de ju gott om tid på sig innan nästa vinter, så man får hoppas det blir löst på riktigt innan dess.
Ja frågan är om pumpen löser värme även om kalla luften strömmar oreglerat in. Kanske..
Den kanske får hjälp av främre motorn sålänge den fortsätter köra.

Men det borde väl bli recall i och med att det låter som en hårdvarubugg.
Hur är det med kylflärpen i grillen förresten, ska den stänga när bilen är parkerad? Min står öppen.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av themax »

possum skrev:

Om det är så att detta beror på att "kylflärpen" i grillen fastnar i öppet läge pga isbildning, borde man inte kunna sätta en kartongbit för grillen kalla dagar för att undvika felet tills Tesla löst problemet?
Oh, vilken Flashback jag fick nu när jag minns att vi drog upp kylargardinen på vintern på den Saab 93 vi hade när jag var barn. Att det behovet skulle dyka upp på Tesla såg jag inte komma då gardinen försvann med V4-motorn 1967 …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
paltskallen
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 aug 2021 11:50
Ort: Luleå

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av paltskallen »

Min BMW från 2015 hade elektriska spjäll i grillen som stängde automatiskt vid kallt väder
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Trevlig »

paltskallen skrev:
Min BMW från 2015 hade elektriska spjäll i grillen som stängde automatiskt vid kallt väder
Det är tydligen den som fryser i öppet läge enligt Louis.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av weizf »

Elon Musk har svarat på problemet nu efter påtryckning:



Ytterligare en release på G, men om nan får tro dessa bilder så lär ju inte det hjälpa:
49D94511-E01A-4025-95B6-5EF27BC1A06A.jpeg
Förklarar ju det jag råkade ut för iaf.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Bjelke »

Ser ut som att det kan bli dyrt för Tesla att ordna på ett korrekt sätt tyvärr :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Melon Must »

Om det ser ut så där så har pumpen skurit helt och kan ju inte vara samma problem som många har med värmen i kyla. Värmen kan knappast komma igång när det blir varmare om det ser ut så där.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Tomas L »

weizf skrev:
Elon Musk har svarat på problemet nu efter påtryckning:



Ytterligare en release på G, men om nan får tro dessa bilder så lär ju inte det hjälpa:
49D94511-E01A-4025-95B6-5EF27BC1A06A.jpeg
Förklarar ju det jag råkade ut för iaf.
Det förklarar oljefläcken jag hade under frunken efter att jag kört in bilen i varmgarage.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
possum
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2021 16:42

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av possum »

Fick precis 30.7 men nu är det ju rätt varmt även här i Västerbotten så det är svårt att säga om det gör någon skillnad. Det ryktas om -20 till helgen, i så fall ska jag ut och köra en längre sväng bara för att se om jag kan provocera fram felet igen.
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Fladric »

Min bil har varit på service alldeles för många gånger sen jag hämtade den i mars 2021 för olika fel på klimatanläggningen.

Har varit allt från trasig kompressor, produktionsfel på super manifold samt rör som spruckit!

Nu tror jag att det tillslut löst sig, visade sig vara ett stift i kontaktstycket till super manifold som blivit böjt och alltså inte hade kontakt.
Stiftet gick till vad jag tolkade det som expansionsventilen i värmepumpskretsen så det förklarar att den inte blivit varm! :)

Har bara varit -7 än så länge men den blir varm betydligt snabbare nu, är försiktigt positiv!
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Tomas L »

Tomas L skrev:
Fick VCFRONT_a447 i lördags på min M3 LR uthämtad i slutet av mars 2021.

Tidigare på dagen så hade vi åkt fram och tillbaka till en bekant 2 mil bort för att lämna grejer. Temperaturen var -28C som lägst. På vägen tillbaka kände vi en lukt i bilen (bränd plast/elektronik?) under en kort stund. När jag senare på dagen skulle använda bilen så fick jag felmeddelandet "Klimatanläggningssystemet behöver servas" och felkoden VCFRONT_a447. Värmen fungerade ö h inte. På lördagkvällen så körde jag bilen till jobbet där jag kan köra in den i varmgarage och tina/torka ur bilen. När jag stod framför porten så hörde jag plötsligt värmepumpen starta och jag kunde komma åt klimatkontrollerna och justera temperatur. Jag trodde då att felet var temporärt. Men när jag hämtade bilen ett dygn senare (igår), så var felet tillbaka och jag har varit utan värme sedan dess.

Ett annan detalj som jag har märkt är att subwofern har slutat fungera(!), vilket märks väldigt väl när man lyssnar på musik. Jag har f ö haft problem med värmen tidigare; när jag hämtade ut bilen så fungerade inte värmen, vilket gjorde att bilen kördes direkt till verkstad och enligt loggen så utfördes: "Replace Refrigant Pressure/Temperature Sensors".

Plastlukten, avsaknaden av värme och subwoofer gör att jag misstänker att det inte enbart är fel på värmeanläggningen. Jag har felanmält men har ingen lust att köra 230 km till närmaste serviceställe utan värme. Väntar på återkoppling.
Fick tillbaka min M3 LR igår efter byta av värmpump, supermanifold mm. Nu funkar värmen igen, det är drygt 4 veckor sedan bilen hämtades av en bärgningsbil (som hörde den till verkstaden) men det gör inte så mycket då jag hunnit ha covid och jobbat mest hemma. Det är iaf skönt att få lämna tillbaka den V60 Cross Country som jag hade under reparationen; trött motor, långsam värme och lukten av diesel på morgonen...
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jordgubben »

Fick precis meddelande om att min är fixad, har tidigare börjat fungera efter upptining i varmgarage men sist så slutade den fungera efter uppvärmning i varmgarage :roll:

Slutade med 19 dagar på verkstad och dom har bytt kompressor och några sensorer.

Men hade en äldre model 3 som lånebil med gratis supercharging så har inte gått någon nöd på mig direkt. Slipper 4-500 mils slitage på min egen bil :D
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av jeppe_sthlm »

Har alla fått sina bilar lagade nu, eller är det här problemet generellt löst med mjukvara?

Jag åkte på det i helgen i vår 3:a med 2022.40.2.2. Löste sig efter en power off, men vill gärna inte råka ut för det igen.

Det rasslade och hade sig rätt bra innan felmeddelandet kom upp och det blev kallt.

Tidigare under resan hade kidsen klagat på att det var för varmt i baksätet. Lite ovanligt, för de brukar för det mesta frysa. Sannolikt helt orelaterat.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av NiklasTesla »

jeppe_sthlm skrev:
Har alla fått sina bilar lagade nu, eller är det här problemet generellt löst med mjukvara?

Jag åkte på det i helgen i vår 3:a med 2022.40.2.2. Löste sig efter en power off, men vill gärna inte råka ut för det igen.

Det rasslade och hade sig rätt bra innan felmeddelandet kom upp och det blev kallt.

Tidigare under resan hade kidsen klagat på att det var för varmt i baksätet. Lite ovanligt, för de brukar för det mesta frysa. Sannolikt helt orelaterat.
Låter då som att det inte är löst. Kör man värme och har ventilation inställd mot fötter och bak så blir det i dom riktningarna extra varmt (by design). Brukar stänga av värme bak och mot fötter ganska fort efter start så har man behaglig och jämn temperatur i bilen.

Alla andra med LFV-PUMPEN får gärna postera om ni nu denna vinter märker av att det blir kallt i bilen samt MVH
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av ducce916m »

weizf skrev:
weizf skrev:
Några fler M3 ägare med samma fel?

Fick notisar vid uppstart ett par ggr men fungerade ändå. Nu har AC/värme lagt av helt och hållet lagom tills man ska åka iväg norrut för ledighet.

Hard/soft reset fungerar inte.

*L3 2021
Tack för tipset, men camp mode (och alla andra alt) är grå-markerade tsm med felmedd om att värme är ur funktion pga systemfel, så gick inget vidare.

Känns ju dessvärre som kvalitetsproblemen fortsätter för Tesla om man inte ens kan räkna med att man får värme i bilen första vintern:).

Nåja, Inställd resa och ingen chans till låne/hyrbil..Stackarna som får detta problem under resa.
JAja, kvalitetsproblem? Ett par ägare har råkat ut för detta, enstaka fel har säkert de flesta bilmärken så visst kan man kalla det kvalitetsproblem, kan du nämna någon bil som inte råkar ut för enstaka fel?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

ducce916m skrev:
weizf skrev:
weizf skrev:
Några fler M3 ägare med samma fel?

Fick notisar vid uppstart ett par ggr men fungerade ändå. Nu har AC/värme lagt av helt och hållet lagom tills man ska åka iväg norrut för ledighet.

Hard/soft reset fungerar inte.

*L3 2021
Tack för tipset, men camp mode (och alla andra alt) är grå-markerade tsm med felmedd om att värme är ur funktion pga systemfel, så gick inget vidare.

Känns ju dessvärre som kvalitetsproblemen fortsätter för Tesla om man inte ens kan räkna med att man får värme i bilen första vintern:).

Nåja, Inställd resa och ingen chans till låne/hyrbil..Stackarna som får detta problem under resa.
JAja, kvalitetsproblem? Ett par ägare har råkat ut för detta, enstaka fel har säkert de flesta bilmärken så visst kan man kalla det kvalitetsproblem, kan du nämna någon bil som inte råkar ut för enstaka fel?
Det som är speciellt i detta fall är att dessa problem pågått i två år. Finns det andra bilmärken som haft strul med värmenläggningarna lika länge?
Min förra bil råkade ut för detta, och när jag hämtade ut min Model Y trodde jag problem med värmen var historia.
Uppenbarligen inte eftersom nya bilar också har problem.

Det är ju inte "ett par" ägare som råkat ut för detta.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Skyltspurtaren »

Jag kan intyga att det var KAOS på SC både norr och söder om Stockholm den 7:e januari 2022. Jag var på båda. Det var -12C och värmeproblem var det alla pratade om. Fick tempsensorn fixad över helgen, grym service men efter det har det inte varit så kallt en enda dag inklusive en tur till fjällen så kan faktiskt inte svara på om det funkar…
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

Skyltspurtaren skrev:
Jag kan intyga att det var KAOS på SC både norr och söder om Stockholm den 7:e januari 2022. Jag var på båda. Det var -12C och värmeproblem var det alla pratade om. Fick tempsensorn fixad över helgen, grym service men efter det har det inte varit så kallt en enda dag inklusive en tur till fjällen så kan faktiskt inte svara på om det funkar…
Jag hämtade ut min bil den 18/2 och det har som sagt varit varmt sedan dess.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar