Begagnatpriser M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Begagnatpriser M3

Inlägg av calippo »

Är ute efter att sälja min 2020 M3 Sr+. Undrar lite om någon vet hur priserna ser ut.
Pratade med en säljare på Riddermark häromdagen som sa att det var "katastrof". Nu vet jag inte om det betyder att de otroligt höga priser som verkar ha gällt i augusti/september har gått ner till mer normala nivåer eller om det är något annat?
Det vore intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter och tankar. :)
Tack!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av Tellus »

Ungefär så här tycker jag en ett år gammal model 3 sr har kostat genom åren.
Liknande på andra elbilar
4756B903-C253-448C-9662-631B070431D7.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av pejvic »

Bra kurva. Ungefär så. Om jag skall vara ärlig så tycker jag SR+ har haft sjukt stabil utveckling.
jag ägde en sådan som jag köpte för exakt ett år sen då jag blev av med min 21a och kände att jag inte kunde vara utan Tesla.

Det fick bli en slags mellanbil. jag betalade då 410.000 för bilen. Gillade den inte så mkt & sålde efter några månader för 430.
Dvs fick jag lön för att köra den.

Tyvärr sålde jag för tidigt för priserna ökade efteråt så jag hade kunnat få ännu högre lön för att köra.
Men idag kanske man får strax under 400.

Kortfattat - i princip helt gratis att köra en sån. I allafall billigare än gamla volvon jag har.
Det var hysteriska priser i somras tidig höst som du beskriver. Nu är de tillbaka på "normala" nivåer.

Undra om Y RWD blir lika billig att äga som 3SR+....
Haft alla 3/Y
Kingen2000
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 dec 2022 14:08

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av Kingen2000 »

Jag följer både LR och SR ganska noga och kan säga att många ligger ute mkt länge trots flertalet prissänkningar. SR 2020 med typ 5000 mil tror jag knappt man får ge 400k för i nuläget. Lite äldre eller med mer mil ligger ute för 350 och ligger kvar osålda…

Det börjar äntligen bli köparnas marknad!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av jonasl »

Raset på Model 3 var ju ganska förutsägbart egentligen, den typen av bil är ingen storsäljare i Sverige.

Fler vettiga elbilsalternativ kombinerat med att många byter till Y samtidigt som treårsbilarna kommer ut på marknaden pressar gör att de tidigare sjuka nivåerna inte håller.

Kombinera med höjda räntor och lågkonjunktur, inflation osv.

Trodde just Model 3 skulle trilla ner tidigare. Fick som jag nämnt tidigare i andra trådar 450k+ av handlare för en 2020 SR+ med dragkrok och under 5000 mil, toppskick men det påverkade inte deras bud. Lades ut för 520k..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av NiklasTesla »

jonasl skrev:
Raset på Model 3 var ju ganska förutsägbart egentligen, den typen av bil är ingen storsäljare i Sverige.

Fler vettiga elbilsalternativ kombinerat med att många byter till Y samtidigt som treårsbilarna kommer ut på marknaden pressar gör att de tidigare sjuka nivåerna inte håller.

Kombinera med höjda räntor och lågkonjunktur, inflation osv.

Trodde just Model 3 skulle trilla ner tidigare. Fick som jag nämnt tidigare i andra trådar 450k+ av handlare för en 2020 SR+ med dragkrok och under 5000 mil, toppskick men det påverkade inte deras bud. Lades ut för 520k..
Tror vi ser en vändning av andrahandsvärdet för Model 3 (ja alla elbilar egentligen) när elpriset går ner och oljepriset stiger (vilket medför högre pris på diesel och bensin).

MVH
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av Airlift »

Skulle kunna avyttra en -21 M3P (facelift, panasonic) för 530’, utan förlust… svenska priser är fortfarande höga…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av pejvic »

Kingen2000 skrev:
Jag följer både LR och SR ganska noga och kan säga att många ligger ute mkt länge trots flertalet prissänkningar. SR 2020 med typ 5000 mil tror jag knappt man får ge 400k för i nuläget. Lite äldre eller med mer mil ligger ute för 350 och ligger kvar osålda…

Det börjar äntligen bli köparnas marknad!
Lägg gärna lite länkar på de som ligger ute för 350.000kr...

jag tror inte ett dugg på baisse på 3/Y. som sagt det har rasat 20% sen september - säger inget om det men det är helt sjukt bra andrahandsvärden på model3.
Man kan ju fkn äga bilen gratis. inte menar någon på allvar att alla som kör Tesla skall uppbära ersättnig för det?

jag har egen erfarenhet att dels köra helt gratis och även få betalt. Och de som köpt innan prishöjningarna och fått bonus har ju typ 0kr i ägandekostnad.
Historiskt är det ju inte sen sent 1980-tal vi sett sådant billigt bilägande? Det är ju billigare än bussen att köra Tesla?
Haft alla 3/Y
usse
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av usse »

En snabb slagning på blocket ger ett par med en del mil.
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... /105301933
350k

Ett exempel på en 302 med färre mil
https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... /105431279
400k

Går väl att pruta lite dessutom?
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av calippo »

Tack för alla svar!

När jag ser vad ni skriver och kollar lite på blocket så tycker jag spontant att det verkar som att priserna normaliserats snarare än att de kraschat. I takt med att det kommer ut nya bilar så blir äldre bilar billigare. Dvs som för alla andra bilar.
En ny M3 RWD grå kostar i dag 675. Om den skulle vara värd 400 i dag så är det 60% av nyvärdet efter 3 år. Inte lika bra som tidigare kanske men knappast en krasch?

Hur stor roll spelar miltalet på en Tesla? Noterar ex att de bilar som det länkats till för 350 har gått nästan 13 000 mil.
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av calippo »

Sen kan jag hålla med om att de höga elpriserna troligen gör att priserna går ner lite extra just nu...
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av Klintan »

Miltalet har ju inverkan på garantier. 8000 mil för den vanliga fordonsgarantin, 16 000 mil för drivlinan på RWD och 19 200 mil på LR/P. Utan/kort tid kvar på garantier lägre pris.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av Airlift »

calippo skrev:
Tack för alla svar!

När jag ser vad ni skriver och kollar lite på blocket så tycker jag spontant att det verkar som att priserna normaliserats snarare än att de kraschat. I takt med att det kommer ut nya bilar så blir äldre bilar billigare. Dvs som för alla andra bilar.
En ny M3 RWD grå kostar i dag 675. Om den skulle vara värd 400 i dag så är det 60% av nyvärdet efter 3 år. Inte lika bra som tidigare kanske men knappast en krasch?

Hur stor roll spelar miltalet på en Tesla? Noterar ex att de bilar som det länkats till för 350 har gått nästan 13 000 mil.

Det blir nästan lite väl ”negativ” utveckling, du bör nog använda nypriset när objektet såldes. Inte vad motsvarande modell kostar idag, när du ska räkna på värdeminskning.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av pejvic »

usse skrev:
En snabb slagning på blocket ger ett par med en del mil.
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... /105301933
350k

Ett exempel på en 302 med färre mil
https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... /105431279
400k

Går väl att pruta lite dessutom?
Verkligen svindyra dessa två!
Den första är ju ett vrak som troligen gått som taxi. 12600 mil är väldigt mkt mil.
Nr 2 är ju i paritet med den jag gav 410 för i december 2021.
Men då hade min gått 3000 mil. Denna är ju i princip out off Warranty med alla dessa mil.
Jag tycker USA-byggda SR+ var dålig. Usel räckvidd, sämre kvalitet. Jag stod inte ut länge.

Så nä det där är inga kraschpriser direkt. Har dock svårt att tro att de får de där pengarna men ändå - kikar man och jämför dem med för ett år sen så har det varit negativ värdeförändring. De har alltså fått betalt för att köra dem under senaste 12 månaderna. (om de nu går för de pengarna alltså)
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av calippo »

Airlift skrev:
calippo skrev:
Tack för alla svar!

När jag ser vad ni skriver och kollar lite på blocket så tycker jag spontant att det verkar som att priserna normaliserats snarare än att de kraschat. I takt med att det kommer ut nya bilar så blir äldre bilar billigare. Dvs som för alla andra bilar.
En ny M3 RWD grå kostar i dag 675. Om den skulle vara värd 400 i dag så är det 60% av nyvärdet efter 3 år. Inte lika bra som tidigare kanske men knappast en krasch?

Hur stor roll spelar miltalet på en Tesla? Noterar ex att de bilar som det länkats till för 350 har gått nästan 13 000 mil.

Det blir nästan lite väl ”negativ” utveckling, du bör nog använda nypriset när objektet såldes. Inte vad motsvarande modell kostar idag, när du ska räkna på värdeminskning.
Jag fattar. Min kostade ca 600 när jag köpte den för tre år sen. Om den nu är värd 400 så är det typ 67%, dvs 33% värdeminskning. Det kan man inte klaga på.
Det jag tycker är svårt att få grepp om är ju om man ska sälja nu trots att priserna gått ner en del, dvs att dessa nivåer är rimliga. Eller om det kan vara elpriser och räntor som spökar så att priserna kommer att studsa upp (lite) efter årsskiftet. :?:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av Tellus »

pejvic skrev:
usse skrev:
En snabb slagning på blocket ger ett par med en del mil.
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... /105301933
350k

Ett exempel på en 302 med färre mil
https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... /105431279
400k

Går väl att pruta lite dessutom?
Verkligen svindyra dessa två!
Den första är ju ett vrak som troligen gått som taxi. 12600 mil är väldigt mkt mil.
Nr 2 är ju i paritet med den jag gav 410 för i december 2021.
Men då hade min gått 3000 mil. Denna är ju i princip out off Warranty med alla dessa mil.
Jag tycker USA-byggda SR+ var dålig. Usel räckvidd, sämre kvalitet. Jag stod inte ut länge.

Så nä det där är inga kraschpriser direkt. Har dock svårt att tro att de får de där pengarna men ändå - kikar man och jämför dem med för ett år sen så har det varit negativ värdeförändring. De har alltså fått betalt för att köra dem under senaste 12 månaderna. (om de nu går för de pengarna alltså)

Den som har gått 12600 mil och är 3,5 år gammal, kostade 480 ny.
Det ger en värdeminskning på 37000 kr per år eller 10 kr per mil.
Mycket billigt ägande och bra andrahandsvärde trots senaste månadernas prisnedgång.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av calippo »

Tellus skrev:
Ungefär så här tycker jag en ett år gammal model 3 sr har kostat genom åren.
Liknande på andra elbilar
Riktigt bra graf. Tack för infon!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av Fredrik j »

calippo skrev:
Airlift skrev:
calippo skrev:
Tack för alla svar!

När jag ser vad ni skriver och kollar lite på blocket så tycker jag spontant att det verkar som att priserna normaliserats snarare än att de kraschat. I takt med att det kommer ut nya bilar så blir äldre bilar billigare. Dvs som för alla andra bilar.
En ny M3 RWD grå kostar i dag 675. Om den skulle vara värd 400 i dag så är det 60% av nyvärdet efter 3 år. Inte lika bra som tidigare kanske men knappast en krasch?

Hur stor roll spelar miltalet på en Tesla? Noterar ex att de bilar som det länkats till för 350 har gått nästan 13 000 mil.

Det blir nästan lite väl ”negativ” utveckling, du bör nog använda nypriset när objektet såldes. Inte vad motsvarande modell kostar idag, när du ska räkna på värdeminskning.
Jag fattar. Min kostade ca 600 när jag köpte den för tre år sen. Om den nu är värd 400 så är det typ 67%, dvs 33% värdeminskning. Det kan man inte klaga på.
Det jag tycker är svårt att få grepp om är ju om man ska sälja nu trots att priserna gått ner en del, dvs att dessa nivåer är rimliga. Eller om det kan vara elpriser och räntor som spökar så att priserna kommer att studsa upp (lite) efter årsskiftet. :?:
Räntorna ”spökar” inte utan runt 5% på ett billån är ju helt normalt.
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av calippo »

Sorry tänkte mer på bolåneräntorna och ökade levnadskostnader som matpriser etc. Men jag vet inte hur mycket det påverkar en bilprisena.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av Dafro »

calippo skrev:
Sorry tänkte mer på bolåneräntorna och ökade levnadskostnader som matpriser etc. Men jag vet inte hur mycket det påverkar en bilprisena.
Är nog inga priser på elbilar som kommer hoppa upp efter jul, ev mindre neråt framåt mars när vintern är slut.
27,8 kWp solceller
Electron
Inlägg: 333
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av Electron »

NiklasTesla skrev:
jonasl skrev:
Raset på Model 3 var ju ganska förutsägbart egentligen, den typen av bil är ingen storsäljare i Sverige.

Fler vettiga elbilsalternativ kombinerat med att många byter till Y samtidigt som treårsbilarna kommer ut på marknaden pressar gör att de tidigare sjuka nivåerna inte håller.

Kombinera med höjda räntor och lågkonjunktur, inflation osv.

Trodde just Model 3 skulle trilla ner tidigare. Fick som jag nämnt tidigare i andra trådar 450k+ av handlare för en 2020 SR+ med dragkrok och under 5000 mil, toppskick men det påverkade inte deras bud. Lades ut för 520k..
Tror vi ser en vändning av andrahandsvärdet för Model 3 (ja alla elbilar egentligen) när elpriset går ner och oljepriset stiger (vilket medför högre pris på diesel och bensin).

MVH
Lite önsketänkande om elpriset…. Kommer vara högt en bra bit in på nästa år… Kriget i Ukraina är högst oförutsägbart…
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av pejvic »

Kan bekräfta att det åtskilliga gånger varit så att priserna varit som lägst i december och sedan ökat.
Hur det blir denna vår vet ingen.

Står man i valet och kvalet och köpa så skulle jag göra det nu. Dock av privatperson eller KVD eller nåt.
Skall man sälja så får man nog inte mindre närmsta tre månaderna. Fast detta är ren gissning och gammal erfarenhet.
Haft alla 3/Y
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av niklas12 »

pejvic skrev:
Kan bekräfta att det åtskilliga gånger varit så att priserna varit som lägst i december och sedan ökat.
Hur det blir denna vår vet ingen.

Står man i valet och kvalet och köpa så skulle jag göra det nu. Dock av privatperson eller KVD eller nåt.
Skall man sälja så får man nog inte mindre närmsta tre månaderna. Fast detta är ren gissning och gammal erfarenhet.
Tror att priserna kommer fortsätta sjunka, finns många som köpt/leasat ny elbil när räntan vart låg som nu kommer behöva omvärdera sina behov.
Detta i kombination med höga energipriser och oro för kommande lågkonjunktur kommer kyla av andrahandsmarknaden för dyrare bilar.
Sen om regeringen gör som de lovat så kommer fossilbränsle priserna sänkas och göra bensin/diesel mer konkurrenskraftiga.
Och eftersom Sverige saknar elproduktion så kommer inte elpriset sjunka inom de närmaste 3-5åren
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av Bjelke »

Electron skrev:
NiklasTesla skrev:
jonasl skrev:
Raset på Model 3 var ju ganska förutsägbart egentligen, den typen av bil är ingen storsäljare i Sverige.

Fler vettiga elbilsalternativ kombinerat med att många byter till Y samtidigt som treårsbilarna kommer ut på marknaden pressar gör att de tidigare sjuka nivåerna inte håller.

Kombinera med höjda räntor och lågkonjunktur, inflation osv.

Trodde just Model 3 skulle trilla ner tidigare. Fick som jag nämnt tidigare i andra trådar 450k+ av handlare för en 2020 SR+ med dragkrok och under 5000 mil, toppskick men det påverkade inte deras bud. Lades ut för 520k..
Tror vi ser en vändning av andrahandsvärdet för Model 3 (ja alla elbilar egentligen) när elpriset går ner och oljepriset stiger (vilket medför högre pris på diesel och bensin).

MVH
Lite önsketänkande om elpriset…. Kommer vara högt en bra bit in på nästa år… Kriget i Ukraina är högst oförutsägbart…
Apropå det, hur går det med kärnkraftverket där?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Electron
Inlägg: 333
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Begagnatpriser M3

Inlägg av Electron »

Bjelke skrev:
Electron skrev:
NiklasTesla skrev:
jonasl skrev:
Raset på Model 3 var ju ganska förutsägbart egentligen, den typen av bil är ingen storsäljare i Sverige.

Fler vettiga elbilsalternativ kombinerat med att många byter till Y samtidigt som treårsbilarna kommer ut på marknaden pressar gör att de tidigare sjuka nivåerna inte håller.

Kombinera med höjda räntor och lågkonjunktur, inflation osv.

Trodde just Model 3 skulle trilla ner tidigare. Fick som jag nämnt tidigare i andra trådar 450k+ av handlare för en 2020 SR+ med dragkrok och under 5000 mil, toppskick men det påverkade inte deras bud. Lades ut för 520k..
Tror vi ser en vändning av andrahandsvärdet för Model 3 (ja alla elbilar egentligen) när elpriset går ner och oljepriset stiger (vilket medför högre pris på diesel och bensin).

MVH
Lite önsketänkande om elpriset…. Kommer vara högt en bra bit in på nästa år… Kriget i Ukraina är högst oförutsägbart…
Apropå det, hur går det med kärnkraftverket där?
Ruzzen har boat on sej ordentligt och kommer inte släppa taget om sin fina boning i Zaporizjzjas kärnkraftverk.
Skriv svar