Byte av vindruta

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Hans Hovland
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 aug 2021 09:45

Byte av vindruta

Inlägg av Hans Hovland »

Lämnade min Tesla M3 till Carglas för byte av vindrutan. Fick tillbaka bilen med skador. 1. Täcksel på höger sida var skadat. 2. Värmesensor slutade fungera. Tesla bekräftar att skadan har framkommet vid byte av vindrutan. Kommer aldrig att lämna min bil till Carglas.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Byte av vindruta

Inlägg av J_Pettersson »

Hans Hovland skrev:
Lämnade min Tesla M3 till Carglas för byte av vindrutan. Fick tillbaka bilen med skador. 1. Täcksel på höger sida var skadat. 2. Värmesensor slutade fungera. Tesla bekräftar att skadan har framkommet vid byte av vindrutan. Kommer aldrig att lämna min bil till Carglas.
Hade samma problem med min på Carglas. De repade insidan av dörrstolpen fram på passagerarsidan.
De har lovat att byta den klädseln. Samt så hade de missat sätta fast alla "plastpluggar" i sparklådan.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Byte av vindruta

Inlägg av NiklasTesla »

Tack för info. Behöver också byta framruta så småningom då (då blir det annan firma).

MVH
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Byte av vindruta

Inlägg av kenjon »

Det kan ju vara olika på olika ställen, en del kanske har bättre/ansvarsfullare personal. Kan vara intressant att veta vilken Carglass som var dålig.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Byte av vindruta

Inlägg av tor-ake »

Vill inte tro att de är slarviga, utan snarare att den arbetsinstruktion de har är felaktig/ofullständig då det förmodligen är något de tagit fram själva och ej fått av Tesla.

Prata med chefen på plats och fråga hur säkra de är på att kunna utföra operationen innan inlämning är mitt tips. Pratade med lokala carglass här 2021 och han sade som det var att vissa saker kunde de och vissa var de osäkra på, kamerakalibrering, bl.a. Det ändras säkert från år till år ju fler bilar de får att öva på.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Byte av vindruta

Inlägg av Matte »

När jag bytte ruta första gången bytte jag på carglas. Inga problem, allt gick bra.
Andra gången så sa trygghansa att jag var tvungen att byta på en auktoriserad verkstad. Orkade inte fråga nå mer om det, men dom sa att det alltså inte var ok hos carglas.
Zebulah
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 sep 2021 19:43

Re: Byte av vindruta

Inlägg av Zebulah »

Jag har också bytt en M3P-framruta på Carglass (Bromma om någon är intresserad) och bilen hade ett flertal större och mindre skador när jag hämtade ut den. Positivt att personalen trots allt var trevlig och tog fullt ansvar för skadorna men det tog mig många timmar innan jag dels fått Carglass centralt att försäkra Tesla om att de skulle stå för kostnaden och dels innan Tesla SC fått hem delarna till innertaket som skulle bytas. Kommer undvika Carglass nästa gång, men tyvärr har jag också dåliga erfarenheter av Ryds Bilglas från tidigare bilar innan Teslan. Verkar vara utmanande att byta ruta på en bil.
Skriv svar