Jag tror fortfarande att första bilarna med nya cellen är Cybertruck och Semi. Att använda cellen till befintliga bilar när man själv sagt att man inte kommer täcka all bilproduktion verkar ologiskt.
Det krävs 10gwh med batterier för tillverkningen av uppdaterade S/X. Tesla håller på och färdigställer en prototyplina på 10gwh alldeles bredvid där man tillverkar S/X. Linan ska vara färdig samtidigt som man börjar sälja uppdaterade S som dessutom presenterades samtidigt som de nya batterierna. Rent logiskt så kommer batterierna först i S/X.
Linorna till Giga Texas där CT och Semi tillverkas kommer ha 20gwh i kapacitet per lina och de bygger man antagligen efter att man först är nöjda med prototyplinan.
Är nog möjligt att de behåller priset men ökar räckvidden. (snabbare laddning givetvis) möjligen att motorerna kommer få högre effekt och effektivitet (något som jag tror de kommer ändra på efter lucids presentation)
Här är en bild på 24x40 batterier som sen ingick i ”torsion box”-packet. Mina beräkningar visar att 4680-cellerna bör ha 100-110Wh kapacitet, så detta pack bör hamna runt 100kWh.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Sandy Munro spekulerar i att om M3 hade Teslas 4680 batterier så skulle det rymmas ca 130kWh batteri i en M3.
Tror ni en M3 130kWh version kommer under 2021?
Och i så fall, hur mycket dyrare blir den jämfört med 75kWh versionen?
Om man kan lita på vad du skriver kommer det inte bli dyrare. Du skrev att batterierna ska kosta 57$ elle ca 50% billigare än dagens batterier
Bara för att batterierna är billiga att tillverka är det inte säkert att slutkunden får en stor prissänkning.
Tesla måste få större konkurrens för att sänka sina priser rejält.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sandy Munro spekulerar i att om M3 hade Teslas 4680 batterier så skulle det rymmas ca 130kWh batteri i en M3.
Tror ni en M3 130kWh version kommer under 2021?
Och i så fall, hur mycket dyrare blir den jämfört med 75kWh versionen?
Om man kan lita på vad du skriver kommer det inte bli dyrare. Du skrev att batterierna ska kosta 57$ elle ca 50% billigare än dagens batterier
Bara för att batterierna är billiga att tillverka är det inte säkert att slutkunden får en stor prissänkning.
Tesla måste få större konkurrens för att sänka sina priser rejält.
Varför informerar du oss då om prierna? Det enda priset jag bryr mig om är det jag måste betala.
Sandy Munro spekulerar i att om M3 hade Teslas 4680 batterier så skulle det rymmas ca 130kWh batteri i en M3.
Tror ni en M3 130kWh version kommer under 2021?
Och i så fall, hur mycket dyrare blir den jämfört med 75kWh versionen?
Om man kan lita på vad du skriver kommer det inte bli dyrare. Du skrev att batterierna ska kosta 57$ elle ca 50% billigare än dagens batterier
Bara för att batterierna är billiga att tillverka är det inte säkert att slutkunden får en stor prissänkning.
Tesla måste få större konkurrens för att sänka sina priser rejält.
Varför informerar du oss då om prierna? Det enda priset jag bryr mig om är det jag måste betala.
Prova att säga det till butiker USA, jag har hört otaliga bortförklaringar där varför dom inte visar priset som jag som kund får betala.
Men det bättre med en siffra än ingen sedan får man väl kanske dra sina egna slutsatser.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Förstår inte riktigt hetsen efter större batteri och evig räckvidd. Är väl bra men andra sidan på det myntet känns oändligt mycket mer spännande. Att priset går ner.
Sandy Munro spekulerar i att om M3 hade Teslas 4680 batterier så skulle det rymmas ca 130kWh batteri i en M3.
Tror ni en M3 130kWh version kommer under 2021?
Och i så fall, hur mycket dyrare blir den jämfört med 75kWh versionen?
Om man kan lita på vad du skriver kommer det inte bli dyrare. Du skrev att batterierna ska kosta 57$ elle ca 50% billigare än dagens batterier
Bara för att batterierna är billiga att tillverka är det inte säkert att slutkunden får en stor prissänkning.
Tesla måste få större konkurrens för att sänka sina priser rejält.
Konkurrens är redan här, och 2022 släpper tydligen VW en id.4 för 35 000$, sen är köparna berättigad till 7500$ miljöbilsrabatt som inte Tesla har längre.
Sandy Munro spekulerar i att om M3 hade Teslas 4680 batterier så skulle det rymmas ca 130kWh batteri i en M3.
Tror ni en M3 130kWh version kommer under 2021?
Och i så fall, hur mycket dyrare blir den jämfört med 75kWh versionen?
Om man kan lita på vad du skriver kommer det inte bli dyrare. Du skrev att batterierna ska kosta 57$ elle ca 50% billigare än dagens batterier
Bara för att batterierna är billiga att tillverka är det inte säkert att slutkunden får en stor prissänkning.
Tesla måste få större konkurrens för att sänka sina priser rejält.
Konkurrens är redan här, och 2022 släpper tydligen VW en id.4 för 35 000$, sen är köparna berättigad till 7500$ miljöbilsrabatt som inte Tesla har längre.
Sandy Munro spekulerar i att om M3 hade Teslas 4680 batterier så skulle det rymmas ca 130kWh batteri i en M3.
Tror ni en M3 130kWh version kommer under 2021?
Och i så fall, hur mycket dyrare blir den jämfört med 75kWh versionen?
Om man kan lita på vad du skriver kommer det inte bli dyrare. Du skrev att batterierna ska kosta 57$ elle ca 50% billigare än dagens batterier
Bara för att batterierna är billiga att tillverka är det inte säkert att slutkunden får en stor prissänkning.
Tesla måste få större konkurrens för att sänka sina priser rejält.
Konkurrens är redan här, och 2022 släpper tydligen VW en id.4 för 35 000$, sen är köparna berättigad till 7500$ miljöbilsrabatt som inte Tesla har längre.
”By 2022”. Om man skall konkurrera måste man leverera nu.
Det tog 7 år för dem att få till en konkurrent till S och X.
Det verkar ta nästan lika länge att få tlll något som matchar 3 och Y.
Tesla står inte stilla och väntar.