Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Moderator: Redaktion
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Körde lite längre idag och fick följande:
vid 89%: 48,5 kWh
vid 65%: 48,7 kWh
vid 32%: 47,7 kWh
vid 31%: 48,7 kWh
Båda sista mätningarna var vid stillastående när jag kommit hem, men den flippade mellan 31 och 32 procent, så 31.5 kanske var korrekt värde.
Verkar väldigt konsistent, i alla fall. Undrar om det kommer att se annorlunda ut vid kallare och varmare väder. Just nu är det runt 5 plusgrader.
vid 89%: 48,5 kWh
vid 65%: 48,7 kWh
vid 32%: 47,7 kWh
vid 31%: 48,7 kWh
Båda sista mätningarna var vid stillastående när jag kommit hem, men den flippade mellan 31 och 32 procent, så 31.5 kanske var korrekt värde.
Verkar väldigt konsistent, i alla fall. Undrar om det kommer att se annorlunda ut vid kallare och varmare väder. Just nu är det runt 5 plusgrader.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Kollade på en laddning jag gjorde i förgår som visade att batteriet slukar 49,275 kWh . Fick ju 49,2 kWh och 49,35 kWh i de två mätningarna enligt trådens formel så det är väldigt precist.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den
Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar och vad jag förväntade mig.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?Max3 skrev:Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.taliz skrev:Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?Max3 skrev:Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4191
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Jag skulle "misshandla" batteriet så du snabbare får ett nytt, dom svaga cellerna borde krokna då och felmeddelande poppa upp.Max3 skrev:Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.taliz skrev:Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?Max3 skrev:Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
Kör till 0km, kallt batteri full gas, låt stå 100% osv.
Testa ring supporten igen.
Eller ARN då det saknas 15-20% kapacitet.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Jag skulle först kolla noga så jag inte bryter mot några villkor, som gör att garantin inte gäller.Tellus skrev:Jag skulle "misshandla" batteriet så du snabbare får ett nytt, dom svaga cellerna borde krokna då och felmeddelande poppa upp.Max3 skrev:Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.taliz skrev:Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?Max3 skrev:Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
Kör till 0km, kallt batteri full gas, låt stå 100% osv.
Testa ring supporten igen.
Eller ARN då det saknas 15-20% kapacitet.
Om man uppenbart "misshandlar" bilen och tillverkaren får reda på det kan de nog hävda både det ena och andra för att slippa ta ansvar.
Men annars håller jag med, det borde ju gå att trigga det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Företagsbil för det första. Är förvånad att inget felmeddelande dygt upp än, alla andra jag läst som har liknande problem har efter ca 15 % deg fått felmeddelande och batteri utbytt. Min räckvidd har ju minskat väldigt fort, ibland flera km på en vecka dock har det stabiliserats sedan två månader bakåt nu ligger den runt 420 km vid 100% och verkar stanna där. Är en ganska lång bit kvar till 350 km... (70%)Tellus skrev:Jag skulle "misshandla" batteriet så du snabbare får ett nytt, dom svaga cellerna borde krokna då och felmeddelande poppa upp.Max3 skrev:Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.taliz skrev:Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?Max3 skrev:Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
Kör till 0km, kallt batteri full gas, låt stå 100% osv.
Eller ARN
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Ju mer bevis desto bättre. Personalen vet att batteriet inte är hundra men kan man bevisa hur många kWh som saknas så kanske tillslut.Max3 skrev:Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.taliz skrev:Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?Max3 skrev:Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
vibrationsfri skrev:Ju mer bevis desto bättre. Personalen vet att batteriet inte är hundra men kan man bevisa hur många kWh som saknas så kanske tillslut.Max3 skrev:Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.taliz skrev:Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?Max3 skrev:Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
I annonser i Norge så står det 65kwh... så kan det va så att det är 65kwh av 75kwh som är tillgänglig? Eller har Norge någon annan version av long range?
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Nej. Batteriet är som sagt på drygt 80 kWh, varav ca 76 kWh är tillgängliga (500 km gånger 151-152 Wh/km). Räckvidden är densamma på alla marknader. Har någon skrivit 65 kWh så har de fel.metchristian skrev:vibrationsfri skrev:Ju mer bevis desto bättre. Personalen vet att batteriet inte är hundra men kan man bevisa hur många kWh som saknas så kanske tillslut.Max3 skrev:Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.taliz skrev:Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?Max3 skrev:Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
I annonser i Norge så står det 65kwh... så kan det va så att det är 65kwh av 75kwh som är tillgänglig? Eller har Norge någon annan version av long range?
Vet ej om det såldes några "Mid Range" i Norge, det batteriet kan nog ha ca 65 kWh totalt dock (med 62 kWh tillgängligt).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Här kommer då min som utlovat;Max79 skrev:Kalas, tack för svar. Behöver ju inte bli nojig dåLegato skrev:Absolut. 3-4% är fullt normalt.Max79 skrev:Ah, tack för tipset på uträkningen. Sprang genast ut och testade detta.
Har en LR som gått 2700 mil.
Får 73,2 - 73,4
Ni som har större erfarenhet, är detta en godkänd nivå av batteridegradering eller hur ser ni på det?
De första ca 5%-en kommer tidigt. Nästa 5% (totalt 10%) brukar komma efter 10-15000 mil. Efter det är kurvan extremt "flack" och det existerar väldigt få Teslor överhuvudtaget med degradering över 15%.
Dock gäller ju datan Model S/X. 3 har ju lite annat batteri som Tesla hävdar ska stå sig ännu bättre. Hur det blir med det får vi se kommande årSka bli kul och se Xeiks resultat om han gör beräkningen också. Forum när det är som bäst
M3 LR ca 2700 mil
76
76,1
76,5
Detta med 26%, som antagligen låg nära 27%
Med 27% så blir det 73,2 - 73,7
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Tack Xeik!Xeik skrev:Här kommer då min som utlovat;Max79 skrev:Kalas, tack för svar. Behöver ju inte bli nojig dåLegato skrev:Absolut. 3-4% är fullt normalt.Max79 skrev:Ah, tack för tipset på uträkningen. Sprang genast ut och testade detta.
Har en LR som gått 2700 mil.
Får 73,2 - 73,4
Ni som har större erfarenhet, är detta en godkänd nivå av batteridegradering eller hur ser ni på det?
De första ca 5%-en kommer tidigt. Nästa 5% (totalt 10%) brukar komma efter 10-15000 mil. Efter det är kurvan extremt "flack" och det existerar väldigt få Teslor överhuvudtaget med degradering över 15%.
Dock gäller ju datan Model S/X. 3 har ju lite annat batteri som Tesla hävdar ska stå sig ännu bättre. Hur det blir med det får vi se kommande årSka bli kul och se Xeiks resultat om han gör beräkningen också. Forum när det är som bäst
M3 LR ca 2700 mil
76
76,1
76,5
Detta med 26%, som antagligen låg nära 27%
Med 27% så blir det 73,2 - 73,7
Väldigt snarlika siffror då ju

Kör Model 3 LR AWD+, 19" Sport-fälgar, Pearlwhite med vit interiör, EAP + FSD.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Bara lite svårt när de avbokar mina SC tider varje gång jag försöker lämna in bilenvibrationsfri skrev:Ju mer bevis desto bättre. Personalen vet att batteriet inte är hundra men kan man bevisa hur många kWh som saknas så kanske tillslut.Max3 skrev:Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.taliz skrev:Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?Max3 skrev:Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Intressant och här kommer lite mer analys.Max79 skrev:Tack Xeik!Xeik skrev:Här kommer då min som utlovat;Max79 skrev:Kalas, tack för svar. Behöver ju inte bli nojig dåLegato skrev:Absolut. 3-4% är fullt normalt.Max79 skrev:Ah, tack för tipset på uträkningen. Sprang genast ut och testade detta.
Har en LR som gått 2700 mil.
Får 73,2 - 73,4
Ni som har större erfarenhet, är detta en godkänd nivå av batteridegradering eller hur ser ni på det?
De första ca 5%-en kommer tidigt. Nästa 5% (totalt 10%) brukar komma efter 10-15000 mil. Efter det är kurvan extremt "flack" och det existerar väldigt få Teslor överhuvudtaget med degradering över 15%.
Dock gäller ju datan Model S/X. 3 har ju lite annat batteri som Tesla hävdar ska stå sig ännu bättre. Hur det blir med det får vi se kommande årSka bli kul och se Xeiks resultat om han gör beräkningen också. Forum när det är som bäst
M3 LR ca 2700 mil
76
76,1
76,5
Detta med 26%, som antagligen låg nära 27%
Med 27% så blir det 73,2 - 73,7
Väldigt snarlika siffror då ju
Har gjort liknande uppskattning på min M3. Enkel batterkapacitetsberäkning ger ca 74 kWh.
Idag gjorde jag en liten annan variant och loggade energidata vid olika distanser. (se tabell i bild)
Jag har kört 138km från SOC 80-42% delat på 2 sträckor, tur och retur. ca 5 grader, ingen vind. nyladdad och varm kupe vid första start, kall andra start. 3 bar däcktryck. torrt första del, lätt regn andra del. Lugn körning på motorväg med 110,100, 80 och 70 km/h gräns och 80km/h i snittfart. Fläkt på 3, ej fot, ac på. Förbrukningen blev 184 Wh/km eller 25,5 kWh. Det gav fortfarande 74 kWh med "enkel batterkapacitetsberäkning".
Det gav 1,43% per kWh eller 0,70 kWh per %. Det blir beräknat 70kWh användbart från 100-0%. Vid dessa förhållanden så blir uppskattad räckvidd 38 mil. (jag har inte gjort någon scan my tesla att jämföra med)
Grafen visar att SOC sjunker tydligt linjärt mot förbrukad energi. Noterbar är att jag tappade 2 % under stoppet, (ej Sentry)
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Fått Nästan 1 kWh extra senaste dagarna. Antagligen på grund av att det varit varmare. Runt 50 kWh genomsnitt istället för drygt 49.