Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av bonath »

xanderhook skrev:
Och detta var intressant:
Max Trailer Load, B-License 1,195 kg

Högre än jag trodde.

Det är nog tågvikten, så här ser min SR+ ut...
(LR väger mer)
Släpvikt.JPG
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
trvmbk

Inlägg av trvmbk »

Rent utav pinsamt att Tesla kontaktade en kollega nu 3:e gången i rad att de inte kan leverera hans bil. Skulle fått den 30 sept men som sagt 3:e gången nu din de skjuter upp den.
Leveransen som skulle ske imorgon blev flyttade till imorgon för att de inte fått regplåtarna.
Nu skrev de inte ens anledningen.
Det är 7:e vi köper på företaget och detta skaver rätt mycket på förtroendet.
Användarvisningsbild
powerman5k
Teslaägare

Inlägg av powerman5k »

Jag har också fått regnummer på min idag :D
Vit M3 LR med dragkrok Beställd 15/11 VIN 25/11. Preliminär leverans 27/12.
Användarvisningsbild
wawa07
Teslaägare

Inlägg av wawa07 »

Fick mitt reg.nummer idag. leverans 16/12
hoppas skyltarna hinner svalna!
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Inlägg av Gasglad »

Jag har också fått regnummer idag hämtning 23/12
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Gasglad skrev:
Fick du det av tesla eller såg du via car.info?
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

trvmbk skrev:
Rent utav pinsamt att Tesla kontaktade en kollega nu 3:e gången i rad att de inte kan leverera hans bil. Skulle fått den 30 sept men som sagt 3:e gången nu din de skjuter upp den.
Leveransen som skulle ske imorgon blev flyttade till imorgon för att de inte fått regplåtarna.
Nu skrev de inte ens anledningen.
Det är 7:e vi köper på företaget och detta skaver rätt mycket på förtroendet.
Det låter ju helt galet!

Jag har inte hört ett smack mer om min SR+, så får väl konstatera att man får den i mars... Har kört elbil i fem år hittills, men lämnade tillbaka Leafen för någon vecka sedan och skaver nu runt i min mormors Opel Corsa. Var nära att köpa en tillfällig bil, men mormor "tvingade" mig att låna hennes under tiden. Men känns inte bra att låna någons bil så länge, oavsett vad mormor säger...

Tragiskt att Tesla inte har bättre koll på leveransprocesserna, plus att jag har svårt att förstå den här kvartalshetsen, vore ju slugare att försöka få till ett jämnare flöde av leveranser, än att bara sikta sig in på att leverera så många bilar sista veckan varje kvartal... :?
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
Kiwi
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Kiwi »

Intressant nog har jag fått tidigarelagd leverans...

Fick februari som preliminär månad vid beställning. I går kom både mejl och sms om att leverans är beräknad till strax efter jul. :mrgreen:

VIN-numret dök samtidigt upp på mitt konto.

Vi får väl se om de håller detta, men allt före februari är bra.

/ Kiwi
Gussun

Inlägg av Gussun »

Dagens hämtning framflyttad en vecka. I samma veva så försvann min VIN från mitt tesla-konto. (Finns fortfarande kvar i källkoden).

Ska man bli orolig att jag inte för någon bil?
Försökte ringa tesla flera gånger idag men inget svar... verkar ha lite att göra nu misstänker jag.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Gussun skrev:
Dagens hämtning framflyttad en vecka. I samma veva så försvann min VIN från mitt tesla-konto. (Finns fortfarande kvar i källkoden).

Försökte ringa tesla flera gånger idag men inget svar... verkar ha lite att göra nu misstänker jag.
samma för mig, men kolla i dokument, fick upp creditfaktura 2 och faktura 2 dvs som de skall ha till finansbolaget och där står vin nr.. vilket är samma vin nr.
Gussun

Inlägg av Gussun »

metchristian skrev:
Gussun skrev:

samma för mig, men kolla i dokument, fick upp creditfaktura 2 och faktura 2 dvs som de skall ha till finansbolaget och där står vin nr.. vilket är samma vin nr.

———
Inläggav Gussun » 11 dec 2019 19:27
Tack, där stod det! Okej, då får man hoppas att de fixar till registrering till onsdag nästa vecka!
Gussun

Inlägg av Gussun »

point1 skrev:
Gussun skrev:

Samma för mig att vin nr försvann. Orolig bör man nog vara, funderar på om man bör ringa och kolla så de verkligen beställt regplåtar imorgon. Skulle inte bli förvånad om de trodde någon annan gjorde det och det skulle falla mellan stolarna. Verkar ju vara rätt så stora mellanrum mellan stolarna på Tesla.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Låter som en bra idé att ligga på. Men när jag ringde idag så gick det inte att komma fram...
mysen

Inlägg av mysen »

Vilken modell beställde du? Fick också februari som leverans månad. Men dagarna går ju så sagta nu
Kiwi skrev:
Intressant nog har jag fått tidigarelagd leverans...

Fick februari som preliminär månad vid beställning. I går kom både mejl och sms om att leverans är beräknad till strax efter jul. :mrgreen:

VIN-numret dök samtidigt upp på mitt konto.

Vi får väl se om de håller detta, men allt före februari är bra.

/ Kiwi
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Inlägg av Gasglad »

metchristian skrev:
Gasglad skrev:
Fick du det av tesla eller såg du via car.info?
Car.info via vin
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Segt att se att min bil står som avställd till Tesla i Märsta sedan den 5 men jag får inte hämta den innan den 23, 12 långa dagar kvar :(
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare

Inlägg av Jonny »

xanderhook skrev:
Jonny skrev:
Vilken bokstav/ siffra är det i VIN numret som anger modellår? Och vilken ska det i så fall vara för att det ska vara en 2020 modell?
Bokstav 10 och L=2020

https://teslatap.com/vin-decoder/
Tackar
Visade sig vara en med modellår 2020. M3LR vit med 19 tum o drag. Leverans 18 dec men det passar mig ju inte alls. Lager bil jag bokade 4 dec. Men då kan man väl be om att få annan tid. Ingen koll på om reg. Nr finns ännu.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Andersr65

Inlägg av Andersr65 »

point1 skrev:
Samma här, framflyttad för de glömt skicka in papper i tid. Man kan ju undra hur det är möjligt när de säljer så många bilar

Hur många är det egentligen som har fått framflyttade leveranser? Jag fick framflyttad idag för tredje gången. Nu tror dom 19 december.. Tesla säger att det inte har kommit några skyltar.
Jag ringde transportstyrelsen och frågade om mitt VIN nummer och mycket riktigt beställningen hade kommit men det saknades tekniska dokument!?
Det är väl inte första bilen som kommer hit?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Andersr65 skrev:
point1 skrev:
Samma här, framflyttad för de glömt skicka in papper i tid. Man kan ju undra hur det är möjligt när de säljer så många bilar

Hur många är det egentligen som har fått framflyttade leveranser? Jag fick framflyttad idag för tredje gången. Nu tror dom 19 december.. Tesla säger att det inte har kommit några skyltar.
Jag ringde transportstyrelsen och frågade om mitt VIN nummer och mycket riktigt beställningen hade kommit men det saknades tekniska dokument!?
Där låter ju som transportstyrelsen som krånglar ju..
Precis som du själv säger, är ju inte första exemplaret som anländer till Sverige och det borde ju tesla oxå ha koll på men transportstyrelsen är bökiga ibland så känns det är bådas fel i detta fall, Tesla glömt eller trott att det borde ju gå med tanke på de skickat in ett xxx antal bilar... och transportstyrelsen onödigt byråkratiska... hm fan om det flyttas fram en gång till..
Sånt kan få mig att vilja droppa hela affären.
Alla gånger jag köpt bil så har jag inte fått lev datum fören bilen funnits fysiskt hos handlern och så verkar ju inte tesla göra vilket i sig skapar såna här problem så man kanske får ha lite överseende IOM de försöker men frustrerande ja.
Användarvisningsbild
Jonas B
Teslaägare

Inlägg av Jonas B »

Andersr65 skrev:
point1 skrev:

Nu har jag fått nog. Hoppar av denna lekstuga, inte blir det bättre med alla fel som anges i forumet. Sc rena parodin att det inte går att ringa. Tror ni det kommer bli lättare framöver? Tror inte det. Vem vill åka 15-20 mil för att få service. Känner mig otroligt korkad som gick på den tillfälliga hypen.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Jonas B skrev:
Andersr65 skrev:
point1 skrev:

Nu har jag fått nog. Hoppar av denna lekstuga, inte blir det bättre med alla fel som anges i forumet. Sc rena parodin att det inte går att ringa. Tror ni det kommer bli lättare framöver? Tror inte det. Vem vill åka 15-20 mil för att få service. Känner mig otroligt korkad som gick på den tillfälliga hypen.
Jag är själv nära att hoppa av men har lite förståelse för deras växtvärk. Men jag har Max 1tim till sc o behöver inte åka alltför långt men Absolut så tycker jag det är rent pinsamt att höra dem som fått sin tid framflyttad 3ggr! 1gång kan jag köpa men skulle det bli 2-3ggr ja då vete tusan alltså... nån som vet hur nära inpå kan man hoppa av? Nu när handpenning etc är klart...
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

metchristian skrev:
Jonas B skrev:
Andersr65 skrev:
point1 skrev:

Jag är själv nära att hoppa av men har lite förståelse för deras växtvärk. Men jag har Max 1tim till sc o behöver inte åka alltför långt men Absolut så tycker jag det är rent pinsamt att höra dem som fått sin tid framflyttad 3ggr! 1gång kan jag köpa men skulle det bli 2-3ggr ja då vete tusan alltså... nån som vet hur nära inpå kan man hoppa av? Nu när handpenning etc är klart...
Du kan hoppa av upp till en vecka efter att du hämtat bilen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

metchristian skrev:
Precis som du själv säger, är ju inte första exemplaret som anländer till Sverige och det borde ju tesla oxå ha koll på men transportstyrelsen är bökiga ibland så känns det är bådas fel i detta fall, Tesla glömt eller trott att det borde ju gå med tanke på de skickat in ett xxx antal bilar... och transportstyrelsen onödigt byråkratiska... hm fan om det flyttas fram en gång till..
Alla gånger jag köpt bil så har jag inte fått lev datum fören bilen funnits fysiskt hos handlern och så verkar ju inte tesla göra vilket i sig skapar såna här problem så man kanske får ha lite överseende IOM de försöker men frustrerande ja.
Kan det vara så att det är Teslas strategi att göra kontinuerliga uppdateringar av bilarna som gör dem till nya bilmodeller i TS:s ögon och att det därför krävs nya dokument som ska godkännas och registreras osv. och att det är detta som gör att det tar tid för Tesla att få fram skyltar till bilarna?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Jerker skrev:
metchristian skrev:
Kan det vara så att det är Teslas strategi att göra kontinuerliga uppdateringar av bilarna som gör dem till nya bilmodeller i TS:s ögon och att det därför krävs nya dokument som ska godkännas och registreras osv. och att det är detta som gör att det tar tid för Tesla att få fram skyltar till bilarna?
Ja så kan det ju vara.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Jonas B skrev:
Andersr65 skrev:
point1 skrev:

Ta det lite lugnt, vi är många som vill ha våra bilar och vilken annan biltillverkare är bättre?
När jag beställt bilar av andra märken så säger dom 3-4 månaders leveranstid sedan är nästa uppdatering när bilen står klar på deras parkering och förväntar sig att man kan vara där och plocka upp sin bil 15min senare även om du själv befinner dig i Thailand.
Jag säger inte att detta är snyggt skött men branschen som sådan är rätt kass och jag tycker ändå Tesla försöker vara transparenta sedan blir det såklart en extra påfrestning när folk ringer leverans hela tiden och kollar status på just deras bil.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

LasseTM skrev:
Ta det lite lugnt, vi är många som vill ha våra bilar och vilken annan biltillverkare är bättre?
När jag beställt bilar av andra märken så säger dom 3-4 månaders leveranstid sedan är nästa uppdatering när bilen står klar på deras parkering och förväntar sig att man kan vara där och plocka upp sin bil 15min senare även om du själv befinner dig i Thailand.
Jag säger inte att detta är snyggt skött men branschen som sådan är rätt kass och jag tycker ändå Tesla försöker vara transparenta sedan blir det såklart en extra påfrestning när folk ringer leverans hela tiden och kollar status på just deras bil.
Håller med! Minns när jag hämtade ut min Volvo från Bilia, fick prel. datum November vid beställning. Två månader senare så fick jag uppdaterat till månadsskiftet Nov/Dec. När det var en vecka kvar frågade jag när det skulle bli av och fick samma svar, månadsskiftet Nov/Dec. Samma dag som bilen är klar får jag ett samtal från Bilia där de frågar om jag kan hämta upp den på eftermiddagen, de ringde vid lunch den 1:e Dec. Detta var Bilia Sisjön i Göteborg, bilen tillverkades i Torslanda... Jag minns att jag var frustrerad fram till jag hämtade bilen.

Med tanke på växtvärk och att det verkar som om Teslas strategi är att vara så transparenta som möjligt så kan jag acceptera läget. Som sagt har jag inte bättre upplevelser från andra leverantörer.

Men jag förstår också frustrationen från kunderna, dock tror jag att det är värt mödan i slutändan. De flesta verkar ju vara extremt nöjda med sina bilar, när de väl fått de levererade :twisted:
M3 LR AWD 2020
Skriv svar