Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

Ja nya dyra bilar är ju egentligen vansinne att lägga pengar på om man inte har intresse för det och även med intresse är det ju ingen briljant idé rent ekonomiskt. Hoppas de billigare bättre elbilarna kommer snart så fler kan motivera att skaffa dem, min far vill skaffa elbil men tycker inte det är värt att lägga de pengarna de idag kostar om man skall ha lite räckvidd.

Har själv sagt att jag aldrig skulle köpa en ny bil för att det är kapitalförstöring, hade även sagt att jag skulle börja skaffa billigare bilar än den jag hade tidigare då det inte var värt så mycket pengar när jag egentligen inte behöver en bil (kan åka taxi de gångerna jag faktiskt ska utanför stan). Trots det gick jag och köpte en Tesla bara för att det var skoj och jag har stort bilintresse, pratar redan om att byta när något nytt kul kommer... Hur länge får man skylla på att man är ung och dum?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Bjelke »

TeslaTissel skrev:
vigge50 skrev:
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.

- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.

Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-mo ... ual-motor/
Någon av er som räknat på vad prisnivån kan tänkas ligga på efter alla tänkbara påslag och bonus-rabatt på 60 tkr?
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-performance/ ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av HelectriC »

blir väldigt intressant att se om det går att få standardbatteriet med dual motor. Det är den varianten som hade varit ideell som andrabil. Vi har definitivt inget behov av det stora batteriet på andrabilen. Redan eGolfens batteri är fullt tillräckligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av frippan »

Är sagt att det skall gå, så drar de inte tillbaka det uttalandet.
Tror att det var Elon som tweeta det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Klipp: Ny konfiguration demonstrerad

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Laban »

Laban skrev:
Kan det då verkligen behövas en 258+ hk motor fram för att nå 3.5s ?
Niklas Z skrev:
....

Det har varit lite för mycket jobb, men här kommer i alla fall lite beräkningar.

Jag gissar att tyngdpunkten hos Model 3 ligger 45 - 50 cm över marken..... Och i så fall räcker säkert effekten.

Sedan, som Henrik är inne på, kanske man kortvarigt tillåter motorerna att överlastas och då blir det än mindre problem att nå önskade tider.
Nu har vi facit när det gäller diskussionen om effekt på front vs bakre motor:

https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... a-ratings/

4WD prestanda: 147 kW fram, 211 kW bak
4WD: 147 kW fram, 188 kW bak
RWD: 211 kW bak

Motorn fram klarar alltså inte mer effekt än den bakre motorn. Dessutom får man på pappret nu sämre räckvidd med 4WD jämfört med 2WD. Jag vidhåller då att den främsta orsaken till att man valde den motorteknologi man valde för den främre motorn är kostnadsrelaterad. Enklare befintlig konstruktion utan PM magneter eftersom det helt enkelt inte finns behov av något "bättre".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3256
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Niklas Z »

OK. Mina beräkningar pekade på att med en 211 kW motor fram skulle styrelektroniken behöva reglera ner effekten även i farter en bit över 100 km/h, så det finns marginal för att klara de angivna tiderna även med en främre motor som är svagare.
Intressant att hoppet ner från P-modell till AWD är 23 KW, medan hoppet från från AWD till RWD är 124 kW.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Pontus »

Har den vanliga AWD en annan motor bak än P AWD och RWD? Eller är den bara elektroniskt begränsad?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Har den vanliga AWD en annan motor bak än P AWD och RWD? Eller är den bara elektroniskt begränsad?
Nu minns jag inte om jag läst nåt om hur just 3:ans motorer samverkar, men på S och X funkar det väl så att de har olika utväxling och gör jobbet i olika register. Först jobbar bakre motorn och sen kan den främre komma in och ge bättre kraft i högre hastigheter. Rätt smart, som att växla.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Laban »

Pontus skrev:
Har den vanliga AWD en annan motor bak än P AWD och RWD? Eller är den bara elektroniskt begränsad?
Frågan är väl i så fall vad man menar med en annan motor. Personligen tror jag det är exakt samma motor, eventuellt någon mindre skillnad i invertern men mest troligt bara elektroniskt begränsad. Som Niklas Z nämnde så är det en väldigt liten skillnad mellan P och icke P AWD så vad som skickas ut för max effekt till motorerna (samtidigt) är gissningsvis något helt annat än effekten som nämns i EPA rapporten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Leo »

På de gamla RWD P85 jmf S85 var det samma elmotor men olika ”inverter=motorströmförsörjning-ish”.

Med P85D började man se att olika säkringar, batteripackets utformning osv kunde göra att motorerna kunde ge olika effekt.

Senaste åren har vi också sett både mjukvaruuppdateringar och uppdateringar där man behövt besöka Servicecenter som därigenom gett bättre 0-100tider (effekt?) eller åtminstone hur effekten tillåts ”rampa-upp” under maxacceleration.

Så kan mycket mer dölja sig mer bakom dessa effekter än det de siffrorna visar just nu. Dessutom kan de ju komma ändras framöver.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av vigge50 »

Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Åhå! Så en CCS som inte är kompatibel med vanliga SuC-handsken. Det kräver ju en stor investering i Europa med att bygga om alla SuC. De borde ju isåfall installera såna på alla nya som byggs nu eftersom det bara är nåt halvår bort tills 3:an kommer hit.

Låter lite haltande i mina öron att man avstår från detta om man nu ändå bestämt sig.

Men samtidigt skulle man komma ifrån problemet med EU:s krav på CCS.

Reser också andra frågor: Stödjer CCS automatisk identifiering av fordonet som kopplas in så att man kan debitera direkt? Hur kommer det att fungera med andra fordon med CCS? Ska de få tillgång till SuC och få betala för sig? Det kommer ju att skapa ännu större förvirring med både en typ2- och en CCS-handske - och så kan de inte ladda på någon av dem...
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
vigge50 skrev:
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Åhå! Så en CCS som inte är kompatibel med vanliga SuC-handsken. Det kräver ju en stor investering i Europa med att bygga om alla SuC. De borde ju isåfall installera såna på alla nya som byggs nu eftersom det bara är nåt halvår bort tills 3:an kommer hit.

Låter lite haltande i mina öron att man avstår från detta om man nu ändå bestämt sig.

Men samtidigt skulle man komma ifrån problemet med EU:s krav på CCS.

Reser också andra frågor: Stödjer CCS automatisk identifiering av fordonet som kopplas in så att man kan debitera direkt? Hur kommer det att fungera med andra fordon med CCS? Ska de få tillgång till SuC och få betala för sig? Det kommer ju att skapa ännu större förvirring med både en typ2- och en CCS-handske - och så kan de inte ladda på någon av dem...
Ja, CCS stödjer identifiering av fordon men är också förvånad öve ratt sätta CCS vid superchiarhers, borde väll gå att göra så att Model 3 kan ladda med en CCS och Teslas nuvarande handskar på supercharger?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
vigge50 skrev:
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Åhå! Så en CCS som inte är kompatibel med vanliga SuC-handsken. Det kräver ju en stor investering i Europa med att bygga om alla SuC. De borde ju isåfall installera såna på alla nya som byggs nu eftersom det bara är nåt halvår bort tills 3:an kommer hit.

Låter lite haltande i mina öron att man avstår från detta om man nu ändå bestämt sig.

Men samtidigt skulle man komma ifrån problemet med EU:s krav på CCS.

Reser också andra frågor: Stödjer CCS automatisk identifiering av fordonet som kopplas in så att man kan debitera direkt? Hur kommer det att fungera med andra fordon med CCS? Ska de få tillgång till SuC och få betala för sig? Det kommer ju att skapa ännu större förvirring med både en typ2- och en CCS-handske - och så kan de inte ladda på någon av dem...
Ja, CCS stödjer identifiering av fordon men är också förvånad öve ratt sätta CCS vid superchiarhers, borde väll gå att göra så att Model 3 kan ladda med en CCS och Teslas nuvarande handskar på supercharger?
Det finns ju nån regel i CCS att man inte får använda adaptrar, och att även bakom uttaget modifiera det så att det kan acceptera SuC kanske bryter mot denna regel. Därför kan man inte göra så.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Verkar lovande. Blir förstås en liten kostnad för att lägga till en CCS kabel på alla befintliga SuC men samtidigt så är dessa en bråkdel av vad den mängd snabbladdare som kommer att behöva byggas de närmsta åren. Bättre att låta andra vara med och dela på den kostnaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?
Jo, men för att handskakningen ska funka så måste man väl frångå standarden och det är väl inte tillåtet.
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?
Jo, men för att handskakningen ska funka så måste man väl frångå standarden och det är väl inte tillåtet.
Jag vet inte. Men övre delen av CCS-kontakten på min BMW i3 tar emot laddning från trefas 16A. Både type 2 och min Tesla wallbox. Så helt omöjligt med dubbelanvändning verkar det ju inte vara.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?
Jo, men för att handskakningen ska funka så måste man väl frångå standarden och det är väl inte tillåtet.
Jag vet inte. Men övre delen av CCS-kontakten på min BMW i3 tar emot laddning från trefas 16A. Både type 2 och min Tesla wallbox. Så helt omöjligt med dubbelanvändning verkar det ju inte vara.
Jo, men det är ju AC. Tesla SuC ger ju DC, och då måste man modifiera den övre delen i CCS-kontakten. Jag tror att det är där skon klämmer.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Jo, men det är ju AC. Tesla SuC ger ju DC, och då måste man modifiera den övre delen i CCS-kontakten. Jag tror att det är där skon klämmer.
Nej där klämmer ingen sko. S och X fungerar ju redan på det viset.

Jag tror ovan artikel är bogus!

Skulle förvåna mig om model 3 inte är/blir kompatibel med SuC. Då är dom ju ena jävla stolpskott på Tesla. Smacka in en egen kontakt i USA och mura in sig i ett hörn, sedan mojja upp det i EU med egen standard som deras egna bilar inte kan ta?! Skulle inte förvåna mig om model 3 inte var kompatibel med CCS. Tyvärr, trots att Tesla vill rädda världen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Jo, men det är ju AC. Tesla SuC ger ju DC, och då måste man modifiera den övre delen i CCS-kontakten. Jag tror att det är där skon klämmer.
Enda skillnaden är väl att kontakten är längre för att den ska klara högre effekt. Fick för mig att protokollet är exakt samma annars, dvs, Tesla kör DC - Mid enligt standarden:

Bild

All laddning vid DC High (CCS) sker över den nedre kontakten så det borde spela mindre roll om den övre kontakten (honan) är lite längre. Så jag kan tycka att det borde vara ok att slänga på en CCS kontakt i Model 3 som både är kompatibel med nuvarande SuC samt CCS DC-High. Och kan man ha AC och DC på samma kontakter så borde det inte vara något problem tekniskt sett.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Jag tror inte att det som går att göra i en ren typ2-kontakt inte är tillåtet när den kombineras i en CCS.

Varför skulle annars Tesla montera dubbla kablar på SuC? Om det gick att använda Teslas SuC-kontakt i en CCS på bilen så skulle man inte behöva montera CCS-kablar på SuC. (Alltså, Tesla skulle säkert kunna utforma sina CCS-kontaker i bilarna så att det gick att använda både CCS, typ2 och SuC i samma, men enligt CCS-standaren får man alltså troligen inte detta.)

Men vi vet ju inte om detta är sant, att Tesla ska montera dubbla kablar på SuC.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av bylund »

Anledningen att montera CCS även på superladdare vore att göra det möjligt även för andra bilar att ladda. Det kan vara för att lagen kräver det, för att man tror att man kan tjäna pengar på det, eller för att man menar allvar med att påskynda en omställning till eldriven transport.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

Kan säga om Tesla låter andra bilar ladda vid SuC finns det ju mindre anledning att köpa Tesla när de andra kommer med sina bilar i höst/nästa år. Om det sker byter jag nog ut min S mot en Taycan eller liknande när den kommer.
Skriv svar