Vad är det för speciellt sol Audi eTron har?bjelkeman skrev:Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?
CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?
Dragkrok?
Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.
Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det var väl inget speciellt vad jag förstått. Bara att man satt en CCS-kontakt på ena sidan och en Typ2-kontakt på andra sidan bilen.vigge50 skrev:Vad är det för speciellt sol Audi eTron har?bjelkeman skrev:Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?
CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?
Dragkrok?
Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.
Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Lite märkligt kan jag tycka. Att nå laddporten med Typ2 brukar inte vara något problem då sladdarna ofta är långa nog att dra runt bilen. Däremot så brukar de fasta sladdarna på CCS-laddarna inte vara lika generöst tilltagna. Så praktiskt sett borde det vara CCS-kontakt på båda sidorna av bilen om det ska vara någon vitts med dubbla laddanslutningar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Väldigt märkligt. Har dom missat att CCS-kontakten är gjord för att användas tillsammans med Typ 2 kontakten?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
- 3 fas laddning måste bara komma.Nicke Nyfiken skrev:Teslamodifierad CCS-kontakt som passar med SuC, och 3-fasladdare hoppas jag på.bjelkeman skrev:Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?
CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?
Dragkrok?
Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.
Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
I övrigt tror jag inte det blir några förändringar.
- CCS, jag hoppas verkligen de, känns som en naturlig utveckling för att slippa adaptrar.
- Strålkastartvätt, vad tror ni, kan de bli av så att vi slipper ställa ner effekten på strålkastarna?
- Drakkrok, tveksamt om man kopplar detta till en europa lansering samtidigt är de ju Europa som efterfrågar detta väldigt mycket så ja kanske? Vågar man hoppas?
I övrig har jag svårt att se att något annat skulle ändras.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Nej, CCS-kontakten är ju Typ2+två extra DC-pinnar. Typ 2 finns på bägge sidor om man betalar för tillvalet men de två extra DC-pinnarna vilket gör uttaget till en CCS-kontakt finns endast på väbster sida.Jjonas skrev:Väldigt märkligt. Har dom missat att CCS-kontakten är gjord för att användas tillsammans med Typ 2 kontakten?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Skulle inte förvåna mig om instegsmodellen får 1fas laddning, ingen CCS och ingen möjlighet till dragkrok. Kanske även utan appstöd eller något annat dumt som gör att man inte vill köpa den utan minst premium upgrades för 60k, gärna 100k upgrades.chaffis75 skrev:- 3 fas laddning måste bara komma.
- CCS, jag hoppas verkligen de, känns som en naturlig utveckling för att slippa adaptrar.
- Drakkrok
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Precis, och att dom valt att inte ha hela paketet på båda sidor är väl för att det då blir komplicerat och dyrt (grova grejer från CCS-delen),Svenssons skrev:Nej, CCS-kontakten är ju Typ2+två extra DC-pinnar. Typ 2 finns på bägge sidor om man betalar för tillvalet men de två extra DC-pinnarna vilket gör uttaget till en CCS-kontakt finns endast på väbster sida.Jjonas skrev:Väldigt märkligt. Har dom missat att CCS-kontakten är gjord för att användas tillsammans med Typ 2 kontakten?
komplicerat eftersom det är kablar rakt in i batteriet (typ) och att ha det från två håll vettifasiken om det låter sig lösas enkelt.
Men typ 2 på båda sidor skulle jag lätt betala extra för iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag köpte den billigaste Teslan S60 och upplevde inget sånt allt som behövdes ingick. Men draget är en annan sak pga att stora batteriet och 4hjulsdrift är en bättre dragbil och med model X ingår dragkrok och det är det bästa sättet att göra det på,montera i fabrik i stora serierHenrik Torphammar skrev:Skulle inte förvåna mig om instegsmodellen får 1fas laddning, ingen CCS och ingen möjlighet till dragkrok. Kanske även utan appstöd eller något annat dumt som gör att man inte vill köpa den utan minst premium upgrades för 60k, gärna 100k upgrades.chaffis75 skrev:- 3 fas laddning måste bara komma.
- CCS, jag hoppas verkligen de, känns som en naturlig utveckling för att slippa adaptrar.
- Drakkrok
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Men tänk så snabbt det gått att ladda batteriet med två laddare inkopplade till bilenBjelke skrev:Precis, och att dom valt att inte ha hela paketet på båda sidor är väl för att det då blir komplicerat och dyrt (grova grejer från CCS-delen),Svenssons skrev:Nej, CCS-kontakten är ju Typ2+två extra DC-pinnar. Typ 2 finns på bägge sidor om man betalar för tillvalet men de två extra DC-pinnarna vilket gör uttaget till en CCS-kontakt finns endast på väbster sida.Jjonas skrev:Väldigt märkligt. Har dom missat att CCS-kontakten är gjord för att användas tillsammans med Typ 2 kontakten?
komplicerat eftersom det är kablar rakt in i batteriet (typ) och att ha det från två håll vettifasiken om det låter sig lösas enkelt.
Men typ 2 på båda sidor skulle jag lätt betala extra för iaf
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Räcker det inte med en på varje sida?Bjelke skrev:Men typ 2 på båda sidor skulle jag lätt betala extra för iaf
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ändock dubbla pengarna. S har dessutom levererats med mycket options avstängda i Tyskland tror jag det var. Tidiga S har fortfarande inte navigering tex...Smutt skrev:Jag köpte den billigaste Teslan S60 och upplevde inget sånt allt som behövdes ingick. Men draget är en annan sak pga att stora batteriet och 4hjulsdrift är en bättre dragbil och med model X ingår dragkrok och det är det bästa sättet att göra det på,montera i fabrik i stora serier
Inget jag hoppas på, men befarar att det kan bli så.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Kan tänka mig att en del hellre köper en begagnad S än att köpa en 3 om den kostar över 500.000kr.
S har gratis laddning och är en större bil med större och mycket mer praktiskt bagage.
Tesla Model S85
459.000 kr
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... m?ca=2&w=3
Tesla Model S -14
490.000 kr
https://www.blocket.se/malmo/Tesla_Mode ... m?ca=2&w=3
Tesla Model S85
359.000NOK=391.000SEK
tull 10%, 39.100kr
moms 25%, 107.600kr
Summa 538.000SEK
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132380804
S har gratis laddning och är en större bil med större och mycket mer praktiskt bagage.
Tesla Model S85
459.000 kr
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... m?ca=2&w=3
Tesla Model S -14
490.000 kr
https://www.blocket.se/malmo/Tesla_Mode ... m?ca=2&w=3
Tesla Model S85
359.000NOK=391.000SEK
tull 10%, 39.100kr
moms 25%, 107.600kr
Summa 538.000SEK
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132380804
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Taxi-teslan för 500' är den mest prisvärda som jag ser det.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Verdi skrev:Taxi-teslan för 500' är den mest prisvärda som jag ser det.
Om inte batteriet ger upp... Vad kostar ett nytt?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det handlar säkert om en ansenlig summa pengar. Men eftersom bilen i fråga fortfarande har runt 5-6 år kvar av batteri/drivlinegarantin (med obegränsad körsträcka) så är det svårt att säga vad priset hamnar på om/när det skulle vara aktuellt.Henrik Torphammar skrev:Verdi skrev:Taxi-teslan för 500' är den mest prisvärda som jag ser det.
Om inte batteriet ger upp... Vad kostar ett nytt?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Nu finns det ju en chans att Model 3 får dragkrok och blir en likvärdig ersättare till avgasbilen. Annars, om inte det behovet finns, så är kanske en begagnad S ett bra alternativ även om jag tror att Model 3 kommer vara lite smidigare och trevligare att köra, Model S är ju ganska stor och mer ”ombonad” eller hur jag ska uttrycka det... mycket instrumentpanel (smak-sak!).
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Henrik Torphammar skrev:Verdi skrev:Taxi-teslan för 500' är den mest prisvärda som jag ser det.
Om inte batteriet ger upp... Vad kostar ett nytt?
Bilen har ju över 5 års drivlinegaranti kvar så det är ju lugnt. Men ett begagnat 100 kWh-pack kunde man väl få installerat för drygt 200 tkr?
Går batteriet sönder så får man nästan garanterat ett som är mindre använt. Så win/win.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag är sugen på Taxi-teslan men just det där med smidigheten talar för att behålla i3:an. Dock har frugan börjat reta sig på bakdörrarna.LarsL skrev:Nu finns det ju en chans att Model 3 får dragkrok och blir en likvärdig ersättare till avgasbilen. Annars, om inte det behovet finns, så är kanske en begagnad S ett bra alternativ även om jag tror att Model 3 kommer vara lite smidigare och trevligare att köra, Model S är ju ganska stor och mer ”ombonad” eller hur jag ska uttrycka det... mycket instrumentpanel (smak-sak!).
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Man får alltså lägga undan ca 3300kr/månad för att ha batteribytet löst om 5år då. Eller se till att man har den bufferten ut i fall att. (Jag tänker förövrigt precis likadant kring de ICE-bilar jag kört/kör genom åren.)Verdi skrev:Henrik Torphammar skrev:Verdi skrev:Taxi-teslan för 500' är den mest prisvärda som jag ser det.
Om inte batteriet ger upp... Vad kostar ett nytt?
Bilen har ju över 5 års drivlinegaranti kvar så det är ju lugnt. Men ett begagnat 100 kWh-pack kunde man väl få installerat för drygt 200 tkr?
Går batteriet sönder så får man nästan garanterat ett som är mindre använt. Så win/win.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Varför då? Batteripriserna lär ju vara en bråkdel av dagens om 5 år. Om man ens har kvar bilen då.Henrik Torphammar skrev:Man får alltså lägga undan ca 3300kr/månad för att ha batteribytet löst om 5år då. Eller se till att man har den bufferten ut i fall att. (Jag tänker förövrigt precis likadant kring de ICE-bilar jag kört/kör genom åren.)Verdi skrev:Henrik Torphammar skrev:Verdi skrev:Taxi-teslan för 500' är den mest prisvärda som jag ser det.
Om inte batteriet ger upp... Vad kostar ett nytt?
Bilen har ju över 5 års drivlinegaranti kvar så det är ju lugnt. Men ett begagnat 100 kWh-pack kunde man väl få installerat för drygt 200 tkr?
Går batteriet sönder så får man nästan garanterat ett som är mindre använt. Så win/win.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Att gå många mil tycks ju knappt påverka Tesla batterierna, däremot kanske åldern kan bli ett problem för det är ju svårt att veta ännu (FUD:sters sista hoppa?). Sen även om låt oss säga 20% av 80kWh försvunnit så har man ju ändå kvar en bil med 64kWh, det skulle funka helt okej för mig att pendla med.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Att börja argumentera kring priset på ett hypotetiskt batteribyte till en okänd kostnad som ligger minst 5 år framåt i tiden eller aldrig inträffar, känns som ett väldigt ihåligt argument mot bilen. Ska man resonera på det viset så finns det ingen bil i världen man skulle våga köpa.Henrik Torphammar skrev:Man får alltså lägga undan ca 3300kr/månad för att ha batteribytet löst om 5år då. Eller se till att man har den bufferten ut i fall att. (Jag tänker förövrigt precis likadant kring de ICE-bilar jag kört/kör genom åren.)
Antar att du från dag ett lägger undan en ansenlig summa pengar varje månad, ifall motor/växellåda behöver bytas ut i framtiden på bilen du har.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Återigen... Det fins ju lite andra detaljer som slits än bara batteriet. För mig är det helt otänkbart att lägga nästan en halv miljon på en bil som rullat +20000 mil. Det kommer oundvikligen att krävas reperationer.LarsL skrev:Att gå många mil tycks ju knappt påverka Tesla batterierna, däremot kanske åldern kan bli ett problem för det är ju svårt att veta ännu (FUD:sters sista hoppa?). Sen även om låt oss säga 20% av 80kWh försvunnit så har man ju ändå kvar en bil med 64kWh, det skulle funka helt okej för mig att pendla med.
Tesla har väl någon form av degraderingsgaranti på batterierna? Model 3 har ju 70% garanti och tråden handlar ju om M3
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Självklart. Men mycket kan ju redan vara bytt också. Tyvärr så är taxin såld nu. Men jag tycker 500' var ett bra pris när likadana som gått mindre kostar runt 750'.Jeppe_E skrev:Återigen... Det fins ju lite andra detaljer som slits än bara batteriet. För mig är det helt otänkbart att lägga nästan en halv miljon på en bil som rullat +20000 mil. Det kommer oundvikligen att krävas reperationer.LarsL skrev:Att gå många mil tycks ju knappt påverka Tesla batterierna, däremot kanske åldern kan bli ett problem för det är ju svårt att veta ännu (FUD:sters sista hoppa?). Sen även om låt oss säga 20% av 80kWh försvunnit så har man ju ändå kvar en bil med 64kWh, det skulle funka helt okej för mig att pendla med.
Tesla har väl någon form av degraderingsgaranti på batterierna? Model 3 har ju 70% garanti och tråden handlar ju om M3
Har någon hört talas om ett batteri som degraderats 30%? Antar att det tar ett tag.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ja, 8 år och 1 dagVerdi skrev:
Har någon hört talas om ett batteri som degraderats 30%? Antar att det tar ett tag.
Lite mer seriöst så beror det förstås på hur ofta du kör SuC och till 100%. Det var ju någon Teslaägare som sabbade sitt batteri genom att göra just detta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017