Tror inte an han jämför Model 3 och Leaf som liknande bilar utan att båda går på el och om man inte behöver stor bil som Model 3 är så blir det så att man väljer billigare Nissan fast Model 3 är bättreToja skrev:Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.
Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Så om man behöver en bil så blir det så att man väljer man billigare Toyotan istället för BMW:n?nek0 skrev:Tror inte an han jämför Model 3 och Leaf som liknande bilar utan att båda går på el och om man inte behöver stor bil som Model 3 är så blir det så att man väljer billigare Nissan fast Model 3 är bättreToja skrev:Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.
Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Fått en förhandsmodell av Modell Y. Aktieägarna krävde en lite mindre bil av kostnadsskäl, men den har flera fördelar.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.
Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.
Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Stor nypa salt men
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.122380/There is a facebook TM3 UK group and someone there has recently quoted an official response from a person from Tesla in Amsterdam concerning UK deliveries. The answer he has got was that the pricing and configurator for TM3 in UK should come towards the end of the year. Deliveries should start in June next year.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
En stor nypa salt, ja.vigge50 skrev:Stor nypa salt men
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.122380/There is a facebook TM3 UK group and someone there has recently quoted an official response from a person from Tesla in Amsterdam concerning UK deliveries. The answer he has got was that the pricing and configurator for TM3 in UK should come towards the end of the year. Deliveries should start in June next year.
Såg också uppäten nu i deras forum.
Men det ligger i linje med de uppgifter som florerat senaste halvåret.
Hepp!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Men hövertygad skulle väl vara en bra bit efter resten av Europa eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag dock gissa på att de billigaste inte kommer under 13 i översättningskurs. Så 35000x13=455000 kr minst skulle jag tro.bjelkeman skrev:Tesla Model S 75D, 937 180 kr / $ 77 000 = 12,17OfarligTesla skrev:Priserna kan du ju iaf uppskatta, de lär inte avvika allt för mycket från de uppskattningar man kan göra genom att titta på priset på Model S i Sverige och i USA och applicera samma faktor mellan dem på Model 3 priset i USA.
Bas modellerna
Tesla Model 3 Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr
Tesla Model 3 AWD. $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr
Tesla Model 3 RWD LR, $ 49 000 x 12,17 = 596 330
Tesla Model 3 RWD SR, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr
Plus minst (kanske)
Autopilot $5000
Lack $1500
När jag gör detta så tänker jag att bonus malus betalar för Autopiloten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr
Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.
Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta
Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.
Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:Henrik Torphammar skrev:Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr
Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.
Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta
Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr
Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr
Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330
Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr
AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.
När det gäller service är det ju några (av mina vänner) som hävdar att det trots många och långa mil inte är ”ofta” man behöver serva överhuvudtaget när det gäller Model S. Nissan däremot har av jag läst mig till att de har dålig serviceorganisation. - De har en ganska stor hatt precis som alla andra traditionella tillverkare.
Det skall förstås inte tas som en sanning!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Priset $49000 för RWD Long Range är väl även inklusive premiumpaketet för 5000 så jämförelsen haltar lite med den rena grundmodellen för 35 k. Det ingår väl förresten kanske i alla nuvarande tillgängliga modeller?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Om inte ”bjelkeman” skrivit helt fel så menade han att premiumpaketet inte ingår?StefL skrev:Priset $49000 för RWD Long Range är väl även inklusive premiumpaketet för 5000 så jämförelsen haltar lite med den rena grundmodellen för 35 k. Det ingår väl förresten kanske i alla nuvarande tillgängliga modeller?
Kika även på specifikationerna under specifikationerna går http://teslaclubsweden.se/information/model-3/
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det tror jag inte - Long Range kostar väl 9k extra och premium 5k vilket ger 35+9+5=49
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Utan premium slipper du glastak, skinnklädsel, stora stereon och lite småsaker om jag kommer ihåg rätt.StefL skrev:Det tror jag inte - Long Range kostar väl 9k extra och premium 5k vilket ger 35+9+5=49
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
grymt!Gustafsson skrev:Fått en förhandsmodell av Modell Y. Aktieägarna krävde en lite mindre bil av kostnadsskäl, men den har flera fördelar.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.
Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Alla bilar nu har Long Range (9000 dollar) och Premium (5000 dollar) men AWD börjar på 54000 dollar inte 59. Dessutom tillkommer 1200 dollar i avgifter på alla bilar och skatter så det kommer aldrig bli möjligt att köpa en model 3 för 35000 dollar.TeslaTissel skrev:Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:Henrik Torphammar skrev:Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr
Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.
Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta
Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr
Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr
Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330
Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr
AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.
När det gäller service är det ju några (av mina vänner) som hävdar att det trots många och långa mil inte är ”ofta” man behöver serva överhuvudtaget när det gäller Model S. Nissan däremot har av jag läst mig till att de har dålig serviceorganisation. - De har en ganska stor hatt precis som alla andra traditionella tillverkare.
Det skall förstås inte tas som en sanning!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:
Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr
Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 54 000 x 12,17 = 657 000 kr
Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330
Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr
AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.
Alla bilar nu har Long Range (9000 dollar) och Premium (5000 dollar) men AWD börjar på 54000 dollar inte 59. Dessutom tillkommer 1200 dollar i avgifter på alla bilar och skatter så det kommer aldrig bli möjligt att köpa en model 3 för 35000 dollar.[/quote][/quote]
Jag fixade den summan nu
Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr
Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 54 000 x 12,17 = 657 000 kr
Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330
Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr
AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.
Alla bilar nu har Long Range (9000 dollar) och Premium (5000 dollar) men AWD börjar på 54000 dollar inte 59. Dessutom tillkommer 1200 dollar i avgifter på alla bilar och skatter så det kommer aldrig bli möjligt att köpa en model 3 för 35000 dollar.[/quote][/quote]
Jag fixade den summan nu
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.
https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/
https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jo jag anade det skulle bli bra men att det är nästan för bra för att vara sant är ju ännu bättre!?vigge50 skrev:Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.
https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/
Bekräftar flera bedömares analyser av batterierna samt ett och annat ”tear-down” -klipp via Youtube.
Hepp!
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ett till steg närmare dragkroken .....vigge50 skrev:Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.
https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/
Tesla Model Y
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.
Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.
När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.
Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.
Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.
När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.
Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.
Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag tror att priset handlar om att styra produktionen så att de kan producera maximalt. Att få sälja en bil till utan tillbehöret nu är betydligt bättre än att få in $6000 till om fyra månader.Jerker skrev:Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.
Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.
När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.
Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.
Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Beställer du en bakhjulsdriven M3 idag så får du den inom 4 veckor. (Alla delar finns.) Men om du beställer en DualMotor så får du den om ca 2-4 månader, beroende på hur många M3P modeller som beställs! (Begränsat antal komponenter för Dual Motor?) Beställer du en M3P får du den inom 2 månader.
Högre lönsamhet på M3P modell ger prioritet i kön för AWD modeller. Kvartalsekonomi i ett nötskal.
Tesla Model Y
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.gellerstam skrev:Jag tror att priset handlar om att styra produktionen så att de kan producera maximalt. Att få sälja en bil till utan tillbehöret nu är betydligt bättre än att få in $6000 till om fyra månader.Jerker skrev:Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.
Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.
När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.
Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.
Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Beställer du en bakhjulsdriven M3 idag så får du den inom 4 veckor. (Alla delar finns.) Men om du beställer en DualMotor så får du den om ca 2-4 månader, beroende på hur många M3P modeller som beställs! (Begränsat antal komponenter för Dual Motor?) Beställer du en M3P får du den inom 2 månader.
Högre lönsamhet på M3P modell ger prioritet i kön för AWD modeller. Kvartalsekonomi i ett nötskal.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.
Hepp!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag tänker som dig och om för många "must have" inkluderas i paket som är dyra så kanske de inte ens blir en bil för min del men de hoppas jag verkligen inte de ska sluta vid.Jerker skrev:Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.
Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.
När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.
Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.
Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Sedan tror jag helt klart som flera här att vissa tillbehör (AWD) handlar om att de inte har kapacitet av någon anledning däremot så bör ju inte priset på röd lack handla om de utan där är de ren vinst maximering vilket kan vara tveksamt i vissa fall vad som ger mest vinst.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tack. Jag tänkte att alla som skrivit i denna tråd redan har koll på att M3 endast säljs i Nordamerika så att den informationen var onödig. Men man skall naturligtvis inte ta det för givet.TeslaTissel skrev:
Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.
Hepp!
Att ens försöka gissa på hur prisbilden kommer se ut när det blir dags för Europa vågar jag inte ens gissa på. Det kommer bero på så många olika faktorer. Och med Teslas prisändringsbenägenhet så kan vi inte annat än vänta å se hur läget är när det närmar sig vår tur.
Tesla Model Y
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tack själv.gellerstam skrev:Tack. Jag tänkte att alla som skrivit i denna tråd redan har koll på att M3 endast säljs i Nordamerika så att den informationen var onödig. Men man skall naturligtvis inte ta det för givet.TeslaTissel skrev:
Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.
Hepp!
Att ens försöka gissa på hur prisbilden kommer se ut när det blir dags för Europa vågar jag inte ens gissa på. Det kommer bero på så många olika faktorer. Och med Teslas prisändringsbenägenhet så kan vi inte annat än vänta å se hur läget är när det närmar sig vår tur.
Jag kom på av bara farten det kan vara bra skriva det.
Det är tusentals besökare som bara besöker forumet och dessutom hämtar information här av ren nyfikenhet.
Det ligger ju helt öppet för alla.
Prisbilden börjar nog bli lite tydligare, men det handlar ju precis som flera noterat att den varierar kraftigt.
Man blir lite villrådig när det gäller ev tillval.
En -video-bloggare i USA gjorde själv ett intressant val där han valde bakhjulsdriven version med LR - Long range batteriet.
Det enda han gjorde vara att byta ut fjädrarna och korta dem 2.7 cm, sätta på lågprofil-däck med lättmetall-fälgar och på så sätt få M3 precis efter hans personliga behov. Så individuella möjligheter finns ju absolut.
Hepp!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.