Anledningen till detta är nog att Tesla nu fått WLTP-siffror för LR AWD med 18" Aero. Tidigare WLTP på 544km var troligtvis med 19". Precis på samma sätt som Performance på 20" har 530km WLTP.
Kan dra en parallell med Audi E-tron där man kan se följande WLTP-ratings för samma E-tron, fast med olika fälgar/extrautrustning:
Anledningen till detta är nog att Tesla nu fått WLTP-siffror för LR AWD med 18" Aero. Tidigare WLTP på 544km var troligtvis med 19". Precis på samma sätt som Performance på 20" har 530km WLTP.
Kan dra en parallell med Audi E-tron där man kan se följande WLTP-ratings för samma E-tron, fast med olika fälgar/extrautrustning:
e-tron.png
Kanske mer kopplat till vikten?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
KOllat på en jäkla massa videor om model 3, men aldrig har jag sett att någon fått med en varningstriangel?
Ska inte det följa med på bilar som säljs i sverige?
Model ≡ bokad 31/3 -16 Model ≡ beställd 5/12 -18 Model ≡ Levererad 8/3 -19
KOllat på en jäkla massa videor om model 3, men aldrig har jag sett att någon fått med en varningstriangel?
Ska inte det följa med på bilar som säljs i sverige?
Hur många av dem var Europeiska ägare?
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
KOllat på en jäkla massa videor om model 3, men aldrig har jag sett att någon fått med en varningstriangel?
Ska inte det följa med på bilar som säljs i sverige?
Hur många av dem var Europeiska ägare?
Ingen. Därför undrar jag om S & X ägare får med det....
Model ≡ bokad 31/3 -16 Model ≡ beställd 5/12 -18 Model ≡ Levererad 8/3 -19
KOllat på en jäkla massa videor om model 3, men aldrig har jag sett att någon fått med en varningstriangel?
Ska inte det följa med på bilar som säljs i sverige?
Hur många av dem var Europeiska ägare?
Ingen. Därför undrar jag om S & X ägare får med det....
Är det en dealbreaker?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
KOllat på en jäkla massa videor om model 3, men aldrig har jag sett att någon fått med en varningstriangel?
Ska inte det följa med på bilar som säljs i sverige?
Hur många av dem var Europeiska ägare?
Ingen. Därför undrar jag om S & X ägare får med det....
Är det en dealbreaker?
Nej, bara frågan om man kör runt lagligt....
Model ≡ bokad 31/3 -16 Model ≡ beställd 5/12 -18 Model ≡ Levererad 8/3 -19
KOllat på en jäkla massa videor om model 3, men aldrig har jag sett att någon fått med en varningstriangel?
Ska inte det följa med på bilar som säljs i sverige?
Hur många av dem var Europeiska ägare?
Ingen. Därför undrar jag om S & X ägare får med det....
Är det en dealbreaker?
Nej, bara frågan om man kör runt lagligt....
Det lär ju med allra största sannolikhet följa med en triangel.
Om det saknas , vilket känns högst osannolikt, är det ju lätt att lösa på egen hand.
Känns som allas väntan och frustration kanaliseras ut i märkliga tankar och frågor i dessa tider...
Jag hade inte sett det innan iaf, galet dålig lösning
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Så blir resultatet på i princip alla sedaner om man forcerar öppningen som Björn gör i videon. Öppnar man luckan normalt tempo så är detta ett icke-problem. Då rinner vattnet undan successivt och det blir inte överfullt i springan och vattnet rinner åt sidorna istället för ner i bagageluckan.
Det är lite som att säga att min entrédörr hemma är felkonstruerad om det är så att någon knackar på, jag öppnar dörren med full kraft, personen får dörren på sig och skadar sig. Öppnar man däremot dörren normalt/försiktigt går det fint
Edit: Ser dessutom ut som att bakrutan är behandlad med RainX eller något liknande. Då rinner vattnet av med högre hastighet än om man (som 99%) inte har en behandlad bakruta.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Så blir resultatet på i princip alla sedaner om man forcerar öppningen som Björn gör i videon. Öppnar man luckan normalt tempo så är detta ett icke-problem. Då rinner vattnet undan successivt och det blir inte överfullt i springan och vattnet rinner åt sidorna istället för ner i bagageluckan.
Det är lite som att säga att min entrédörr hemma är felkonstruerad om det är så att någon knackar på, jag öppnar dörren med full kraft, personen får dörren på sig och skadar sig. Öppnar man däremot dörren normalt/försiktigt går det fint och ingen skadar sig
Nej, det spelar ingen roll. Vattnet som hamnar på rutan kommer obevekligen att hamna i bagageutrymmet, även om man öppnar den långsamt. Det ÄR en dålig konstruktion. Oavsett hur långsamt du öppnar luckan, så måste vattnet ta vägen någonstans.
Jag hade en S40 tidigare och hade aldrig dessa problemen. Mest för att bakrutan var brantare. Skulle gissa på att gummilisten som sitter i nederkant faktiskt gör saken värre, eftersom vattnet får en liten skidbacke att hoppa i. Kan mycket väl komma en designändring om Tesla blir uppmärksamma på problemet. Det är samma sak som med avrinningslisten vid dörrarna. Öppningen upptill är så långt in på taket att vatten som samlats där, rinner ner i sätet. Det är samma på min XC60. Kanske inte dålig design, utan mer en egenskap hos bilen
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Så blir resultatet på i princip alla sedaner om man forcerar öppningen som Björn gör i videon. Öppnar man luckan normalt tempo så är detta ett icke-problem. Då rinner vattnet undan successivt och det blir inte överfullt i springan och vattnet rinner åt sidorna istället för ner i bagageluckan.
Det är lite som att säga att min entrédörr hemma är felkonstruerad om det är så att någon knackar på, jag öppnar dörren med full kraft, personen får dörren på sig och skadar sig. Öppnar man däremot dörren normalt/försiktigt går det fint och ingen skadar sig
Nej, det spelar ingen roll. Vattnet som hamnar på rutan kommer obevekligen att hamna i bagageutrymmet, även om man öppnar den långsamt. Det ÄR en dålig konstruktion. Oavsett hur långsamt du öppnar luckan, så måste vattnet ta vägen någonstans.
Jag hade en V50 Sedan tidigare och hade aldrig dessa problemen. Mest för att bakrutan var brantare. Skulle gissa på att gummilisten som sitter i nederkant faktiskt gör saken värre, eftersom vattnet får en liten skidbacke att hoppa i. Kan mycket väl komma en designändring om Tesla blir uppmärksamma på problemet. Det är samma sak som med avrinningslisten vid dörrarna. Öppningen upptill är så långt in på taket att vatten som samlats där, rinner ner i sätet. Det är samma på min XC60. Kanske inte dålig design, utan mer en egenskap hos bilen
Den behandlade bakrutan gör det troligtvis värre och avrinningen får inte samma effekt med en obehandlad yta. Håller med om att det inte är en optimal lösning, men hade det varit ett jätteproblem så hade vi nog hört mer om det vid det här laget.
Posta förresten gärna en bild på din V50 Sedan. Vore kul att se den för jag trodde V50 bara fanns som kombi?