Fast då skulle det blir 610k och inte 588 som du skrev.Jeppe_E skrev:Jag räknade på en kurs på 10,30?helix skrev:Bra växlingskurs för EUR du fixade därJeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Läge att handla i Tyskland?
Tesla is about to launch the Model 3 in Europe and it is gradually opening orders in new markets. Several more countries have been added today.
We reported earlier this month when Tesla opened the online configurator in markets like France, Sweden, Norway, Netherlands, and Spain.
Now several Model 3 reservation holders in Europe are reporting that Tesla invited them to configure new orders in Germany, Denmark, Finland and Italy.
The Model 3 Long Range Dual Motor all-wheel-drive and the Model 3 Performance version are still the only two options available to order in Europe.
In Germany, the vehicles start at €55,400 and €66,100 respectively with VAT.
Så, gissar att 55.400 är före dokument&leveransavgifter, så kanske 56,400 -19% = 470.500 ex moms x 1,25 = 588.200 SEK Sen tillkommer det väl ett antal tusenlappar på resa, och registreringsbesiktning och sånt. Så den hamnar väl ganska nära vad bilen kostar i Sverige efter miljöbonusen?
Räknar man på 10,30 i kurs, missad miljöbonus på 60k (75k för företag), vagnskadegaranti man går miste om vid import (högre försäkring första 3 åren), inte samma möjligheter till finansiering/leasing, importkostnader, m.m. så är det en ganska korkad idé att importera en ny Model 3 från Tyskland då det blir dyrare än att köpa en direkt i Sverige
56400/1.19*1,25*10,30
Men det kvittar egentligen då vårt resonemang är detsamma. Det är helt enkelt inte någon vits att köpa Model 3 från Tyskland