Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av bylund »

Triangel, reflexväst och första hjälpen-material levereras i en och samma kudde/fodral på Model S. Gissar att det är samma på Model 3.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Wilson »

Shiiiet!

Det här kommer ju bli sjukt irriterande!

Senast redigerad av Wilson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jeppe_E »

Wilson skrev:
Shiiiet!

Det här iommer uu bli sjukt irriterande!

Det där har ju andra ägare redan upptäckt sedan länge. Börjar Björn få ont om uppslag för sina videos? :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av dhanjel »

Jag hade inte sett det innan iaf, galet dålig lösning :)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av helix »

Wilson skrev:
Shiiiet!

Det här kommer ju bli sjukt irriterande!

Så blir resultatet på i princip alla sedaner om man forcerar öppningen som Björn gör i videon. Öppnar man luckan normalt tempo så är detta ett icke-problem. Då rinner vattnet undan successivt och det blir inte överfullt i springan och vattnet rinner åt sidorna istället för ner i bagageluckan.

Det är lite som att säga att min entrédörr hemma är felkonstruerad om det är så att någon knackar på, jag öppnar dörren med full kraft, personen får dörren på sig och skadar sig. Öppnar man däremot dörren normalt/försiktigt går det fint :)

Edit: Ser dessutom ut som att bakrutan är behandlad med RainX eller något liknande. Då rinner vattnet av med högre hastighet än om man (som 99%) inte har en behandlad bakruta.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jeppe_E »

helix skrev:
Wilson skrev:
Shiiiet!

Det här kommer ju bli sjukt irriterande!

Så blir resultatet på i princip alla sedaner om man forcerar öppningen som Björn gör i videon. Öppnar man luckan normalt tempo så är detta ett icke-problem. Då rinner vattnet undan successivt och det blir inte överfullt i springan och vattnet rinner åt sidorna istället för ner i bagageluckan.

Det är lite som att säga att min entrédörr hemma är felkonstruerad om det är så att någon knackar på, jag öppnar dörren med full kraft, personen får dörren på sig och skadar sig. Öppnar man däremot dörren normalt/försiktigt går det fint och ingen skadar sig :)
Nej, det spelar ingen roll. Vattnet som hamnar på rutan kommer obevekligen att hamna i bagageutrymmet, även om man öppnar den långsamt. Det ÄR en dålig konstruktion. Oavsett hur långsamt du öppnar luckan, så måste vattnet ta vägen någonstans.

Jag hade en S40 tidigare och hade aldrig dessa problemen. Mest för att bakrutan var brantare. Skulle gissa på att gummilisten som sitter i nederkant faktiskt gör saken värre, eftersom vattnet får en liten skidbacke att hoppa i. Kan mycket väl komma en designändring om Tesla blir uppmärksamma på problemet. Det är samma sak som med avrinningslisten vid dörrarna. Öppningen upptill är så långt in på taket att vatten som samlats där, rinner ner i sätet. Det är samma på min XC60. Kanske inte dålig design, utan mer en egenskap hos bilen :lol:
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av helix »

Jeppe_E skrev:
helix skrev:
Wilson skrev:
Shiiiet!

Det här kommer ju bli sjukt irriterande!

Så blir resultatet på i princip alla sedaner om man forcerar öppningen som Björn gör i videon. Öppnar man luckan normalt tempo så är detta ett icke-problem. Då rinner vattnet undan successivt och det blir inte överfullt i springan och vattnet rinner åt sidorna istället för ner i bagageluckan.

Det är lite som att säga att min entrédörr hemma är felkonstruerad om det är så att någon knackar på, jag öppnar dörren med full kraft, personen får dörren på sig och skadar sig. Öppnar man däremot dörren normalt/försiktigt går det fint och ingen skadar sig :)
Nej, det spelar ingen roll. Vattnet som hamnar på rutan kommer obevekligen att hamna i bagageutrymmet, även om man öppnar den långsamt. Det ÄR en dålig konstruktion. Oavsett hur långsamt du öppnar luckan, så måste vattnet ta vägen någonstans.

Jag hade en V50 Sedan tidigare och hade aldrig dessa problemen. Mest för att bakrutan var brantare. Skulle gissa på att gummilisten som sitter i nederkant faktiskt gör saken värre, eftersom vattnet får en liten skidbacke att hoppa i. Kan mycket väl komma en designändring om Tesla blir uppmärksamma på problemet. Det är samma sak som med avrinningslisten vid dörrarna. Öppningen upptill är så långt in på taket att vatten som samlats där, rinner ner i sätet. Det är samma på min XC60. Kanske inte dålig design, utan mer en egenskap hos bilen :lol:
Den behandlade bakrutan gör det troligtvis värre och avrinningen får inte samma effekt med en obehandlad yta. Håller med om att det inte är en optimal lösning, men hade det varit ett jätteproblem så hade vi nog hört mer om det vid det här laget.

Posta förresten gärna en bild på din V50 Sedan. Vore kul att se den för jag trodde V50 bara fanns som kombi? ;)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Geni87 »

Wilson skrev:
Shiiiet!

Det här kommer ju bli sjukt irriterande!

Bara jag som tänker på The Wire? :D
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Wilson skrev:
Shiiiet!

Det här kommer ju bli sjukt irriterande!

Bara jag som tänker på The Wire? :D
Bästa serien ever!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jeppe_E »

helix skrev:
Posta förresten gärna en bild på din V50 Sedan. Vore kul att se den för jag trodde V50 bara fanns som kombi? ;)
Shiiieet :lol:

Brainfreeze.. S40 naturligtvis.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av helix »

Jeppe_E skrev:
helix skrev:
Posta förresten gärna en bild på din V50 Sedan. Vore kul att se den för jag trodde V50 bara fanns som kombi? ;)
Shiiieet :lol:

Brainfreeze.. S40 naturligtvis.
:D
Skriv svar