Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av LarsL »

Att gå många mil tycks ju knappt påverka Tesla batterierna, däremot kanske åldern kan bli ett problem för det är ju svårt att veta ännu (FUD:sters sista hoppa?). Sen även om låt oss säga 20% av 80kWh försvunnit så har man ju ändå kvar en bil med 64kWh, det skulle funka helt okej för mig att pendla med.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Henrik Torphammar skrev:
Man får alltså lägga undan ca 3300kr/månad för att ha batteribytet löst om 5år då. Eller se till att man har den bufferten ut i fall att. (Jag tänker förövrigt precis likadant kring de ICE-bilar jag kört/kör genom åren.)
Att börja argumentera kring priset på ett hypotetiskt batteribyte till en okänd kostnad som ligger minst 5 år framåt i tiden eller aldrig inträffar, känns som ett väldigt ihåligt argument mot bilen. Ska man resonera på det viset så finns det ingen bil i världen man skulle våga köpa.

Antar att du från dag ett lägger undan en ansenlig summa pengar varje månad, ifall motor/växellåda behöver bytas ut i framtiden på bilen du har. :?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Att gå många mil tycks ju knappt påverka Tesla batterierna, däremot kanske åldern kan bli ett problem för det är ju svårt att veta ännu (FUD:sters sista hoppa?). Sen även om låt oss säga 20% av 80kWh försvunnit så har man ju ändå kvar en bil med 64kWh, det skulle funka helt okej för mig att pendla med.
Återigen... Det fins ju lite andra detaljer som slits än bara batteriet. För mig är det helt otänkbart att lägga nästan en halv miljon på en bil som rullat +20000 mil. Det kommer oundvikligen att krävas reperationer.

Tesla har väl någon form av degraderingsgaranti på batterierna? Model 3 har ju 70% garanti och tråden handlar ju om M3 ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Att gå många mil tycks ju knappt påverka Tesla batterierna, däremot kanske åldern kan bli ett problem för det är ju svårt att veta ännu (FUD:sters sista hoppa?). Sen även om låt oss säga 20% av 80kWh försvunnit så har man ju ändå kvar en bil med 64kWh, det skulle funka helt okej för mig att pendla med.
Återigen... Det fins ju lite andra detaljer som slits än bara batteriet. För mig är det helt otänkbart att lägga nästan en halv miljon på en bil som rullat +20000 mil. Det kommer oundvikligen att krävas reperationer.

Tesla har väl någon form av degraderingsgaranti på batterierna? Model 3 har ju 70% garanti och tråden handlar ju om M3 ;)
Självklart. Men mycket kan ju redan vara bytt också. Tyvärr så är taxin såld nu. Men jag tycker 500' var ett bra pris när likadana som gått mindre kostar runt 750'.

Har någon hört talas om ett batteri som degraderats 30%? Antar att det tar ett tag. :)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:

Har någon hört talas om ett batteri som degraderats 30%? Antar att det tar ett tag. :)
Ja, 8 år och 1 dag :lol: :lol: :lol:

Lite mer seriöst så beror det förstås på hur ofta du kör SuC och till 100%. Det var ju någon Teslaägare som sabbade sitt batteri genom att göra just detta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:

Har någon hört talas om ett batteri som degraderats 30%? Antar att det tar ett tag. :)
Ja, 8 år och 1 dag :lol: :lol: :lol:

Lite mer seriöst så beror det förstås på hur ofta du kör SuC och till 100%. Det var ju någon Teslaägare som sabbade sitt batteri genom att göra just detta.
Fast degraderades batteriet så mycket eller gick det helt enkelt sönder?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

Nicke Nyfiken skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Man får alltså lägga undan ca 3300kr/månad för att ha batteribytet löst om 5år då. Eller se till att man har den bufferten ut i fall att. (Jag tänker förövrigt precis likadant kring de ICE-bilar jag kört/kör genom åren.)
Att börja argumentera kring priset på ett hypotetiskt batteribyte till en okänd kostnad som ligger minst 5 år framåt i tiden eller aldrig inträffar, känns som ett väldigt ihåligt argument mot bilen. Ska man resonera på det viset så finns det ingen bil i världen man skulle våga köpa.

Antar att du från dag ett lägger undan en ansenlig summa pengar varje månad, ifall motor/växellåda behöver bytas ut i framtiden på bilen du har. :?
Faktiskt gör jag det. Jag har idag en lite äldre bil för det passar mig bra. Har egen verkstad med allt vad det innebär. Ser till att jag har pengar nog för att ersätta motor/växellåda på min bil.

Jag tycker inte det är ett jättekonstigt tänk kring batteriet. Det kanske aldrig händer nej, men samtidigt är det ju relativt vanligt med batteribyten. Exakt vad som gått sönder vid batteribytena vet jag inte. Jag pratar alltså INTE om degradering utan om att bilen säger "needs service will not start next time" sen säger Tesla att batteriet behöver bytas utan att härleda närmare varför.

Om jag personligen byter moduler, vattenpump, kontaktor osv internt i batteriet och åtgärdar felet, men bilen ändå säger "needs service" och Tesla inte släcker felkoden... tja då är i vart fall jag rökt. Nu släppte ju Tesla reservdelskataloger här om dagen vilket verkligen är kul. Med lite tur så kommer det komma verktyg för att själv diagnostisera och nolla ner bilen precis som jag gör med min USB-DICE på Volvon.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

Annan taxi till salu med närmare 30 tusen mil. https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 7.htm?aw=1

Den med strax under 20 tusen mil var ett kap. Sanna mina ord.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Zalman3 »

Citat från tidigare tråd.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10


"Jag skulle inte oroa mig så mycket.
Dels är det 8 års garanti med obegränsade mil.
Dels så kostar inte batterierna så mycket.
Ett batteri till en Nissan Leaf 24kWh kostar ca 23.000kr.
Ungefär vad ett partikelfilterbyte på en diesel kostar.

Såg på nåt forum att en annons på blocket sa att det kostade 4.000kr att byta en cell i en gammal Toyota Prius batteri.

Sen faller priserna på batterier kraftigt.
Elon pratar om att batteripriset idag är nära 100 dollar per kWh.

Om 5 år när garantierna på gamla Teslor börjar gå ut,
Kanske ett nytt batteri kostar runt 50 dollar per kWh
Och ett begagnat runt 25dollar per kWh.

Gissar att man därför kan köpa ett begagnat 75kWh Tesla batteri för 25.000kr."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Citat från tidigare tråd.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10


"Jag skulle inte oroa mig så mycket.
Dels är det 8 års garanti med obegränsade mil.
Dels så kostar inte batterierna så mycket.
Ett batteri till en Nissan Leaf 24kWh kostar ca 23.000kr.
Ungefär vad ett partikelfilterbyte på en diesel kostar.

Såg på nåt forum att en annons på blocket sa att det kostade 4.000kr att byta en cell i en gammal Toyota Prius batteri.

Sen faller priserna på batterier kraftigt.
Elon pratar om att batteripriset idag är nära 100 dollar per kWh.

Om 5 år när garantierna på gamla Teslor börjar gå ut,
Kanske ett nytt batteri kostar runt 50 dollar per kWh
Och ett begagnat runt 25dollar per kWh.

Gissar att man därför kan köpa ett begagnat 75kWh Tesla batteri för 25.000kr."
Förutsatt att tesla tillåter privat byte. Moduler från Vimmerby 7000kr/st så det finns ju resurser där iaf
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Zalman3 »

Tesla CEO Elon Musk has recently been talking about a new battery module to be introduced next year but it is specific to the Model 3:

“We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/10/30/tesla-me ... gafactory/

Får Tesla 3 nya batterier???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Tesla CEO Elon Musk has recently been talking about a new battery module to be introduced next year but it is specific to the Model 3:

“We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/10/30/tesla-me ... gafactory/

Får Tesla 3 nya batterier???
JA jag läste också det där och misstänker det gäller Model 3.
Det kan även vara aktuellt för Model Y?

Men spekulationer är spekulationer som kanske inte visar sig vara rätt spekulation? :roll:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Då det inte verkar spela roll var man lägger ämnen någonstans, i (rätt tråd) tar jag mig fräckheten lägga upp ett klipp här!
Tråkigt när jag startade tråden hoppades jag den skulle hålla sig just kring Model 3 - Konfiguration/specifikation.

Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Pontus »

Titta på tsportline.com dom har en model all black som nog ger lite extra uppmärksamhet.
Dom säljer också en digital nummerskylt men en prenumeration, vad man ska ha prenumerationen till fattar jag dock inte?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jeppe_E »

Pontus skrev:
Titta på tsportline.com dom har en model all black som nog ger lite extra uppmärksamhet.
Dom säljer också en digital nummerskylt men en prenumeration, vad man ska ha prenumerationen till fattar jag dock inte?
Det är även en spårbar GPS-sändare. Men den säljs ju bara i Californien. Kan aldrig tänka mig att en sådan skulle vara laglig i Sverige.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Får Tesla 3 nya batterier???
Optimerade batterimoduler som jag förstår det. Det är ju jättebra nyheter, samtidigt ett tecken på att dom stressat när som ritat bilen eftersom det varit känt sedan länge vad målsättningarna är både i räckvidd och pris.

Typiskt sådan nyhet som får mitt intresse att stanna kvar vid Model 3 även om billiga S dyker upp till försäljning. Jag tror helt enkelt att Model 3 har bättre möjligheter för ett batteri som håller längre. Då menar jag mekaniskt och inte degradering. Bättre terminalanslutningar, bättre BMS-elektronik, bättre vattenpump(ar) osv.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Walker »

TeslaTissel skrev:
Då det inte verkar spela roll var man lägger ämnen någonstans, i (rätt tråd) tar jag mig fräckheten lägga upp ett klipp här!
Tråkigt när jag startade tråden hoppades jag den skulle hålla sig just kring Model 3 - Konfiguration/specifikation....
:lol: :lol: :lol:
Du är på tcs-forum -ot är standard.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av 12man »

TeslaTissel skrev:

Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?
Ja hellre det än sticka ut utan att sticka iväg.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Niklas Z »

TeslaTissel skrev:
Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?
Jag köper inte en bil för omgivningen, utan för hur den är att köra. Har alltid gillat sleepers.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

TeslaTissel skrev:
Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?
Nu när de sänkt priset känns det som en icke fråga. Det enda som skulle få mig att tveka är om det blir för mycket vägljud och stötighet med 20" samt kortare räckvidd, vet inte heller hur det är med fjädringen i en AWD vs P.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev:
TeslaTissel skrev:
Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?
Nu när de sänkt priset känns det som en icke fråga. Det enda som skulle få mig att tveka är om det blir för mycket vägljud och stötighet med 20" samt kortare räckvidd, vet inte heller hur det är med fjädringen i en AWD vs P.
Precis. Priset i fråga om komfort får inte bli för högt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
Då det inte verkar spela roll var man lägger ämnen någonstans, i (rätt tråd) tar jag mig fräckheten lägga upp ett klipp här!
Tråkigt när jag startade tråden hoppades jag den skulle hålla sig just kring Model 3 - Konfiguration/specifikation.

Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?

Tyvärr är Model 3 ganska ful. Nu har de ju visat att den funkar ok på bana. 4-5 varv på en vanlig 3-4 km bana ska den väl klara typ. Runt 15 km. Det tar väl 10 minuter ungefär. Jag har inte jättestor erfarenhet av bankörning men nog vill man köra 30-40 minuter i stöten iaf?

Och ska man inte köra på bana så har man ju en BMW M4 och liknande nästan bara för att den ser aggressiv ut och låter mycket. Image helt enkelt. Och det får man inte från Model 3 direkt. :lol: Kvar blir då den där accelerationsgrejen. Ja jag vet inte. Kommer säkert vara frestad men jag är i första hand intresserad av en SR som andrabil.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av ippii »

Kanske lite o/t, men förmodligen långt ifrån värst.

Jag väljer mellan en LR-D eller en Performance. Ni som har tidigare erfarenhet av olika motoralternativ och hur det påverkar försäkringspremien, tror ni det kommer att skilja mycket?
Är van vid BMW och vet att när man går upp till M-modellerna så sticker det iväg rejält.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Spännande reaktioner och svar!

Just det att TESLA arbetat genomgående så intensivt med modellen som sådan gör att den är optimerad på alla områden.
Det är imponerande och det ger ägarna ett mervärde som är rent av svårt hittahos andra biltillverkare.
Just att Performance Model 3 kan bjuda på så mycket och mer - kommer att ge den körglade föraren garanterat skojiga upplevelser på bana.
För det är där den kommer att ge långt dyrare fossil en rejäl match.

Så småningom kanske vi ser även bantävlingar för racing-intresserade.
Vi har redan starka hintarockså om STCC-tävlingsklasser som kommande attraktioner.

Men för att landa i det egna valet av egen konfiguration så landar jag med åt den fyrhjuliga varianten. Model 3 Dual motor, alternativt varianten ”Mid-range”.

Upplever att man inte skall ha mer bil än nödvändigt. Men visst är det lockande ha en elbil som tar ordet ”blixt-snabb” på riktigt!!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Då det inte verkar spela roll var man lägger ämnen någonstans, i (rätt tråd) tar jag mig fräckheten lägga upp ett klipp här!
Tråkigt när jag startade tråden hoppades jag den skulle hålla sig just kring Model 3 - Konfiguration/specifikation.

Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?

Tyvärr är Model 3 ganska ful. Nu har de ju visat att den funkar ok på bana. 4-5 varv på en vanlig 3-4 km bana ska den väl klara typ. Runt 15 km. Det tar väl 10 minuter ungefär. Jag har inte jättestor erfarenhet av bankörning men nog vill man köra 30-40 minuter i stöten iaf?

Och ska man inte köra på bana så har man ju en BMW M4 och liknande nästan bara för att den ser aggressiv ut och låter mycket. Image helt enkelt. Och det får man inte från Model 3 direkt. :lol: Kvar blir då den där accelerationsgrejen. Ja jag vet inte. Kommer säkert vara frestad men jag är i första hand intresserad av en SR som andrabil.
”IMAGE”??

Ett värsting-ord! Många må gilla just det för sin eget ego. Det är tråkigt att det är så då jag inte finner det som tillräcklig värdegrund att stå på.
Men, det är upp till var och en.

Huvudsaken vi kan ge varandra råd för behovet. Och det är vad det vi pratar om. Inte vilken ”Ego-nivå” sportchassie har?
Förstå mig rätt nu det är ingen kritik personligen. :D
Skriv svar