0-XX har med mjukvara att göra. Batterier och motorer kan ge otroliga effekter under korta stunder. Det är alltså bara marknadsföring som är gränsen utöver vad däcken orkar med.Pontus skrev:Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a . Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag tror det beror helt på hur de vill prissätta den. Handlar det om ett tillval på 15k USD utöver vad en D kostar (så säg 18-20K USD över vad som är tillgängligt nu) så tror jag de vill ner i runt 3-3,2 sekunder eller liknande. Är det mer 10k USD utöver en D så tror jag vi pratar ungefär 1 sekund under nuvarande variant. Tror att mycket kommer handla om prissättning mot P100D och instegs S. Skulle gissa på att en prestandamodell av 3an inte får förgöra en S 75/100D helt om den inte kostar nära vad en 75D gör. Jag är mer eller mindre säker på att nuvarande modell är begränsad för att inte överskugga S för mycket, de ströp 3an och "uncorkade" S för att få ett prestandagap.Pontus skrev:Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a . Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
Om prestandamodellen närmar sig 3 sekunder kommer det nog kännas svårt att motstå uppgraderingstarmen, är det däremot 3,7-3,8 vi pratar så kan jag nog stå emot och kanske kikar mer mot en ny S om 2 år eller liknande. Någon annan som direkt kollar på vad nästa bil blir så fort man hämtat den man köpt?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tror inte D-påslaget på trean blir lika stort som på S. Tror snarare $3000. Upp till $15000 extra för P känns dock inte omöjligt.Pontus skrev:Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag tror inte att P kommer bli så pass mycket snabbare till det priset, tror inte D ger så stor prestandavinst heller. Tror att D kommer handla om att man får fyrhjulsdrift och någon symbolisk prestandavinst för typ 3-4K USD. På papper tror jag de vill ha P strax under 4 som bäst, eller till och med 4 blankt. Om de nu inte gör P tillvalet dyrt eller kör något P + Ludicrous tänk där man kan betala ännu mer för mer prestanda. Sen om det beror på ren mjukvara eller begränsningar i de nya effektiva motorerna är frågan, en anledning till varför de ströp RWD modellen kan ju varit för att lämna rum till P.Pontus skrev:Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Så det mest troliga för mig är D för 3-4K USD och typ 0,2 s snabbare, P kostar 10-12K USD utöver D och ligger runt 1 sekund under RWD varianten.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tesla har gjort en liten uppdatering av sätena tydligen.
Ser ut att vara lite mer skålade .
Ser ut att vara lite mer skålade .
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Och att sömmarna i säteskanten(heldragen, kanske håller bättre så ) och vinklarna på vid skulder-höjd har justeratsvigge50 skrev:Tesla har gjort en liten uppdatering av sätena tydligen.
Ser ut att vara lite mer skålade .
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Eller så är det tesla passning på sömmarna med så de kan hamna några cm här och där
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.OfarligTesla skrev:Jag tror inte att P kommer bli så pass mycket snabbare till det priset, tror inte D ger så stor prestandavinst heller. Tror att D kommer handla om att man får fyrhjulsdrift och någon symbolisk prestandavinst för typ 3-4K USD. På papper tror jag de vill ha P strax under 4 som bäst, eller till och med 4 blankt. Om de nu inte gör P tillvalet dyrt eller kör något P + Ludicrous tänk där man kan betala ännu mer för mer prestanda. Sen om det beror på ren mjukvara eller begränsningar i de nya effektiva motorerna är frågan, en anledning till varför de ströp RWD modellen kan ju varit för att lämna rum till P.Pontus skrev:Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Så det mest troliga för mig är D för 3-4K USD och typ 0,2 s snabbare, P kostar 10-12K USD utöver D och ligger runt 1 sekund under RWD varianten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ja prismässigt verkar vi tro runt samma då, frågan är hur det blir med prestandan. Vissa Youtubers som fokuserar på Tesla har ju gjort sina egna tänk genom att kika på hur mycket extra P kostar för S och X i procent och kommit fram till runt 82k USD för en fullsmetad P3 vilket ju blir mycket deg i Sverige. Det är någonstans där jag tror den landar om de nu vill göra den snabb.Legato skrev:Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Japp, för fullsmetad tror jag det också. En BMW M3 startar på $68k. Jag räknar med att snabbaste trean landar där också om den bara inkluderar LR-batteriet samt 19“ eller 20". Så med självkörning osv tror jag också priset landar på $80-90k, dvs kanske 900-1M i Sverige.OfarligTesla skrev:Ja prismässigt verkar vi tro runt samma då, frågan är hur det blir med prestandan. Vissa Youtubers som fokuserar på Tesla har ju gjort sina egna tänk genom att kika på hur mycket extra P kostar för S och X i procent och kommit fram till runt 82k USD för en fullsmetad P3 vilket ju blir mycket deg i Sverige. Det är någonstans där jag tror den landar om de nu vill göra den snabb.Legato skrev:Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Touchee5m1r skrev:Eller så är det tesla passning på sömmarna med så de kan hamna några cm här och där
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Late night i Kalifornien är ju tidigt hos er i Sverige. Klockan 9 imorgon vet ni.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Eftersom Elon har sagt att de inte börjar tillverka 4-hjulsdrift och performancemodeller innan de nått 5000/v så får man väl utgå ifrån att han är säker på att de ska uppnå det i tid. Hur lång är leveranstiden på 3:an idag?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ja blir den på tok för dyr som ni antytt, alltså över 600 tkr så är det redan då för mycket
Jag tänker på alla andra som har förhoppningen den skall stanna på 500 tkr här i Sverige.
Men det beror på förstås vad Tesla har för avsikt med ”prestandamodellen”.
Vi har ju redan sett att Model 3 kan bli (giftig) på bankörning. Och med rätt mix så.
Jag tänker på alla andra som har förhoppningen den skall stanna på 500 tkr här i Sverige.
Men det beror på förstås vad Tesla har för avsikt med ”prestandamodellen”.
Vi har ju redan sett att Model 3 kan bli (giftig) på bankörning. Och med rätt mix så.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag törs inte gissa, ännu. Antar du menar Europa?Jerker skrev:Eftersom Elon har sagt att de inte börjar tillverka 4-hjulsdrift och performancemodeller innan de nått 5000/v så får man väl utgå ifrån att han är säker på att de ska uppnå det i tid. Hur lång är leveranstiden på 3:an idag?
Det kan bli allt mellan då, eller då.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det är väl USA som menas och då rör det sog väl om några veckor, alltså 2-4. Det betyder att Elon känner sig säker att Tesla inom 2-4 veckor har en produktionstakt på 5 000 bilar per vecka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Efter konfiguration har jag hört allt mellan 4-6 veckor i USA, jag fick vänta 5,5 vecka.Svenssons skrev:Det är väl USA som menas och då rör det sog väl om några veckor, alltså 2-4. Det betyder att Elon känner sig säker att Tesla inom 2-4 veckor har en produktionstakt på 5 000 bilar per vecka.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Någon som vet vad "Center console with open storage..." menas? Blir det en annorlunda mitt på standard ineriören.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Nu rör det på sig lite igen angående performance. Någon blandmotor? Tibor hjälp till att förklara detta.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Switched reluctance: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 83&start=0
Oerhört intressant i alla fall. Att man fortfarande använder en AC motor , och inte som jag tror att 99% av oss här hade gissat på den bakre motorn (prestanda) utan den främre.
Ren kostnadsfråga eller att AC motorn är effektivare i något speciellt effektområde ?
Oerhört intressant i alla fall. Att man fortfarande använder en AC motor , och inte som jag tror att 99% av oss här hade gissat på den bakre motorn (prestanda) utan den främre.
Ren kostnadsfråga eller att AC motorn är effektivare i något speciellt effektområde ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tibor har ju redan svarat:
http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tweet from @elonmusk: @Everman @scottwww @KymmPuckeridge @ElementC9 @griff_golf I’m about to test the configurator & then it goes out to early reservation holders tonight
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tweet from @elonmusk: Tesla dual motor, all-wheel drive performance Model 3:
3.5 sec 0-60mph
155 mph Top Speed
310 mile Range
3.5 sec 0-60mph
155 mph Top Speed
310 mile Range
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver