Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 28 jun 2018 08:38

Ja nya dyra bilar är ju egentligen vansinne att lägga pengar på om man inte har intresse för det och även med intresse är det ju ingen briljant idé rent ekonomiskt. Hoppas de billigare bättre elbilarna kommer snart så fler kan motivera att skaffa dem, min far vill skaffa elbil men tycker inte det är värt att lägga de pengarna de idag kostar om man skall ha lite räckvidd.

Har själv sagt att jag aldrig skulle köpa en ny bil för att det är kapitalförstöring, hade även sagt att jag skulle börja skaffa billigare bilar än den jag hade tidigare då det inte var värt så mycket pengar när jag egentligen inte behöver en bil (kan åka taxi de gångerna jag faktiskt ska utanför stan). Trots det gick jag och köpte en Tesla bara för att det var skoj och jag har stort bilintresse, pratar redan om att byta när något nytt kul kommer... Hur länge får man skylla på att man är ung och dum?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 28 jun 2018 09:38

TeslaTissel skrev:
vigge50 skrev:Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.

- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.

Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-mo ... ual-motor/

Någon av er som räknat på vad prisnivån kan tänkas ligga på efter alla tänkbara påslag och bonus-rabatt på 60 tkr?

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-performance/ ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare HelectriC » 28 jun 2018 12:03

blir väldigt intressant att se om det går att få standardbatteriet med dual motor. Det är den varianten som hade varit ideell som andrabil. Vi har definitivt inget behov av det stora batteriet på andrabilen. Redan eGolfens batteri är fullt tillräckligt.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2, Byton
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare frippan » 28 jun 2018 17:00

Är sagt att det skall gå, så drar de inte tillbaka det uttalandet.
Tror att det var Elon som tweeta det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Referralkod: fredrik69135

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 30 jun 2018 06:35

Klipp: Ny konfiguration demonstrerad

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Laban » 17 jul 2018 12:55

Laban skrev:Kan det då verkligen behövas en 258+ hk motor fram för att nå 3.5s ?

Niklas Z skrev:....

Det har varit lite för mycket jobb, men här kommer i alla fall lite beräkningar.

Jag gissar att tyngdpunkten hos Model 3 ligger 45 - 50 cm över marken..... Och i så fall räcker säkert effekten.

Sedan, som Henrik är inne på, kanske man kortvarigt tillåter motorerna att överlastas och då blir det än mindre problem att nå önskade tider.

Nu har vi facit när det gäller diskussionen om effekt på front vs bakre motor:

https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... a-ratings/

4WD prestanda: 147 kW fram, 211 kW bak
4WD: 147 kW fram, 188 kW bak
RWD: 211 kW bak

Motorn fram klarar alltså inte mer effekt än den bakre motorn. Dessutom får man på pappret nu sämre räckvidd med 4WD jämfört med 2WD. Jag vidhåller då att den främsta orsaken till att man valde den motorteknologi man valde för den främre motorn är kostnadsrelaterad. Enklare befintlig konstruktion utan PM magneter eftersom det helt enkelt inte finns behov av något "bättre".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Niklas Z » 17 jul 2018 13:09

OK. Mina beräkningar pekade på att med en 211 kW motor fram skulle styrelektroniken behöva reglera ner effekten även i farter en bit över 100 km/h, så det finns marginal för att klara de angivna tiderna även med en främre motor som är svagare.
Intressant att hoppet ner från P-modell till AWD är 23 KW, medan hoppet från från AWD till RWD är 124 kW.
Niklas Z

Inläggav Teslaägare Pontus » 17 jul 2018 14:09

Har den vanliga AWD en annan motor bak än P AWD och RWD? Eller är den bara elektroniskt begränsad?
- Model 3 LR RWD Svart
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Referralkod: pontus4068

Inläggav Teslaägare Jerker » 17 jul 2018 14:35

Pontus skrev:Har den vanliga AWD en annan motor bak än P AWD och RWD? Eller är den bara elektroniskt begränsad?

Nu minns jag inte om jag läst nåt om hur just 3:ans motorer samverkar, men på S och X funkar det väl så att de har olika utväxling och gör jobbet i olika register. Först jobbar bakre motorn och sen kan den främre komma in och ge bättre kraft i högre hastigheter. Rätt smart, som att växla.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Laban » 17 jul 2018 15:38

Pontus skrev:Har den vanliga AWD en annan motor bak än P AWD och RWD? Eller är den bara elektroniskt begränsad?

Frågan är väl i så fall vad man menar med en annan motor. Personligen tror jag det är exakt samma motor, eventuellt någon mindre skillnad i invertern men mest troligt bara elektroniskt begränsad. Som Niklas Z nämnde så är det en väldigt liten skillnad mellan P och icke P AWD så vad som skickas ut för max effekt till motorerna (samtidigt) är gissningsvis något helt annat än effekten som nämns i EPA rapporten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3