Sida 6 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 jun 2018 09:38
av OfarligTesla
Ja nya dyra bilar är ju egentligen vansinne att lägga pengar på om man inte har intresse för det och även med intresse är det ju ingen briljant idé rent ekonomiskt. Hoppas de billigare bättre elbilarna kommer snart så fler kan motivera att skaffa dem, min far vill skaffa elbil men tycker inte det är värt att lägga de pengarna de idag kostar om man skall ha lite räckvidd.

Har själv sagt att jag aldrig skulle köpa en ny bil för att det är kapitalförstöring, hade även sagt att jag skulle börja skaffa billigare bilar än den jag hade tidigare då det inte var värt så mycket pengar när jag egentligen inte behöver en bil (kan åka taxi de gångerna jag faktiskt ska utanför stan). Trots det gick jag och köpte en Tesla bara för att det var skoj och jag har stort bilintresse, pratar redan om att byta när något nytt kul kommer... Hur länge får man skylla på att man är ung och dum?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 jun 2018 10:38
av Bjelke
TeslaTissel skrev:
vigge50 skrev:
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.

- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.

Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-mo ... ual-motor/
Någon av er som räknat på vad prisnivån kan tänkas ligga på efter alla tänkbara påslag och bonus-rabatt på 60 tkr?
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-performance/ ;)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 jun 2018 13:03
av HelectriC
blir väldigt intressant att se om det går att få standardbatteriet med dual motor. Det är den varianten som hade varit ideell som andrabil. Vi har definitivt inget behov av det stora batteriet på andrabilen. Redan eGolfens batteri är fullt tillräckligt.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 jun 2018 18:00
av frippan
Är sagt att det skall gå, så drar de inte tillbaka det uttalandet.
Tror att det var Elon som tweeta det.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 jun 2018 07:35
av TeslaTissel
Klipp: Ny konfiguration demonstrerad


Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 17 jul 2018 13:55
av Laban
Laban skrev:
Kan det då verkligen behövas en 258+ hk motor fram för att nå 3.5s ?
Niklas Z skrev:
....

Det har varit lite för mycket jobb, men här kommer i alla fall lite beräkningar.

Jag gissar att tyngdpunkten hos Model 3 ligger 45 - 50 cm över marken..... Och i så fall räcker säkert effekten.

Sedan, som Henrik är inne på, kanske man kortvarigt tillåter motorerna att överlastas och då blir det än mindre problem att nå önskade tider.
Nu har vi facit när det gäller diskussionen om effekt på front vs bakre motor:

https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... a-ratings/

4WD prestanda: 147 kW fram, 211 kW bak
4WD: 147 kW fram, 188 kW bak
RWD: 211 kW bak

Motorn fram klarar alltså inte mer effekt än den bakre motorn. Dessutom får man på pappret nu sämre räckvidd med 4WD jämfört med 2WD. Jag vidhåller då att den främsta orsaken till att man valde den motorteknologi man valde för den främre motorn är kostnadsrelaterad. Enklare befintlig konstruktion utan PM magneter eftersom det helt enkelt inte finns behov av något "bättre".

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 17 jul 2018 14:09
av Niklas Z
OK. Mina beräkningar pekade på att med en 211 kW motor fram skulle styrelektroniken behöva reglera ner effekten även i farter en bit över 100 km/h, så det finns marginal för att klara de angivna tiderna även med en främre motor som är svagare.
Intressant att hoppet ner från P-modell till AWD är 23 KW, medan hoppet från från AWD till RWD är 124 kW.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 17 jul 2018 15:09
av Pontus
Har den vanliga AWD en annan motor bak än P AWD och RWD? Eller är den bara elektroniskt begränsad?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 17 jul 2018 15:35
av Jerker
Pontus skrev:
Har den vanliga AWD en annan motor bak än P AWD och RWD? Eller är den bara elektroniskt begränsad?
Nu minns jag inte om jag läst nåt om hur just 3:ans motorer samverkar, men på S och X funkar det väl så att de har olika utväxling och gör jobbet i olika register. Först jobbar bakre motorn och sen kan den främre komma in och ge bättre kraft i högre hastigheter. Rätt smart, som att växla.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 17 jul 2018 16:38
av Laban
Pontus skrev:
Har den vanliga AWD en annan motor bak än P AWD och RWD? Eller är den bara elektroniskt begränsad?
Frågan är väl i så fall vad man menar med en annan motor. Personligen tror jag det är exakt samma motor, eventuellt någon mindre skillnad i invertern men mest troligt bara elektroniskt begränsad. Som Niklas Z nämnde så är det en väldigt liten skillnad mellan P och icke P AWD så vad som skickas ut för max effekt till motorerna (samtidigt) är gissningsvis något helt annat än effekten som nämns i EPA rapporten.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 18 jul 2018 08:16
av Leo
På de gamla RWD P85 jmf S85 var det samma elmotor men olika ”inverter=motorströmförsörjning-ish”.

Med P85D började man se att olika säkringar, batteripackets utformning osv kunde göra att motorerna kunde ge olika effekt.

Senaste åren har vi också sett både mjukvaruuppdateringar och uppdateringar där man behövt besöka Servicecenter som därigenom gett bättre 0-100tider (effekt?) eller åtminstone hur effekten tillåts ”rampa-upp” under maxacceleration.

Så kan mycket mer dölja sig mer bakom dessa effekter än det de siffrorna visar just nu. Dessutom kan de ju komma ändras framöver.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jul 2018 12:45
av vigge50
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?


Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jul 2018 13:44
av Jerker
vigge50 skrev:
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Åhå! Så en CCS som inte är kompatibel med vanliga SuC-handsken. Det kräver ju en stor investering i Europa med att bygga om alla SuC. De borde ju isåfall installera såna på alla nya som byggs nu eftersom det bara är nåt halvår bort tills 3:an kommer hit.

Låter lite haltande i mina öron att man avstår från detta om man nu ändå bestämt sig.

Men samtidigt skulle man komma ifrån problemet med EU:s krav på CCS.

Reser också andra frågor: Stödjer CCS automatisk identifiering av fordonet som kopplas in så att man kan debitera direkt? Hur kommer det att fungera med andra fordon med CCS? Ska de få tillgång till SuC och få betala för sig? Det kommer ju att skapa ännu större förvirring med både en typ2- och en CCS-handske - och så kan de inte ladda på någon av dem...

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jul 2018 13:47
av vigge50
Jerker skrev:
vigge50 skrev:
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Åhå! Så en CCS som inte är kompatibel med vanliga SuC-handsken. Det kräver ju en stor investering i Europa med att bygga om alla SuC. De borde ju isåfall installera såna på alla nya som byggs nu eftersom det bara är nåt halvår bort tills 3:an kommer hit.

Låter lite haltande i mina öron att man avstår från detta om man nu ändå bestämt sig.

Men samtidigt skulle man komma ifrån problemet med EU:s krav på CCS.

Reser också andra frågor: Stödjer CCS automatisk identifiering av fordonet som kopplas in så att man kan debitera direkt? Hur kommer det att fungera med andra fordon med CCS? Ska de få tillgång till SuC och få betala för sig? Det kommer ju att skapa ännu större förvirring med både en typ2- och en CCS-handske - och så kan de inte ladda på någon av dem...
Ja, CCS stödjer identifiering av fordon men är också förvånad öve ratt sätta CCS vid superchiarhers, borde väll gå att göra så att Model 3 kan ladda med en CCS och Teslas nuvarande handskar på supercharger?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jul 2018 14:17
av Jerker
vigge50 skrev:
Jerker skrev:
vigge50 skrev:
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Åhå! Så en CCS som inte är kompatibel med vanliga SuC-handsken. Det kräver ju en stor investering i Europa med att bygga om alla SuC. De borde ju isåfall installera såna på alla nya som byggs nu eftersom det bara är nåt halvår bort tills 3:an kommer hit.

Låter lite haltande i mina öron att man avstår från detta om man nu ändå bestämt sig.

Men samtidigt skulle man komma ifrån problemet med EU:s krav på CCS.

Reser också andra frågor: Stödjer CCS automatisk identifiering av fordonet som kopplas in så att man kan debitera direkt? Hur kommer det att fungera med andra fordon med CCS? Ska de få tillgång till SuC och få betala för sig? Det kommer ju att skapa ännu större förvirring med både en typ2- och en CCS-handske - och så kan de inte ladda på någon av dem...
Ja, CCS stödjer identifiering av fordon men är också förvånad öve ratt sätta CCS vid superchiarhers, borde väll gå att göra så att Model 3 kan ladda med en CCS och Teslas nuvarande handskar på supercharger?
Det finns ju nån regel i CCS att man inte får använda adaptrar, och att även bakom uttaget modifiera det så att det kan acceptera SuC kanske bryter mot denna regel. Därför kan man inte göra så.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jul 2018 17:05
av Laban
vigge50 skrev:
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Verkar lovande. Blir förstås en liten kostnad för att lägga till en CCS kabel på alla befintliga SuC men samtidigt så är dessa en bråkdel av vad den mängd snabbladdare som kommer att behöva byggas de närmsta åren. Bättre att låta andra vara med och dela på den kostnaden.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jul 2018 21:17
av Verdi
Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jul 2018 21:38
av Jerker
Verdi skrev:
Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?
Jo, men för att handskakningen ska funka så måste man väl frångå standarden och det är väl inte tillåtet.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jul 2018 23:47
av Verdi
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?
Jo, men för att handskakningen ska funka så måste man väl frångå standarden och det är väl inte tillåtet.
Jag vet inte. Men övre delen av CCS-kontakten på min BMW i3 tar emot laddning från trefas 16A. Både type 2 och min Tesla wallbox. Så helt omöjligt med dubbelanvändning verkar det ju inte vara.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jul 2018 23:49
av Jerker
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?
Jo, men för att handskakningen ska funka så måste man väl frångå standarden och det är väl inte tillåtet.
Jag vet inte. Men övre delen av CCS-kontakten på min BMW i3 tar emot laddning från trefas 16A. Både type 2 och min Tesla wallbox. Så helt omöjligt med dubbelanvändning verkar det ju inte vara.
Jo, men det är ju AC. Tesla SuC ger ju DC, och då måste man modifiera den övre delen i CCS-kontakten. Jag tror att det är där skon klämmer.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 jul 2018 00:57
av Henrik Torphammar
Jerker skrev:
Jo, men det är ju AC. Tesla SuC ger ju DC, och då måste man modifiera den övre delen i CCS-kontakten. Jag tror att det är där skon klämmer.
Nej där klämmer ingen sko. S och X fungerar ju redan på det viset.

Jag tror ovan artikel är bogus!

Skulle förvåna mig om model 3 inte är/blir kompatibel med SuC. Då är dom ju ena jävla stolpskott på Tesla. Smacka in en egen kontakt i USA och mura in sig i ett hörn, sedan mojja upp det i EU med egen standard som deras egna bilar inte kan ta?! Skulle inte förvåna mig om model 3 inte var kompatibel med CCS. Tyvärr, trots att Tesla vill rädda världen.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 jul 2018 07:16
av Laban
Jerker skrev:
Jo, men det är ju AC. Tesla SuC ger ju DC, och då måste man modifiera den övre delen i CCS-kontakten. Jag tror att det är där skon klämmer.
Enda skillnaden är väl att kontakten är längre för att den ska klara högre effekt. Fick för mig att protokollet är exakt samma annars, dvs, Tesla kör DC - Mid enligt standarden:

Bild

All laddning vid DC High (CCS) sker över den nedre kontakten så det borde spela mindre roll om den övre kontakten (honan) är lite längre. Så jag kan tycka att det borde vara ok att slänga på en CCS kontakt i Model 3 som både är kompatibel med nuvarande SuC samt CCS DC-High. Och kan man ha AC och DC på samma kontakter så borde det inte vara något problem tekniskt sett.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 jul 2018 10:31
av Jerker
Jag tror inte att det som går att göra i en ren typ2-kontakt inte är tillåtet när den kombineras i en CCS.

Varför skulle annars Tesla montera dubbla kablar på SuC? Om det gick att använda Teslas SuC-kontakt i en CCS på bilen så skulle man inte behöva montera CCS-kablar på SuC. (Alltså, Tesla skulle säkert kunna utforma sina CCS-kontaker i bilarna så att det gick att använda både CCS, typ2 och SuC i samma, men enligt CCS-standaren får man alltså troligen inte detta.)

Men vi vet ju inte om detta är sant, att Tesla ska montera dubbla kablar på SuC.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 jul 2018 11:08
av bylund
Anledningen att montera CCS även på superladdare vore att göra det möjligt även för andra bilar att ladda. Det kan vara för att lagen kräver det, för att man tror att man kan tjäna pengar på det, eller för att man menar allvar med att påskynda en omställning till eldriven transport.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 jul 2018 11:19
av OfarligTesla
Kan säga om Tesla låter andra bilar ladda vid SuC finns det ju mindre anledning att köpa Tesla när de andra kommer med sina bilar i höst/nästa år. Om det sker byter jag nog ut min S mot en Taycan eller liknande när den kommer.