Sida 1 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 10 apr 2018 15:43
av TeslaTissel
Apropå:
https://www.greencarreports.com/news/11 ... qus_thread

Enligt artikeln och kommentarer? Vad tror ni? Kommer vi få se de första utskicket för konfiguration/spec redan i höst? Alternativ våren 2019?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 23 apr 2018 20:25
av TeslaTissel
Vad är bra och inte!?

Visserligen för USA men skaparen av klippet har bra och logiska synpunkter.
Då vissa options kan sticka iväg ordentligt så kan det vara smart att konfigurera lagom mycket.


Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 11 maj 2018 21:19
av frippan
Nytt tweet från Elon.

Nästa vecka kan man börja konfigurera Model 3 med AWD och Performance. Dessa för leverans i Juli.
Luftfjädring troligtvis nästa år.
@elonmusk: Tesla will enable orders end of next week for dual motor AWD & performance. Starting production of those in July. Air suspension prob next year.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 11 maj 2018 21:29
av Pontus
frippan skrev:
Nytt tweet från Elon.

Nästa vecka kan man börja konfigurera Model 3 med AWD och Performance. Dessa för leverans i Juli.
Luftfjädring troligtvis nästa år.
@elonmusk: Tesla will enable orders end of next week for dual motor AWD & performance. Starting production of those in July. Air suspension prob next year.
Performance utan luftfjädring?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 11 maj 2018 21:33
av e5m1r
Pontus skrev:
frippan skrev:
Nytt tweet från Elon.

Nästa vecka kan man börja konfigurera Model 3 med AWD och Performance. Dessa för leverans i Juli.
Luftfjädring troligtvis nästa år.
@elonmusk: Tesla will enable orders end of next week for dual motor AWD & performance. Starting production of those in July. Air suspension prob next year.
Performance utan luftfjädring?
Det har funnits på S också

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 11 maj 2018 21:40
av danni
Jag hade en P85D med stålfjädring häromveckan när de fixade lite med min bil. Riktigt trevlig kombo.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 11 maj 2018 21:54
av Remuz
danni skrev:
Jag hade en P85D med stålfjädring häromveckan när de fixade lite med min bil. Riktigt trevlig kombo.
Jag har en P90DL med allt på utom luftfjädring som låne nu. Förutom P85+ i snö det den roligaste bil jag kört, men X är ju mer praktisk för familjen.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 11 maj 2018 21:56
av Legato
frippan skrev:
Nytt tweet från Elon.

Nästa vecka kan man börja konfigurera Model 3 med AWD och Performance. Dessa för leverans i Juli.
Luftfjädring troligtvis nästa år.
@elonmusk: Tesla will enable orders end of next week for dual motor AWD & performance. Starting production of those in July. Air suspension prob next year.
WOW! Ska bli sjukt intressant att se prisbild och prestanda på denna.

Med tanke på hur körglädjen lovordats för "vanliga" Model 3 så kan ju detta bli en riktig dräpare!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 11 maj 2018 22:27
av frippan
Blev ett litet tweet till från @elonmusk
Tweet from @elonmusk: @DMC_Ryan @AnthonyFultz AWD & white interior in July. Air suspension prob later. Note, that’s when we *start* making them. Can’t instantly fill all orders. Will take 6+ months to do so.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 00:48
av Svenssons
Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 09:52
av Legato
Svenssons skrev:
Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.

Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 10:07
av frippan
Frågan är hur det blir med Europalanseringen? Om de bara kommer att sälja LR, AWD och Performance först och när den marknaden är mättad börja sälja standard.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 11:47
av Henrik Torphammar
Legato skrev:
Svenssons skrev:
Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.

Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.
Kul när det i ena tråden spikas att bilar med mindre än 200kWh är oanvändbara och i andra tråden så konstateras det att Tesla tappar övertaget eftersom de inte släpper det lilla batteriet :lol: :lol: :lol:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 11:58
av Bjelke
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Svenssons skrev:
Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.

Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.
Kul när det i ena tråden spikas att bilar med mindre än 200kWh är oanvändbara och i andra tråden så konstateras det att Tesla tappar övertaget eftersom de inte släpper det lilla batteriet :lol: :lol: :lol:
:lol: elbilar är värdelösa helt enkelt....
Ska förövrigt bli sjukt intressant att se prestandan på 3:an med performance :)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 12:01
av OfarligTesla
Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a :). Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 14:59
av Legato
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Svenssons skrev:
Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.

Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.
Kul när det i ena tråden spikas att bilar med mindre än 200kWh är oanvändbara och i andra tråden så konstateras det att Tesla tappar övertaget eftersom de inte släpper det lilla batteriet :lol: :lol: :lol:
Hmmm. 1.) Det spikades verkligen inte. 2.) Jag har inte den åsikten. 3.) Det ena utesluter inte det andra. Det bästa vore såklart om Tesla dominerade alla prisklasser med bibehållba bruttomarginaler.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 16:00
av Laban
Håller med Legato, det viktiga är att det finns alternativ. Ska alla köra elbil (väldigt många i min bekantskapskrets har husvagn, eventuellt vi också snart :-)) så måste det finnas bilar med riktigt stora batteripack. Använder man bilen endast för pendling till jobbet kan man köpa en 30 kWh Golf klass bil. Tar man sin Model X med släp + två skotrar 40 mil till stugan i fjällen i -10-20C några gånger/vinter vill man kanske ha 150-200 kWh. Samt alla alternativ där i mellan.

Sen ser jag stora batteripack som Teslas främsta konkurrensfördel. Jag vill/hoppas att de kommer att ligga i framkant där samtidigt som man förstås även ska erbjuda billigare alternativ.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 16:08
av Limbster
frippan skrev:
Frågan är hur det blir med Europalanseringen? Om de bara kommer att sälja LR, AWD och Performance först och när den marknaden är mättad börja sälja standard.
Finns väl en stor risk för det, övriga tillverkare verkar vara en bit ifrån att kunna bygga större volymer med bilar runt 45-55 kwh så har vi otur kan det dröja några år innan någon 35 tusen dollars tesla dyker upp.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 19:27
av Pontus
OfarligTesla skrev:
Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a :). Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 19:32
av Legato
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a :). Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
Är också väldigt nyfiken på det. Det enda man kan vara säker på är väl att den aldrig blir snabbare än snabbaste Model S. Sen kan man ju alltid hoppas på en ännu snabbare Model S i samma veva :D

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 19:33
av Henrik Torphammar
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a :). Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
0-XX har med mjukvara att göra. Batterier och motorer kan ge otroliga effekter under korta stunder. Det är alltså bara marknadsföring som är gränsen utöver vad däcken orkar med.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 19:35
av OfarligTesla
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a :). Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
Jag tror det beror helt på hur de vill prissätta den. Handlar det om ett tillval på 15k USD utöver vad en D kostar (så säg 18-20K USD över vad som är tillgängligt nu) så tror jag de vill ner i runt 3-3,2 sekunder eller liknande. Är det mer 10k USD utöver en D så tror jag vi pratar ungefär 1 sekund under nuvarande variant. Tror att mycket kommer handla om prissättning mot P100D och instegs S. Skulle gissa på att en prestandamodell av 3an inte får förgöra en S 75/100D helt om den inte kostar nära vad en 75D gör. Jag är mer eller mindre säker på att nuvarande modell är begränsad för att inte överskugga S för mycket, de ströp 3an och "uncorkade" S för att få ett prestandagap.

Om prestandamodellen närmar sig 3 sekunder kommer det nog kännas svårt att motstå uppgraderingstarmen, är det däremot 3,7-3,8 vi pratar så kan jag nog stå emot och kanske kikar mer mot en ny S om 2 år eller liknande. Någon annan som direkt kollar på vad nästa bil blir så fort man hämtat den man köpt?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 22:35
av Pontus
Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 13 maj 2018 07:59
av Legato
Pontus skrev:
Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Tror inte D-påslaget på trean blir lika stort som på S. Tror snarare $3000. Upp till $15000 extra för P känns dock inte omöjligt.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 13 maj 2018 09:07
av OfarligTesla
Pontus skrev:
Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Jag tror inte att P kommer bli så pass mycket snabbare till det priset, tror inte D ger så stor prestandavinst heller. Tror att D kommer handla om att man får fyrhjulsdrift och någon symbolisk prestandavinst för typ 3-4K USD. På papper tror jag de vill ha P strax under 4 som bäst, eller till och med 4 blankt. Om de nu inte gör P tillvalet dyrt eller kör något P + Ludicrous tänk där man kan betala ännu mer för mer prestanda. Sen om det beror på ren mjukvara eller begränsningar i de nya effektiva motorerna är frågan, en anledning till varför de ströp RWD modellen kan ju varit för att lämna rum till P.

Så det mest troliga för mig är D för 3-4K USD och typ 0,2 s snabbare, P kostar 10-12K USD utöver D och ligger runt 1 sekund under RWD varianten.