Sida 21 av 63

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 31 jul 2018 04:47
av Swede1
Vad insatt Torphammar var då. Ok har man 75 kw batteri så kanske supercharger är ok. Men med 50 kw batteri så måste det vara ccs eller åtminstone 22 kw ac laddning för att jag ska beställa model 3. Sen verkar autopilot vara unikt, men annan fråga.

För övrigt tycker jag alla offentliga laddställen ska vara tillgängliga för alla. Som i Tyskland, dvs tesla måste öppna sitt nätverk.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 31 jul 2018 06:24
av bylund
Fast Tesla måste ju inte öppna sitt laddnätverk i Tyskland, då det inte är offentligt. Och lite per definition är det ju så att om det inte är öppet för alla så är det inte offentligt.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 31 jul 2018 18:20
av Crappy
Det här var rackarns så intressant
Mycket beroende på att jag inte fattade. 98s,90s?
Vilken systemspänning talar vi om på 100kw, 50kw. Vad kan bilarna ta, vilka bilar osv osv
Vad sägs om en egen tråd om detta?

Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.

Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.
Syns tydligt på denna sidan
https://snabbladda.nu/


Notera att CCS på 100kW inte har några kompisbilar än. 100kW bygger på att bilen har högre systemspänning. 50kW bygger också på en hög systemspänning och dagens 50kW bilar laddar med 40kW vid låg SoC som sedan stegras till maximalt ca 47kW. Model S LV tar ju bara 30kW nånting. Model 3 verkar vara samma högre spänning i både std och LR. Det är bra i den aspekten.

Nya Niro och Kona har 98S batteri i 64kWh utförande men bara 90S i 39kWh utförande. En laddare på 100kW kan bara ge 70kW i 64kWh bilen och antagligen begränsar cellerna också så 39kWh bilen bara kan ta emot 43kW. Det hjälper ju ingen alls att det står 100kW på laddaren rätt att man har en flång ny bil. Skulle 39kWh Niro/Kona kunna ladda med mer fart så sätter 50kW laddaren ändå stopp vid 120A eller ca 40kW pga den lägre systemspänningen.

Om Model 3 får CCS/SuC combo så kan den alltså ladda som Kona/Niro på CCS men med full Teslafart på SuC. Model 3 kommer fortfarande vara avsevärt bättre än konkurrenterna om den får CCS.[/quote]

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 08 aug 2018 11:03
av TeslaTissel
Crappy skrev:Det här var rackarns så intressant
Mycket beroende på att jag inte fattade. 98s,90s?
Vilken systemspänning talar vi om på 100kw, 50kw. Vad kan bilarna ta, vilka bilar osv osv
Vad sägs om en egen tråd om detta?

Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.

Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.
Syns tydligt på denna sidan
https://snabbladda.nu/


Notera att CCS på 100kW inte har några kompisbilar än. 100kW bygger på att bilen har högre systemspänning. 50kW bygger också på en hög systemspänning och dagens 50kW bilar laddar med 40kW vid låg SoC som sedan stegras till maximalt ca 47kW. Model S LV tar ju bara 30kW nånting. Model 3 verkar vara samma högre spänning i både std och LR. Det är bra i den aspekten.

Nya Niro och Kona har 98S batteri i 64kWh utförande men bara 90S i 39kWh utförande. En laddare på 100kW kan bara ge 70kW i 64kWh bilen och antagligen begränsar cellerna också så 39kWh bilen bara kan ta emot 43kW. Det hjälper ju ingen alls att det står 100kW på laddaren rätt att man har en flång ny bil. Skulle 39kWh Niro/Kona kunna ladda med mer fart så sätter 50kW laddaren ändå stopp vid 120A eller ca 40kW pga den lägre systemspänningen.

Om Model 3 får CCS/SuC combo så kan den alltså ladda som Kona/Niro på CCS men med full Teslafart på SuC. Model 3 kommer fortfarande vara avsevärt bättre än konkurrenterna om den får CCS.
[/quote]

Det vore nog bra med egen tråd,- Tråden handlar ju om Model 3 - Konfiguration/specifikation. och inget annat.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 10 aug 2018 13:56
av vigge50
Det kommer gå att få fyrhjulsdrift tillsammans med det lilla batteriet enligt Tesla.

96CACBC8-106E-4C61-8B61-9A422516BCE8.png

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 10 aug 2018 15:53
av Jerker
Trevligt!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 10 aug 2018 16:19
av Laban
Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 10 aug 2018 18:21
av Pontus
Laban skrev:Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.

Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker? :)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 10 aug 2018 18:34
av Legato
Laban skrev:Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.


Ja men det är ju en balansgång... De ser j ännu hellre att de som vill ha fyrhjulsdrift dessutom köper det stora batteriet.

Tror för övrigt batteriet är det Tesla har allra störst marginal på. Borde vara runt 70% marginal på de där $9000.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 10 aug 2018 19:04
av Jerker
Pontus skrev:
Laban skrev:Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.

Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker? :)


Alla svenskar kommer att beställa dragkrok! Självklart! ;)