Sida 9 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 10 aug 2018 22:39
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Laban skrev:
Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker? :)
Alla svenskar kommer att beställa dragkrok! Självklart! ;)
Instämmer.
Just dragkrok är också ett starkt incitament för att få bilen såld till förhoppningsvis nästa glada elbils-ägare.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 11 aug 2018 02:21
av Pontus
TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Laban skrev:
Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker? :)
Alla svenskar kommer att beställa dragkrok! Självklart! ;)
Instämmer.
Just dragkrok är också ett starkt incitament för att få bilen såld till förhoppningsvis nästa glada elbils-ägare.
Ett blå gult IKEA märke och döpt till Laddad så köper halva Sverige en :)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 11 aug 2018 13:03
av Smutt
Dragpaketet???

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 14 aug 2018 10:37
av dhanjel
När tror ni vi får se svenska konfiguratorn och framförallt priser?

Q1 börjar närma sig samtidigt som det är läge att förboka Niro/kona om de lockar mer.

Svårt att kunna ta ett vettigt beslut utan alla kort på bordet.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 14 aug 2018 10:44
av OfarligTesla
Priserna kan du ju iaf uppskatta, de lär inte avvika allt för mycket från de uppskattningar man kan göra genom att titta på priset på Model S i Sverige och i USA och applicera samma faktor mellan dem på Model 3 priset i USA.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 14 aug 2018 10:46
av frippan
Orkade inte vänta så jag kör en kona ett år, sen får det bli model 3. Tänkte köra med lilla batteriet så jag tror på minst 12-18 månader innan det är här. Hinner man spara ihop några kronor till någon flera tillval

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 07:23
av TeslaTissel
Här är en bäställare av TM3 Performance i Canada

Han visar hur han gjorde sin Konfiguration/specifikation.
Intressant vilka options han valde bort för att hålla ned slutpriset.



Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 07:58
av bjelkeman
OfarligTesla skrev:
Priserna kan du ju iaf uppskatta, de lär inte avvika allt för mycket från de uppskattningar man kan göra genom att titta på priset på Model S i Sverige och i USA och applicera samma faktor mellan dem på Model 3 priset i USA.
Tesla Model S 75D, 937 180 kr / $ 77 000 = 12,17

Bas modellerna

Tesla Model 3 Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD. $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr

Tesla Model 3 RWD LR, $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD SR, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

Plus minst (kanske)

Autopilot $5000
Lack $1500

När jag gör detta så tänker jag att bonus malus betalar för Autopiloten. :D

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 09:56
av dhanjel
Hade hoppats på lite lägre priser.

Bara instegsmodellen landar då på 365 950 efter bonus.

En Leaf Tekna hamnar på ca 311 000 efter bonus och LRF rabatt, och då är den ändå välutrustad. 55 000kr kommer man rätt långt med om man tar den besparingen och köper el för.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 10:50
av Toja
Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.

Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 11:09
av nek0
Toja skrev:
Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.

Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
Tror inte an han jämför Model 3 och Leaf som liknande bilar utan att båda går på el och om man inte behöver stor bil som Model 3 är så blir det så att man väljer billigare Nissan fast Model 3 är bättre

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 11:14
av Svenssons
nek0 skrev:
Toja skrev:
Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.

Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
Tror inte an han jämför Model 3 och Leaf som liknande bilar utan att båda går på el och om man inte behöver stor bil som Model 3 är så blir det så att man väljer billigare Nissan fast Model 3 är bättre
Så om man behöver en bil så blir det så att man väljer man billigare Toyotan istället för BMW:n?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 11:51
av Gustafsson
Fått en förhandsmodell av Modell Y. Aktieägarna krävde en lite mindre bil av kostnadsskäl, men den har flera fördelar.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.

Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 12:30
av vigge50
Stor nypa salt men
There is a facebook TM3 UK group and someone there has recently quoted an official response from a person from Tesla in Amsterdam concerning UK deliveries. The answer he has got was that the pricing and configurator for TM3 in UK should come towards the end of the year. Deliveries should start in June next year.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.122380/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 12:48
av TeslaTissel
vigge50 skrev:
Stor nypa salt men
There is a facebook TM3 UK group and someone there has recently quoted an official response from a person from Tesla in Amsterdam concerning UK deliveries. The answer he has got was that the pricing and configurator for TM3 in UK should come towards the end of the year. Deliveries should start in June next year.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.122380/
En stor nypa salt, ja.
Såg också uppäten nu i deras forum.
Men det ligger i linje med de uppgifter som florerat senaste halvåret.

Hepp!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 15:26
av Pontus
Men hövertygad skulle väl vara en bra bit efter resten av Europa eller?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 15:28
av Pontus
bjelkeman skrev:
OfarligTesla skrev:
Priserna kan du ju iaf uppskatta, de lär inte avvika allt för mycket från de uppskattningar man kan göra genom att titta på priset på Model S i Sverige och i USA och applicera samma faktor mellan dem på Model 3 priset i USA.
Tesla Model S 75D, 937 180 kr / $ 77 000 = 12,17

Bas modellerna

Tesla Model 3 Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD. $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr

Tesla Model 3 RWD LR, $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD SR, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

Plus minst (kanske)

Autopilot $5000
Lack $1500

När jag gör detta så tänker jag att bonus malus betalar för Autopiloten. :D
Jag dock gissa på att de billigaste inte kommer under 13 i översättningskurs. Så 35000x13=455000 kr minst skulle jag tro.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 16:30
av Henrik Torphammar
Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr

Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.

Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta ;)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 17:43
av TeslaTissel
Henrik Torphammar skrev:
Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr

Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.

Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta ;)
Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.

När det gäller service är det ju några (av mina vänner) som hävdar att det trots många och långa mil inte är ”ofta” man behöver serva överhuvudtaget när det gäller Model S. Nissan däremot har av jag läst mig till att de har dålig serviceorganisation. - De har en ganska stor hatt precis som alla andra traditionella tillverkare.
Det skall förstås inte tas som en sanning! ;)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 17:47
av StefL
Priset $49000 för RWD Long Range är väl även inklusive premiumpaketet för 5000 så jämförelsen haltar lite med den rena grundmodellen för 35 k. Det ingår väl förresten kanske i alla nuvarande tillgängliga modeller?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 18:01
av TeslaTissel
StefL skrev:
Priset $49000 för RWD Long Range är väl även inklusive premiumpaketet för 5000 så jämförelsen haltar lite med den rena grundmodellen för 35 k. Det ingår väl förresten kanske i alla nuvarande tillgängliga modeller?
Om inte ”bjelkeman” skrivit helt fel så menade han att premiumpaketet inte ingår?
Kika även på specifikationerna under specifikationerna går http://teslaclubsweden.se/information/model-3/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 20:36
av StefL
Det tror jag inte - Long Range kostar väl 9k extra och premium 5k vilket ger 35+9+5=49
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 21:21
av Pontus
StefL skrev:
Det tror jag inte - Long Range kostar väl 9k extra och premium 5k vilket ger 35+9+5=49
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.
Utan premium slipper du glastak, skinnklädsel, stora stereon och lite småsaker om jag kommer ihåg rätt.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 21:26
av Bjelke
Gustafsson skrev:
Fått en förhandsmodell av Modell Y. Aktieägarna krävde en lite mindre bil av kostnadsskäl, men den har flera fördelar.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.

Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.
:lol: grymt! :)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 aug 2018 01:13
av Pontus
TeslaTissel skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr

Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.

Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta ;)
Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.

När det gäller service är det ju några (av mina vänner) som hävdar att det trots många och långa mil inte är ”ofta” man behöver serva överhuvudtaget när det gäller Model S. Nissan däremot har av jag läst mig till att de har dålig serviceorganisation. - De har en ganska stor hatt precis som alla andra traditionella tillverkare.
Det skall förstås inte tas som en sanning! ;)
Alla bilar nu har Long Range (9000 dollar) och Premium (5000 dollar) men AWD börjar på 54000 dollar inte 59. Dessutom tillkommer 1200 dollar i avgifter på alla bilar och skatter så det kommer aldrig bli möjligt att köpa en model 3 för 35000 dollar.