Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

StefL skrev:
Priset $49000 för RWD Long Range är väl även inklusive premiumpaketet för 5000 så jämförelsen haltar lite med den rena grundmodellen för 35 k. Det ingår väl förresten kanske i alla nuvarande tillgängliga modeller?
Om inte ”bjelkeman” skrivit helt fel så menade han att premiumpaketet inte ingår?
Kika även på specifikationerna under specifikationerna går http://teslaclubsweden.se/information/model-3/
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av StefL »

Det tror jag inte - Long Range kostar väl 9k extra och premium 5k vilket ger 35+9+5=49
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Pontus »

StefL skrev:
Det tror jag inte - Long Range kostar väl 9k extra och premium 5k vilket ger 35+9+5=49
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.
Utan premium slipper du glastak, skinnklädsel, stora stereon och lite småsaker om jag kommer ihåg rätt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Fått en förhandsmodell av Modell Y. Aktieägarna krävde en lite mindre bil av kostnadsskäl, men den har flera fördelar.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.

Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.
:lol: grymt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Pontus »

TeslaTissel skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr

Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.

Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta ;)
Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.

När det gäller service är det ju några (av mina vänner) som hävdar att det trots många och långa mil inte är ”ofta” man behöver serva överhuvudtaget när det gäller Model S. Nissan däremot har av jag läst mig till att de har dålig serviceorganisation. - De har en ganska stor hatt precis som alla andra traditionella tillverkare.
Det skall förstås inte tas som en sanning! ;)
Alla bilar nu har Long Range (9000 dollar) och Premium (5000 dollar) men AWD börjar på 54000 dollar inte 59. Dessutom tillkommer 1200 dollar i avgifter på alla bilar och skatter så det kommer aldrig bli möjligt att köpa en model 3 för 35000 dollar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 54 000 x 12,17 = 657 000 kr

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.

Alla bilar nu har Long Range (9000 dollar) och Premium (5000 dollar) men AWD börjar på 54000 dollar inte 59. Dessutom tillkommer 1200 dollar i avgifter på alla bilar och skatter så det kommer aldrig bli möjligt att köpa en model 3 för 35000 dollar.[/quote][/quote]

Jag fixade den summan nu
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av vigge50 »

Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.

https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.

https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/
Jo jag anade det skulle bli bra men att det är nästan för bra för att vara sant är ju ännu bättre!?
Bekräftar flera bedömares analyser av batterierna samt ett och annat ”tear-down” -klipp via Youtube.

Hepp!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av gellerstam »

vigge50 skrev:
Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.

https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/
Ett till steg närmare dragkroken ..... :-D
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av gellerstam »

Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Jag tror att priset handlar om att styra produktionen så att de kan producera maximalt. Att få sälja en bil till utan tillbehöret nu är betydligt bättre än att få in $6000 till om fyra månader.

Beställer du en bakhjulsdriven M3 idag så får du den inom 4 veckor. (Alla delar finns.)
RWD.jpg
Men om du beställer en DualMotor så får du den om ca 2-4 månader, beroende på hur många M3P modeller som beställs! (Begränsat antal komponenter för Dual Motor?)
AWD.jpg
Beställer du en M3P får du den inom 2 månader.
Högre lönsamhet på M3P modell ger prioritet i kön för AWD modeller.
PAWD.jpg
Kvartalsekonomi i ett nötskal.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

gellerstam skrev:
Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Jag tror att priset handlar om att styra produktionen så att de kan producera maximalt. Att få sälja en bil till utan tillbehöret nu är betydligt bättre än att få in $6000 till om fyra månader.

Beställer du en bakhjulsdriven M3 idag så får du den inom 4 veckor. (Alla delar finns.)
RWD.jpg
Men om du beställer en DualMotor så får du den om ca 2-4 månader, beroende på hur många M3P modeller som beställs! (Begränsat antal komponenter för Dual Motor?)
AWD.jpg
Beställer du en M3P får du den inom 2 månader.
Högre lönsamhet på M3P modell ger prioritet i kön för AWD modeller.
PAWD.jpg
Kvartalsekonomi i ett nötskal.
Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.

Hepp!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Jag tänker som dig och om för många "must have" inkluderas i paket som är dyra så kanske de inte ens blir en bil för min del men de hoppas jag verkligen inte de ska sluta vid.

Sedan tror jag helt klart som flera här att vissa tillbehör (AWD) handlar om att de inte har kapacitet av någon anledning däremot så bör ju inte priset på röd lack handla om de utan där är de ren vinst maximering vilket kan vara tveksamt i vissa fall vad som ger mest vinst.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av gellerstam »

TeslaTissel skrev:

Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.

Hepp!
Tack. Jag tänkte att alla som skrivit i denna tråd redan har koll på att M3 endast säljs i Nordamerika så att den informationen var onödig. Men man skall naturligtvis inte ta det för givet. :-)

Att ens försöka gissa på hur prisbilden kommer se ut när det blir dags för Europa vågar jag inte ens gissa på. Det kommer bero på så många olika faktorer. Och med Teslas prisändringsbenägenhet så kan vi inte annat än vänta å se hur läget är när det närmar sig vår tur.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

gellerstam skrev:
TeslaTissel skrev:

Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.

Hepp!
Tack. Jag tänkte att alla som skrivit i denna tråd redan har koll på att M3 endast säljs i Nordamerika så att den informationen var onödig. Men man skall naturligtvis inte ta det för givet. :-)

Att ens försöka gissa på hur prisbilden kommer se ut när det blir dags för Europa vågar jag inte ens gissa på. Det kommer bero på så många olika faktorer. Och med Teslas prisändringsbenägenhet så kan vi inte annat än vänta å se hur läget är när det närmar sig vår tur.
Tack själv.
Jag kom på av bara farten det kan vara bra skriva det.
Det är tusentals besökare som bara besöker forumet och dessutom hämtar information här av ren nyfikenhet.
Det ligger ju helt öppet för alla.

Prisbilden börjar nog bli lite tydligare, men det handlar ju precis som flera noterat att den varierar kraftigt.
Man blir lite villrådig när det gäller ev tillval.

En -video-bloggare i USA gjorde själv ett intressant val där han valde bakhjulsdriven version med LR - Long range batteriet.
Det enda han gjorde vara att byta ut fjädrarna och korta dem 2.7 cm, sätta på lågprofil-däck med lättmetall-fälgar och på så sätt få M3 precis efter hans personliga behov. Så individuella möjligheter finns ju absolut.

Hepp!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av HelectriC »

Han kortade fjädrarna? Låter som han redan fått bilen, men det har mig veterligen inte levererats några short range ännu?

Hupp!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

HelectriC skrev:
Han kortade fjädrarna? Låter som han redan fått bilen, men det har mig veterligen inte levererats några short range ännu?

Hupp!

Hoppsan - jäklar!
Så klart har du alldeles rätt! Long range skall det vara.

Ber om ursäkt för det.
Hittade klippet till sist:
Tyvärr har han slarvat med ljudet vilket är lite störande. :|

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Dags att uppdatera här då.

Länk: https://electrek.co/2018/10/18/tesla-mo ... structure/

Jag lämnar spekulationer om varför Tesla gör det här steget. Och hur det påverkar situationen för oss i Europa - Norden när det gäller leveranserna.
Men som det ser ut just nu ligger det på ett halvår cirka.

Electrek skriver så här:
ELECTREK’S TAKE

The new battery pack sort of came out of nowhere.

It’s not an easy move to wrap your head around, but at the end of the day, the main difference is that a new Model 3 option with less range and a slower top speed is now available for $4,000 less than the previously cheapest Model 3 option.

I’d argue that RWD now not being available for the Long Range pack and AWD not being available for the new pack is also an important change.

Hopefully, that’s a temporary approach to increase gross margins and Tesla will not maintain this trend for the base battery pack because I know plenty of people who want the base battery pack with the AWD powertrain.

Now the best news is that Tesla insists that it doesn’t interfere with the plan to launch the base version battery pack, but it certainly creates a murkier situation.
8C6C0820-AC0E-4EED-B181-1EC38571633F.jpeg
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

Det pratas om att batterierna är flaskhalsen även för tesla. Då rimmar det ju konstigt att knipa på std range. Mid range är kanske en bra kompromiss mellan cellantal och vinst ställt mot vad dom förmår producera.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Henrik Torphammar skrev:
Det pratas om att batterierna är flaskhalsen även för tesla. Då rimmar det ju konstigt att knipa på std range. Mid range är kanske en bra kompromiss mellan cellantal och vinst ställt mot vad dom förmår producera.
Ja visst är det en kompromiss. Jag (antar) att planen varit utstakad sedan länge.

Det är inte resultatet av ett enskilt beslut från Elons sida, utan noga uträknad plan. Och jag gissar att de ville just få igång så många order som möjligt för de först erbjudna modellerna då vinstmarginalen var en av parametrarna?
Det kan också vara så att de ville lägga denna variant av Model 3 senare, och därav presentera det alternativet nu?

Inget av ovanstående behöver ju vara rätt. Det visar sig nog senare?

Jag har en känsla av att vi får se minst en variant till som tillval i konfigurationen för Model 3 innan den börjar levereras till EU - Norden?

Kanske Dragkrok med LR och 4wd? Hihi.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.
...
Jag håller med, det är riktigt irriterande med dessa dyra tillbehör som verkar vara Teslas väg. Jag gillar att kunna gör några få val, typ färg, klädsel och range. Men utöver det så skulle jag helst se att allt annat var standard. Blir ju riktigt irriterad när uppvärmda säten ligger inne i ett paket som kostar hoppsan hej.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.
...
Jag håller med, det är riktigt irriterande med dessa dyra tillbehör som verkar vara Teslas väg. Jag gillar att kunna gör några få val, typ färg, klädsel och range. Men utöver det så skulle jag helst se att allt annat var standard. Blir ju riktigt irriterad när uppvärmda säten ligger inne i ett paket som kostar hoppsan hej.

Instämmer man blir lite förvirrad över de så kallade paketen. Gör det bara svårare för den oinsatte dessutom.
Man behöver nästan ta en kurs innan man förstått hur respektive modell fungerar?
Som tur är har vi alla entusiaster i USA och Canada att tacka för att vi kan ta del av oerhört mycket information och handfasta råd.
När konfigurerings-meddelandet väl kommer i e-posten eller via SMS så kommer vi veta exakt.

Förutsatt att de inte kommer med någon ny variant mitt i ”Delivery Hell Europe”!
Känns nu faktiskt, att det skulle kunna bli så? :roll:
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Kilowatt »

TeslaTissel skrev:
Kanske Dragkrok med LR och 4wd? Hihi.
Vore ju perfekt!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av vigge50 »

Hur väl denna infon stämmer och hur unikt den är kan jag inte svara på men om det stämmer så är det helt klart väldigt intressant.

https://insideevs.com/secret-tech-tesla-model-3/
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
Hur väl denna infon stämmer och hur unikt den är kan jag inte svara på men om det stämmer så är det helt klart väldigt intressant.

https://insideevs.com/secret-tech-tesla-model-3/

Jag nämnde jag har skrivit om det där.

Och nu är den klar med en illustration också.
Dessutom tar jag upp Autopilot och har lagt med ett par exempel på det också.

----

Tesla Model 3. Mer än en elbil för folket

Ibland missar man det osynliga med Model 3 i mängden av nyheter som nu strömmar från andra biltillverkare som vill få fram nya tekniker och innovationer för att ligga i framkant.

Men trycket från nya medvetna kunder, kräver nya elbilar. Det är också ett enormt tryck från allt fler politiker och länder som har att följa klimatavtalet som togs i Paris, i december 2015. Något av ett unikt tillfälle (historiskt) där en hel värld skrev under klimatavtalet.
Här skall vi titta närmare på krocksäkerheten, och vad Autopilot egentligen betyder, längst ned i artikeln.

En traditionell bilkaross har ofta tyngdpunkten framtill på grund av att förbränningsmotorn oftast sitter där. Och passagerarna skall ju får rum någonstans. Det här gör det knepigt få till bilens verkliga köregenskaper. Länge har tillverkarna försökt att kompensera tyngdpunkten på olika sätt, just genom att använda lättare och starkare material. Också framvagn och bakvagn har kunnat få effektivare säkerhet genom olika elektroniska och hydrauliska tekniker.

Nu hoppar vi rätt in i Tesla Model 3.
Nyligen kritiserades Tesla för att man använt sig av så många material och komponenter i själva karossen.
Se bilden nedan: Gult är förstärkt stål, blått vanligt och resten aluminium. Men vid presentationen av modellen där Musk visade upp dess krocksäkerhet, – augusti 2017, jämfördes på en jätteskärm med Tesla Model 3/Volvo XC60 vid sido-krock. Han blev så till sig, att han glömde sina ord för några sekunder. Så stor var skillnaden i sido-krock-sekvensen mellan Tesla Model 3 och Volvon.

Texten fortsätter med flera klipp från Youtube och ett par bilder.

Välkomna! Och hoppas ni gillar den. :D
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=6126
Skriv svar