Sida 24 av 63

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 19 aug 2018 17:01
av TeslaTissel
StefL skrev:Priset $49000 för RWD Long Range är väl även inklusive premiumpaketet för 5000 så jämförelsen haltar lite med den rena grundmodellen för 35 k. Det ingår väl förresten kanske i alla nuvarande tillgängliga modeller?


Om inte ”bjelkeman” skrivit helt fel så menade han att premiumpaketet inte ingår?
Kika även på specifikationerna under specifikationerna går http://teslaclubsweden.se/information/model-3/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 19 aug 2018 19:36
av StefL
Det tror jag inte - Long Range kostar väl 9k extra och premium 5k vilket ger 35+9+5=49
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 19 aug 2018 20:21
av Pontus
StefL skrev:Det tror jag inte - Long Range kostar väl 9k extra och premium 5k vilket ger 35+9+5=49
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.

Utan premium slipper du glastak, skinnklädsel, stora stereon och lite småsaker om jag kommer ihåg rätt.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 19 aug 2018 20:26
av Bjelke
Gustafsson skrev:Fått en förhandsmodell av Modell Y. Aktieägarna krävde en lite mindre bil av kostnadsskäl, men den har flera fördelar.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.

Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.


:lol: grymt! :)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 20 aug 2018 00:13
av Pontus
TeslaTissel skrev:
Henrik Torphammar skrev:Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr

Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.

Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta ;)


Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.

När det gäller service är det ju några (av mina vänner) som hävdar att det trots många och långa mil inte är ”ofta” man behöver serva överhuvudtaget när det gäller Model S. Nissan däremot har av jag läst mig till att de har dålig serviceorganisation. - De har en ganska stor hatt precis som alla andra traditionella tillverkare.
Det skall förstås inte tas som en sanning! ;)

Alla bilar nu har Long Range (9000 dollar) och Premium (5000 dollar) men AWD börjar på 54000 dollar inte 59. Dessutom tillkommer 1200 dollar i avgifter på alla bilar och skatter så det kommer aldrig bli möjligt att köpa en model 3 för 35000 dollar.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 20 aug 2018 07:26
av TeslaTissel
Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 54 000 x 12,17 = 657 000 kr

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.

Alla bilar nu har Long Range (9000 dollar) och Premium (5000 dollar) men AWD börjar på 54000 dollar inte 59. Dessutom tillkommer 1200 dollar i avgifter på alla bilar och skatter så det kommer aldrig bli möjligt att köpa en model 3 för 35000 dollar.[/quote][/quote]

Jag fixade den summan nu

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 29 aug 2018 08:16
av vigge50
Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.

https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 29 aug 2018 15:05
av TeslaTissel
vigge50 skrev:Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.

https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/


Jo jag anade det skulle bli bra men att det är nästan för bra för att vara sant är ju ännu bättre!?
Bekräftar flera bedömares analyser av batterierna samt ett och annat ”tear-down” -klipp via Youtube.

Hepp!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 29 aug 2018 15:26
av gellerstam
vigge50 skrev:Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.

https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/


Ett till steg närmare dragkroken ..... :-D

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 17 sep 2018 13:29
av Jerker
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?