Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare gellerstam » 17 sep 2018 14:29

Jerker skrev:Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?


Jag tror att priset handlar om att styra produktionen så att de kan producera maximalt. Att få sälja en bil till utan tillbehöret nu är betydligt bättre än att få in $6000 till om fyra månader.

Beställer du en bakhjulsdriven M3 idag så får du den inom 4 veckor. (Alla delar finns.)
RWD.jpg


Men om du beställer en DualMotor så får du den om ca 2-4 månader, beroende på hur många M3P modeller som beställs! (Begränsat antal komponenter för Dual Motor?)
AWD.jpg


Beställer du en M3P får du den inom 2 månader.
Högre lönsamhet på M3P modell ger prioritet i kön för AWD modeller.
PAWD.jpg


Kvartalsekonomi i ett nötskal.
Tesla Model 3
E-UP - Till salu
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
 
Inlägg: 1912
Blev medlem: 04 apr 2016 09:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: magnus28392

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 17 sep 2018 14:35

gellerstam skrev:
Jerker skrev:Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?


Jag tror att priset handlar om att styra produktionen så att de kan producera maximalt. Att få sälja en bil till utan tillbehöret nu är betydligt bättre än att få in $6000 till om fyra månader.

Beställer du en bakhjulsdriven M3 idag så får du den inom 4 veckor. (Alla delar finns.)
RWD.jpg


Men om du beställer en DualMotor så får du den om ca 2-4 månader, beroende på hur många M3P modeller som beställs! (Begränsat antal komponenter för Dual Motor?)
AWD.jpg


Beställer du en M3P får du den inom 2 månader.
Högre lönsamhet på M3P modell ger prioritet i kön för AWD modeller.
PAWD.jpg


Kvartalsekonomi i ett nötskal.


Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.

Hepp!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
 
Inlägg: 2359
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen etc

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav chaffis75 » 17 sep 2018 14:43

Jerker skrev:Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?


Jag tänker som dig och om för många "must have" inkluderas i paket som är dyra så kanske de inte ens blir en bil för min del men de hoppas jag verkligen inte de ska sluta vid.

Sedan tror jag helt klart som flera här att vissa tillbehör (AWD) handlar om att de inte har kapacitet av någon anledning däremot så bör ju inte priset på röd lack handla om de utan där är de ren vinst maximering vilket kan vara tveksamt i vissa fall vad som ger mest vinst.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare gellerstam » 17 sep 2018 15:00

TeslaTissel skrev:
Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.

Hepp!


Tack. Jag tänkte att alla som skrivit i denna tråd redan har koll på att M3 endast säljs i Nordamerika så att den informationen var onödig. Men man skall naturligtvis inte ta det för givet. :-)

Att ens försöka gissa på hur prisbilden kommer se ut när det blir dags för Europa vågar jag inte ens gissa på. Det kommer bero på så många olika faktorer. Och med Teslas prisändringsbenägenhet så kan vi inte annat än vänta å se hur läget är när det närmar sig vår tur.
Tesla Model 3
E-UP - Till salu
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
 
Inlägg: 1912
Blev medlem: 04 apr 2016 09:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: magnus28392

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 17 sep 2018 15:15

gellerstam skrev:
TeslaTissel skrev:
Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.

Hepp!


Tack. Jag tänkte att alla som skrivit i denna tråd redan har koll på att M3 endast säljs i Nordamerika så att den informationen var onödig. Men man skall naturligtvis inte ta det för givet. :-)

Att ens försöka gissa på hur prisbilden kommer se ut när det blir dags för Europa vågar jag inte ens gissa på. Det kommer bero på så många olika faktorer. Och med Teslas prisändringsbenägenhet så kan vi inte annat än vänta å se hur läget är när det närmar sig vår tur.


Tack själv.
Jag kom på av bara farten det kan vara bra skriva det.
Det är tusentals besökare som bara besöker forumet och dessutom hämtar information här av ren nyfikenhet.
Det ligger ju helt öppet för alla.

Prisbilden börjar nog bli lite tydligare, men det handlar ju precis som flera noterat att den varierar kraftigt.
Man blir lite villrådig när det gäller ev tillval.

En -video-bloggare i USA gjorde själv ett intressant val där han valde bakhjulsdriven version med LR - Long range batteriet.
Det enda han gjorde vara att byta ut fjädrarna och korta dem 2.7 cm, sätta på lågprofil-däck med lättmetall-fälgar och på så sätt få M3 precis efter hans personliga behov. Så individuella möjligheter finns ju absolut.

Hepp!
Senast redigerad av TeslaTissel 17 sep 2018 16:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
 
Inlägg: 2359
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen etc

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare HelectriC » 17 sep 2018 15:27

Han kortade fjädrarna? Låter som han redan fått bilen, men det har mig veterligen inte levererats några short range ännu?

Hupp!
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2, Byton
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 17 sep 2018 16:00

HelectriC skrev:Han kortade fjädrarna? Låter som han redan fått bilen, men det har mig veterligen inte levererats några short range ännu?

Hupp!



Hoppsan - jäklar!
Så klart har du alldeles rätt! Long range skall det vara.

Ber om ursäkt för det.
Hittade klippet till sist:
Tyvärr har han slarvat med ljudet vilket är lite störande. :|

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
 
Inlägg: 2359
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen etc

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 19 okt 2018 07:14

Dags att uppdatera här då.

Länk: https://electrek.co/2018/10/18/tesla-model-3-mid-range-battery-pricing-structure/

Jag lämnar spekulationer om varför Tesla gör det här steget. Och hur det påverkar situationen för oss i Europa - Norden när det gäller leveranserna.
Men som det ser ut just nu ligger det på ett halvår cirka.

Electrek skriver så här:
ELECTREK’S TAKE

The new battery pack sort of came out of nowhere.

It’s not an easy move to wrap your head around, but at the end of the day, the main difference is that a new Model 3 option with less range and a slower top speed is now available for $4,000 less than the previously cheapest Model 3 option.

I’d argue that RWD now not being available for the Long Range pack and AWD not being available for the new pack is also an important change.

Hopefully, that’s a temporary approach to increase gross margins and Tesla will not maintain this trend for the base battery pack because I know plenty of people who want the base battery pack with the AWD powertrain.

Now the best news is that Tesla insists that it doesn’t interfere with the plan to launch the base version battery pack, but it certainly creates a murkier situation.

8C6C0820-AC0E-4EED-B181-1EC38571633F.jpeg
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
 
Inlägg: 2359
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen etc

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Henrik Torphammar » 19 okt 2018 11:48

Det pratas om att batterierna är flaskhalsen även för tesla. Då rimmar det ju konstigt att knipa på std range. Mid range är kanske en bra kompromiss mellan cellantal och vinst ställt mot vad dom förmår producera.
Superhero
Användarvisningsbild
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 19 okt 2018 12:53

Henrik Torphammar skrev:Det pratas om att batterierna är flaskhalsen även för tesla. Då rimmar det ju konstigt att knipa på std range. Mid range är kanske en bra kompromiss mellan cellantal och vinst ställt mot vad dom förmår producera.


Ja visst är det en kompromiss. Jag (antar) att planen varit utstakad sedan länge.

Det är inte resultatet av ett enskilt beslut från Elons sida, utan noga uträknad plan. Och jag gissar att de ville just få igång så många order som möjligt för de först erbjudna modellerna då vinstmarginalen var en av parametrarna?
Det kan också vara så att de ville lägga denna variant av Model 3 senare, och därav presentera det alternativet nu?

Inget av ovanstående behöver ju vara rätt. Det visar sig nog senare?

Jag har en känsla av att vi får se minst en variant till som tillval i konfigurationen för Model 3 innan den börjar levereras till EU - Norden?

Kanske Dragkrok med LR och 4wd? Hihi.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
 
Inlägg: 2359
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen etc

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.