Sida 11 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 okt 2018 18:21
av LarsL
Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.
...
Jag håller med, det är riktigt irriterande med dessa dyra tillbehör som verkar vara Teslas väg. Jag gillar att kunna gör några få val, typ färg, klädsel och range. Men utöver det så skulle jag helst se att allt annat var standard. Blir ju riktigt irriterad när uppvärmda säten ligger inne i ett paket som kostar hoppsan hej.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 okt 2018 18:32
av TeslaTissel
LarsL skrev:
Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.
...
Jag håller med, det är riktigt irriterande med dessa dyra tillbehör som verkar vara Teslas väg. Jag gillar att kunna gör några få val, typ färg, klädsel och range. Men utöver det så skulle jag helst se att allt annat var standard. Blir ju riktigt irriterad när uppvärmda säten ligger inne i ett paket som kostar hoppsan hej.

Instämmer man blir lite förvirrad över de så kallade paketen. Gör det bara svårare för den oinsatte dessutom.
Man behöver nästan ta en kurs innan man förstått hur respektive modell fungerar?
Som tur är har vi alla entusiaster i USA och Canada att tacka för att vi kan ta del av oerhört mycket information och handfasta råd.
När konfigurerings-meddelandet väl kommer i e-posten eller via SMS så kommer vi veta exakt.

Förutsatt att de inte kommer med någon ny variant mitt i ”Delivery Hell Europe”!
Känns nu faktiskt, att det skulle kunna bli så? :roll:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 okt 2018 07:51
av Kilowatt
TeslaTissel skrev:
Kanske Dragkrok med LR och 4wd? Hihi.
Vore ju perfekt!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 okt 2018 21:15
av vigge50
Hur väl denna infon stämmer och hur unikt den är kan jag inte svara på men om det stämmer så är det helt klart väldigt intressant.

https://insideevs.com/secret-tech-tesla-model-3/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 21 okt 2018 17:02
av TeslaTissel
vigge50 skrev:
Hur väl denna infon stämmer och hur unikt den är kan jag inte svara på men om det stämmer så är det helt klart väldigt intressant.

https://insideevs.com/secret-tech-tesla-model-3/

Jag nämnde jag har skrivit om det där.

Och nu är den klar med en illustration också.
Dessutom tar jag upp Autopilot och har lagt med ett par exempel på det också.

----

Tesla Model 3. Mer än en elbil för folket

Ibland missar man det osynliga med Model 3 i mängden av nyheter som nu strömmar från andra biltillverkare som vill få fram nya tekniker och innovationer för att ligga i framkant.

Men trycket från nya medvetna kunder, kräver nya elbilar. Det är också ett enormt tryck från allt fler politiker och länder som har att följa klimatavtalet som togs i Paris, i december 2015. Något av ett unikt tillfälle (historiskt) där en hel värld skrev under klimatavtalet.
Här skall vi titta närmare på krocksäkerheten, och vad Autopilot egentligen betyder, längst ned i artikeln.

En traditionell bilkaross har ofta tyngdpunkten framtill på grund av att förbränningsmotorn oftast sitter där. Och passagerarna skall ju får rum någonstans. Det här gör det knepigt få till bilens verkliga köregenskaper. Länge har tillverkarna försökt att kompensera tyngdpunkten på olika sätt, just genom att använda lättare och starkare material. Också framvagn och bakvagn har kunnat få effektivare säkerhet genom olika elektroniska och hydrauliska tekniker.

Nu hoppar vi rätt in i Tesla Model 3.
Nyligen kritiserades Tesla för att man använt sig av så många material och komponenter i själva karossen.
Se bilden nedan: Gult är förstärkt stål, blått vanligt och resten aluminium. Men vid presentationen av modellen där Musk visade upp dess krocksäkerhet, – augusti 2017, jämfördes på en jätteskärm med Tesla Model 3/Volvo XC60 vid sido-krock. Han blev så till sig, att han glömde sina ord för några sekunder. Så stor var skillnaden i sido-krock-sekvensen mellan Tesla Model 3 och Volvon.

Texten fortsätter med flera klipp från Youtube och ett par bilder.

Välkomna! Och hoppas ni gillar den. :D
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=6126

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 08:47
av TeslaTissel
Konfiguration/specifikation - Vad tror ni?

Kan vi förvänta oss Model 3 - Konfiguration/specifikation vid årsskiftet eller strax efter??

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 09:12
av Bjelke
TeslaTissel skrev:
Konfiguration/specifikation - Vad tror ni?

Kan vi förvänta oss Model 3 - Konfiguration/specifikation vid årsskiftet eller strax efter??
Ja.
:lol:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 09:15
av Smutt
Den stora frågan nu är, kommer Europa modellerna kunna fås med dragkrok direkt?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 10:10
av bonath
Modell, storlek, drag, julafton... händerna darrar... :lol:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 10:15
av OfarligTesla
Då kanske man skall lägga en reservation igen, givet att jag gillar bilen interiört kan ju en LR AWD vara något att byta min S75D mot. Lär kosta mindre än min S är värd också.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 10:47
av big-olle
Jag har en misstanke att begagnade model S kommer att dyka en hel del i pris när 3:an kommer på bred front.

BTW, såg just att midrange höjdes med 1000 dollar :-(

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 10:53
av Svenssons
big-olle skrev:
Jag har en misstanke att begagnade model S kommer att dyka en hel del i pris när 3:an kommer på bred front.

BTW, såg just att midrange höjdes med 1000 dollar :-(
Blev nog för stort sug efter Mid Range. Den lär ju bara vara tillfällig för att kunna öka antalet sålda bilar när flaskhalsen ligger i batteritillverkningen.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 10:54
av ippii
big-olle skrev:
Jag har en misstanke att begagnade model S kommer att dyka en hel del i pris när 3:an kommer på bred front.

BTW, såg just att midrange höjdes med 1000 dollar :-(
Teslas priser fluktuerar mer än Bitcoin-kursen.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 10:54
av chaffis75
Svenssons skrev:
big-olle skrev:
Jag har en misstanke att begagnade model S kommer att dyka en hel del i pris när 3:an kommer på bred front.

BTW, såg just att midrange höjdes med 1000 dollar :-(
Blev nog för stort sug efter Mid Range. Den lär ju bara vara tillfällig för att kunna öka antalet sålda bilar när flaskhalsen ligger i batteritillverkningen.
Snacka om att de pumpar ut så mycket pengar de kan just nu genom att styra med pris och efterfrågan... :D

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 10:57
av Verdi
big-olle skrev:
Jag har en misstanke att begagnade model S kommer att dyka en hel del i pris när 3:an kommer på bred front.

BTW, såg just att midrange höjdes med 1000 dollar :-(

Tur man har återköpsgaranti. :)

Fast jag vet inte. Visst kommer de säkert slåss om delvis samma kunder men samtidigt finns det stora skillnader mellan bilarna. För många kommer Model 3 vara för liten.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 11:17
av big-olle
Så är det absolut. Model S är en annan typ av bil. Fram för allt med sitt bredare baksäte och större bagage. Men det ligger många äldre 85:or på blocket som jag tror kommer att tappa en del.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 11:47
av OfarligTesla
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 11:59
av Smutt
OfarligTesla skrev:
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Det är väl tippen som går bättre med M3

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 12:12
av Walker
Å andra sidan är det nog några som inte behöver så stor bil men idag kör S för att alternativen är för få.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 12:12
av OfarligTesla
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Det är väl tippen som går bättre med M3
Hur skulle tippen bli bättre med den lilla luckan?

Dragkrok tror jag man se sig i stjärnorna efter på 3an så det hjälper inte. Sen om jag har så pass mycket att slänga att jag ska joxa med släp kan jag lika gärna hyrs in folk som gör det åt mig.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 12:15
av Verdi
Walker skrev:
Å andra sidan är det nog några som inte behöver så stor bil men idag kör S för att alternativen är för få.
Ja så kan det vara. Men om elbilar blir mer och mer mainstream så kommer större grupper vara intresserade av begagnade S också som alternativ till Volvo-kombin eller Passaten. De äldre har dessutom fri SuC och det kan ju locka en och annan.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 12:18
av Walker
Verdi skrev:
Walker skrev:
Å andra sidan är det nog några som inte behöver så stor bil men idag kör S för att alternativen är för få.
Ja så kan det vara. Men om elbilar blir mer och mer mainstream så kommer större grupper vara intresserade av begagnade S också som alternativ till Volvo-kombin eller Passaten. De äldre har dessutom fri SuC och det kan ju locka en och annan.
Sant

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 12:24
av OfarligTesla
Jag som alltid haft mindre bilar och gärna sedaner eller coupé kan ju säga att marknaden domineras normalt av större bilar och kombis/halvkombis. Det verkar helt enkelt som det är vad vi gillar i Sverige.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 13:20
av TeslaTissel
OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Det är väl tippen som går bättre med M3
Hur skulle tippen bli bättre med den lilla luckan?

Dragkrok tror jag man se sig i stjärnorna efter på 3an så det hjälper inte. Sen om jag har så pass mycket att slänga att jag ska joxa med släp kan jag lika gärna hyrs in folk som gör det åt mig.
Twittra Elon vet ja!
Han verkar faktiskt riktigt intresserad och mån om de Nordiska länderna och har gett konkreta svar.
Twitter-grupp TESLA-fans Nordic?

Ju fler som tjatar så. Och han har ju redan hintat om det alternativet.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 14:09
av OfarligTesla
TeslaTissel skrev:
OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Det är väl tippen som går bättre med M3
Hur skulle tippen bli bättre med den lilla luckan?

Dragkrok tror jag man se sig i stjärnorna efter på 3an så det hjälper inte. Sen om jag har så pass mycket att slänga att jag ska joxa med släp kan jag lika gärna hyrs in folk som gör det åt mig.
Twittra Elon vet ja!
Han verkar faktiskt riktigt intresserad och mån om de Nordiska länderna och har gett konkreta svar.
Twitter-grupp TESLA-fans Nordic?

Ju fler som tjatar så. Och han har ju redan hintat om det alternativet.
Jag skiter i dragkrok, jag vill ha fällbart mittensäte eller skidlucka. Som typ varenda bil har.