Sida 11 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 12:15
av Verdi
Walker skrev:
Å andra sidan är det nog några som inte behöver så stor bil men idag kör S för att alternativen är för få.
Ja så kan det vara. Men om elbilar blir mer och mer mainstream så kommer större grupper vara intresserade av begagnade S också som alternativ till Volvo-kombin eller Passaten. De äldre har dessutom fri SuC och det kan ju locka en och annan.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 12:18
av Walker
Verdi skrev:
Walker skrev:
Å andra sidan är det nog några som inte behöver så stor bil men idag kör S för att alternativen är för få.
Ja så kan det vara. Men om elbilar blir mer och mer mainstream så kommer större grupper vara intresserade av begagnade S också som alternativ till Volvo-kombin eller Passaten. De äldre har dessutom fri SuC och det kan ju locka en och annan.
Sant

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 12:24
av OfarligTesla
Jag som alltid haft mindre bilar och gärna sedaner eller coupé kan ju säga att marknaden domineras normalt av större bilar och kombis/halvkombis. Det verkar helt enkelt som det är vad vi gillar i Sverige.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 13:20
av TeslaTissel
OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Det är väl tippen som går bättre med M3
Hur skulle tippen bli bättre med den lilla luckan?

Dragkrok tror jag man se sig i stjärnorna efter på 3an så det hjälper inte. Sen om jag har så pass mycket att slänga att jag ska joxa med släp kan jag lika gärna hyrs in folk som gör det åt mig.
Twittra Elon vet ja!
Han verkar faktiskt riktigt intresserad och mån om de Nordiska länderna och har gett konkreta svar.
Twitter-grupp TESLA-fans Nordic?

Ju fler som tjatar så. Och han har ju redan hintat om det alternativet.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 25 okt 2018 14:09
av OfarligTesla
TeslaTissel skrev:
OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Det är väl tippen som går bättre med M3
Hur skulle tippen bli bättre med den lilla luckan?

Dragkrok tror jag man se sig i stjärnorna efter på 3an så det hjälper inte. Sen om jag har så pass mycket att slänga att jag ska joxa med släp kan jag lika gärna hyrs in folk som gör det åt mig.
Twittra Elon vet ja!
Han verkar faktiskt riktigt intresserad och mån om de Nordiska länderna och har gett konkreta svar.
Twitter-grupp TESLA-fans Nordic?

Ju fler som tjatar så. Och han har ju redan hintat om det alternativet.
Jag skiter i dragkrok, jag vill ha fällbart mittensäte eller skidlucka. Som typ varenda bil har.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 okt 2018 20:13
av TeslaTissel
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.


44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 okt 2018 20:25
av Henrik Torphammar
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.

Lite irriterad är jag på de ständiga uppgifterna som förvirrar oss.
Särskilt dem som inte har vana ställa sig i kö på ett fordon som inte ens leverantören TESLA har vidare koll på förefaller det?
Ta en barnfamilj som tidigare på året trodde sig kunna skaffa en Model 3 istället för en Nissan, Hundai men ser att priserna för Model 3 hoppar hit och dit?
Visserligen är inte EU-versionerna klara men lite stabilare prisbild vore ju inte fel? Eller?
44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Det enda förvirrande är dom som hittar på egna priser baserat på gissningar.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 okt 2018 20:28
av Svenssons
Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.

Lite irriterad är jag på de ständiga uppgifterna som förvirrar oss.
Särskilt dem som inte har vana ställa sig i kö på ett fordon som inte ens leverantören TESLA har vidare koll på förefaller det?
Ta en barnfamilj som tidigare på året trodde sig kunna skaffa en Model 3 istället för en Nissan, Hundai men ser att priserna för Model 3 hoppar hit och dit?
Visserligen är inte EU-versionerna klara men lite stabilare prisbild vore ju inte fel? Eller?
44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Det enda förvirrande är dom som hittar på egna priser baserat på gissningar.
Ja, Teslas prisbild för EU-versionen är ju otroligt stabil. Den har sedan första omnämnandet av Model 3 tills idag varit exakt N/A.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 okt 2018 20:41
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.
44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Det enda förvirrande är dom som hittar på egna priser baserat på gissningar.
Ja, Teslas prisbild för EU-versionen är ju otroligt stabil. Den har sedan första omnämnandet av Model 3 tills idag varit exakt N/A.
OK
Jag tar tillbaka det där!
Jag blev nog färgad av sociala medie-uppgifter?

Läste något om att man ändrat så att Performance-paketet med bättre bromsskivor, uppgraderad fjädring etc nu ingår i Performance Model 3?
Och jag är inte så dum att jag inte kan ändra uppfattning. :D

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 okt 2018 21:07
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.

Lite irriterad är jag på de ständiga uppgifterna som förvirrar oss.
Särskilt dem som inte har vana ställa sig i kö på ett fordon som inte ens leverantören TESLA har vidare koll på förefaller det?
Ta en barnfamilj som tidigare på året trodde sig kunna skaffa en Model 3 istället för en Nissan, Hundai men ser att priserna för Model 3 hoppar hit och dit?
Visserligen är inte EU-versionerna klara men lite stabilare prisbild vore ju inte fel? Eller?
44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Det enda förvirrande är dom som hittar på egna priser baserat på gissningar.
Ja typ.. Jag gillar raden AWD - Tillägg 55000 kr, endast i kombination med long-range, går ej att välja bort på long-range. :roll:

Sedan handlar det ju lite om positionering också. Andra bilhandlare prissätter ju gärna bilar till 399.900 kr (ja, det är ju mycket billigare än 400.000) :roll:
Men Tesla verkar ju inte bry sig så mycket om det utan kör en kurs rakt av mot USD, vilket ger det fantastiskt jämna priset för en S75D 1.059.580 SEK... :lol:

Använder man det priset jämfört med en S75D i USA (77000 USD) så får man kursen 13.75 SEK/USD. Då skulle en Mid-Range M3 kosta 632.500 SEK (46.000 USD). Det där tror jag blir för tok för mycket pengar för de flesta potentiella köpare. Vill man ha long range så hamnar den på 728.500 SEK

Frågan är väl mer om 80 km och 1,1 sek är värt närmre 100.000 SEK.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 okt 2018 22:29
av ippii
Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.

Lite irriterad är jag på de ständiga uppgifterna som förvirrar oss.
Särskilt dem som inte har vana ställa sig i kö på ett fordon som inte ens leverantören TESLA har vidare koll på förefaller det?
Ta en barnfamilj som tidigare på året trodde sig kunna skaffa en Model 3 istället för en Nissan, Hundai men ser att priserna för Model 3 hoppar hit och dit?
Visserligen är inte EU-versionerna klara men lite stabilare prisbild vore ju inte fel? Eller?
44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Det enda förvirrande är dom som hittar på egna priser baserat på gissningar.
Ja typ.. Jag gillar raden AWD - Tillägg 55000 kr, endast i kombination med long-range, går ej att välja bort på long-range. :roll:

Sedan handlar det ju lite om positionering också. Andra bilhandlare prissätter ju gärna bilar till 399.900 kr (ja, det är ju mycket billigare än 400.000) :roll:
Men Tesla verkar ju inte bry sig så mycket om det utan kör en kurs rakt av mot USD, vilket ger det fantastiskt jämna priset för en S75D 1.059.580 SEK... :lol:

Använder man det priset jämfört med en S75D i USA (77000 USD) så får man kursen 13.75 SEK/USD. Då skulle en Mid-Range M3 kosta 632.500 SEK (46.000 USD). Det där tror jag blir för tok för mycket pengar för de flesta potentiella köpare. Vill man ha long range så hamnar den på 728.500 SEK

Frågan är väl mer om 80 km och 1,1 sek är värt närmre 100.000 SEK.
En S75D kostar 951.280 SEK så din faktor på 13.75 blir ganska skev.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 okt 2018 22:32
av OfarligTesla
Model S basversionen som kostar 77k i USA kostar 951 280 här. Så 12.35 i kurs är mer rätt.

Editor: tvåa på bollen.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 okt 2018 23:06
av TeslaTissel
TeslaTissel skrev:
OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Det är väl tippen som går bättre med M3
Hur skulle tippen bli bättre med den lilla luckan?

Dragkrok tror jag man se sig i stjärnorna efter på 3an så det hjälper inte. Sen om jag har så pass mycket att slänga att jag ska joxa med släp kan jag lika gärna hyrs in folk som gör det åt mig.
Twittra Elon vet ja!
Han verkar faktiskt riktigt intresserad och mån om de Nordiska länderna och har gett konkreta svar.
Twitter-grupp TESLA-fans Nordic?

Ju fler som tjatar så. Och han har ju redan hintat om det alternativet.
Det visar sig min ide om twiitergrupp faktiskt ser ut att bli verklig.
En av Teslagrupperna på FB har just själva föreslagit det.
Det är bara det att Elon lämnar twitter åt sidan någon vecka enligt egen utsago. :D

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 okt 2018 23:09
av TeslaTissel
Electrek har uppdaterad info om prisnivå och även uppdaterade synpunkter på Teslas agerande när det gäller Model 3 Performance versionen.

Länk: https://electrek.co/2018/10/26/tesla-mo ... n-holders/

Apropå prisuppgiften som Ted Svensson anger så skulle då prisbild för Model 3 Performance bli 722 tkr då performance-paketet ingår. Om jag tolkar allt rätt nu?
981BEAD6-FB0E-48ED-8F71-3C3C88370D4E.jpeg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 okt 2018 23:41
av Jeppe_E
ippii skrev:
Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.

Lite irriterad är jag på de ständiga uppgifterna som förvirrar oss.
Särskilt dem som inte har vana ställa sig i kö på ett fordon som inte ens leverantören TESLA har vidare koll på förefaller det?
Ta en barnfamilj som tidigare på året trodde sig kunna skaffa en Model 3 istället för en Nissan, Hundai men ser att priserna för Model 3 hoppar hit och dit?
Visserligen är inte EU-versionerna klara men lite stabilare prisbild vore ju inte fel? Eller?
44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Det enda förvirrande är dom som hittar på egna priser baserat på gissningar.
Ja typ.. Jag gillar raden AWD - Tillägg 55000 kr, endast i kombination med long-range, går ej att välja bort på long-range. :roll:

Sedan handlar det ju lite om positionering också. Andra bilhandlare prissätter ju gärna bilar till 399.900 kr (ja, det är ju mycket billigare än 400.000) :roll:
Men Tesla verkar ju inte bry sig så mycket om det utan kör en kurs rakt av mot USD, vilket ger det fantastiskt jämna priset för en S75D 1.059.580 SEK... :lol:

Använder man det priset jämfört med en S75D i USA (77000 USD) så får man kursen 13.75 SEK/USD. Då skulle en Mid-Range M3 kosta 632.500 SEK (46.000 USD). Det där tror jag blir för tok för mycket pengar för de flesta potentiella köpare. Vill man ha long range så hamnar den på 728.500 SEK

Frågan är väl mer om 80 km och 1,1 sek är värt närmre 100.000 SEK.
En S75D kostar 951.280 SEK så din faktor på 13.75 blir ganska skev.
Hehe.. av någon jäkla anledning (kakor) så hade jag soltak, läder och slipstreamhjul på :)

Så rätt är då således 951.000 / 77.000 = 12,35 SEK/USD

Så en Mid-range skulle i så fall kosta 568.000 SEK och en Long-Range AWD 655.000 SEK. Frågan är om Tesla helt har släppt tanken på att producera 35kusd-versionen helt eftersom de helt enkelt tjänar mer och just nu säljer mer bilar än de kan producera ändå. Personligen tror jag att Tesla får svårt att ta 568.000 kr för en såpass liten bil jämfört med t.ex. Niro och Kona som då har samma räckvidd (Kona är nog iofs ganska snarlik i storlek)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 28 okt 2018 23:45
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
Electrek har uppdaterad info om prisnivå och även uppdaterade synpunkter på Teslas agerande när det gäller Model 3 Performance versionen.

Länk: https://electrek.co/2018/10/26/tesla-mo ... n-holders/

Apropå prisuppgiften som Ted Svensson anger så skulle då prisbild för Model 3 Performance bli 722 tkr då performance-paketet ingår. Om jag tolkar allt rätt nu?
981BEAD6-FB0E-48ED-8F71-3C3C88370D4E.jpeg
Snarare 790.000 om man nu ska använda omräkningsfaktorn som finns på S75D (12,35 SEK/USD)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 29 okt 2018 22:44
av bjelkeman
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 29 okt 2018 22:51
av Jeppe_E
bjelkeman skrev:
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Tesla lär väl behålla sin egen kontakt så att det funkar med SuC.

Dragkrok kommer inte att finnas från början, frågan är om den blir typad med drag. Blir den inte det så är det ju otur för alla som köper den innan den är typad.

Soltak?

Man har väl andra fälgar med vinterhjul på?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 29 okt 2018 22:57
av OfarligTesla
bjelkeman skrev:
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Jag förväntar mig inget annorlunda faktiskt, det skulle vara CCS i så fall men jag räknar inte med det.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 29 okt 2018 23:07
av Nicke Nyfiken
bjelkeman skrev:
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Teslamodifierad CCS-kontakt som passar med SuC, och 3-fasladdare hoppas jag på.

I övrigt tror jag inte det blir några förändringar.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 29 okt 2018 23:08
av vigge50
bjelkeman skrev:
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Vad är det för speciellt sol Audi eTron har?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 29 okt 2018 23:28
av Nicke Nyfiken
vigge50 skrev:
bjelkeman skrev:
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Vad är det för speciellt sol Audi eTron har?
Det var väl inget speciellt vad jag förstått. Bara att man satt en CCS-kontakt på ena sidan och en Typ2-kontakt på andra sidan bilen.

Lite märkligt kan jag tycka. Att nå laddporten med Typ2 brukar inte vara något problem då sladdarna ofta är långa nog att dra runt bilen. Däremot så brukar de fasta sladdarna på CCS-laddarna inte vara lika generöst tilltagna. Så praktiskt sett borde det vara CCS-kontakt på båda sidorna av bilen om det ska vara någon vitts med dubbla laddanslutningar.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 07:07
av Jjonas
Väldigt märkligt. Har dom missat att CCS-kontakten är gjord för att användas tillsammans med Typ 2 kontakten? :lol:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 07:20
av chaffis75
Nicke Nyfiken skrev:
bjelkeman skrev:
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Teslamodifierad CCS-kontakt som passar med SuC, och 3-fasladdare hoppas jag på.

I övrigt tror jag inte det blir några förändringar.
- 3 fas laddning måste bara komma.
- CCS, jag hoppas verkligen de, känns som en naturlig utveckling för att slippa adaptrar.
- Strålkastartvätt, vad tror ni, kan de bli av så att vi slipper ställa ner effekten på strålkastarna?
- Drakkrok, tveksamt om man kopplar detta till en europa lansering samtidigt är de ju Europa som efterfrågar detta väldigt mycket så ja kanske? Vågar man hoppas?

I övrig har jag svårt att se att något annat skulle ändras.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 30 okt 2018 07:46
av Svenssons
Jjonas skrev:
Väldigt märkligt. Har dom missat att CCS-kontakten är gjord för att användas tillsammans med Typ 2 kontakten? :lol:
Nej, CCS-kontakten är ju Typ2+två extra DC-pinnar. Typ 2 finns på bägge sidor om man betalar för tillvalet men de två extra DC-pinnarna vilket gör uttaget till en CCS-kontakt finns endast på väbster sida.