Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Legato » 12 maj 2018 08:52

Svenssons skrev:Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.

Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.

Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
Svart LR3D 2019
Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare frippan » 12 maj 2018 09:07

Frågan är hur det blir med Europalanseringen? Om de bara kommer att sälja LR, AWD och Performance först och när den marknaden är mättad börja sälja standard.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Referralkod: fredrik69135

Inläggav Henrik Torphammar » 12 maj 2018 10:47

Legato skrev:
Svenssons skrev:Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.

Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.

Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.

Kul när det i ena tråden spikas att bilar med mindre än 200kWh är oanvändbara och i andra tråden så konstateras det att Tesla tappar övertaget eftersom de inte släpper det lilla batteriet :lol: :lol: :lol:
Superhero
Användarvisningsbild
Henrik Torphammar

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 maj 2018 10:58

Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:

Kul när det i ena tråden spikas att bilar med mindre än 200kWh är oanvändbara och i andra tråden så konstateras det att Tesla tappar övertaget eftersom de inte släpper det lilla batteriet :lol: :lol: :lol:

:lol: elbilar är värdelösa helt enkelt....
Ska förövrigt bli sjukt intressant att se prestandan på 3:an med performance :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 12 maj 2018 11:01

Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a :). Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 12 maj 2018 13:59

Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:

Hmmm. 1.) Det spikades verkligen inte. 2.) Jag har inte den åsikten. 3.) Det ena utesluter inte det andra. Det bästa vore såklart om Tesla dominerade alla prisklasser med bibehållba bruttomarginaler.
Svart LR3D 2019
Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Laban » 12 maj 2018 15:00

Håller med Legato, det viktiga är att det finns alternativ. Ska alla köra elbil (väldigt många i min bekantskapskrets har husvagn, eventuellt vi också snart :-)) så måste det finnas bilar med riktigt stora batteripack. Använder man bilen endast för pendling till jobbet kan man köpa en 30 kWh Golf klass bil. Tar man sin Model X med släp + två skotrar 40 mil till stugan i fjällen i -10-20C några gånger/vinter vill man kanske ha 150-200 kWh. Samt alla alternativ där i mellan.

Sen ser jag stora batteripack som Teslas främsta konkurrensfördel. Jag vill/hoppas att de kommer att ligga i framkant där samtidigt som man förstås även ska erbjuda billigare alternativ.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Limbster » 12 maj 2018 15:08

frippan skrev:Frågan är hur det blir med Europalanseringen? Om de bara kommer att sälja LR, AWD och Performance först och när den marknaden är mättad börja sälja standard.

Finns väl en stor risk för det, övriga tillverkare verkar vara en bit ifrån att kunna bygga större volymer med bilar runt 45-55 kwh så har vi otur kan det dröja några år innan någon 35 tusen dollars tesla dyker upp.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster

Inläggav Teslaägare Pontus » 12 maj 2018 18:27

OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a :). Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.

Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
- Model 3 LR RWD Svart
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Referralkod: pontus4068

Inläggav Teslaägare Legato » 12 maj 2018 18:32

Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a :). Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.

Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?

Är också väldigt nyfiken på det. Det enda man kan vara säker på är väl att den aldrig blir snabbare än snabbaste Model S. Sen kan man ju alltid hoppas på en ännu snabbare Model S i samma veva :D
Svart LR3D 2019
Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3