Sida 2 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 19:33
av Henrik Torphammar
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a :). Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
0-XX har med mjukvara att göra. Batterier och motorer kan ge otroliga effekter under korta stunder. Det är alltså bara marknadsföring som är gränsen utöver vad däcken orkar med.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 19:35
av OfarligTesla
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a :). Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
Jag tror det beror helt på hur de vill prissätta den. Handlar det om ett tillval på 15k USD utöver vad en D kostar (så säg 18-20K USD över vad som är tillgängligt nu) så tror jag de vill ner i runt 3-3,2 sekunder eller liknande. Är det mer 10k USD utöver en D så tror jag vi pratar ungefär 1 sekund under nuvarande variant. Tror att mycket kommer handla om prissättning mot P100D och instegs S. Skulle gissa på att en prestandamodell av 3an inte får förgöra en S 75/100D helt om den inte kostar nära vad en 75D gör. Jag är mer eller mindre säker på att nuvarande modell är begränsad för att inte överskugga S för mycket, de ströp 3an och "uncorkade" S för att få ett prestandagap.

Om prestandamodellen närmar sig 3 sekunder kommer det nog kännas svårt att motstå uppgraderingstarmen, är det däremot 3,7-3,8 vi pratar så kan jag nog stå emot och kanske kikar mer mot en ny S om 2 år eller liknande. Någon annan som direkt kollar på vad nästa bil blir så fort man hämtat den man köpt?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 maj 2018 22:35
av Pontus
Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 13 maj 2018 07:59
av Legato
Pontus skrev:
Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Tror inte D-påslaget på trean blir lika stort som på S. Tror snarare $3000. Upp till $15000 extra för P känns dock inte omöjligt.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 13 maj 2018 09:07
av OfarligTesla
Pontus skrev:
Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Jag tror inte att P kommer bli så pass mycket snabbare till det priset, tror inte D ger så stor prestandavinst heller. Tror att D kommer handla om att man får fyrhjulsdrift och någon symbolisk prestandavinst för typ 3-4K USD. På papper tror jag de vill ha P strax under 4 som bäst, eller till och med 4 blankt. Om de nu inte gör P tillvalet dyrt eller kör något P + Ludicrous tänk där man kan betala ännu mer för mer prestanda. Sen om det beror på ren mjukvara eller begränsningar i de nya effektiva motorerna är frågan, en anledning till varför de ströp RWD modellen kan ju varit för att lämna rum till P.

Så det mest troliga för mig är D för 3-4K USD och typ 0,2 s snabbare, P kostar 10-12K USD utöver D och ligger runt 1 sekund under RWD varianten.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 18 maj 2018 15:17
av vigge50
Tesla har gjort en liten uppdatering av sätena tydligen.

Bild

Bild

Ser ut att vara lite mer skålade .

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 18 maj 2018 15:44
av snowtroll
vigge50 skrev:
Tesla har gjort en liten uppdatering av sätena tydligen.


Ser ut att vara lite mer skålade .
Och att sömmarna i säteskanten(heldragen, kanske håller bättre så ) och vinklarna på vid skulder-höjd har justerats

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 maj 2018 10:00
av e5m1r
Eller så är det tesla passning på sömmarna med så de kan hamna några cm här och där

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 maj 2018 10:52
av Legato
OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Jag tror inte att P kommer bli så pass mycket snabbare till det priset, tror inte D ger så stor prestandavinst heller. Tror att D kommer handla om att man får fyrhjulsdrift och någon symbolisk prestandavinst för typ 3-4K USD. På papper tror jag de vill ha P strax under 4 som bäst, eller till och med 4 blankt. Om de nu inte gör P tillvalet dyrt eller kör något P + Ludicrous tänk där man kan betala ännu mer för mer prestanda. Sen om det beror på ren mjukvara eller begränsningar i de nya effektiva motorerna är frågan, en anledning till varför de ströp RWD modellen kan ju varit för att lämna rum till P.

Så det mest troliga för mig är D för 3-4K USD och typ 0,2 s snabbare, P kostar 10-12K USD utöver D och ligger runt 1 sekund under RWD varianten.
Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 maj 2018 11:27
av OfarligTesla
Legato skrev:
Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.
Ja prismässigt verkar vi tro runt samma då, frågan är hur det blir med prestandan. Vissa Youtubers som fokuserar på Tesla har ju gjort sina egna tänk genom att kika på hur mycket extra P kostar för S och X i procent och kommit fram till runt 82k USD för en fullsmetad P3 vilket ju blir mycket deg i Sverige. Det är någonstans där jag tror den landar om de nu vill göra den snabb.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 maj 2018 18:17
av Legato
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.
Ja prismässigt verkar vi tro runt samma då, frågan är hur det blir med prestandan. Vissa Youtubers som fokuserar på Tesla har ju gjort sina egna tänk genom att kika på hur mycket extra P kostar för S och X i procent och kommit fram till runt 82k USD för en fullsmetad P3 vilket ju blir mycket deg i Sverige. Det är någonstans där jag tror den landar om de nu vill göra den snabb.
Japp, för fullsmetad tror jag det också. En BMW M3 startar på $68k. Jag räknar med att snabbaste trean landar där också om den bara inkluderar LR-batteriet samt 19“ eller 20". Så med självkörning osv tror jag också priset landar på $80-90k, dvs kanske 900-1M i Sverige.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 maj 2018 19:44
av Bjelke
e5m1r skrev:
Eller så är det tesla passning på sömmarna med så de kan hamna några cm här och där Bild
Touche :lol:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 maj 2018 22:56
av Jerker
Nu kan snart amerikanerna beställa 4-hjulsdrift:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 00:33
av Pontus
Late night i Kalifornien är ju tidigt hos er i Sverige. Klockan 9 imorgon vet ni.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 00:55
av Jerker
Eftersom Elon har sagt att de inte börjar tillverka 4-hjulsdrift och performancemodeller innan de nått 5000/v så får man väl utgå ifrån att han är säker på att de ska uppnå det i tid. Hur lång är leveranstiden på 3:an idag?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 00:56
av TeslaTissel
Ja blir den på tok för dyr som ni antytt, alltså över 600 tkr så är det redan då för mycket

Jag tänker på alla andra som har förhoppningen den skall stanna på 500 tkr här i Sverige.
Men det beror på förstås vad Tesla har för avsikt med ”prestandamodellen”.

Vi har ju redan sett att Model 3 kan bli (giftig) på bankörning. Och med rätt mix så.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 00:59
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Eftersom Elon har sagt att de inte börjar tillverka 4-hjulsdrift och performancemodeller innan de nått 5000/v så får man väl utgå ifrån att han är säker på att de ska uppnå det i tid. Hur lång är leveranstiden på 3:an idag?
Jag törs inte gissa, ännu. Antar du menar Europa?

Det kan bli allt mellan då, eller då. :D

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 03:43
av Svenssons
Det är väl USA som menas och då rör det sog väl om några veckor, alltså 2-4. Det betyder att Elon känner sig säker att Tesla inom 2-4 veckor har en produktionstakt på 5 000 bilar per vecka.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 05:39
av Pontus
Svenssons skrev:
Det är väl USA som menas och då rör det sog väl om några veckor, alltså 2-4. Det betyder att Elon känner sig säker att Tesla inom 2-4 veckor har en produktionstakt på 5 000 bilar per vecka.
Efter konfiguration har jag hört allt mellan 4-6 veckor i USA, jag fick vänta 5,5 vecka.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 05:43
av Pontus
Någon som vet vad "Center console with open storage..." menas? Blir det en annorlunda mitt på standard ineriören.
Skärmklipp.JPG

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 05:53
av Pontus
Nu rör det på sig lite igen angående performance. Någon blandmotor? Tibor hjälp till att förklara detta.
Skärmklipp.JPG

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 06:02
av Laban
Switched reluctance: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 83&start=0

Oerhört intressant i alla fall. Att man fortfarande använder en AC motor , och inte som jag tror att 99% av oss här hade gissat på den bakre motorn (prestanda) utan den främre.

Ren kostnadsfråga eller att AC motorn är effektivare i något speciellt effektområde ?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 07:54
av Svenssons
Tibor har ju redan svarat:
Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:04
av frippan
Tweet from @elonmusk: @Everman @scottwww @KymmPuckeridge @ElementC9 @griff_golf I’m about to test the configurator & then it goes out to early reservation holders tonight

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:19
av frippan
Tweet from @elonmusk: Tesla dual motor, all-wheel drive performance Model 3:
3.5 sec 0-60mph
155 mph Top Speed
310 mile Range