Sida 5 av 63

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 12 maj 2018 18:33
av Henrik Torphammar
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a :). Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.

Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?


0-XX har med mjukvara att göra. Batterier och motorer kan ge otroliga effekter under korta stunder. Det är alltså bara marknadsföring som är gränsen utöver vad däcken orkar med.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 12 maj 2018 18:35
av OfarligTesla
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a :). Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.

Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?


Jag tror det beror helt på hur de vill prissätta den. Handlar det om ett tillval på 15k USD utöver vad en D kostar (så säg 18-20K USD över vad som är tillgängligt nu) så tror jag de vill ner i runt 3-3,2 sekunder eller liknande. Är det mer 10k USD utöver en D så tror jag vi pratar ungefär 1 sekund under nuvarande variant. Tror att mycket kommer handla om prissättning mot P100D och instegs S. Skulle gissa på att en prestandamodell av 3an inte får förgöra en S 75/100D helt om den inte kostar nära vad en 75D gör. Jag är mer eller mindre säker på att nuvarande modell är begränsad för att inte överskugga S för mycket, de ströp 3an och "uncorkade" S för att få ett prestandagap.

Om prestandamodellen närmar sig 3 sekunder kommer det nog kännas svårt att motstå uppgraderingstarmen, är det däremot 3,7-3,8 vi pratar så kan jag nog stå emot och kanske kikar mer mot en ny S om 2 år eller liknande. Någon annan som direkt kollar på vad nästa bil blir så fort man hämtat den man köpt?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 12 maj 2018 21:35
av Pontus
Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 13 maj 2018 06:59
av Legato
Pontus skrev:Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.


Tror inte D-påslaget på trean blir lika stort som på S. Tror snarare $3000. Upp till $15000 extra för P känns dock inte omöjligt.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 13 maj 2018 08:07
av OfarligTesla
Pontus skrev:Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.


Jag tror inte att P kommer bli så pass mycket snabbare till det priset, tror inte D ger så stor prestandavinst heller. Tror att D kommer handla om att man får fyrhjulsdrift och någon symbolisk prestandavinst för typ 3-4K USD. På papper tror jag de vill ha P strax under 4 som bäst, eller till och med 4 blankt. Om de nu inte gör P tillvalet dyrt eller kör något P + Ludicrous tänk där man kan betala ännu mer för mer prestanda. Sen om det beror på ren mjukvara eller begränsningar i de nya effektiva motorerna är frågan, en anledning till varför de ströp RWD modellen kan ju varit för att lämna rum till P.

Så det mest troliga för mig är D för 3-4K USD och typ 0,2 s snabbare, P kostar 10-12K USD utöver D och ligger runt 1 sekund under RWD varianten.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 18 maj 2018 14:17
av vigge50
Tesla har gjort en liten uppdatering av sätena tydligen.

Bild

Bild

Ser ut att vara lite mer skålade .

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 18 maj 2018 14:44
av snowtroll
vigge50 skrev:Tesla har gjort en liten uppdatering av sätena tydligen.


Ser ut att vara lite mer skålade .


Och att sömmarna i säteskanten(heldragen, kanske håller bättre så ) och vinklarna på vid skulder-höjd har justerats

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 19 maj 2018 09:00
av e5m1r
Eller så är det tesla passning på sömmarna med så de kan hamna några cm här och där

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 19 maj 2018 09:52
av Legato
OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.


Jag tror inte att P kommer bli så pass mycket snabbare till det priset, tror inte D ger så stor prestandavinst heller. Tror att D kommer handla om att man får fyrhjulsdrift och någon symbolisk prestandavinst för typ 3-4K USD. På papper tror jag de vill ha P strax under 4 som bäst, eller till och med 4 blankt. Om de nu inte gör P tillvalet dyrt eller kör något P + Ludicrous tänk där man kan betala ännu mer för mer prestanda. Sen om det beror på ren mjukvara eller begränsningar i de nya effektiva motorerna är frågan, en anledning till varför de ströp RWD modellen kan ju varit för att lämna rum till P.

Så det mest troliga för mig är D för 3-4K USD och typ 0,2 s snabbare, P kostar 10-12K USD utöver D och ligger runt 1 sekund under RWD varianten.


Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

InläggPostat: 19 maj 2018 10:27
av OfarligTesla
Legato skrev:Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.


Ja prismässigt verkar vi tro runt samma då, frågan är hur det blir med prestandan. Vissa Youtubers som fokuserar på Tesla har ju gjort sina egna tänk genom att kika på hur mycket extra P kostar för S och X i procent och kommit fram till runt 82k USD för en fullsmetad P3 vilket ju blir mycket deg i Sverige. Det är någonstans där jag tror den landar om de nu vill göra den snabb.