Sida 3 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 maj 2018 18:17
av Legato
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.
Ja prismässigt verkar vi tro runt samma då, frågan är hur det blir med prestandan. Vissa Youtubers som fokuserar på Tesla har ju gjort sina egna tänk genom att kika på hur mycket extra P kostar för S och X i procent och kommit fram till runt 82k USD för en fullsmetad P3 vilket ju blir mycket deg i Sverige. Det är någonstans där jag tror den landar om de nu vill göra den snabb.
Japp, för fullsmetad tror jag det också. En BMW M3 startar på $68k. Jag räknar med att snabbaste trean landar där också om den bara inkluderar LR-batteriet samt 19“ eller 20". Så med självkörning osv tror jag också priset landar på $80-90k, dvs kanske 900-1M i Sverige.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 maj 2018 19:44
av Bjelke
e5m1r skrev:
Eller så är det tesla passning på sömmarna med så de kan hamna några cm här och där Bild
Touche :lol:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 maj 2018 22:56
av Jerker
Nu kan snart amerikanerna beställa 4-hjulsdrift:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 00:33
av Pontus
Late night i Kalifornien är ju tidigt hos er i Sverige. Klockan 9 imorgon vet ni.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 00:55
av Jerker
Eftersom Elon har sagt att de inte börjar tillverka 4-hjulsdrift och performancemodeller innan de nått 5000/v så får man väl utgå ifrån att han är säker på att de ska uppnå det i tid. Hur lång är leveranstiden på 3:an idag?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 00:56
av TeslaTissel
Ja blir den på tok för dyr som ni antytt, alltså över 600 tkr så är det redan då för mycket

Jag tänker på alla andra som har förhoppningen den skall stanna på 500 tkr här i Sverige.
Men det beror på förstås vad Tesla har för avsikt med ”prestandamodellen”.

Vi har ju redan sett att Model 3 kan bli (giftig) på bankörning. Och med rätt mix så.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 00:59
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Eftersom Elon har sagt att de inte börjar tillverka 4-hjulsdrift och performancemodeller innan de nått 5000/v så får man väl utgå ifrån att han är säker på att de ska uppnå det i tid. Hur lång är leveranstiden på 3:an idag?
Jag törs inte gissa, ännu. Antar du menar Europa?

Det kan bli allt mellan då, eller då. :D

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 03:43
av Svenssons
Det är väl USA som menas och då rör det sog väl om några veckor, alltså 2-4. Det betyder att Elon känner sig säker att Tesla inom 2-4 veckor har en produktionstakt på 5 000 bilar per vecka.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 05:39
av Pontus
Svenssons skrev:
Det är väl USA som menas och då rör det sog väl om några veckor, alltså 2-4. Det betyder att Elon känner sig säker att Tesla inom 2-4 veckor har en produktionstakt på 5 000 bilar per vecka.
Efter konfiguration har jag hört allt mellan 4-6 veckor i USA, jag fick vänta 5,5 vecka.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 05:43
av Pontus
Någon som vet vad "Center console with open storage..." menas? Blir det en annorlunda mitt på standard ineriören.
Skärmklipp.JPG

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 05:53
av Pontus
Nu rör det på sig lite igen angående performance. Någon blandmotor? Tibor hjälp till att förklara detta.
Skärmklipp.JPG

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 06:02
av Laban
Switched reluctance: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 83&start=0

Oerhört intressant i alla fall. Att man fortfarande använder en AC motor , och inte som jag tror att 99% av oss här hade gissat på den bakre motorn (prestanda) utan den främre.

Ren kostnadsfråga eller att AC motorn är effektivare i något speciellt effektområde ?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 07:54
av Svenssons
Tibor har ju redan svarat:
Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:04
av frippan
Tweet from @elonmusk: @Everman @scottwww @KymmPuckeridge @ElementC9 @griff_golf I’m about to test the configurator & then it goes out to early reservation holders tonight

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:19
av frippan
Tweet from @elonmusk: Tesla dual motor, all-wheel drive performance Model 3:
3.5 sec 0-60mph
155 mph Top Speed
310 mile Range

Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:20
av jpetters
Kompletterande tweet:
Cost of all options, wheels, paint, etc is included (apart from Autopilot). Cost is $78k. About same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:22
av Svenssons
Verkar som vi snart kan stryka första punkten under 2018 i Model 3:s Production Timeline:
ProductionTimeline.png

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:28
av jpetters
Mer info:
Cost of normal dual motor AWD option is $5k. Range is also 310 miles. Takes 0-60mph to 4.5 sec & top speed to 140 mph.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:35
av frippan
Då är vi närmare en miljon för en maxad model 3
Där model 3 slutar börjar model S

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:42
av OfarligTesla
Då är då frågan om jag kommer byta min S75D jag just fick mot en fullsmetad Model 3 P när den kommer :).

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 09:26
av Legato
jpetters skrev:
Kompletterande tweet:
Cost of all options, wheels, paint, etc is included (apart from Autopilot). Cost is $78k. About same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track.
Haha gött att man fick vara "spot on" en gång i livet. Tom jämförelsen med BMW M3 :lol:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 09:29
av Legato
OfarligTesla skrev:
Då är då frågan om jag kommer byta min S75D jag just fick mot en fullsmetad Model 3 P när den kommer :).
Känns som det troligaste alternativet för mig. Just nu känns det dock som Xen får stryka på foten. Samtidigt känns det mer rationellt med 3+X än 3+S. :D

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 09:35
av OfarligTesla
Legato skrev:
jpetters skrev:
Kompletterande tweet:
Cost of all options, wheels, paint, etc is included (apart from Autopilot). Cost is $78k. About same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track.
Haha gött att man fick vara "spot on" en gång i livet. Tom jämförelsen med BMW M3 :lol:
Ja det var kul att han jämförde med BMW M3. Med luftfjädring verkar vi hamna runt 85k USD med autopilot då. Kanske lite dyrare än vad jag förväntade mig men om 3,5 sekunder är bara på papper och den egentligen gör det på 3,1 så är den snabbare än jag förväntade mig också. Hade ju trott 3,5 ish skulle varit vad den testades till inte specades.
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Då är då frågan om jag kommer byta min S75D jag just fick mot en fullsmetad Model 3 P när den kommer :).
Känns som det troligaste alternativet för mig. Just nu känns det dock som Xen får stryka på foten. Samtidigt känns det mer rationellt med 3+X än 3+S. :D
Haha, ja. Jag och frun har ju inga barn och behöver egentligen inte bil alls (bor i stan) så vår S är ju lite stor, å andra sidan är det trevligt att man kan fälla sätet och ändå få in 2 pers där bak på skidresor. Att vara ute och busköra på småvägarna har jag blivit för lat för att göra tillräckligt ofta för att motivera bil bara för det också.

Får helt enkelt testa en när den kommer hit, och testa storleken och hur den kör. Är inget större fan av att inte ha två skärmar t.ex., låter kanske lite för gubbigt att klaga på det när man är runt 30?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 10:07
av OfarligTesla
Kom på att en lösning på "problemet" S eller P3 kan ju alltid vara att flytta till hus så att vi behöver två bilar, då behöver man inte välja. Förutom om man skall välja Model 3 + P100D eller P3 och S75D förstås. Äsch, bara massa val hela tiden!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 11:22
av LarsL
Hoppas verkligen inte att vi kommer upp till 700-800kkr för AWD om det krävs för den högst teoretiska dragkroken. Då blir det troligen ingen Model 3 för mig. Förmodligen köper jag då någon form av arbetsfordon/pickup för att ha som dragare.