Sida 3 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 05:53
av Pontus
Nu rör det på sig lite igen angående performance. Någon blandmotor? Tibor hjälp till att förklara detta.
Skärmklipp.JPG

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 06:02
av Laban
Switched reluctance: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 83&start=0

Oerhört intressant i alla fall. Att man fortfarande använder en AC motor , och inte som jag tror att 99% av oss här hade gissat på den bakre motorn (prestanda) utan den främre.

Ren kostnadsfråga eller att AC motorn är effektivare i något speciellt effektområde ?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 07:54
av Svenssons
Tibor har ju redan svarat:
Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:04
av frippan
Tweet from @elonmusk: @Everman @scottwww @KymmPuckeridge @ElementC9 @griff_golf I’m about to test the configurator & then it goes out to early reservation holders tonight

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:19
av frippan
Tweet from @elonmusk: Tesla dual motor, all-wheel drive performance Model 3:
3.5 sec 0-60mph
155 mph Top Speed
310 mile Range

Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:20
av jpetters
Kompletterande tweet:
Cost of all options, wheels, paint, etc is included (apart from Autopilot). Cost is $78k. About same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:22
av Svenssons
Verkar som vi snart kan stryka första punkten under 2018 i Model 3:s Production Timeline:
ProductionTimeline.png

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:28
av jpetters
Mer info:
Cost of normal dual motor AWD option is $5k. Range is also 310 miles. Takes 0-60mph to 4.5 sec & top speed to 140 mph.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:35
av frippan
Då är vi närmare en miljon för en maxad model 3
Där model 3 slutar börjar model S

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 08:42
av OfarligTesla
Då är då frågan om jag kommer byta min S75D jag just fick mot en fullsmetad Model 3 P när den kommer :).

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 09:26
av Legato
jpetters skrev:
Kompletterande tweet:
Cost of all options, wheels, paint, etc is included (apart from Autopilot). Cost is $78k. About same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track.
Haha gött att man fick vara "spot on" en gång i livet. Tom jämförelsen med BMW M3 :lol:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 09:29
av Legato
OfarligTesla skrev:
Då är då frågan om jag kommer byta min S75D jag just fick mot en fullsmetad Model 3 P när den kommer :).
Känns som det troligaste alternativet för mig. Just nu känns det dock som Xen får stryka på foten. Samtidigt känns det mer rationellt med 3+X än 3+S. :D

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 09:35
av OfarligTesla
Legato skrev:
jpetters skrev:
Kompletterande tweet:
Cost of all options, wheels, paint, etc is included (apart from Autopilot). Cost is $78k. About same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track.
Haha gött att man fick vara "spot on" en gång i livet. Tom jämförelsen med BMW M3 :lol:
Ja det var kul att han jämförde med BMW M3. Med luftfjädring verkar vi hamna runt 85k USD med autopilot då. Kanske lite dyrare än vad jag förväntade mig men om 3,5 sekunder är bara på papper och den egentligen gör det på 3,1 så är den snabbare än jag förväntade mig också. Hade ju trott 3,5 ish skulle varit vad den testades till inte specades.
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Då är då frågan om jag kommer byta min S75D jag just fick mot en fullsmetad Model 3 P när den kommer :).
Känns som det troligaste alternativet för mig. Just nu känns det dock som Xen får stryka på foten. Samtidigt känns det mer rationellt med 3+X än 3+S. :D
Haha, ja. Jag och frun har ju inga barn och behöver egentligen inte bil alls (bor i stan) så vår S är ju lite stor, å andra sidan är det trevligt att man kan fälla sätet och ändå få in 2 pers där bak på skidresor. Att vara ute och busköra på småvägarna har jag blivit för lat för att göra tillräckligt ofta för att motivera bil bara för det också.

Får helt enkelt testa en när den kommer hit, och testa storleken och hur den kör. Är inget större fan av att inte ha två skärmar t.ex., låter kanske lite för gubbigt att klaga på det när man är runt 30?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 10:07
av OfarligTesla
Kom på att en lösning på "problemet" S eller P3 kan ju alltid vara att flytta till hus så att vi behöver två bilar, då behöver man inte välja. Förutom om man skall välja Model 3 + P100D eller P3 och S75D förstås. Äsch, bara massa val hela tiden!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 11:22
av LarsL
Hoppas verkligen inte att vi kommer upp till 700-800kkr för AWD om det krävs för den högst teoretiska dragkroken. Då blir det troligen ingen Model 3 för mig. Förmodligen köper jag då någon form av arbetsfordon/pickup för att ha som dragare.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 11:26
av OfarligTesla
LarsL skrev:
Hoppas verkligen inte att vi kommer upp till 700-800kkr för AWD om det krävs för den högst teoretiska dragkroken. Då blir det troligen ingen Model 3 för mig. Förmodligen köper jag då någon form av arbetsfordon/pickup för att ha som dragare.
Beror ju på vad för annat du skall ha i utrustningsväg. Är väl bara att räkna på dollarpriset och multiplicera med 12 så lär du hamna relativt nära var den landar i SEK (om inte vår valuta störtdyker mer).

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 11:28
av themax
Prispåslag $5000 för fyrhjulsdrift. Audi tar mellan 20’ och 45’ för quattro beroende på motor på A4 så det får ju ändå anses som helt ok. Då var det bara att tålmodigt vänta på inbjudan till konfiguration, förhoppningsvis i januari 2019 ...

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 11:43
av Ric
jpetters skrev:
Kompletterande tweet: Will beat anything in its class on the track.
Ska bli intressant att se om detta stämmer. Jag är skeptisk.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 12:04
av Jerker
LarsL skrev:
Hoppas verkligen inte att vi kommer upp till 700-800kkr för AWD om det krävs för den högst teoretiska dragkroken. Då blir det troligen ingen Model 3 för mig. Förmodligen köper jag då någon form av arbetsfordon/pickup för att ha som dragare.
Jag tror ju - om det nu kommer dragkrok - att det som minsta krav blir 4-hjulsdrift och stora batteriet. Så den "slimmade" varianten av det kan då bli:
Basbilen 35000
AWD 5000
75kWh 9000
Summa: 49000 * 12 = SEK 588000-60000 = 528000

Vad kan dragkroken kosta? $1000? Så 540000, då...

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 12:11
av erbo73
0-60 mph på 3,5 sek alltså. Innebär 0-100 km/h utan 1 ft rollout på ca 4,1. Hade faktiskt hoppasts på lite bättre men den kanske inte fick bli snabbare än så.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 12:21
av Ric
erbo73 skrev:
0-60 mph på 3,5 sek alltså. Innebär 0-100 km/h utan 1 ft rollout på ca 4,1. Hade faktiskt hoppasts på lite bättre men den kanske inte fick bli snabbare än så.
Det gäller att spara några tiondelar till PL-modellen om något år.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 12:27
av Laban
Svenssons skrev:
Tibor har ju redan svarat:
Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/
Men nu sitter AC motorn fram och PM motorn bak. Har svårt att tänka mig att motorn med högre effekt sitter fram. Vitsen med att ha AC motorn fram är då antingen pris eller effektivitet. Det senare verkar inte så troligt med tanke på hur effektiv Model 3 RWD är.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 12:28
av Franz
erbo73 skrev:
0-60 mph på 3,5 sek alltså. Innebär 0-100 km/h utan 1 ft rollout på ca 4,1. Hade faktiskt hoppasts på lite bättre men den kanske inte fick bli snabbare än så.
Dock finns det ju ett mönster hos Tesla att underspeca bilarna ifall de riskerar att konkurrera med dyrare alternativ.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 12:59
av Bjelke
Laban skrev:
Svenssons skrev:
Tibor har ju redan svarat:
Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/
Men nu sitter AC motorn fram och PM motorn bak. Har svårt att tänka mig att motorn med högre effekt sitter fram. Vitsen med att ha AC motorn fram är då antingen pris eller effektivitet. Det senare verkar inte så troligt med tanke på hur effektiv Model 3 RWD är.
På den här nivån så spelar det ingen roll om den starkaste sitter fram, helt logiskt tycker jag för då behöver dom inte
ändra lika mycket i produktionen utan "bara" lägga till en motor i fram, det hade varit betydligt bökigare om
dom skulle byta ut motorn i bak osv... Ska dom upp i mycket högre effekt så vill man däremot ha den starkaste
i bak, lika som S & X, men då snackar vi prestanda där bilen typ tappar fästet fram vid full effekt, och en sån
modell (dvs om det blir en ludicrous) lär få annan motor bak (och då även AC-motorn fram kvar antagligen, mest
för att minska antalet varianter i produktionen).

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 14:05
av Laban
Bjelke skrev:
På den här nivån så spelar det ingen roll om den starkaste sitter fram, helt logiskt tycker jag för då behöver dom inte
ändra lika mycket i produktionen utan "bara" lägga till en motor i fram, det hade varit betydligt bökigare om
dom skulle byta ut motorn i bak osv... Ska dom upp i mycket högre effekt så vill man däremot ha den starkaste
i bak, lika som S & X, men då snackar vi prestanda där bilen typ tappar fästet fram vid full effekt, och en sån
modell (dvs om det blir en ludicrous) lär få annan motor bak (och då även AC-motorn fram kvar antagligen, mest
för att minska antalet varianter i produktionen).
Elon pratade om "snabbaste i klassen på bana" och ska AC motorn så för högst effektuttag så blir det väl samma problem som med S/X, dvs, tappar snabbt effekt pga överhettning. Använder man den utan att överbelasta den försvinner gissningsvis det problemet men också effektfördelen jämfört med PM motorn. Min gissning på att den främre är svagare kvarstår alltså, men jag sätter ingen större slant på det :-)

På tal om effekt, hur mycket extra effekt behöver man får att nå 3.5s ? Man är ju redan under 5s inofficiellt med RWD versionen.