Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 20 maj 2018 05:53
Nu rör det på sig lite igen angående performance. Någon blandmotor? Tibor hjälp till att förklara detta.
http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
Haha gött att man fick vara "spot on" en gång i livet. Tom jämförelsen med BMW M3jpetters skrev:Kompletterande tweet:
Cost of all options, wheels, paint, etc is included (apart from Autopilot). Cost is $78k. About same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track.
Känns som det troligaste alternativet för mig. Just nu känns det dock som Xen får stryka på foten. Samtidigt känns det mer rationellt med 3+X än 3+S.OfarligTesla skrev:Då är då frågan om jag kommer byta min S75D jag just fick mot en fullsmetad Model 3 P när den kommer .
Ja det var kul att han jämförde med BMW M3. Med luftfjädring verkar vi hamna runt 85k USD med autopilot då. Kanske lite dyrare än vad jag förväntade mig men om 3,5 sekunder är bara på papper och den egentligen gör det på 3,1 så är den snabbare än jag förväntade mig också. Hade ju trott 3,5 ish skulle varit vad den testades till inte specades.Legato skrev:Haha gött att man fick vara "spot on" en gång i livet. Tom jämförelsen med BMW M3jpetters skrev:Kompletterande tweet:
Cost of all options, wheels, paint, etc is included (apart from Autopilot). Cost is $78k. About same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track.
Haha, ja. Jag och frun har ju inga barn och behöver egentligen inte bil alls (bor i stan) så vår S är ju lite stor, å andra sidan är det trevligt att man kan fälla sätet och ändå få in 2 pers där bak på skidresor. Att vara ute och busköra på småvägarna har jag blivit för lat för att göra tillräckligt ofta för att motivera bil bara för det också.Legato skrev:Känns som det troligaste alternativet för mig. Just nu känns det dock som Xen får stryka på foten. Samtidigt känns det mer rationellt med 3+X än 3+S.OfarligTesla skrev:Då är då frågan om jag kommer byta min S75D jag just fick mot en fullsmetad Model 3 P när den kommer .
Beror ju på vad för annat du skall ha i utrustningsväg. Är väl bara att räkna på dollarpriset och multiplicera med 12 så lär du hamna relativt nära var den landar i SEK (om inte vår valuta störtdyker mer).LarsL skrev:Hoppas verkligen inte att vi kommer upp till 700-800kkr för AWD om det krävs för den högst teoretiska dragkroken. Då blir det troligen ingen Model 3 för mig. Förmodligen köper jag då någon form av arbetsfordon/pickup för att ha som dragare.
Ska bli intressant att se om detta stämmer. Jag är skeptisk.jpetters skrev:Kompletterande tweet: Will beat anything in its class on the track.
Jag tror ju - om det nu kommer dragkrok - att det som minsta krav blir 4-hjulsdrift och stora batteriet. Så den "slimmade" varianten av det kan då bli:LarsL skrev:Hoppas verkligen inte att vi kommer upp till 700-800kkr för AWD om det krävs för den högst teoretiska dragkroken. Då blir det troligen ingen Model 3 för mig. Förmodligen köper jag då någon form av arbetsfordon/pickup för att ha som dragare.
Det gäller att spara några tiondelar till PL-modellen om något år.erbo73 skrev:0-60 mph på 3,5 sek alltså. Innebär 0-100 km/h utan 1 ft rollout på ca 4,1. Hade faktiskt hoppasts på lite bättre men den kanske inte fick bli snabbare än så.
Men nu sitter AC motorn fram och PM motorn bak. Har svårt att tänka mig att motorn med högre effekt sitter fram. Vitsen med att ha AC motorn fram är då antingen pris eller effektivitet. Det senare verkar inte så troligt med tanke på hur effektiv Model 3 RWD är.Svenssons skrev:Tibor har ju redan svarat:http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
Dock finns det ju ett mönster hos Tesla att underspeca bilarna ifall de riskerar att konkurrera med dyrare alternativ.erbo73 skrev:0-60 mph på 3,5 sek alltså. Innebär 0-100 km/h utan 1 ft rollout på ca 4,1. Hade faktiskt hoppasts på lite bättre men den kanske inte fick bli snabbare än så.
På den här nivån så spelar det ingen roll om den starkaste sitter fram, helt logiskt tycker jag för då behöver dom inteLaban skrev:Men nu sitter AC motorn fram och PM motorn bak. Har svårt att tänka mig att motorn med högre effekt sitter fram. Vitsen med att ha AC motorn fram är då antingen pris eller effektivitet. Det senare verkar inte så troligt med tanke på hur effektiv Model 3 RWD är.Svenssons skrev:Tibor har ju redan svarat:http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
Elon pratade om "snabbaste i klassen på bana" och ska AC motorn så för högst effektuttag så blir det väl samma problem som med S/X, dvs, tappar snabbt effekt pga överhettning. Använder man den utan att överbelasta den försvinner gissningsvis det problemet men också effektfördelen jämfört med PM motorn. Min gissning på att den främre är svagare kvarstår alltså, men jag sätter ingen större slant på detBjelke skrev:På den här nivån så spelar det ingen roll om den starkaste sitter fram, helt logiskt tycker jag för då behöver dom inte
ändra lika mycket i produktionen utan "bara" lägga till en motor i fram, det hade varit betydligt bökigare om
dom skulle byta ut motorn i bak osv... Ska dom upp i mycket högre effekt så vill man däremot ha den starkaste
i bak, lika som S & X, men då snackar vi prestanda där bilen typ tappar fästet fram vid full effekt, och en sån
modell (dvs om det blir en ludicrous) lär få annan motor bak (och då även AC-motorn fram kvar antagligen, mest
för att minska antalet varianter i produktionen).