Sida 3 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 09:26
av Legato
jpetters skrev:
Kompletterande tweet:
Cost of all options, wheels, paint, etc is included (apart from Autopilot). Cost is $78k. About same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track.
Haha gött att man fick vara "spot on" en gång i livet. Tom jämförelsen med BMW M3 :lol:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 09:29
av Legato
OfarligTesla skrev:
Då är då frågan om jag kommer byta min S75D jag just fick mot en fullsmetad Model 3 P när den kommer :).
Känns som det troligaste alternativet för mig. Just nu känns det dock som Xen får stryka på foten. Samtidigt känns det mer rationellt med 3+X än 3+S. :D

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 09:35
av OfarligTesla
Legato skrev:
jpetters skrev:
Kompletterande tweet:
Cost of all options, wheels, paint, etc is included (apart from Autopilot). Cost is $78k. About same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track.
Haha gött att man fick vara "spot on" en gång i livet. Tom jämförelsen med BMW M3 :lol:
Ja det var kul att han jämförde med BMW M3. Med luftfjädring verkar vi hamna runt 85k USD med autopilot då. Kanske lite dyrare än vad jag förväntade mig men om 3,5 sekunder är bara på papper och den egentligen gör det på 3,1 så är den snabbare än jag förväntade mig också. Hade ju trott 3,5 ish skulle varit vad den testades till inte specades.
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Då är då frågan om jag kommer byta min S75D jag just fick mot en fullsmetad Model 3 P när den kommer :).
Känns som det troligaste alternativet för mig. Just nu känns det dock som Xen får stryka på foten. Samtidigt känns det mer rationellt med 3+X än 3+S. :D
Haha, ja. Jag och frun har ju inga barn och behöver egentligen inte bil alls (bor i stan) så vår S är ju lite stor, å andra sidan är det trevligt att man kan fälla sätet och ändå få in 2 pers där bak på skidresor. Att vara ute och busköra på småvägarna har jag blivit för lat för att göra tillräckligt ofta för att motivera bil bara för det också.

Får helt enkelt testa en när den kommer hit, och testa storleken och hur den kör. Är inget större fan av att inte ha två skärmar t.ex., låter kanske lite för gubbigt att klaga på det när man är runt 30?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 10:07
av OfarligTesla
Kom på att en lösning på "problemet" S eller P3 kan ju alltid vara att flytta till hus så att vi behöver två bilar, då behöver man inte välja. Förutom om man skall välja Model 3 + P100D eller P3 och S75D förstås. Äsch, bara massa val hela tiden!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 11:22
av LarsL
Hoppas verkligen inte att vi kommer upp till 700-800kkr för AWD om det krävs för den högst teoretiska dragkroken. Då blir det troligen ingen Model 3 för mig. Förmodligen köper jag då någon form av arbetsfordon/pickup för att ha som dragare.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 11:26
av OfarligTesla
LarsL skrev:
Hoppas verkligen inte att vi kommer upp till 700-800kkr för AWD om det krävs för den högst teoretiska dragkroken. Då blir det troligen ingen Model 3 för mig. Förmodligen köper jag då någon form av arbetsfordon/pickup för att ha som dragare.
Beror ju på vad för annat du skall ha i utrustningsväg. Är väl bara att räkna på dollarpriset och multiplicera med 12 så lär du hamna relativt nära var den landar i SEK (om inte vår valuta störtdyker mer).

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 11:28
av themax
Prispåslag $5000 för fyrhjulsdrift. Audi tar mellan 20’ och 45’ för quattro beroende på motor på A4 så det får ju ändå anses som helt ok. Då var det bara att tålmodigt vänta på inbjudan till konfiguration, förhoppningsvis i januari 2019 ...

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 11:43
av Ric
jpetters skrev:
Kompletterande tweet: Will beat anything in its class on the track.
Ska bli intressant att se om detta stämmer. Jag är skeptisk.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 12:04
av Jerker
LarsL skrev:
Hoppas verkligen inte att vi kommer upp till 700-800kkr för AWD om det krävs för den högst teoretiska dragkroken. Då blir det troligen ingen Model 3 för mig. Förmodligen köper jag då någon form av arbetsfordon/pickup för att ha som dragare.
Jag tror ju - om det nu kommer dragkrok - att det som minsta krav blir 4-hjulsdrift och stora batteriet. Så den "slimmade" varianten av det kan då bli:
Basbilen 35000
AWD 5000
75kWh 9000
Summa: 49000 * 12 = SEK 588000-60000 = 528000

Vad kan dragkroken kosta? $1000? Så 540000, då...

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 12:11
av erbo73
0-60 mph på 3,5 sek alltså. Innebär 0-100 km/h utan 1 ft rollout på ca 4,1. Hade faktiskt hoppasts på lite bättre men den kanske inte fick bli snabbare än så.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 12:21
av Ric
erbo73 skrev:
0-60 mph på 3,5 sek alltså. Innebär 0-100 km/h utan 1 ft rollout på ca 4,1. Hade faktiskt hoppasts på lite bättre men den kanske inte fick bli snabbare än så.
Det gäller att spara några tiondelar till PL-modellen om något år.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 12:27
av Laban
Svenssons skrev:
Tibor har ju redan svarat:
Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/
Men nu sitter AC motorn fram och PM motorn bak. Har svårt att tänka mig att motorn med högre effekt sitter fram. Vitsen med att ha AC motorn fram är då antingen pris eller effektivitet. Det senare verkar inte så troligt med tanke på hur effektiv Model 3 RWD är.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 12:28
av Franz
erbo73 skrev:
0-60 mph på 3,5 sek alltså. Innebär 0-100 km/h utan 1 ft rollout på ca 4,1. Hade faktiskt hoppasts på lite bättre men den kanske inte fick bli snabbare än så.
Dock finns det ju ett mönster hos Tesla att underspeca bilarna ifall de riskerar att konkurrera med dyrare alternativ.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 12:59
av Bjelke
Laban skrev:
Svenssons skrev:
Tibor har ju redan svarat:
Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/
Men nu sitter AC motorn fram och PM motorn bak. Har svårt att tänka mig att motorn med högre effekt sitter fram. Vitsen med att ha AC motorn fram är då antingen pris eller effektivitet. Det senare verkar inte så troligt med tanke på hur effektiv Model 3 RWD är.
På den här nivån så spelar det ingen roll om den starkaste sitter fram, helt logiskt tycker jag för då behöver dom inte
ändra lika mycket i produktionen utan "bara" lägga till en motor i fram, det hade varit betydligt bökigare om
dom skulle byta ut motorn i bak osv... Ska dom upp i mycket högre effekt så vill man däremot ha den starkaste
i bak, lika som S & X, men då snackar vi prestanda där bilen typ tappar fästet fram vid full effekt, och en sån
modell (dvs om det blir en ludicrous) lär få annan motor bak (och då även AC-motorn fram kvar antagligen, mest
för att minska antalet varianter i produktionen).

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 14:05
av Laban
Bjelke skrev:
På den här nivån så spelar det ingen roll om den starkaste sitter fram, helt logiskt tycker jag för då behöver dom inte
ändra lika mycket i produktionen utan "bara" lägga till en motor i fram, det hade varit betydligt bökigare om
dom skulle byta ut motorn i bak osv... Ska dom upp i mycket högre effekt så vill man däremot ha den starkaste
i bak, lika som S & X, men då snackar vi prestanda där bilen typ tappar fästet fram vid full effekt, och en sån
modell (dvs om det blir en ludicrous) lär få annan motor bak (och då även AC-motorn fram kvar antagligen, mest
för att minska antalet varianter i produktionen).
Elon pratade om "snabbaste i klassen på bana" och ska AC motorn så för högst effektuttag så blir det väl samma problem som med S/X, dvs, tappar snabbt effekt pga överhettning. Använder man den utan att överbelasta den försvinner gissningsvis det problemet men också effektfördelen jämfört med PM motorn. Min gissning på att den främre är svagare kvarstår alltså, men jag sätter ingen större slant på det :-)

På tal om effekt, hur mycket extra effekt behöver man får att nå 3.5s ? Man är ju redan under 5s inofficiellt med RWD versionen.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 15:55
av Niklas Z
Laban skrev:
På tal om effekt, hur mycket extra effekt behöver man får att nå 3.5s ? Man är ju redan under 5s inofficiellt med RWD versionen.
Det beror på till stor del på hur stort friktionstal man har. I låga farter är det greppet som begränsar. Sedan beror det naturligtvis på hur mycket effekt som äts upp av rullmotstånd (som sannolikt är högre när man accelererar eftersom däcken deformeras mer då), luftmotstånd och transmissionsförluster.
Jag gjorde lite på skoj en beräkning med friktionstal 1,0 och noll förluster. Då behövdes 55 kW extra effekt för att kapa accelerationen från 4,0 till 3,5 s för en bil med drygt 1800 kg massa.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 22:18
av TeslaTissel
Nu kommer ytterligare info om tillvalen för Model 3

Jag tror inte det postats tidigare i varje fall?
Med vit inredning

Den går endast att få tydligen med Performance versionen

https://electrek.co/2018/05/20/tesla-mo ... ce-vesion/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 22:29
av vigge50
TeslaTissel skrev:
Nu kommer ytterligare info om tillvalen för Model 3

Jag tror inte det postats tidigare i varje fall?
Med vit inredning

Den går endast att tydligen med Performance versionen

https://electrek.co/2018/05/20/tesla-mo ... ce-vesion/
Enligt Elon så kan de än så länge bara producera 1000 sett vita säten per vecka och begränsar de därför till performance de första månaderna men kommer senare till vanliga modeller.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 22:36
av TeslaTissel
Enligt Elon så kan de än så länge bara producera 1000 sett vita säten per vecka och begränsar de därför till performance de första månaderna men kommer senare till vanliga modeller.
Intressant fanns det mer i den källan du refererar till?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 23:03
av Franz
Laban skrev:
Bjelke skrev:
På den här nivån så spelar det ingen roll om den starkaste sitter fram, helt logiskt tycker jag för då behöver dom inte
ändra lika mycket i produktionen utan "bara" lägga till en motor i fram, det hade varit betydligt bökigare om
dom skulle byta ut motorn i bak osv... Ska dom upp i mycket högre effekt så vill man däremot ha den starkaste
i bak, lika som S & X, men då snackar vi prestanda där bilen typ tappar fästet fram vid full effekt, och en sån
modell (dvs om det blir en ludicrous) lär få annan motor bak (och då även AC-motorn fram kvar antagligen, mest
för att minska antalet varianter i produktionen).
Elon pratade om "snabbaste i klassen på bana" och ska AC motorn så för högst effektuttag så blir det väl samma problem som med S/X, dvs, tappar snabbt effekt pga överhettning. Använder man den utan att överbelasta den försvinner gissningsvis det problemet men också effektfördelen jämfört med PM motorn. Min gissning på att den främre är svagare kvarstår alltså, men jag sätter ingen större slant på det :-)

På tal om effekt, hur mycket extra effekt behöver man får att nå 3.5s ? Man är ju redan under 5s inofficiellt med RWD versionen.
AC-motorn utan permanentmagneter är dock inte samma som i Model S/X utan har en väldigt viktig skillnad i sig. Det hela nämns här: https://twitter.com/elonmusk/status/998015873167208448
AC induction front & switched reluctance, partial permanent magnet rear. Silicon Carbide inverters in both. Performance drive units are lot sorted for highest sigma output & get double the burn-in.
Silicon Carbide, eller kieselkarbid som det heter på svenska används alltså i växelriktarna. Det innebär två stora fördelar, den ena är att de är mycket mer effektiva än motsvarande i kiesel. Det blir troligtvis hela %-enheter högre verkningsgrad vilket om man ligger kring 90% verkningsgrad i växelriktaren redan innan innebär 10 tals %-enhets lägre värmeutveckling. Inte nog med att värmeutvecklingen sjunker, de tål mycket högre värme.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 maj 2018 23:10
av vigge50
TeslaTissel skrev:
Enligt Elon så kan de än så länge bara producera 1000 sett vita säten per vecka och begränsar de därför till performance de första månaderna men kommer senare till vanliga modeller.
Intressant fanns det mer i den källan du refererar till?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 21 maj 2018 06:21
av frippan
Verkar som man kan ha standardbatteriet och AWD.
Kan säkert vara intressant för några.Bild

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 21 maj 2018 06:27
av Bjelke
Lite lustigt, först säger dom att std-batteri kommer tidigt 2019 men samtidigt så kommer 4-hjulsdrift med samma batteri redan senare i år...?
Fast nästan alla har ju dragit slutsatsen att dom fördröjer budgetbilen så långt dom kan vilket stämmer även med detta...

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 21 maj 2018 06:34
av Jerker
Elon bekräftar den strategin:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 21 maj 2018 07:04
av Laban
Niklas Z skrev:
Laban skrev:
På tal om effekt, hur mycket extra effekt behöver man får att nå 3.5s ? Man är ju redan under 5s inofficiellt med RWD versionen.
Det beror på till stor del på hur stort friktionstal man har. I låga farter är det greppet som begränsar. Sedan beror det naturligtvis på hur mycket effekt som äts upp av rullmotstånd (som sannolikt är högre när man accelererar eftersom däcken deformeras mer då), luftmotstånd och transmissionsförluster.
Jag gjorde lite på skoj en beräkning med friktionstal 1,0 och noll förluster. Då behövdes 55 kW extra effekt för att kapa accelerationen från 4,0 till 3,5 s för en bil med drygt 1800 kg massa.
Intressant. Kan väl vara värt att notera att P90D , 3.1s 0-100 versionen har en 259 hk motor fram och 503 hk bak. 328 hk bak för 75D och samma motor fram. Det krävdes alltså 175 hk extra på den bakre motorn för att gå från 5.2 till 3.1s.

Model 3 RWD gör 0-100 på <= 5.1s med en 258 hk motor. Och då kan jag tänka mig att det finns lite extra att ta ifrån på den motorn, speciellt om man också sorterar ut de bästa motorerna som Elon nämnde:
AC induction front & switched reluctance, partial permanent magnet rear. Silicon Carbide inverters in both. Performance drive units are lot sorted for highest sigma output & get double the burn-in.
Kan det då verkligen behövas en 258+ hk motor fram för att nå 3.5s ?