Apropå bromsar ...Jeppe_E skrev:Klart han tycker... Conscious bias.thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.
Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?
Den här killen gör bra klipp här testar han tredje-parts-belägg på sin Model 3.
Notera att han testar flera lägen både med och utan regenerering (regen)
Så mycket kortare bromssträcka blir det egentligen inte men varje meter betyder ju en hel del i vardagssituationer.
Klippet innehåller reklam förstås.