Sida 17 av 25

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 22 jan 2019 21:46
av TeslaTissel
Det här klippet är riktigt intressant - Han är Beta-testare av en tätning för laddningsluckan.
Det rör sig om att ladd-luckan har en liten tätning som tydligen inte hade rätt mått. Under vinter-förhållanden rinner vatten in och gör att man inte kan öppna luckan.
Våra bilar har knappast fått denna uppdatering?


Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 22 jan 2019 22:04
av Martey
TeslaTissel skrev:
Det här klippet är riktigt intressant - Han är Beta-testare av en tätning för laddningsluckan.
Det rör sig om att ladd-luckan har en liten tätning som tydligen inte hade rätt mått. Under vinter-förhållanden rinner vatten in och gör att man inte kan öppna luckan.
Våra bilar har knappast fått denna uppdatering?

Fick nästan psykbryt av hur han lyckas bemästra konsten i att trippa på tår runt det han vill säga. 12min som kunde varit 3min.

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 26 jan 2019 22:18
av TeslaTissel
Vackert! Lägg mår ket ill att det är Tesla’s Pinwheels i18” på Performance modellen. Antar att det är odubbat?


Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 26 jan 2019 22:38
av Tellus
TeslaTissel skrev:
Vackert! Lägg mår ket ill att det är Tesla’s Pinwheels i18” på Performance modellen.
Fast den har små bromsarna, saknar performance upgrade pack som är standard nu för tiden.

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 26 jan 2019 23:08
av Liibo
Martey skrev:
TeslaTissel skrev:
Det här klippet är riktigt intressant - Han är Beta-testare av en tätning för laddningsluckan.
Det rör sig om att ladd-luckan har en liten tätning som tydligen inte hade rätt mått. Under vinter-förhållanden rinner vatten in och gör att man inte kan öppna luckan.
Våra bilar har knappast fått denna uppdatering?

Fick nästan psykbryt av hur han lyckas bemästra konsten i att trippa på tår runt det han vill säga. 12min som kunde varit 3min.

Haha bra att jag inte var ensam att tycka det. Jag gav upp efter 6 min för att kom aldrig till sak och jag får panik av sånt där.
Att det ska vara så svårt att komma till sak :) :D

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 27 jan 2019 01:04
av DevGroup
Liibo skrev:
Martey skrev:
TeslaTissel skrev:
Det här klippet är riktigt intressant - Han är Beta-testare av en tätning för laddningsluckan.
Det rör sig om att ladd-luckan har en liten tätning som tydligen inte hade rätt mått. Under vinter-förhållanden rinner vatten in och gör att man inte kan öppna luckan.
Våra bilar har knappast fått denna uppdatering?

Fick nästan psykbryt av hur han lyckas bemästra konsten i att trippa på tår runt det han vill säga. 12min som kunde varit 3min.

Haha bra att jag inte var ensam att tycka det. Jag gav upp efter 6 min för att kom aldrig till sak och jag får panik av sånt där.
Att det ska vara så svårt att komma till sak :) :D
Jag drog igång en annan video på sidan om och hoppades att han skulle komma till sak men det gjorde han aldrig, så jag gav också upp när min andra video tog slut.

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 27 jan 2019 08:48
av TeslaTissel

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 27 jan 2019 08:56
av TeslaTissel

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 27 jan 2019 11:02
av Osccar
Tesla Model 3 bagage och interiör från eCar Expo.




Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 27 jan 2019 13:00
av Henrik Torphammar
Tellus skrev:
TeslaTissel skrev:
Vackert! Lägg mår ket ill att det är Tesla’s Pinwheels i18” på Performance modellen.
Fast den har små bromsarna, saknar performance upgrade pack som är standard nu för tiden.
På ämnet


Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 27 jan 2019 13:16
av TeslaTissel
Henrik Torphammar skrev:
Tellus skrev:
TeslaTissel skrev:
Vackert! Lägg mår ket ill att det är Tesla’s Pinwheels i18” på Performance modellen.
Fast den har små bromsarna, saknar performance upgrade pack som är standard nu för tiden.
På ämnet

Kanon den där! Tål att upprepas!

Här ett klipp från Nederländerna, inget bra klipp men kul ändå se folks reaktioner.


Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 27 jan 2019 19:21
av TeslaTissel
Tysk provkörning

Mot slutet upptäcker de en fönstertätning, höger bak, som inte är korrekt fastsatt.
Ser ut att bara behöva tryckas på plats.


Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 27 jan 2019 21:27
av TeslaTissel
Undertexter på Engelska ;)


Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 28 jan 2019 03:18
av Pontus
TeslaTissel skrev:
Undertexter på Engelska ;)

Vad är motsvarande siffror för model S eller någon annan elbil?

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 28 jan 2019 06:42
av thogr
Du behöver inte vänta på snöplogen :D



Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 28 jan 2019 06:51
av Jeppe_E
thogr skrev:
Du behöver inte vänta på snöplogen :D
Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det. :roll:

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 28 jan 2019 08:10
av thogr
Jeppe_E skrev:
thogr skrev:
Du behöver inte vänta på snöplogen :D
Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det. :roll:
Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.

En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 28 jan 2019 13:10
av TeslaTissel

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 28 jan 2019 13:15
av TeslaTissel
thogr skrev:
Jeppe_E skrev:
thogr skrev:
Du behöver inte vänta på snöplogen :D
Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det. :roll:
Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.

En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.

Instämmer. Det är det som gör Performance-modellen extra spännande och efter allt jag läst hört så är det den mest intressanta modellen.
Men ännu vet jag inte ens säkert hur mycket som är skillnader i mekaniska justeringar som ligger i denna modells hemligheter.
Det är svårt hitta detaljerad info och det enda jag vet är att det är krängningshämmare och hjul/bromsar som skiljer sig??
HAr sökt i on-line katalogen men hittar endast reservdelsnummer, övrig bild-info saknas tyvärr.

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 28 jan 2019 13:29
av Jeppe_E
thogr skrev:
Jeppe_E skrev:
thogr skrev:
Du behöver inte vänta på snöplogen :D
Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det. :roll:
Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.

En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Klart han tycker... Conscious bias.

Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.

Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 28 jan 2019 18:08
av TeslaTissel

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 28 jan 2019 18:21
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:
thogr skrev:
Jeppe_E skrev:
thogr skrev:
Du behöver inte vänta på snöplogen :D
Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det. :roll:
Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.

En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Klart han tycker... Conscious bias.

Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.

Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?
Apropå bromsar ...

Den här killen gör bra klipp här testar han tredje-parts-belägg på sin Model 3.
Notera att han testar flera lägen både med och utan regenerering (regen)
Så mycket kortare bromssträcka blir det egentligen inte men varje meter betyder ju en hel del i vardagssituationer.
Klippet innehåller reklam förstås. ;)


Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 28 jan 2019 18:53
av Henrik Torphammar
TeslaTissel skrev:
Apropå bromsar ...

En bil med för små bromsar kan vinna på belägg som tål högre temperaturer. Givetvis inom rimliga gränser. Med EBC Yellow stuff i original bromsok så börjar oken glöda innan bromskraften försvinner i vart fall(!) Green stuff gav mycket mindre bromsdamm = renare fälgar.

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 28 jan 2019 20:01
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
thogr skrev:
Jeppe_E skrev:
thogr skrev:
Du behöver inte vänta på snöplogen :D
Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det. :roll:
Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.

En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Klart han tycker... Conscious bias.

Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.

Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?
Apropå bromsar ...

Den här killen gör bra klipp här testar han tredje-parts-belägg på sin Model 3.
Notera att han testar flera lägen både med och utan regenerering (regen)
Så mycket kortare bromssträcka blir det egentligen inte men varje meter betyder ju en hel del i vardagssituationer.
Klippet innehåller reklam förstås. ;)

Nja, jag skulle nog vilja påstå att det är stor skillnad mellan beläggen. 12ft = 3 meter i en hastighet av 72 km/h.

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Postat: 28 jan 2019 20:25
av Syncronauten
Jag gjorde misstaget att köpa "premium pirat" skivor och belägg till BMWn förra våren. Det resulterade i att jag köpte en uppsättning original skivor och klossar i höstas. Bettet när man lade an bromsen var inget vidare på piratskivorna och efter ett par månader så hade skivorna slagit sig. De tappade även bromsförmåga om man körde lite aktivt och bromsade flera gånger. Så även om bromssträckan är likartad vid en bromsning så kan det skilja mycket när det är blött eller om man behöver bromsa en andra gång när skivan blivit varm.

Jag brukar säg att om man står och väljer mellan prylar så skall man alltid välja den dyraste. Jag provar ibland att inte göra det (dumsnål) men det slutar i 99% av fallen med att jag blir missnöjd.