Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Det här klippet är riktigt intressant - Han är Beta-testare av en tätning för laddningsluckan.
Det rör sig om att ladd-luckan har en liten tätning som tydligen inte hade rätt mått. Under vinter-förhållanden rinner vatten in och gör att man inte kan öppna luckan.
Våra bilar har knappast fått denna uppdatering?
Det rör sig om att ladd-luckan har en liten tätning som tydligen inte hade rätt mått. Under vinter-förhållanden rinner vatten in och gör att man inte kan öppna luckan.
Våra bilar har knappast fått denna uppdatering?
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Fick nästan psykbryt av hur han lyckas bemästra konsten i att trippa på tår runt det han vill säga. 12min som kunde varit 3min.TeslaTissel skrev:Det här klippet är riktigt intressant - Han är Beta-testare av en tätning för laddningsluckan.
Det rör sig om att ladd-luckan har en liten tätning som tydligen inte hade rätt mått. Under vinter-förhållanden rinner vatten in och gör att man inte kan öppna luckan.
Våra bilar har knappast fått denna uppdatering?
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Vackert! Lägg mår ket ill att det är Tesla’s Pinwheels i18” på Performance modellen. Antar att det är odubbat?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Fast den har små bromsarna, saknar performance upgrade pack som är standard nu för tiden.TeslaTissel skrev:Vackert! Lägg mår ket ill att det är Tesla’s Pinwheels i18” på Performance modellen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Martey skrev:Fick nästan psykbryt av hur han lyckas bemästra konsten i att trippa på tår runt det han vill säga. 12min som kunde varit 3min.TeslaTissel skrev:Det här klippet är riktigt intressant - Han är Beta-testare av en tätning för laddningsluckan.
Det rör sig om att ladd-luckan har en liten tätning som tydligen inte hade rätt mått. Under vinter-förhållanden rinner vatten in och gör att man inte kan öppna luckan.
Våra bilar har knappast fått denna uppdatering?
Haha bra att jag inte var ensam att tycka det. Jag gav upp efter 6 min för att kom aldrig till sak och jag får panik av sånt där.
Att det ska vara så svårt att komma till sak
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Jag drog igång en annan video på sidan om och hoppades att han skulle komma till sak men det gjorde han aldrig, så jag gav också upp när min andra video tog slut.Liibo skrev:Martey skrev:Fick nästan psykbryt av hur han lyckas bemästra konsten i att trippa på tår runt det han vill säga. 12min som kunde varit 3min.TeslaTissel skrev:Det här klippet är riktigt intressant - Han är Beta-testare av en tätning för laddningsluckan.
Det rör sig om att ladd-luckan har en liten tätning som tydligen inte hade rätt mått. Under vinter-förhållanden rinner vatten in och gör att man inte kan öppna luckan.
Våra bilar har knappast fått denna uppdatering?
Haha bra att jag inte var ensam att tycka det. Jag gav upp efter 6 min för att kom aldrig till sak och jag får panik av sånt där.
Att det ska vara så svårt att komma till sak
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
På ämnetTellus skrev:Fast den har små bromsarna, saknar performance upgrade pack som är standard nu för tiden.TeslaTissel skrev:Vackert! Lägg mår ket ill att det är Tesla’s Pinwheels i18” på Performance modellen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
På ämnetHenrik Torphammar skrev:Tellus skrev:Fast den har små bromsarna, saknar performance upgrade pack som är standard nu för tiden.TeslaTissel skrev:Vackert! Lägg mår ket ill att det är Tesla’s Pinwheels i18” på Performance modellen.
Kanon den där! Tål att upprepas!
Här ett klipp från Nederländerna, inget bra klipp men kul ändå se folks reaktioner.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Tysk provkörning
Mot slutet upptäcker de en fönstertätning, höger bak, som inte är korrekt fastsatt.
Ser ut att bara behöva tryckas på plats.
Mot slutet upptäcker de en fönstertätning, höger bak, som inte är korrekt fastsatt.
Ser ut att bara behöva tryckas på plats.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Vad är motsvarande siffror för model S eller någon annan elbil?TeslaTissel skrev:Undertexter på Engelska
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Instämmer. Det är det som gör Performance-modellen extra spännande och efter allt jag läst hört så är det den mest intressanta modellen.
Men ännu vet jag inte ens säkert hur mycket som är skillnader i mekaniska justeringar som ligger i denna modells hemligheter.
Det är svårt hitta detaljerad info och det enda jag vet är att det är krängningshämmare och hjul/bromsar som skiljer sig??
HAr sökt i on-line katalogen men hittar endast reservdelsnummer, övrig bild-info saknas tyvärr.
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Klart han tycker... Conscious bias.thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.
Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Apropå bromsar ...Jeppe_E skrev:Klart han tycker... Conscious bias.thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.
Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?
Den här killen gör bra klipp här testar han tredje-parts-belägg på sin Model 3.
Notera att han testar flera lägen både med och utan regenerering (regen)
Så mycket kortare bromssträcka blir det egentligen inte men varje meter betyder ju en hel del i vardagssituationer.
Klippet innehåller reklam förstås.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
En bil med för små bromsar kan vinna på belägg som tål högre temperaturer. Givetvis inom rimliga gränser. Med EBC Yellow stuff i original bromsok så börjar oken glöda innan bromskraften försvinner i vart fall(!) Green stuff gav mycket mindre bromsdamm = renare fälgar.TeslaTissel skrev:Apropå bromsar ...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
TeslaTissel skrev:Apropå bromsar ...Jeppe_E skrev:Klart han tycker... Conscious bias.thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.
Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?
Den här killen gör bra klipp här testar han tredje-parts-belägg på sin Model 3.
Notera att han testar flera lägen både med och utan regenerering (regen)
Så mycket kortare bromssträcka blir det egentligen inte men varje meter betyder ju en hel del i vardagssituationer.
Klippet innehåller reklam förstås.
Nja, jag skulle nog vilja påstå att det är stor skillnad mellan beläggen. 12ft = 3 meter i en hastighet av 72 km/h.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Jag gjorde misstaget att köpa "premium pirat" skivor och belägg till BMWn förra våren. Det resulterade i att jag köpte en uppsättning original skivor och klossar i höstas. Bettet när man lade an bromsen var inget vidare på piratskivorna och efter ett par månader så hade skivorna slagit sig. De tappade även bromsförmåga om man körde lite aktivt och bromsade flera gånger. Så även om bromssträckan är likartad vid en bromsning så kan det skilja mycket när det är blött eller om man behöver bromsa en andra gång när skivan blivit varm.
Jag brukar säg att om man står och väljer mellan prylar så skall man alltid välja den dyraste. Jag provar ibland att inte göra det (dumsnål) men det slutar i 99% av fallen med att jag blir missnöjd.
Jag brukar säg att om man står och väljer mellan prylar så skall man alltid välja den dyraste. Jag provar ibland att inte göra det (dumsnål) men det slutar i 99% av fallen med att jag blir missnöjd.